تولید نفت ایران به 3.4 میلیون بشکه در روز رسید

ابتدای هفته جاری موسسه کپلر از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از 1.8 میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  تقاطع‌گیری آمارهای بین‌المللی و داخلی نشان می‌دهد صنعت نفت در دولت سیزدهم ضمن پشت‌ سر گذاشتن موانع تحریمی، در حال ترمیم وضعیت خود است. از یک طرف طبق آمارهای داخلی صادرات گاز در نیمه اول سال جاری به ۲ میلیارد و 204 میلیون دلار رسیده که دو برابر میزان صادرات در همین بازه در سال 1401 است و از سوی دیگر طبق آمارهای اعلام‌شده از سوی منابع بین‌المللی، تنها میزان صادرات نفت خام کشورمان به چین رقم 1.8 میلیون بشکه در روز را رد کرده است که آن را می‌توان گواهی بر پشت‌ سر گذاشتن تحریم‌های نفتی دانست. آنطور که پیداست تولید نفت خام کشورمان هم وضعیت مناسبی یافته و به 3.4 میلیون بشکه در روز رسیده است.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در این باره گفت: تعدادی چاه نفت که پیش از این به دلیل ناتوانی در صادرات توسط وزارت نفت بسته شده بود، اکنون باز شده و دوباره به چرخه تولید بازگشته‌ است.
 طبق آمار موسسه کپلر، صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی به بیش از 1.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.

ابتدای هفته جاری موسسه کپلر از ثبت رکورد تاریخی صادرات روزانه بیش از 1.8 میلیون بشکه نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی خبر داد.
در گزارش این موسسه آمده است: «ایران ماه اکتبر پس از روسیه بزرگ‌ترین صادرکننده نفت به چین بوده و حتی با اختلاف چشمگیری عربستان را نیز پشت سر گذاشته است. این جهش صادرات عمدتا به خاطر حجم عظیم ذخایر نفت روی آب ایران انجام شده است».
پیش‌تر موسسه کپلر در گزارشی از صفر شدن ذخایر نفت شناور روی آب ایران خبر داده بود، این در حالی است که در ابتدای دولت سیزدهم حدود 60 میلیون بشکه نفت ایران روی آب‌ها شناور باقی مانده بود و خریداری نداشت.
 طبق آمار موسسه کپلر، متوسط صادرات روزانه نفت ایران به چین در 10 ماه سال جاری میلادی یک میلیون و ۲۳۵ هزار بشکه بوده که 84 درصد بیشتر از دوره مشابه پارسال است.

* تولید نفت ایران به 3.4 میلیون بشکه در روز رسید
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اعلام اینکه آخرین گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد تولید نفت ایران به 3 میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، گفت: در دولت سیزدهم زمینه افزایش صادرات نفت فراهم شد. سیدحمید حسینی درباره افزایش تولید نفت خام کشور در دولت سیزدهم افزود: آخرین گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد تولید نفت ایران به 3 میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته است، در حالی که تا چند وقت پیش تولید نفت ایران روزانه حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه بود. وی با بیان اینکه در دولت سیزدهم زمینه افزایش تولید و صادرات نفت فراهم شد و در بازار هم تقاضا وجود دارد، توضیح داد: پیش‌تر این تولید را داشتیم اما تعدادی از چاه‌ها را بسته بودیم، زیرا امکان فروش نفت نداشتیم. اکنون چاه‌ها باز و تعمیر شده‌اند و دوباره به چرخه تولید بازگشته‌اند و می‌توانیم تولید را تا 3 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه هم افزایش دهیم. سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ادامه داد: اگر بخواهیم صادرات نفت را طبق برنامه هفتم توسعه از 3 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز به 4 میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز برسانیم، باید یک سرمایه‌گذاری جدید انجام دهیم اما اکنون به دلیل اینکه این چاه‌ها پیش‌تر مورد بهره‌برداری قرار می‌گرفت، این فرصت را داریم تا تولید نفت را به حد 3 میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهیم.
 حسینی درباره تولید نفت از میدان «سپهر» و «جفیر» گفت: به تازگی با برداشت نفت از میادین سپهر و جفیر حدود ۴۰ هزار بشکه به تولید اضافه شده که خبر خوبی است و می‌توانیم امیدوار باشیم با افزایش تولید نفت به رشد اقتصادی کشور کمک شود. وی خاطرنشان‌کرد: امسال بیشترین نرخ رشد اقتصادی مربوط به حوزه نفت بوده است؛ هم میزان تولید و صادرات افزایش یافته و هم با افزایش قیمت‌ها ارزش صادرات افزایش یافته است و توانسته رشد اقتصادی کشور را مثبت کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.