راه‌حل‌هایی برای پیوند فرزند با مسجد/ مسجد، تربیت را تسهیل می‌کند

اگر خانواده دغدغه‌اش دین نباشد و برنامه‌ای برای اتصال فرزندش به مسجد تدارک نبیند و مسئله‌اش فقط کلاس زبان و باشگاه ورزشی او باشد، حق تربیت را ادا نکرده؛ پیامبر(ص) نسبت به پدرانی که درباره تربیت فرزند سهل‌انگاری می‌کنند،‌ اظهار بیزاری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :  حجت الاسلام رضا غلامی مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم با اشاره به اینکه مسجد به عنوان پایگاه توحید و پایگاه ذکر و تربیت و به عنوان یکی از پایگاه‌های اصلی نظام اسلامی شمرده می‌شود و جایگاه تربیتی ویژه‌ای دارد، گفت: به دلیل پیوند خوردن با دوگانه‌هایی که در زندگی روزمره انسان است، مثل دوگانه خالق و مخلوق، دوگانه دین و دنیا و دوگانه دنیا و آخرت، مسجد اهمیت ویژه‌ای دارد. برای اینکه یک انسان بتواند اینها را به هم پیوند بزند، مکان اصلی آن، مسجد است.

مرکز ثقل رشد هر انسان مؤمنی در مسجد است

وی افزود: یک انسان مسلمان ممکن است بیرون از فضای مسجد هم رشد کند و تربیت شود و سیر تکاملی خود را پی بگیرد، اما اساساً مرکز ثقل این تلاقی و رشد، مسجد است. مسجد است که می‌تواند این کارکردهای بزرگ را رقم بزند؛ لذا امروز یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها فارغ از اینکه مذهبی باشند یا نباشند،‌ متدین باشند و یا نباشند، مسئله تربیت فرزند است. حالا آنکه مذهبی است، به دنبال تربیت دینی است و آنکه ممکن است گرایش‌های مذهبی کمتری داشته باشد، به دنبال تربیت صحیح است.

حجت الاسلام غلامی ادامه داد: برای اینکه نوجوانان را به مسجد پیوند بزنیم، اولین و مهم‌ترین رکن آن، خانواده است؛ یعنی اگر خود خانواده به مسجد رفت و آمد نداشته باشد و نسبت خودش را با مسجد تعریف نکند، اساساً فرزندان به سختی این پیوند را می‌پذیرند؛ اما اگر خانواده برای خود نسبتی با مسجد تعریف کرد و در نمازجماعت‌ها و مراسم‌ها و مناسک مسجد شرکت کرد،‌ اولین گام برای این است که نوجوان و جوان به این مکان مقدس گره بخورد. اگر خانواده‌ای مسئله و دغدغه‌اش مسئله خدا و دین نباشد و برنامه‌ای برای اتصال فرزندش به مسجد تدارک نبیند و مسئله‌اش فقط کلاس زبان و باشگاه ورزشی او باشد، چنین خانواده‌ای رسالت خود در قبال خانواده را ادا نکرده است؛ همچنان که امیر مؤمنان علیه‌السلام فرمود «لَا مِیرَاثَ كَالْأَدَبِ»؛ یعنی میراثی مانند ادب نیست و این ادب قطعاً از دل تربیت دینی بیرون می‌آید. مکان مسجد امر تربیت را تسهیل می‌کند.

بیزاری پیامبر(ص) از پدرانی که نسبت به تربیت فرزندشان بی‌تفاوت‌اند

وی غفلت از تربیت فرزند را یکی از چالش‌های خانواده‌ها برشمرد و گفت: یکی از نکاتی که امروز خانواده‌ها نسبت به آن غافل هستند و نسبت به آن عنایت کمتری دارند،‌ دغدغه تربیت دینی فرزند است. برخی خانواده‌ها وقت و هزینه زیادی برای انواع کلاس‌های آموزشی و تفریحی و ورزشی فرزند در نظر می‌گیرند، اما حاضر نیستند وقتی را برای تربیت صحیح فرزند خود بگذارند. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله در روایتی نسبت به پدرانی که درباره تربیت فرزند سهل‌انگاری می‌کنند، بیزاری می‌جویند. در روایت آمده ایشان به بعضی از کودکان نظر کرد و فرمود: «وای بر فرزندان آخرالزمان از روش پدرانشان. عرض شد یا رسول‌اللّه از پدران مشرک آنها؟ فرمود نه، از پدران مسلمانشان که چیزی از فرائض دینی را به آنها یاد نمی‌دهند، و اگر فرزندان، خود از پی فراگیری بروند، منعشان می‌کنند و تنها از این خشنودند که آنها درآمد مالی داشته باشند، هر چند ناچیز باشد. سپس فرمود: من از این پدران بری و بیزارم و آنان نیز از من بیزارند.» طبق این روایت، خانواده‌ها نسبت به تعلیم معارف و زمینه‌سازی برای تربیت دینی فرزندشان مسئول‌اند و باید برای این یادگیری بستر و فرصتی را فراهم کنند. شاید بهترین مرکز و پایگاه رشد، مساجد باشد.

انتخاب دوست مسجدی فرزند را اهل مسجد می‌کند

حجت الاسلام غلامی ادامه داد: راهکار دوم، انتخاب دوستان مسجدی است. اگر می‌خواهیم فرزندانمان مسجدی شوند، باید دوستان مسجدی برای آنها پیدا کنیم تا از طریق دوستی با اهل مسجد، با این مکان مقدس ارتباط برقرار کنند. در روایت است که 5 چیز قلب را نورانی می‌کند؛ پنجمین توصیه، «المَشیُ إلَى المَساجِدِ»؛ یعنی گام برداشتن به مسجد است. فرزند ما با قدم گذاشتن به مسجد، قلبش نورانی می‌شود و آماده پذیرش معارف و اصول تربیتی می‌شود.

کالبد مسجد را می‌توان با ذوق و سلیقه نوجوانان شکل داد

مدیرکل امور مجلس سازمان تبلیغات اسلامی سومین راهکار برای جذب فرزندان به مسجد را خود ارکان مسجد دانست و گفت: مهم‌ترین رکن، امام جماعت است. اگر امام جماعتی و ارکان مسجدی دغدغه جذب جوانان و نوجوانان را نداشته باشند و کالبد مسجد را متناسب با سلیقه و ذوق آنان آماده نکنند و برنامه‌های مسجد تنوع لازم را برای جذب نوجوان نداشته باشد، و نیز زمانی که جوان و نوجوان به مسجد آمد، برنامه تربیتی و هویت بخش برایش فراهم نکنند، این جوان با یک بار و دو بار به مسجد آمدن، با این مکان ارتباط برقرار نمی‌کند.

وی افزود: چهارمین راهکار برای پیوند نوجوانان با مسجد، تلاش مجموعه‌های فرهنگی، تربیتی و تبلیغی است؛ از صدا و سیما گرفته تا آموزش و پرورش و نهادهای آموزشی و فرهنگی و هنری اگر طرحی برای گره زدن نوجوان و جوانان به مسجد نداشته باشند،‌ مسئول‌اند و باید خود نیز نسبتشان را با مسجد تعریف کنند. مدرسه‌ای که در یک محله مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان را بر عهده دارد،‌ اگر راهکاری برای پیوند دانش‌آموزان با مسجد نداشته باشد، اساساً نتوانسته رسالت تربیتی خود را انجام دهد.

انتهای پیام/؛

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.