بلینکن در پنجمین سفر خود به منطقه دنبال چیست؟

آمریکایی‌ها نیازمند مواضع، دیدگاه‌ها و حمایت کشور‌های عربی منطقه و همجوار با فلسطین اشغالی در شکل دادن و کنترل و مدیریت نوار غزه هستند. قطعا یکی از اهداف کلیدی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کشور‌های منطقه می‌تواند این موضوع باشد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  / مرتضی مکی

آمریکایی‌ها در بیش از سه ماه گذشته که از عملیات طوفان الاقصی می‌گذرد به موازات حمایت‌های همه جانبه نظامی از رژیم صهیونیستی در غزه، از راهبرد‌های دیپلماتیک برای عدم گسترش جنگ به منطقه بهره‌برداری کرده‌اند بنابراین بخشی از پنجمین سفر آقای بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به کشور‌های منطقه ناشی از این موضوع است.

آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانند به هر صورتی بحران غزه پایان بیابد قطعا اسرائیل نمی‌تواند در آینده غزه تنها نقش آفرین باشد، ضمن اینکه شاهد هستیم اروپایی‌ها نیز حاضر به همراهی و همسویی با سیاست‌های ویرانگرانه آقای نتانیاهو در نوار غزه نشدند به طوری که وزیر خارجه فرانسه در آخرین موضع‌گیری خود اعلام کرد اسرائیل نمی‌تواند در مورد آینده غزه تنها تصمیم گیرنده باشد.

چنین موضع گیری‌هایی از سوی اروپایی‌ها نشان می‌دهد آمریکایی‌ها بعد از پایان جنگ غزه نیازمند مواضع، دیدگاه‌ها و حمایت کشور‌های عربی منطقه و همجوار با فلسطین اشغالی در شکل دادن و کنترل و مدیریت نوار غزه هستند. قطعا یکی از اهداف کلیدی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به کشور‌های منطقه می‌تواند این موضوع باشد.

موضوع دومی که منجر به سفر دوباره وزیر امور خارجه آمریکا به کشور‌های منطقه شده را می‌توان به این موضوع نسبت داد که بحران غزه به نقطه‌ای رسیده که نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی نمی‌تواند به اهداف کلانی که از حملات ویرانگر به غزه مد نظر داشت دست بیابد. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دنبال نابودی و خلع سلاح مردم غزه و آزادی اسرای اسرائیلی است، اما در سه ماه گذشته به هیچکدام از اهداف خود دست نیافته است و حتی برخی از مقامات آمریکایی به این نکته اذعان کرده‌اند که امکان نابودی غزه وجود ندارد چرا که فکر و اندیشه مقاومت در غزه آنقدر نهادینه شده که حتی اگر انحلال حماس به شکل صوری و نمایشی اعلام شود قطعا اندیشه مقاومت قابل نابودی نیست.

بی‌تردید آمریکایی‌ها بر این باور هستند بعد از پایان جنگ غزه به شدت نیازمند حمایت‌های دولت‌های عربی برای مدیریت بحران هستند به این خاطر وزیر امور خارجه آمریکا در طی سه ماه گذشته تاکنون پنج بار به منطقه سفر کرده است.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.