انقلاب اسلامی ایران امید به آینده ، آثار و نشانه های آن در قرآن و روایات معصومین(ع)

قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) آینده روشنی را برای انقلاب اسلامی ایران نوید می دهند. در همین منابع الهی، امید به آینده ،مهمترین عامل و محرک برای تلاش و توسعه جامعه معرفی شده است.لذا رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت الله خامنه ای در 14 خردا 1402 تاکید نمودند: هر کسی که ایران را دوست دارد، ...باید برای ترویج امید و ایمان در ملت تلاش کند .

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز ،علی اکبر صیدی،کارشناس علوم قرآنی و تحلیل گر مسایل سیاسی، طی یاد داشتی  به مقوله امید ، آثار و نشانه های امید و ارتباط آن با انقلاب اسلامی ایران پرداخته بیان نمودند :  

قرآن کریم و احادیث معصومین (ع) آینده روشنی را برای انقلاب اسلامی ایران نوید می دهند. در همین منابع الهی، امید به آینده ،مهمترین عامل و محرک برای تلاش و توسعه جامعه معرفی شده است.

الف- امید به آینده

قران کریم تصریح می نمایند که مستضعفان ، پيشوايان و وارثان روى زمين خواهند شد ؛الَّذين اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثينَ(قصص/5).

طبق فرمایش حضرت امام موسی‌بن‌جعفر‌ (ع)،مردی از اهل قم مردم را به سوی حق دعوت می‌کند و قومی گرداگرد او جمع می‌شوند به صلابت پاره‌های فولاد اند، تند بادها آنان را به‌ لرزه درنمی‌آورد و از جنگ خسته نمی‌شوند و ترس به خود راه نمی‌دهند و بر خدا توکل می کنند و سرانجام، پیروزی از آن متقین است: رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَی الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَی اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِین( بحار الأنوار ج‏57، ص: 217).

حضرت امام باقر (ع) در این باره فرموده اند: گویی قومی را می‌بینم که از شرق(ایران) در طلب حق قیام کرده‌اند ... تا این که پیروز می‌شوند و آن  پرچم (حکومت)را فقط به صاحب الامر (عج) تسلیم می‌کنند:كَأَنِّي بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ يَطْلُبُونَ الْحَقَّ ... حَتَّى يَقُومُوا وَ لَا يَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِكُمْ (بحار الأنوار ج‏52، ص: 244).

ب- آثار امید

- شهروندِ فهیم، در شرایط چالشی، در کنار ارائۀ انتقاد و پیشنهادِ سازنده، به نقاط قوت و مثبت کشور پرداخته روح امید و آرامش را به هم‌وطنان خود تزریق می‌کند.به همین خاطر، در متون اسلامی به این مسئله بسیار تأکید شده است:

 امام علی (ع) فرموده‌اند:  اگر به خدا امیدوار باشید، به اهدافتان می‌رسید؛إِنْ رَجَوْتُمُ اللَّهَ بَلَغْتُمْ‏ آمَالَكُم‏(غرر الحكم ص. 272).

حضرت علی (ع) یکی از شرایط رشد و توسعه جامعه را امیدواری به آینده معرفی نموده‌اند: كلُّ راجٍ طالِبٌ و كُلُّ خائفٍ هارِبٌ هر اميدوارى جوينده است و هر بيمناكى گريزان (کلینی،1407، ج‏2، ص: 343).

پیامبر اکرم (ص) امیدواری را جزوِ گام‌های اولیه برای آبادانی کشور بیان می‌نمایند؛ الْأَمَلُ رَحْمَةٌ لِأُمَّتِی وَ لَوْ لَا الْأَمَلُ مَا رَضَعَتْ وَالِدَةٌ وَلَدَهَا وَ لَا غَرَسَ غَارِسٌ شَجَراً  ؛امید و آرزو، براى امت من رحمت است. و اگر آرزو نبود، هيچ مادرى فرزند خود را شير نمی‌داد و هيچ باغبانى درختى بر نمی‌نشاند.(بحار، ج‏74، ص: 174).

باید بدانیم که امروزه، دشمنانِ ایران اسلامی، با بمباران انواع اخبار دروغ، شایعات، می‌کوشند مردم را نسبت به آینده مأیوس کنند. هجمه دشمن برای ناامید سازی مردم ایران،180 برابر دیگر کشورهای هدف است.

طبق فرمایش امام صادق(ع)، نا امیدی ،از گناهان کبیره محسوب می شود   (الکافی ،ج‏4، ص472).

ج- نشانه های امید به آینده

دستاورد های انقلاب:   ازنشانه های امید به آینده ، پیشرفت ها و دستاوردهای چشم گیر و شگفت انگیز جمهوری اسلامی ایران در حوزه های مختلف است که در منابع معتبر و کتب مفصل تشریح شده مثل سکوی افتخار، صعود40ساله و...
امداد  الهی :  خدای متعال در طول تاریخ اسلام، همواره  یاریگر مسلمین بوده این امر را حق(وظیفه) خود معرفی فرموده است: كانَ حَقًّا عَلَيْنا نَصْرُ الْمُؤْمِنينَ؛ يارى مؤمنان، همواره حقّى است بر عهده ما (وظیفه ماست) (روم/47).
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ في‏ مَواطِنَ كَثيرَة، خداوند شما را در جاهاى زيادى يارى كرد (و بر دشمن پيروز شديد) (توبه/25).

تشریح هر کدام از این دو مقوله (دستاورد انقلاب و امداد الهی) ،چندین جلسه زمان نیاز دارد.

 انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.