استادیار دانشگاه هیوستون آمریکا در گفت‌وگو با ایکنا:

عملیات طوفان الاقصی تحقیر نتانیاهو در عرصه جهانی بود

عمران البداوی گفت: در آستانه عملیات نظامی حماس در ۷ اکتبر، اسرائیل درگیری داخلی شدیدی را می‌گذراند. در این میان ناتوانی نتانیاهو در تأمین امنیت و شهرت جنگ‌طلبانه‌اش او را تضعیف و ظلم و بی‌کفایتی او را آشکار کرده و به نوعی تحقیر جهانی او را به همراه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایکنا : با گذشت بیش از دو هفته از آغاز عملیات طوفان الاقصی توسط حماس و واکنش رژیم صهیونیستی به این عملیات که از طریق بمباران مناطق غیرنظامی غزه صورت گرفته است، غزه با فاجعه انسانی بی‌سابقه‌ای رو به رو شده است.

از سوی دیگر تلاش‌ها در عرصه جهانی برای برقراری آتش‌بس و آزادی اسرا به کندی پیش می‌رود.  رویترز گزارش داده که قطر بیش از سه هفته است که در پشت صحنه تلاش‌های دیپلماتیک انجام می‌دهد و با مقامات حماس و رژیم صهیونیستی برای آزادی بیش از ۲۰۰ اسیر در دست حماس صحبت می‌کند. یحیی السنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه، در اولین اظهار نظرش بعد از آغاز نبرد طوفان الاقصی در روز هفتم اکتبر اعلام کرد که این جنبش آماده توافق فوری با رژیم صهیونیستی بر سر تبادل اسرا است.

 وی گفت که بر اساس این توافق، تمام اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی باید آزاد شوند و در مقابل تمام اسرای اسرائیلی نزد مقاومت آزاد خواهند شد.

عمران البداوی (Emran El-badawi)، مدیر برنامه و دانشیار مطالعات خاورمیانه در دانشگاه هیوستون تگزاس آمریکا است. البداوی مؤسس برنامه مطالعات عرب در این دانشگاه است.

البداوی همچنین به عنوان مدیر اجرایی مؤسس و خزانه‌دار انجمن بین‌المللی مطالعات قرآنی (IQSA) که اولین انجمن علمی جهان در نوع خود است، خدمت کرد. بخشی از هدف IQSA این است که از طریق کنفرانس‌های بین‌المللی شکاف بین اندیشمندان در غرب و متفکران در کشورهای اکثریت مسلمان را پر کند.

وی مقالات مختلفی را به زبان‌های عربی و انگلیسی تألیف کرده و تحقیقات او تمدن‌های خاورمیانه و اسلامی را به طور گسترده مورد بررسی قرار می‌دهد. البداوی دارای مدرک لیسانس در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه راتگرز است و دکترای خود را در رشته زبان‌ها و تمدن‌های خاور نزدیک از دانشگاه شیکاگو دریافت کرده است. عمران البدوای در گفت‌وگو با ایکنا وضعیت بحرانی غزه را تشریح کرد.

ایکنا _ پس از گذشت بیش از سه هفته از آغاز عملیات الاقصی، وضعیت سرزمین‌های اشغالی فلسطین و غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

وضعیت امروز فلسطینیان در غزه جهنم روی زمین است. گروه‌های حقوقی بین‌المللی، سه هفته بمباران بی‌امان اسرائیل، از جمله تهاجم زمینی و دریایی به غزه را نسل‌کشی توصیف می‌کنند.

سوخت، آب و غذا قطع شده و بسیاری از ساختمان‌ها، جاده‌ها و زیرساخت‌های نوار شمالی و مرکزی غزه کاملاً ویران شده‌اند. تمامی ارتباطات با غزه در ۲۷ اکتبر(روز جمعه ۵ آبان) قطع شد و تعداد قربانیان از ۸۰۰۰ نفر تجاوز کرده که شامل کارکنان سازمان ملل، پزشکان روزنامه‌نگاران، اسیرانی که توسط حماس گرفته شده‌اند و تعداد زیادی زن و کودک می‌شود.

ایکنا _ یکی از موضوعاتی که از ابتدای حمله اسرائیل به غزه مورد توجه قرار گرفته، مسائل انسانی و عدم امکان کمک‌رسانی به غیرنظامیان بوده است. به نظر شما جامعه جهانی در این زمینه چه نقشی دارد؟

در اوایل درگیری، شورای امنیت سازمان ملل دو قطعنامه جداگانه برای آتش‌بس و باز کردن یک کریدور بشردوستانه برای کمک‌رسانی به فلسطینیان مجروح، آواره و گرسنه ارائه کرد.

این قطعنامه‌ها توسط روسیه و سپس برزیل پیشنهاد و از حمایت اکثریت اعضای دائمی برخوردار شد و تنها توسط ایالات متحده وتو شد. تنها پس از سفر رئیس جمهور بایدن به اسرائیل، با تشدید بمباران اسرائیل در شمال غزه، ایالات متحده به طور یکجانبه با ایجاد کریدور بشردوستانه از گذرگاه رفح در شمال موافقت کرد. این روند نشان‌دهنده ناکامی سازمان ملل در حفظ صلح و امنیت بین‌المللی بوده که مأموریت این سازمان است و سوءنیت ایالات متحده را نشان می‌دهد.

