مشاور بالینی و کارشناس خانواده قوه قضاییه

کودکان جنگ از نظر چهار بعد جسمی ، روحی ، شناختی و اجتماعی تحت تاثیر آثار مخرب جنگ قرار می گیرند

مشاور بالینی و کارشناس خانواده قوه قضاییه گفت : کودکان در جنگ و هنگام مهاجرت های گروهی و سختی های ناشی از آن به شدت از نظر روحی و رانی ضربه می خورند .

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز  به نقل از  زنان نیوز   سیستان و بلوچستان ، رویا حقیقی روانشناس بالینی و کارشناس خانواده قوه قضاییه در پاسخ به سوال تاثیرات منفی و مخرب جنگ بر کودکان و مادران گفت : کودکان آسیب پذیرترین گروه در هنگام بحران‌های انسانی مانند جنگ و ... هستند . به غیر از خطرات جانی که کودکان را تهدید می کند، استرس دائم ، افسردگی ، کابوس ، عدم بهداشت و تغذیه مناسب و بسیاری از مسائلی که این کودکان دائما با آن روبرو هستند سلامتی آنها را به خطر می اندازد و رشدشان را از همه جوانب با بحران روبرو می سازد .
وی گفت : چهار بعد جسمی ، روحی ، شناختی و اجتماعی کودک در جنگ و هنگام مهاجرت های گروهی و سختی های ناشی از آن به شدت تحت تاثیر منفی قرار می گیرد .کودکانی که خانواده خود را از دست داده اند آواره و پناهنده می شوند ، محرومیت از تحصیل دارند و این اثرات به صورت ماندگار در آنها خواهد ماند و در بزرگسالی عوارض این صدمات قابل مشاهده خواهد بود .
حقیقی در رابطه با تاثیرات حنگ بر مادران گفت : آسیب‌هایی که بر مادران و زنان وارد شده است را می‌توان شامل آوارگی ، بی پناهی ، ازدست دادن خانواده و فرزندان و همسر یا حتی تجاوز ، عدم بهداشت و تغذیه مناسب و در زنان باردار سقط جنین و یا زایمان زودرس رابرشمرد که تاثیرات روانی ، جسمی ، اجتماعی ، و خلقی بر آنها دارد و می توان بیماری های روانی مانند اضطراب ، افسردگی ،کابوس و گوشه گیری را برشمرد.
ایشان با بیان آثار روانی مخرب جنگ گفت : زنان و کودکان قربانیان اصلی جنایات رژیم های غاصب هستند .قطعی آب و غذا و بهداشت نامناسب ، همچنین ترس مفرط و مداوم از حملات پی در پی و آوارگی صدماتی به این قشر وارد می کند که تا سالهای آینده تاثیر آن در جامعه باقی می ماند .در این حالت فرد احساس بی ارزش بودن ، ناامیدی دارد و در موارد بسیار حاد ممکن است دچار اختلالات تغذیه ای گردد . معمولا پس از جنگ میزان افسردگی در بیت مردم به شدت افزایش پیدا می کند و افراد را با چالش های بسیاری مواجه می سازد .از مشکلات روانی دیگر می‌توان به اختلال استرس پس از جنگ نام برد که از خطرناکترین اختلالات روانی می باشد ، افراد ممکن است در بحران جنگ گرفتار این اختلال شوند . در این اختلال فرد به صورت مداوم و بدون آنکه خودش بخواهد تمام حوادث تلخ دوران جنگ را در ذهن خود مجسم می کند و از یادآوری این خاطرات دچار حملات اضطرابی می شود .
وی در پایان ضمن حمایت از مردم مظلوم و بی دفاع غزه گفت : باید سازمان‌ها و نهادهایی که ادعای حمایت از حقوق بشر را دارند به حمایت از کودکان غزه که امیدهای فردا هستند و مادران و زنان بی دفاع در برابر جنایت های رژیم منحوس اسرائیل برخیرند و یادمان باشد کودکی رویا نیست و حق با کودکان است.
انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.