مقدم‌فر: طوفان‌الاقصی دکترین دفاعی «بن‌گوریون» را درهم شکست/ اسرائیل راهی جز پذیرش آتش‌بس ندارد

یک کارشناس مسائل راهبردی با بیان "اسرائیل اکنون با اقدامات تاکتیکی و مقطعی در تلاش است شکست کلان خود را بپوشاند"، گفت: وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی دست و پا زدن در باتلاق است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : حمیدرضا مقدم‌فر کارشناس مسائل راهبردی شب گذشته (23 آبان) در برنامه به‌افق فلسطین، در پاسخ به سؤال مجری برنامه درباره فرسایشی شدن جنگ غزه، اظهار داشت: ارزیابی برخی در  فرسایشی شدن جنگ صحیح نیست چرا که ما پیش از هر تحلیلی باید این نکته را مفروض بدانیم و بپذیریم که طوفان‌الاقصی شکستی به رژیم وارد کرد که به‌تعبیر رهبر انقلاب قابل ترمیم نیست و اسرائیل، دیگر به وضعیت قبل از 7 اکتبر برنمی‌گردد.

مقدم‌فر با اشاره به دکترین یکی از سران و بنیانگذاران رژیم صهیونیستی، گفت: «بن‌گوریون» بیش از 50 سال قبل به صهیونیست‌ها می‌گوید؛ "اولین شکست شما آخرین شکست شماست"، و در توصیه به سران این رژیم تأکید می‌کند که "در جنگ‌ها اولاً موضع شما باید تهاجمی باشد، دوم اینکه با شدت و سرعت عمل کنید و عملیاتتان طولانی نباشد و سوم اینکه برون‌مرزی بجنگید و جنگ را به داخل خاک اسراییل نکشید".

وی با ابراز اینکه این توصیه‌های بن‌گوریون در طول این‌سالها دکترین دفاعی اسرائیل و همچون کتاب قانون حاکم بود، گفت: در طوفان‌الاقصی دیدیم که اولاً کامل در موضع دفاع قرار گرفتند، دوم اینکه به‌لحاظ سرعت عمل بیش از یک ماه است که نتوانستند نتیجه‌ای رقم بزنند و سوم اینکه جنگ داخل شهرک‌های صهیونیستی انجام شد.

این کارشناس مسائل راهبردی با تصریح به اینکه هر سه دکترین «بن‌گورین» در این عملیات از بین رفت و این شکست می‌تواند آخرین شکست آنها باشد، اضافه کرد: علاوه بر اینها ساختار امنیتی این رژیم و ارتش آن، تکیه بر قدرت‌های خارجی و همچنین خوف و وحشتی که ساخته بود هم نابود شد و ازین‌جهت یک شکست راهبردی را متحمل شدند.

وی با تأکید بر اینکه "اسرائیل اکنون با اقدامات تاکتیکی و مقطعی در تلاش است آن شکست کلان را بپوشاند"، گفت: وضعیت کنونی رژیم صهیونیستی دست و پا زدن در باتلاق است و سخت‌ترین شرایط برای آنها تعیین شاخص‌هایی برای جبران شکست و اعلام پیروزی است.

مقدم‌فر ادامه داد: آنها دو شاخص تعیین کرده‌اند؛ یکی نابود کردن حماس و دیگری اشغال غزه و تحویل آن به تشکیلات خودگردان که به‌اذعان مقامات رژیم صهیونیستی این شاخص‌ها قابل تحقق نیست چراکه حماس یک جنبش مردمی دارای تفکر مقاومتی و نماینده مردم غزه و بخشی از همان دو میلیون و پانصد هزار ساکنان این باریکه هستند.

این کارشناس مسائل راهبردی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی برای ادراک‌سازی و عملیات روانی مدعی است بیمارستان شفاء مقر حماس است، گفت: هدف آنها ساخت پیروزی نمایشی برای خودشان است تا مثلاً با تسخیر بیمارستان و کشتار مردم بی‌دفاع و مجروحان، مدعی بشوند "ستاد حماس را گرفتیم"، حال آنکه حماس ده‌ها و شاید صدها تونل دارد که اصلاً به آنها دست نیافته‌اند.

وی درباره میزان مردمی‌بودن حماس و مقبولیت آن بین مردم غزه، گفت: نه‌تنها در غزه بلکه طبق نظرسنجی اخیر در کرانه باختری، 70 درصد مردم گفته‌اند به حماس اعتقاد دارند. حماس تشکیلات جدا از مردم نیست و در عملیات طوفان‌الاقصی مردم دنبال اعضای حماس راه افتاده به داخل شهرک‌ها رفتند و وارد عملیات شدند.

