اسرائیل در دو جنگ؛ آتش اختلاف سیاسی داخلی‌ بیشتر زبانه می‌کشد

همزمان با فشار طوفان جنگ حماس و فشار افکار عمومی و خانواده اسرای صهیونیست، و تجمع مقابل منزل نتانیاهو (نخست وزیر) و مقر پارلمان، اکنون سیاسیون هم در حال نواختن نتانیاهو و جنگ داخلی هستند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  فارس :   وحید صمدی؛ اگر همین امروز جنگ غزه متوقف و تمام شود، سیاسیون صهیونیست در اسرائیل،‌ همدیگر را پاره‌پاره می‌کنند. اگر الان فقط زیر لب غرولند میکنند، صرفا به دلیل جنگی است که سرنوشت کل آنها به نتیجه آن گره خرده و در باتلاق غزه، به کندی و با هزینه بالا پیش می‌رود. اخیرا اعلام شد اسرائیل به ۵۰ میلیارد دلار نیاز دارد.

اکنون در فلسطین اشغالی، بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر) مقصر اصلی همه شکست‌ها و ناکامی‌هاست. اوست که برای فرار از محاکمه، با احزاب راستگرا ائتلاف کرد تا به هر قیمتی نخست‌وزیر بماند و در مقابل انتقاد بخشی از جامعه و احزاب سیاسی دیگر را برانگیخت مبنی بر اینکه احزاب راست، در اداره امور بی‌تجربه هستند. اوست که با ارائه طرح اصلاحات قضایی، چندین ماه متوالی، تل‌آویو را غرق تظاهرات‌های دهها هزار نفری و قهر نیروهای احتیاط و تضعیف ارتش کرد. مخالفان در جدیدترین حملات، سخنان الیاهو وزیر میراث را گواه صحت انتقادات خود دانستند و گفتند، الیاهو با دعوت به بمباران اتمی غزه، جبه‌ای جهانی علیه اسرائیل باز کرد.

اختلافات سیاسی دارد زبان مخالفان را که به خاطر جنگ غزه، دهان بسته بودند، کم‌کم باز می‌کند. آویگدور لیبرمن (رئیس حزب یسرائیل بیتنو/ اسرائیل خانه ماست) دوشنبه‌شب گفت، «نتانیاهو قصد ندارد نخست وزیری را به کسی بدهد... او قصد ندارد به فروپاشی تصوراتش (برنامه‌هایش) اعتراف کند... دائم شاهدیم که تقصیر را گردن دیگران می‌اندازد. کل مسئولیت بر دوش خودش است به دلیل ناکامی‌هایش و تصورات اشتباهش و اینکه مسئولیت پذیر نیست و مدام دیگران را مقصر معرفی میکند... نتانیاهو بتازگی نیروهای احتیاط را سرزنش کرده و گفته به خاطر آنها بوده که یحیی السنوار (رئیس حماس در غزه) جنگ را شروع کرد... همه صحبتهای نتانیاهو از ابتدای جنگ خطرناک و ضد امنیت کشور بوده است.

لیبرمن با اشاره به هشدارها در روزهای قبل از شروع جنگ و بی‌توجهی کابینه به آن گفت، «دوازده روز نه نخست وزیر نه وزیر دفاع نه هیچ وزیر دیگری به خودش زحمت نداد، گوشی تلفن را بردارد و صحبت کند. نتیجه نهایی هم یک بار دیگر آمیزه‌ای از تروریسم و تسلیم شدن بود. هیجان برای افزایش دادن تعداد کارگرانی که از غزه وارد می‌شدند. افزایش انتقال پول از قطر [برای حماس].نتیجه هم همین است. یک سیاست شکست خورده؛‌ همین‌ها به شروع حمله [حماس] منجر شد».

