استنادات قرآنی بیانات رهبر انقلاب

دو دستور و یک بشارت؛ موفقیت مؤمنان در سایه صبوری و ایمان به وعده‌ الهی

آیه ۶۰ سوره مبارکه «روم» حاوی دو دستور و یک بشارت است؛ دعوت به صبر و حفظ آرامش در مقابل افراد بی‌ایمان و قطعی بودن تحقق وعده‌های الهی.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایکنا : حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از بیانات‌شان در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان با استناد به آیه ۶۰ سوره مبارکه «روم» فرمودند: «دنیای اسلام این را فراموش نکند که در این قضیّه مهم و تعیین‌کننده، آن کسی که در مقابل اسلام، در مقابل یک ملّت مسلمان، در مقابلِ فلسطینِ مظلوم ایستاد، آمریکا بود، فرانسه بود، انگلیس بود؛ این را دنیای اسلام فراموش نکند، این را بفهمند؛ در معاملاتشان، در معادلاتشان، در تحلیل‌هایشان فراموش نکنند این را که چه کسی ایستاده است و دارد روی این مردم مظلوم و ملّت مظلوم فشار می‌آورد؛ صِرف رژیم صهیونیستی نیست. البتّه ما شک نداریم که «اِنَّ وَعدَ اللَهِ حَق»‌؛ وعده‌ الهی حق است. وَ لا یَستَخِفَّنَّکَ الَّذینَ لا یوقِنون‌‌؛ اینهایی که به وعده‌ الهی یقین ندارند، با منفی‌بافی‌های خودشان شما را باید متزلزل نکنند، سست نکنند.»
 
متن آیه : «فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ ۖ وَلَا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لَا يُوقِنُونَ»
 
ترجمه آیه: «پس صبر كن كه وعده خدا حق است، و زنهار تا كسانى كه يقين ندارند، تو را به سبكسرى واندارند.»
 
خدای متعال در این آیه به پیامبر اسلام(ص) می‌‌فرماید که در مقابل مشکلات و ناهمواری‌‌ها، صبر و استقامت داشته باش و به وعده الهی نیز امیدوار باش؛ زیرا وعده او واقع خواهد شد. علاوه بر این، چنان سنگین و پا برجا باش که این افراد نتوانند تو را سبک بشمارند و از جا تکان دهند، چرا که آنها یقین ندارند و تو کانون یقین و ایمانى.
 
این آیه در حقیقت، خطاب تسلیت‌آمیز به رسول خدا(ص) در برابر سخنان هتک‌آمیز دشمنان است که دعوت او را افسانه‌سرایى می‌خواندند. خداوند می‌فرماید باید صبر و شکیبایى نمایى و به دعوت خود ادامه دهى، وعده پروردگار به این‌که بشر از اولین و آخرین در عالم قیامت بار دیگر زنده خواهند شد، حق ثابت و تخلف‌ناپذیر است. 
 
در واقع آیه پایانی سوره روم دو دستور مهم و یک بشارت بزرگ به پیامبر اسلام(ص) می‌دهد تا او را در مبارزه پیگیر و مستمر در برابر لجوجان جاهل و بی‌خردان سرسخت به استقامت دعوت کند.
 
«فاصبر» در قرآن به معنای استقامت و صبر کلید و رمز پیروزی همه مربیان به خصوص انبیای الهی در طول تاریخ بوده که در پرتو این صبر فرجام نیک و عاقبت بخیری نصیب مؤمنان می‌شود. 
 
در ادامه آیه‌ شریفه برای اینکه پیامبر(ص) را در این راه دلگرم‌تر کند از تخلف‌ناپذیر بودن وعده‌های خداوند سخن به میان آورده و می‌فرماید: «إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقّ». خداوند به پیامبر اکرم(ص) و مؤمنان وعده پیروزی و خلافت در زمین و غلبه اسلام بر کفر، نور بر ظلمت، علم بر جهل، داده است و به این وعده‌ها جامه عمل می‌پوشاند. در حقیقت کلمه «وَعْد» در اینجا اشاره به وعده‌های مکرری است که قرآن در مورد پیروزی مؤمنان داده است.
 
دومین دستور این آیه امر به تسلط بر اعصاب و حفظ متانت و آرامش و از میدان به در نشدن در این مبارزه سخت است و به همین دلیل خداوند می‌فرماید: هرگز نباید کسانی که ایمان ندارند تو را خشمگین و عصبانی کنند.
 
امروز هم دنیای غرب در پی استخفاف و تحقیر امت اسلامی است تا بتواند راحت‌تر و بدون مقاومت بر آنها سلطه پیدا کند که این برخاسته از خوی و شیوه‌های فرعونیان در طول تاریخ است که از این طریق توانستند حکومت خود را مستقر کرده و دیگران را برده و مطیع خود سازند. 
 
براین اساس از این آیه می‌توان نتایج زیر را در ابعاد تربیتی، مدیریتی و حکومتی گرفت که:
 
ـ رهبران دينى بايد صبور باشند.
 
ـ ايمان به وعده‌هاى الهى، عامل صبورى است.
 
ـ جوسازى افراد بى‌دين، نبايد در تصميم‌گيرى ما اثر كند.
 
ـ اگر لطف و هشدار و تعليم الهى نباشد، انبيا نيز آسيب‌پذيرند.
 
ـ يكى از ترفندهاى دشمنان، سبک كردن رهبر است.
 
ـ كسانى به فكر تضعيف و تحقير رهبر هستند كه به راه حق يقين ندارند.
 
ـ كسى‌كه صبر نكند، خفيف مى‌شود.
انتهای پیام/*

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.