این جنگ بر مشکل قدیمی جهانی برتری‌طلبی نژادپرستانه سفیدپوستان، نئو امپریالیسم و وجود جنگ‌ همیشگی تأکید می‌کند. این عمدتاً ماشین جنگی ایالات متحده و دست‌نشانده‌های آن در بریتانیا، کانادا، استرالیا و دولت‌های اتحادیه اروپا است که می‌خواهند جنگ را در خاورمیانه دامن بزنند، بر منابع استراتژیک آن تسلط داشته و مردم بومی را سرکوب کنند.

اما دنیا تغییر کرده است. یک جنبش عدالت اجتماعی جهانی، چند نژادی، چند قومیتی و چند مذهبی _ اکثریت مردمی که ساکن سیاره زمین ما هستند _ وجود دارد که به دنبال صلح در خاورمیانه و عدالت برای مردم بومی فلسطین است.

ایکنا _ به نظر شما با توجه به تنش‌های داخلی فلسطین اشغالی به دلیل اصلاحات قضایی نتانیاهو قبل از عملیات الاقصی، وضعیت فعلی و بحران جنگ چه تأثیری بر آینده سیاسی نتانیاهو خواهد داشت؟

به گفته یک تحلیلگر اسرائیلی، شغل نتانیاهو با فساد گسترده تعریف می‌شود و جامعه اسرائیل[صهیونیست‌‌نشین] را علیه خود تقسیم می‌کند. او این کار را از طریق تشکیل افراطی‌ترین دولت جناح راست در بیش از هفت دهه اخیر انجام داده است.

در آستانه عملیات نظامی حماس در ۷ اکتبر، اسرائیل در یک وضعیت درگیری داخلی بسر می‌برد که بیشتر به دلیل نتانیاهو بود. در این زمینه ناتوانی او در تأمین امنیت مرزهای اسرائیل[فلسطین اشغالی] و شهرت جنگ‌طلبانه‌اش او را تضعیف و ظلم و بی‌کفایتی او را آشکار کرده است.

تحقیر او در برابر جهان و حسابی که او هنوز باید با حماس پس از شکست عملیات «لبه حفاظتی» در سال ۲۰۱۴ تسویه کند، یکی از دلایلی است که معتقدم او به خاطر آن هزاران غیرنظامی فلسطینی (در حملات اخیر به غزه) را با خونسردی قتل عام کرد.

سیاست طولانی‌مدت نتانیاهو به نوعی تشنج به سمت مرگ است که با سیاست‌های او در قتل و آواره کردن فلسطینی‌ها و کاشت نفرت و خصومت در میان خود شهرک‌نشینان به شدت متلاشی شده است.

ایکنا _ عملیات الاقصی بیش از موفقیت نظامی، شکنندگی و آسیب‌پذیری رژیم صهیونیستی را نشان داد. به نظر شما امکان تکرار عملیاتی مانند عملیات اخیر در آینده وجود خواهد داشت؟

امیدوارم اینطور نباشد و این تنها با پایان دادن به اشغالگری و ایجاد جامعه‌ای امکان‌پذیر است که به عرب‌ها و یهودیان عدالت، آزادی، حقوق انسانی و مدنی بدهد. عدم رسیدن به این نتیجه ساده و منطقی پس از هفتاد و پنج سال درگیری، مطمئناً منجر به درگیری بیشتر خواهد شد.

ایکنا _ به نظر شما عملیات طوفان الاقصی چه تأثیری بر روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل دارد؟

مسیر عادی‌سازی روابط اسرائیل با کشورهای عربی شورای همکاری خلیج فارس اکنون متوقف شده است. توافقات عادی‌سازی عمدتاً حول محور توسعه اقتصادی، از جمله نمک‌زدایی (شیرین کردن آب)، امنیت سایبری و سایر بخش‌ها از جمله سفر و گردشگری و در نهایت روابط رسمی دیپلماتیک بود. مشکل این است که این پروژه (عادی‌سازی روابط) فلسطینی‌ها را به فراموشی سپرده بود و هیچ آینده‌ای برای آنها در خاورمیانه آینده باقی نگذاشت.

امروز به نظر می‌رسد غیرممکن است که از عادی‌سازی آینده اعراب با اسرائیل بدون پرداختن کامل به مسئله فلسطین صحبت کنیم.

ایکنا _ پیش‌بینی شما از روند جنگ غزه چیست و آیا امکان دارد حماس و رژیم صهیونیستی با میانجیگری سایر کشورها و به دلایل انسانی به نوعی آتش‌بس دست یابند؟

کشورهای همسایه در خاورمیانه به‌طور شبانه‌روزی برای یافتن راهی برای توقف خونریزی تلاش می‌کنند. در حال حاضر اخباری وجود دارد که قطر و مصر در حال میانجیگری برای برقراری آتش‌بس موقت و تبادل اسرا بین اسرائیل و حماس هستند. موفقیت این امر یا هر تلاش دیگر برای آتش‌بس هنوز نامشخص است.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.