در گفت وگو با بیضایی مطرح شد ،

تأثیرگذاری ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم در کاهش تدریجی قیمت ها / پاشنه آشیل وام های مسکن در خانه دار کردن مردم !

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار مسکن: دولت با ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم به تدریج در قیمت‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و بازار مسکن نیز از این وضعیت متاثر شود در غیر این صورت وام‌های مسکن نمی‌تواند کمک شایان توجهی به خانه‌دار کردن مردم کند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  
 گفتگو با فرهاد بیضایی

به گزارش بصیرت؛ موضوع ساخت و ساز مسکن و خانه‌دار کردن مردم که یکی از مهمترین وعده‌های دولت‌های مختلف بوده است در این دولت نیز مساله مهمی است چرا که قیمت‌های بالای مسکن و حباب‌های بزرگی که در بخش مسکن وجود دارد فشار‌های بسیار زیادی به مستاجران وارد کرده ضمن اینکه گرانی مسکن روی نرخ سایر کالا‌ها به موازات هم اثرات منفی گذاشته است. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است کارکرد وام‌های مسکن است که آیا وام‌ها علی‌رغم افزایش‌هایی که طی سال‌های گذشته داشته‌اند توانسته‌اند پا به پای افزایش قیمت‌ها رشد داشته باشند و خرید مسکن را برای همه اقشار جامعه بخصوص طبقه متوسط به پایین جامعه راحت کنند؟ این پرسشی است که از کارشناس و تحلیلگر بازار و اقتصاد مسکن در این گفتگو شده است.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار مسکن در گفتگو با بصیرت در خصوص وام‌های مسکن و طرح‌هایی مثل فرزندآوری یا اولویت تخصیص وام به خانواده‌هایی با فرزندان بیشتر گفت: با توجه به اینکه در بحث اعطای وام مسکن تنها بانک مسکن موظف به وام دادن است و تسهیلات‌دهی مبتنی بر اوراق سپرده تسهیلات است که این روند فقط مختص بانک مسکن است بنابراین می‌توان گفت وام‌هایی که تاکنون به بخش مسکن اختصاص داده شده چندان کارساز نبوده است بخصوص بعد از گرانی‌های مسکن طی چند سال اخیر بعد از تشدید تحریم‌ها آنچنان نتوانسته به خانه‌دار کردن مردم کمک شایان توجهی کند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: از سوی دیگر مسئولین و نمایندگان مجلس برای فرزندآوری مشوق‌هایی مثل وام‌های مسکن در نظر می‌گیرند که از یک جهت خوب است، اما نمی‌توان انتظار داشت اثر چندانی روی فرزندآوری و یا روی خانه‌دار شدن مردم بگذارد چرا که نرخ تسهیلات و اقساط وام‌ها تطابقی با درآمد‌های مردمی ندارد.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: در کلانشهر‌هایی مثل تهران با نگاهی به آمار و ارقام مسکن متوجه می‌شویم تسهیلات در نظر گرفته شده با نرخ‌های مسکن در هر متر که حداقل ۷۷ میلیون تومان برای هر متر در جنوبی‌ترین نقاط پایتخت قیمت‌گذاری شده است کارساز باشد.

وی خاطر نشان کرد: ضمن اینکه به برخی طرح‌ها انتقاداتی وارد است مثلا جوانان امروز چهار فرزند ندارند بخصوص در شهر‌های بزرگ که به آن‌ها وام‌های ویژه‌تر برای خانه‌دار شدن بدهند.

فرهاد بیضایی کارشناس اقتصاد و بازار مسکن معتقد است: یکی از مشکلاتی که مانع خانه‌دار شدن مردم می‌شود یا به عبارت دیگر گروه‌های هدف را محدود می‌کند یعنی جوانانی که آرزوی خانه‌دار شدن را دارند این است که نرخ‌های سود بالاست و اقساط بسیار سنگین است.

وی در این باره افزود: با توجه به سطح درآمد عموم مردم جامعه و حقوق‌ها و دریافتی‌هایی که دارند قطعا میزان اقساط همخوانی با درآمد‌های آن‌ها ندارد به این خاطر عموم مردم نمی‌توانند با چنین طرح‌هایی صاحب خانه شوند، چون تورم بالاست و قدرت خرید و درآمد آن‌ها پایین است.

کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار مسکن یادآور شد: افراد با درآمد بالا نیز معمولا در طبقه اجتماعی و درآمدی قرار دارند که معمولاً نیازی به دریافت چنین تسهیلاتی ندارند چرا که منابع مالی دیگری دارند یا نسبت درآمد آن‌ها به گونه‌ای است که می‌توانند اقساط بیشتری بپردازند یا اینکه سطح پس‌انداز بالایی دارند که رغبتی برای دریافت وام برای خرید خانه ندارند.

فرهاد بیضایی کارشناس و تحلیلگر اقتصاد و بازار مسکن گفت: مساله این است به دلیل تورم‌های بالا اقساط مسکن روی خرید خانه و بازار مسکن تاثیرگذار نیست یعنی نمی‌تواند اثر خوبی روی بازار بگذارد و مخاطب خاص یعنی طبقه متوسط به پایین جامعه را جذب کند و مشوقی برای بحث فرزند آوری به شمار برود که خانواده‌ها به خاطر دریافت وام به سمت فرزند آوری بروند چرا که با این وام‌ها نه می‌توان خانه خرید نه درآمد عموم مردم جامعه به گونه‌ای است که توان مالی تامین هزینه‌های مختلف چند فرزند را داشته باشند.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: کاهش نرخ تورم تنها راهکاری است که باید برای آن تلاش کرد یعنی دولت با ثبات اقتصادی و کاهش نرخ تورم به تدریج در قیمت‌ها می‌تواند اثرگذار باشد و بازار مسکن نیز از این وضعیت متاثر شود در غیر این صورت وام‌های مسکن نمی‌تواند کمک شایان توجهی به خانه‌دار کردن مردم کند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.