لزوم حمایت عملی کشور‌های عربی از فلسطین

کشور‌های عربی در قبال بحران وخیم غزه موضع عملیاتی نداشته و تنها موضع‌گیری سیاسی اتخاذ کردند. این موضع‌گیری روز جمعه با انتقاد دبیرکل حزب‌الله لبنان مواجه شد

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  سید رضی عمادی

حدود یک ماه از طوفان‌الاقصی و جنگ رژیم صهیونیستی علیه باریکه غزه می‌گذرد. کشور‌های عربی در قبال بحران وخیم غزه موضع عملیاتی نداشته و تنها موضع‌گیری سیاسی اتخاذ کردند. این موضع‌گیری روز جمعه با انتقاد دبیرکل حزب‌الله لبنان مواجه شد. این نوشتار به اختصار ضمن اشاره به رویکرد کشور‌های عربی درباره فاجعه غزه، بر این باور است که انفعال و خودداری از اقدام عملی کشور‌های عربی در حمایت از فلسطین، یکی از مهم‌ترین علل جنایت گسترده و ددمنشانه رژیم صهیونیستی علیه غزه مظلوم است.

نگاهی مختصر به جنایت نسل‌کشی در غزه
طوفان‌الاقصی توسط رزمندگان القسام، شاخه نظامی جنبش حماس روز ۷ اکتبر انجام شد. رژیم صهیونیستی که در مقابل این عملیات متحمل بزرگ‌ترین شکست تاریخ ۷۵ ساله خود شد، حمله‌های همه‌جانبه علیه باریکه غزه را آغاز کرد، حمله‌هایی که هدف اصلی آن کشتار مردم با هدف کوچاندن اجباری آن‌ها از غزه و اشغال مناطق شمالی غزه و نابودی حماس است. مطابق آخرین آمارها، حدود ۱۰ هزار فلسطینی به شهادت رسیدند که از این تعداد حدود ۷۰ درصد کودکان، زنان و سالخوردگان هستند. رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، مناطق مسکونی، اردوگاه آوارگان و مدارس را آگاهانه مورد بمباران قرار می‌دهد و حتی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این جنایت‌ها عنوان کرد: «وحشت‌زده شده‌ام.» حتی حدود ۷۰ نفر از پرسنل سازمان ملل در غزه کشته شده‌اند.

رژیم صهیونیستی در باریکه غزه در حال نسل‌کشی است، جنایتی که در ماده ۶ اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری به شرح ذیل تعریف شد: «منظور از نسل‌کشی هر یک از اعمال مشروحه زیر است که به قصد نابود کردن تمام یا قسمتی از یک گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی از حیث همین عناوین ارتکاب می‌یابد: الف) قتل اعضای یک گروه، ب) ایراد صدمه شدید نسبت به سلامت جسمی یا روحی اعضای گروه، ج) قرار دادن عمدی یک گروه در شرایط زندگی نامناسب که منتهی به زوال قوای جسمی تمام یا قسمتی از آن گروه شود، د) تحمیل اقداماتی به منظور جلوگیری از توالد در گروه، ه) انتقال اجباری کودکان از گروهی به گروه دیگر.» رژیم صهیونیستی همه این موارد پنج‌گانه را در قبال مردم غزه مرتکب شده است.

رویکرد کشور‌های عربی درباره بحران غزه؛ از انفعال مدعیان تا اقدام گروه‌های مقاومت
واقعیت تلخ این است که یکی از دلایل خوی ددمنشانه و جنایتکارانه رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم باریکه غزه، مواضع متناقض و عمدتاً اعلامی کشور‌های اسلامی در قبال این رژیم اشغالگر است. در بحران اخیر غزه که رژیم صهیونیستی مشغول نسل‌کشی و پاکسازی قومی است، تنها موضع مشترکی که میان کشور‌های عربی دیده می‌شود، محکوم کردن جنایت‌های رژیم است.

کشور‌های دیگر از جمله عربستان سعودی، امارات، مصر، کویت، عمان، اردن، بحرین، عراق، سوریه و لبنان نیز جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه غزه را محکوم کردند. کشور‌های عربی با کوچاندن اجباری مردم غزه از شمال این باریکه مخالفت جدی به عمل آوردند، اما اقدامی در مقابل کوچ اجباری صد‌ها هزار نفر از مردم غزه در اثر بمباران ددمنشانه رژیم صهیونیستی انجام ندادند، قطر تلاش‌های میانجی‌گرایانه برای مذاکرات میان حماس و رژیم صهیونیستی انجام داد، اما این تلاش‌های به ویژه به دلیل کارشکنی و مخالفت آمریکا نتیجه نداشته است. مصر با وجود درخواست مکرر فلسطینی‌ها و وقوع وخیم‌ترین شرایط انسانی در غزه، از بازگشایی گذرگاه رفح خودداری کرد. نکته تلخ‌تر این است که به گفته برخی از مقامات حماس حتی شماری از کشور‌های عربی در از بین بردن حماس با آمریکا و رژیم صهیونیستی همصدا شدند.

در حالی که کشور‌های مدعی عربی از هرگونه اقدام عملی برای متوقف کردن جنایت علیه غزه خودداری کردند، ارتش یمن، پایتخت یمن رسماً در مقابل رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد، حزب‌الله لبنان در جبهه شمالی علیه رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد و گروه‌های مقاومت عراق و سوریه نیز علیه پایگاه‌های آمریکایی در این کشور‌ها اقدام نظامی انجام دادند. حمله‌های حزب‌الله از جبهه شمالی اگرچه گسترده نبود و قدرت واقعی حزب‌الله نبود، اما سبب شد رژیم صهیونیستی بخش زیادی از نیرو‌های خود را از جبهه جنوبی بکاهد و در جبهه شمالی برای مقابله با تهدید‌های حزب‌الله لبنان مورد استفاده قرار دهد. سید حسن نصرالله روز جمعه ۱۲ آبان در این خصوص گفت: «جبهه لبنان بخش بزرگی از نیرو‌هایی را که برای حمله به غزه مورد استفاده قرار می‌گرفتند، کاسته است. یک چهارم نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به مرز‌های شمالی ارسال شده و حدود نیمی از قدرت پدافندی نیز در جهت لبنان مستقر است. اگر موضع ما صرفاً همبستگی و تظاهر کردن بود، اسرائیل خیالش از مرز‌های شمالی راحت می‌بود و نیروهایش را به غزه می‌فرستاد.»

نتیجه
واقعیت این است که رژیم صهیونیستی در غزه بار دیگر مرتکب جنایت جنگی شده است. در حالی که قدرت‌های غربی در کنار رژیم صهیونیستی در این جنایت قرار گرفته و شریک این جنایت هستند، کشور‌های عربی که هم در قومیت و هم در مذهب با مردم فلسطین مشترک هستند، تنها حمایت کلامی در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی انجام داده و از هر نوع اقدام عملی خودداری کردند. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنان روز جمعه خود با انتقاد از این رویکرد کشور‌های عربی خاطرنشان کرد: «شما باید برای توقف تجاوزات به غزه تلاش کنید، محکومیت کافی نیست و روابط را قطع کنید و سفرای خود را فرا بخوانید. صادرات به اسرائیل را متوقف کنید. کمی قدرت ندارید که گذرگاه رفح را باز کنید؟»

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.