اعتراف رویترز به پیروزی ایران در برابر داعش

خبرگزاری رویترز در گزارش خود با عنوان «کشوری که از خود در برابر داعش محافظت می‌کند» نوشت: داعش هم‌چنان قدرت دارد. ممکن است این گروه در سال جاری یک سری اراضی را از دست داده باشد اما با تقویت اقداماتش در درون مرزهای تحت کنترلی خود در عراق و سوریه توانسته است هر 84 ساعت یک بار یک حمله تروریستی را انجام دهد یا رهبری کند.



داعش تاکنون به طور موفقیت‌آمیز دو هدف اصلی‌اش در فهرست اهداف خود را یعنی فرانسه و آمریکا مورد حمله قرار داده است، اما نتونسته است که یک مرحله موفقیت‌آمیز به سومین هدف خود، ایران انجام دهد. این امر ناشی از تلاش نکردن داعش نیست. ایران به طور عملی و فعال با داعش مبارزه می‌کند و تلاش‌های ضد تروریستی ایران موفقیت‌آمیز بوده در حالی‌که برای دیگران موفقیت‌آمیز نبوده است.



هدف ایران دو جنبه دارد:‌ تضعیف گسترش داعش و ایدئولوژی و دیدگاه آن که به تفرقه‌افکنی دامن می‌زند، به علاوه تلاش برای جلوگیری از حملات در خاک ایران، تلاش‌های ایران در همسایگی‌اش، عراق و سوریه نیز به کندی در حال نتیجه دادن است. این در حالی است که سرزمین‌های تحت کنترل داعش در حال کوچک شدن است.



به گزارش رویترز، ایران یک هدف آسیب‌پذیر به شمار می‌آید چرا که با عراق 900 مایل مرز مشترک دارد. بنابراین تلاش‌های داعش برای حمله به این کشور می‌توانست موفقیت‌آمیز باشد اما تجهیزات امنیتی ایران این تهدید را دفع کرده است.



مقابله با تروریسم در ایران میان چند سازمان اصلی تقسیم شده است که شامل نیروهای پلیس تحت نظارت وزارت کشور، ارتش، سازمان‌های اطلاعاتی متعدد و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌شود. نتیجه‌بخش بودن تلاش‌های آن‌ها خود گواهی است بر توانایی دولت برای هماهنگ کردن موفقیت‌آمیز آن‌ها. هر چند تاکتیک‌های ایران برای مبارزه با تروریسم کماکان برای غرب و پیچیده و غیرقابل فهم است.



تهران از عراق و سوریه در برابر داعش حمایت می‌کند زیرا معتقد است با مبارزه با این گروه از پیشروی آن به سمت ایران جلوگیری می‌کند. ایران در داخل خاک خود نیز توانسته است به طور موفقیت‌آمیز با چند برنامه حمله تروریستی مقابله و آن را خنثی کند. وزیر اطلاعات ایران در ماه ژوئن اعلام کرد که این کشور 20 سلول تروریستی را در ماه‌های اخیر نابود کرده است.



وی هم‌چنین از خنثی‌سازی یک طرح حمله گسترده توسط داعش در 50 نقطه مختلف در تهران پایتخت ایران خبر داد که در جریان آن 100 کیلو مواد منفجره، 10 دستگاه و صدها هزار دلار کشف و ضبط شده بود.

دانا

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.