امضای شش سند همکاری بین ایران و سوریه؛ مخبر: روابط دو کشور توسعه می‌یابد

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: ارتباط با سوریه از راهبردهایی است که مقام معظم رهبری به‌طور جد بر آن تأکید دارند و رئیس‌جمهور بر آن پافشاری جدی دارند؛ در سفر رئیس‌جمهور گشایش‌های خوبی در روابط دوجانبه ایجاد شد که این توافقات را با قوت پیگیری خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم :   محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌های همکاری بین ایران و سوریه که با حضور حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه این سفر برای دو کشور بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: ما بحث مفصلی درخصوص جنایات آمریکا و اسرائیل در غزه داشتیم که این اقدامات از مصادیق بارز جنایت جنگی و نسل‌کشی است و جهان آزاد باید نسبت به این ماجرا ورود کند.

وی افزود: مجامع بین‌المللی نسبت به این وقایع سکوت کردند و هیمنه آمریکا و اسرائیل در این قضایا شکست و به‌همین دلیل با غضب بر کودکان جنایت می‌کنند؛ اهداف آنان محقق نشده است و انتقام آن را از زنان و کودکان می‌گیرند. کشورها و مسلمانان باید جلوی این فجایع را بگیرند و مسببین و مباشرین را به محاکمه بکشانند.

معاون اول رئیس‌جمهور عنوان کرد: عملیات طوفان‌الاقصی موجب انسجام جریان‌های مقاومت شد و پیوستگی اضلاع جبهه مقاومت را متجلی کرد؛ این یکپارچگی سخت‌ترین شکست را برای صهیونیست‌ها و حامیان غربی آن‌ها رقم خواهد زد.

مخبر در ادامه بیان کرد: ارتباط با سوریه جزو راهبردهایی است که مقام معظم رهبری به‌طور جد بر آن تأکید دارند و رئیس‌جمهور نیز بر آن پافشاری جدی دارند؛ در سفر رئیس‌جمهور گشایش‌های خوبی در روابط دوجانبه ایجاد شد که این توافقات را با قوت پیگیری خواهیم کرد.

وی گفت: پانزدهمین اجلاس هیئت عالی اقتصادی دو کشور بعد از وقفه‌ای طولانی برگزار شد و شش سند به امضا رسید که شامل موافقتنامه در موضوع تجارت آزاد و یادداشت تفاهم در حوزه‌های گردشگری، موزه، رسانه، ورزش و کتابخانه بود.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به توافق برای ایجاد کشتیرانی و هم‌چنین توسعه حمل‌ونقل بین دو کشور اشاره و عنوان کرد: سند موافقتامه تجارت آزاد بین دو کشور امضا شد و از برکات آن، صفر شدن تعرفه تجاری میان دو کشور خواهد بود.

توافق درباره استفاده از ارزهای ملی و دلارزدایی، ایجاد مناطق آزاد و تأسیس بانک و بیمه، فعالیت شرکت‌های ایرانی در بازسازی تأسیسات نفتی، استخراج نفت، بازسازی پالایشگاه‌ها، نیروگاه‌ها و بنگاه‌های صنعتی در سوریه و برنامه‌ریزی برای امضای تفاهمنامه مالیاتی و گمرگی از جمله موضوعات مورد اشاره مخبر بود.

وی در ادامه گفت: امنیت کشورهای منطقه سرمایه یکپارچه و مشترک ملت‌های منطقه است و حمایت ایران در راستای مبارزه دولت و ملت سوریه با تروریسم و حامیان آنها و هم‌چنین همکاری در حراست از امنیت منطقه تا ریشه‌کن کردن تروریسم از منطقه ادامه خواهد داشت.

معاون اول رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنانش ابراز کرد: امیدواریم عملیاتی کردن 16 سند امضاشده بین مقامات دو کشور در سفر رئیس‌جمهور کشورمان به دمشق و اسناد امروز منجر به تقویت و توسعه همکاری‌های دوجانبه شود.

** قدردان حمایت‌های ایران هستیم

حسین عرنوس نخست‌وزیر سوریه نیز در این نشست خبری با ابراز خوشحالی از این سفر و دیدار با مخبر، با اشاره به وقایع اخیر در غزه، بیان کرد: مردم فلسطین از جنگ ظالمانه و هولناکی که کشورهای غربی علیه اهالی ما در غزه به‌راه انداخته‌اند، رنج می‌برند. این جنگ با اهداف باطل، جعلی و نقض حقوق بشر رخ می‌دهد و موضع ایران و سوریه که در حمایت از محور مقاومت است اجازه نخواهد داد آمریکا و رژیم صهیونیستی به اهداف‌شان برسند و آن‌ها مجبور خواهند شد به خواسته‌های ملت فلسطین تن بدهند.

نخست‌وزیر سوریه با اشاره به اهداف سفر خود به تهران عنوان کرد: در این سفر توافقات سفر رئیس‌جمهور ایران به دمشق را که در راستای تحقق منافع دو کشور است، دنبال می‌کنیم و هدف دوم ما، برگزاری پانزدهمین نشست کمیته مشترک اقتصادی بین دو کشور است.

عرنوس عنوان کرد: تلاش‌های بسیاری صورت گرفته است تا توافقات سفر دکتر رئیسی به دمشق اجرایی شود و برای موارد امروز هم باید تلاش زیادی صورت بگیرد.

از رهبر معظم انقلاب، مسئولان و ملت ایران تشکر می‌کنیم زیرا در جنگ ظالمانه علیه سوریه کنار ملت ما ایستادند و نقش ایران در میادین مبارزه و اختلاط شدن خون ایران و سوریه در سرزمین سوریه را فراموش نخواهیم کرد، هم‌چنین از مواضع اقتصادی و حمایت‌های اقتصادی ایران از سوریه قدردانی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: باید تلاش بیشتری برای همکاری‌های اقتصادی‌مان انجام دهیم و من این توافقات امروز را پیگیری خواهم کرد.

نخست‌وزیر سوریه در پایان تصریح کرد: همیشه تلاش می‌کنیم همکاری محور مقاومت را توسعه دهیم و محور مقاومت در آینده منطقه حرف نهایی را خواهد زد.

انتهای پیام/+

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.