لیبرمن به نویل چمبرلین (نخست‌وزیر وقت بریتانیا طی سالهای ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۰ و ناکامی او در برابر هیتلر) اشاره کرد و گفت، نتانیاهو از چمبرلین هم خیلی کوچکتر است، او اجازه نمیدهد زمام امور در دست فرد دیگری قرار بگیرد. انتظار دارم نتانیاهو استعفا کند. ما مجبور نیستیم دوباره انتخابات برگزار کنیم. اما چمبرلین این کار را کرد. از نگاه نتانیاهو همه گناهکارند جز خودش».

یائیر لاپید رهبر مخالفان ائتلاف حاکم به ریاست نتیانیاهو نیز گفت، «تا جنگ ادامه دارد، ما نمیخواهیم دنبال مقصر بگردیم اما نتانیاهو دارد از سکوت ما سوء‌استفاده می‌کند. هر روز یکی را مقصر می‌کند.حالا هم سربازان احتیاط را مقصر اعلام کرده. هر بار یک چیزی توییت میکند و سریع پاک می‌کند. یک حرف میزند و سریع تکذیب میکند. این شیوه اوست. اما این بار دیگر نمیتواند آن را ادامه دهد».

لاپید خیلی صریح به نتانیاهو گفت، «این بار اجازه نمی‌دهیم که یکجانبه به قاضی برودی. اول خوب بنگر اگر میخواهی وارد این موضوع بشوی که چه کسی مسئول این همه شکست است، ببین چه کسی مسئولیتش را خوب انجام نداد و باید استعفا کند. از او میخواهم به جای بازی با وجهه نیروها و شهروندان، روی کار مهم تمرکز کند روی بازگرداندن ربوده شدگان روی پیروز شدن بر حماس و بهتر شدن عملکرد دولت».

این اختلافات در اسرائیل وقتی شعله‌ور شد که نتانیاهو روز یکشنبه تلاش کرد با ربط دادن حمله حماس به استنکاف نیروهای احتیاط به ادامه خدمت، از خود سلب مسئولیت کند. او گفته بود باید دنبال ارتباط میان اعتراضات اخیر و استنکاف نیروهای احتیاط از ادامه کار، با انگیزه‌های السنوار (رئیس دفتر حماس در غزه) بود.

فشارهای داخلی و جنگ داخلی در اسرائیل آنقدر بالا گرفت که دفتر نتانیاهو با تعدیل صحبت او در بیانیه‌ای تلاش کرد اوضاع را آرام کند لذا اعلام کرد،‌ بر خلاف آنچه منتشر شده، نخست وزیر نگفته است که استنکافها سبب حمله حماس شده است. نتانیاهو هم در توییتی نوشت، حماس علیه همه ما جنگ را آغاز کرده و میخواهد همه ما را بکشد نه به خاطر جنجالهای داخلی ما.

اما این توضیحات اضافه دردی را دوا نکرد. هر چه جنگ طولانی‌تر می‌شود این زمزمه در اسرائیل بیشتر تکرار میشود که نکند تصمیم‌هایی که نتانیاهو میگیرد، در وهله اول بر مبنای منفعت شخصی‌اش است تا منافع اسرائیل. برخی نگرانند که هر چه جنگ طولانی‌تر میشود، نتانیاهو راههای بیشتری برای فرار از مسئولیت خود پیدا خواهد کرد. اما نکته‌ای که همه در محافل سیاسی و رسانه‌ای اسرائیل بر آن اتفاق نظر دارند این است که در پایان جنگ، کمیته تحقیق شکل خواهد گرفت و نتانیاهو باید کنار برود. به گفته «نیر کیپونیس» تحلیلگر وبگاه خبری واللا تنها چیزی که نتانیاهو در مقایسه با قبل از جنگ، در نظر نمی‌گیرد این است که هر چند او ماهرترین فروشنده در اسرائیل است، اما نکته اینجاست که مردم اسرائیل دیگر آن مردم قبل از جنگ نیستند. حتی آن کالایی که میخواهد به مردم بفروشد دیگر آن کالا نیست. مردی که می‌توانست چرچیل باشد، خودش انتخاب کرد که چمبرلین باشد.

پایان پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.