تجزیه انتخاباتی جریان اصلاحات

در حالی که دو ماه بیشتر تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، اصلاحات دو شقه شده است تا جایی که یکی از روزنامه های اصلاح طلب در این باره می نویسد که برخی از اصلاح طلبان که عموما به هسته قدرت در این جریان نزدیک هستند اعتقادی به شرکت در انتخابات ندارند و از سوی دیگر بخشی دیگر این جریان شامل برخی احزاب اصلاح طلب خواهان مشارکت و حضور جدی در انتخابات هستند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز امیر حمزه نژاد: در حالی که دو ماه بیشتر تا انتخابات مجلس دوازدهم باقی نمانده است، اصلاحات دو شقه شده است تا جایی که یکی از روزنامه های اصلاح طلب در این باره می نویسد که برخی از اصلاح طلبان که عموما به هسته قدرت در این جریان نزدیک هستند اعتقادی به شرکت در انتخابات ندارند و از سوی دیگر بخشی دیگر این جریان شامل برخی احزاب اصلاح طلب خواهان مشارکت و حضور جدی در انتخابات هستند.
روزنامه آرمان ملی درباره دسته اول می گوید: «رویکرد و راهبرد کلی اصلاح‌طلبان و جبهه اصلاحات به عنوان نهاد اجماع‌ساز این جریان است همان عدم کنشگری فعال در انتخابات است. چه اینکه اخیرا نیز جواد امام، سخنگوی جبهه اصلاحات در این خصوص گفته: «مسلم است که وقتی کاندیدا، لیست و رقابتی وجود نداشته باشد، خاتمی درباره انتخابات مجلس سکوت می‌کند.»
روزنامه آرمان ملی درباره دسته دوم در اصلاحات می نویسد: «در طرف مقابل دسته‌ای از اصلاح‌طلبان هستند که رویکرد صندوق محور دارند و معتقدند که باید از هر فرصتی ولو از روزنه‌های کوچک استفاده کرد و با مشارکت در انتخابات شرایط را تغییر داد. رویکردی که بیشتر از آن بوی ائتلاف برای حضوری موثرتر در انتخابات استشمام می‌شود. چه اینکه برخی احزاب اصلاح‌طلب همچون کارگزاران سازندگی، ندای ایرانیان و اعتماد ملی بر همین مبنا پیش می‌روند و احتمالا پس از 15 دی و اعلام نظر شورای نگهبان به سمت ائتلاف با اعتدالیون بروند و مدل مجلس دهم را تکرار کنند.»
به نظر می رسد دسته اول که ژست همراهی با مردم را می گیرد به خوبی از ریزش بدنه این جریان نزد مردم خبر دارد. از این روست که «مرتضی الویری»، فعال اصلاح‌طلب بیان نی کند: «بنده فکر می‌کنم خاتمی که یکبار کلمه «تکرار» را به کار برد و منجر به شور و هیجان در انتخابات شد، اگر الان صدبار هم کلمه «تکرار» را تکرار کند، یقینا هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.» اما دسته دوم از به محاق رفتن و انزوای سیاسی خود هراسان است. 
در همین راستا، ابطحی در خصوص شکسته شدن سکوت سید محمد خاتمی و قدرت وی برای ترغیب مردم برای حضور در انتخابات به نفع اصلاحات می گوید:« خاتمی می‎‌تواند یکی از راه‌حل‌های افزایش مشارکت در انتخابات باشد. اما در حال حاضر شرایطی وجود ندارد که سکوت خاتمی شکسته شود، برای چه کاری؟ برای جامعه‌ای که ابتدا باید زمینه مشارکت آن فراهم شود، آن وقت سکوت و غیرسکوت مطرح می‌شود، وقتی زمینه مشارکت  فعلا فراهم نیست، دیگر سکوت و عدم سکوت مفهوم خاصی ندارد.»
با این اوصاف اصلاح طلبان به دو دسته در انتخابات تقسیم شده اند که عده ای از آنان با رویکرد رادیکالی در انتخابات مشارکت نمی کنند و از سوی دیگر بخش عموما احزابی اصلاح طلبان نیز زیر بیرق اعتدال گرایانه رفته و در این  جهت سعی دارند خود را در فضای سیاسی کشور نگه دارند؛ حتی این روند می تواند به تقسیم جدی و تجزیه اصلاح طلبی همراه شود و احزاب اصلاح طلب از این جریان فاصله بگیرند و فضای جریانی جدیدی منشعب از اصلاحات بوجود بیاید.

انتهای پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.