مقدم‌فر درباره تبلیغات دروغین علیه رهبران حماس، خاطرنشان کرد: اعضای خانواده‌های رهبران همگی در غزه ساکن‌اند و آقای هنیه 14 عضو خانواده‌اش را در این بمباران‌ها از دست داد.

این تحلیلگر مسائل نظامی، با برشمردن تفاوت‌ ارتش‌های کلاسیک با گروه‌های چریکی گفت: در مباحث نظامی عمدتاً به ارتش‌های کلاسیک توصیه می‌شود "وارد شهرها نشوید چون گرفتار گروه‌های چریکی و پارتیزانی خواهید شد"؛ بعد از دو هفته از حمله زمینی هنوز اسرائیل نتوانسته است موفق شود چون نیروهای حماس از هر خانه یا مخفیگاهی حمله می‌کنند و فوراً مخفی می‌شوند.

وی به تجربه جنگ 22روزه و 33روزه اشاره کرد و گفت: ارتش اسرائیل نشان داده است در صورت ورود به شهرها نمی‌تواند پیروز شود و اکنون نیز اگرچه جنگ را طولانی کرده است اما توان ماندن ندارد. رئیس سابق طرح و برنامه ارتش رژیم صهیونیستی به‌تازگی گفته بود که "علی‌رغم ورود زمینی به غزه من نشانه‌ای از شکست یا از بین بردن حماس نمی‌بینم".

مقدم‌فر با تصریح به اینکه "اگر تمام غزه را تصرف کنند توان حضور در آنجا را ندارند"، به شاخص دوم صهیونیست‌ها برای پیروزی اشاره کرده اظهار داشت: اگر بخواهند غزه را به دولت خودگردان هم تحویل بدهند، باید به این نکته توجه کرد که دولت خودگردان در کرانه باختری هم مقبولیت ندارد؛ محمود عباس اگر می‌توانست کرانه باختری را اداره می‌کرد و از زمان طرح واگذاری غزه به محمود عباس، کرانه باختری دچار التهاب شد و یکی از فرماندهان اسرائیلی گفته بود که "منتظر باشید طوفان‌الاقصایی هم در کرانه شکل بگیرد".

این کارشناس مسائل راهبردی با ابراز اینکه هردو شاخص تعیین‌شده از سوی اسرائیل شکست خورده است و راهی جز قبول آتش‌بس ندارند، به نقش میانجی‌ها اشاره کرده گفت: آمریکا در این میان در نقش پلیس خوب و بد ظاهر شده است؛ در رسانه‌ها حرف از آتش‌بس و جلوگیری از شدت حملات می‌کند اما پنج هزار نیروی سنتکام به‌همراه فرمانده‌شان در اسرائیل مستقر شدند و مانع اصلی بر سر راه آتش‌بس آمریکاست.

وی با بیان اینکه شاید سنت الهی بر این بود که با این اتفاقات مردم جهان میزان جنایتکار بودن آمریکا و سران کشورهای غربی را بفهمند، گفت: مردم غزه مقاومت و صبر کردند و طبق فرموده مقام معظم رهبری، براساس سنت الهی نصرت خداوند با آنها خواهد بود.

مقدم‌فر در پایان درباره رویکرد برنامه به‌افق فلسطین و دعوت از سلایق مختلف، با اعلام اینکه این رویکرد، رویکرد خوبی برای وفاق است، متذکر شد: برخی دوستان اصلاح‌طلب در این برنامه یک حرف مشترک دارند و آن هم این است که "چرا فقط در این مواقع از ما دعوت می‌کنید و ما همیشه باید روی آنتن باشیم و حرف بزنیم؟"؛ من پاسخم به آنها این است که "اگر مواضع درستی داشته باشید و پای اصول و ارزش‌ها بایستید، رسانه ملی جای شما هست اما در فتنه‌ها گاهی حرف‌های رهبران و رؤسای جمهور آمریکا و سران رژیم صهیونیستی را در رسانه‌هایتان بازگو می‌کردید، پس نمی‌توان انتظار داشت در این مواقع از شما دعوت کرد".

وی به سخنرانی حسن روحانی در سال 97 در جمع رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، اشاره کرد که رئیس‌جمهور وقت با تهدید سران آمریکا، تهدید به بستن تنگه هرمز کرد و ادامه داد: حاج قاسم از قضا آن زمان نامه تشکری به روحانی نوشت و حتی به آقای روحانی گفت "من دست شما را می‌بوسم"! ما هم از اینکه عزیزان اصلاح‌طلب این مواضع را درباره فلسطین اتخاذ می‌کنند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم همواره در مواضع اصولی حرکت کنند.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.