عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس:

عملکرد هیات‌های اجرایی بررسی صلاحیت داوطلبان مجلس قابل دفاع است

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس عملکرد هیات‌های اجرایی در بررسی صلاحیت داوطلبان این دوره انتخابات مجلس را قابل دفاع دانست و گفت: اگر داوطلبی به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض دارد، این موضوع در هیات‌های نظارت بررسی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از ایرنا : احدآزادی خواه درباره عملکرد وزارت کشور در پیش ثبت نام‌ها و بررسی صلاحیت‌ها داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه وزارت کشور در رسیدگی به صلاحیت داوطلبان کار بسیار ارزشمندی انجام داد، اظهار داشت: طبق قانون جدید انتخابات، دست هیات‌های اجرایی باز است تا به صورت مستند بر اساس مراجع پنج‌گانه درباره داوطلبان اعلام نظر کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: رد یا احراز صلاحیت داوطلبان این دوره انتخابات مجلس را وزارت کشور بر اساس اسنادی که مورد رسیدگی قرار داد، انجام داده است و این وزارتخانه صرفا مجری است.

آزادی‌خواه با تاکید بر اینکه هیات‌های اجرایی در بررسی داوطلبان دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به خوبی عمل کردند، یادآور شد: در بررسی‌های اولیه که توسط مراجع پنج‌گانه انجام شد، واضح است که فرد تائید شده راضی و داوطلبی که تائید صلاحیتش احراز نشده، ناراضی است ولی وزارت کشور در انجام روال کار دقیق و بدون جانبداری عمل کرد.

وی درباره اینکه برخی از داوطلبانی که عملکرد هیات‌های اجرایی را به دلیل احراز نشدن صلاحیت‌شان، زیر سوال بردند، گفت: هرچند که این احتمال وجود دارد تعداد انگشت شماری به صورت ناعادلانه رد صلاحیت شده باشند ولی این موضوع سبب نمی‌شود عملکرد وزارت کشور دچار حاشیه شود چراکه عملکرد هیات‌های اجرایی و وزارت کشور قابل دفاع است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس خاطرنشان کرد: اگر داوطلبی به عدم احراز صلاحیت خود اعتراض دارد، پس از اعلام اعتراض، به طور قطع این موضوع در هیات‌های نظارت بررسی می‌شود.

به گزارش ایرنا، سوم آبان ماه امسال، ثبت نام نهایی دواطلبان دوازدهمین دوره انتخابات پایان یافت و بررسی صلاحیت‌های داوطلبان به مراجع پنج‌گانه ارسال شد و وزارت کشور و پنج دستگاه شامل (وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه، سازمان ثبت احوال، فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی و قوه قضاییه) صلاحیت‌های داوطلبان را تا ۱۳ آبان بررسی کردند و با انجام استعلام‌ها این فرایند به اتمام رسید.

نتایج استعلام‌ها از ١۵ آبان ماه به هیات‌های اجرایی مراکز فرمانداری‌های حوزه انتخابیه ابلاغ و در روزهای ۱۹ و ۲۰ آبان به داوطلبان اعلام شد.

«محمدتقی شاهچراغی» معاون سیاسی وزیر کشور در این باره اعلام کرد: از بین ۲۴ هزار و ۹۸۲ نفر داوطلب دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با همه سلایق، ۱۴ درصد عدم تایید و ۱۴ درصد عدم احراز شدند که البته عدم احراز و عدم تایید به معنای رد صلاحیت نیست و داوطلبان معترض از ۲۱ آبان ماه به مدت چهار روز می‌توانند به سامانه وزارت کشور مراجعه و اعتراض خود را ثبت کنند.

همچنین بر اساس ماده ۶١ قانون انتخابات، داوطلبانی که عدم تایید و احراز شدند، می‌توانند اعتراض خود را به شکل کتبی به فرمانداری‌های مراکز حوزه ارایه دهند و سپس این اعتراض‌ها تسلیم هیات نظارت استان می‌شود تا مورد بررسی قرار گیرد.

بعد از ارایه مدارک و ثبت اعتراض، هیات‌های نظارت استانی با هماهنگی نظارت مرکزی موظف هستند در طول ۵۰ روز رسیدگی کنند ‌و پاسخ دهند و اگر داوطلبی در هیات نظارت مجدد عدم تایید یا عدم احراز گرفت می‌تواند به شورای نگهبان اعتراض خود را بیان کند که در قانون آمده است.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفند برگزار می‌شود.

انتهای پیام/م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.