دیده‌بان حقوق بشر اروپا: محرومیت غزه از آب آشامیدنی، به منزله حکم اعدام است

دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه، ممانعت رژیم صهیونیستی از دسترسی مردم غزه به آب آشامیدنی سالم را جنایت جنگی و به منزله حکم اعدام دسته‌جمعی دانست.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از  فارس، نهاد حقوق بشری «دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه» امروز (25 دی) در گزارشی به موضوع محروم ماندن ساکنان غزه از آب آشامیدنی قابل شرب پرداخت و آن را یک جنایت جنگی از سوی رژیم صهیونیستی دانست.

در گزارش این نهاد غیر دولتی آمده است: «اقدام رژیم اشغالگر اسرائیل در محروم کردن نوار غزه از آب آشامیدنی قابل شرب یک حکم اعدام واقعی است که علاوه بر اینکه نوعی نسل‌کشی است، جنایت جنگی نیز محسوب می‌شود».

این نهاد حقوق بشری توضیح داد که تشنگی تمامی غزه به خصوص شمال غزه را در بر گرفته است و رژیم صهیونیستی از زمان آغاز تجاوز به این باریکه، مانع ورود آب شده و به شکل عامدانه و با برنامه چاههای آب و منابع تأمین آب را بمباران می‌کند، همزمان کمبود سوخت مانع فعال‌سازی ایستگاههای تصفیه آب شده است.

 دیده‌بان هشدار داد که کمبود آب آشامیدنی در نوار غزه به موضوع مرگ و زندگی تبدیل شده است، در شرایطی که مردم مجبور به استفاده از آب ناپاک چاه‌ها هستند که به گسترش بیماری‌های قابل انتقال و عفونی منجر می‌شود.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «ارتش اسرائیل دو مخزن اصلی آب و حداقل ۶۵ درصد از چاه‌ها را در شهر غزه و شمال نوار غزه منهدم کرده که منجر به کمبود شدید و بی سابقه آب شده است؛ همچنین با ادامه اشغال و اعمال محدودیت‌های شدید برای ورود تجهیزات بشردوستانه، از جمله مقادیر سوخت مورد نیاز برای بهره برداری از تاسیسات آب ، این مصیبت در حال افزایش است».

به گفته این نهادحقوق بشری، رنج کمبود آب آشامیدنی در شمال نوار غزه شدیدتر و فاجعه بارتر است، به طوریکه ساکنان اردوگاه جبالیا از آغاز تجاوز طعم آب آشامیدنی سالم را نچشیده‌اند.

«علیان عبدالغنی» از ساکنان این اردوگاه می‌گوید: «رژیم اشغالگر دو ایستگاه آب شیرین کن موجود در کمپ را تخریب کرد و ساکنان مجبور شده‌اند که آب شور که همان هم به سختی تأمین می‌شود مصرف کنند که این مسأله منجر به شیوع بیماری‌ها به ویژه در میان کودکان شده است».

در ادامه گزارش دیده‌بان اروپا-مدیترانه آمده است که مصرف زیاد آب غیر آشامیدنی علاوه بر ایجاد بیماری‌های معده و روده، افزایش فشار خون، بیماری‌های کلیوی، در نهایت منجر به کم آبی بیش از حد بافت‌های بدن به ویژه مغز می‌شود و احتمال سکته مغزی را در پی دارد.

این نهاد حقوق بشری در پایان تأکید کرد که محرومیت شدید و مستمر مردم نوار غزه از آب آشامیدنی، مطابق با کنوانسیون پیشگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی، اساسنامه رم، دادگاه کیفری بین المللی و احکام قضایی بین‌المللی نوعی جنایت نسل‌کشی محسوب می‌شود.

تأکید دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه به ارتکاب جنایت جنگی و نسل‌کشی از سوی رژیم اسرائیل در غزه در حالی است که جلسات دادگاه لاهه برای رسیدگی به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل به اتهام ارتکاب «نسل‌کشی» در غزه، در حال برگزاری است و بسیاری از کشورها حمایت خود از آفریقای جنوبی را اعلام کرده‌اند.

در این میان «اشرف القدره» سخنگوی وزارت بهداشت غزه، امروز  از افزایش شمار شهدای فلسطینی خبر داد و اعلام کرد شمار شهدای فلسطینی به ۲۴ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده و تعداد مجروحان به ۶۰ هزار و ۸۳۴ نفر افزایش یافته است.

پایان پیام/*

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.