یادداشت| جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛ مرجعیت همیشگی برای جریان انقلاب

مدرس سطوح مختلف حوزه علمیه اظهار داشت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با قدمت بیش از شصت سال کنار ملّت شریف ایران ایستاده است. هدایتگری سیاسی و اجتماعی و همچنین ورود صریح و بی‌جانبداری در مواقع موردنیاز از ویژگی‌های این نهاد مقدّس است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از تسنیم : حجت‌الاسلام سعید صلح‌میرزایی مدرس سطوح مختلف حوزه علمیه در یادداشتی به‌شرح زیر درخصوص سابقۀ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و اصالت این تشکل حوزوی نوشت:

بسم اللّه الرّحمن الرّحیم

عالمان دینی متعهّد و مجاهد همیشه ملجأ و محلّ رجوع ملّت مؤمن ایران اسلامی بوده‌اند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با قدمت بیش از شصت سال، در کنار ملّت شریف ایران ایستاده است. هدایتگری سیاسی و اجتماعی و همچنین ورود صریح و بی‌جانبداری در مواقع مورد نیاز، از ویژگی‌های این نهاد مقدّس است.

این مقبولیّت از جهات مختلف برای جامعه مدرسین حوزه، به دست آمده است. سال‌ها مبارزه با رژیم ستمشاهی و تحمّل شکنجه‌ها و محرومیّت‌ها و مجاهدت‌ها در دوران دفاع مقدّس و همچنین حضور فعّال و به‌هنگام در همۀ عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی، بهره‌مندی از هدایت بزرگانی همچون آیت‌الله مشکینی و آیت‌الله یزدی (رضوان الله علیهما) و پشتیبانی از ولایت فقیه از مهم‌ترین علل این مقبولیت است.

مراقبت از عنصر انقلابی‌گری و ارزش‌های اسلام ناب محمدی(ص) و همچنین فقه جواهری در برابر فقه‌های بدلی و یا واپسگرا و مقابله با بدعت‌ها و جریان‌های غربگرا و سازشکار در حوزه‌های کشور نیز از افتخارات جامعه مدرّسین است.

جامعه مدرّسین پس از ارتحال آیت‌الله العظمی اراکی (رضوان الله علیه) با درایت و زمان‌شناسی، با معرّفی مراجع جایزالتقلید به مردم، نیاز جامعه را پاسخ داد و به‌خاطر مقبولیّت دینی، پذیرفته شد.

آن‌گاه که در دوران فتنه برخی از مجتهدان صاحب رسالۀ قم دچار ارتداد سیاسی شدند، جامعه مدرّسین بود که با صراحت و بدون مجامله، از مرجعیّت شیعه پاسداری کرد و تقلید از آن شخص را که مورد حمایت جریان‌های نفوذی و منافق بود، جایز ندانست.

همۀ این موارد بود که باعث شد مدال افتخار «حجت شرعی و معتمَد سیاسی» را از رهبر معظّم انقلاب، دریافت کند. ایشان جامعه مدرسین را مغز متفکّر و چشم بینا و وجدان سالم و حسّاسی برای دستگاه اداره‌کنندۀ کشور دانسته‌اند و معتقدند نقش اوّل برای این نهاد بصیرت و فقاهت و تقوا در حوزۀ علمیّه به‌عنوان یک قاعدۀ اصلی و اساسی برای انقلاب و جمهوری اسلامی است.

ازاین‌روست که هم حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و هم رهبر معظّم انقلاب، بارها جوانان انقلابی را به تقویت جامعه مدرّسین دعوت کرده‌اند. یکی از خدمات جامعه مدرّسین، کمک و مشورت به مردم شریف ایران در دوران انتخابات و به‌ویژه انتخابات مجلس خبرگان رهبری است.

از آنجا که جامعه مدرّسین از مجتهدان انقلابی، بصیر، باتقوا و اصولگرا به‌معنای واقعی کلمه برخوردار است، و همچنین در ارتباط با شبکۀ گستردۀ عالمان بلاد در همه استان‌هاست، شایسته‌ترین مجموعه در کشور و حوزه‌های علمیه است که توان تشخیص افراد اصلح را برای نامزدی در مجلس خبرگان دارد و لذاست که چشم همه احزاب انقلابی، به این نهاد دوخته می‌شود.

آن‌گونه که تاکنون از جامعه مدرسین، در دوران انتخابات مشاهده شده است، دقّت نظر و رعایت انصاف و تقوا و پرهیز از سیاسی‌کاری و بده‌بستان‌ها و معاملات مرسوم در فهرست‌بندی‌ها است، با توجّه به مبانی اسلامی و محکمات اندیشه امامین انقلاب، معیارها و شاخص‌هایی را استخراج کرده و افراد مختلف را با آن می‌سنجند و براساس سابقه عملی افراد و نگاه به مواضع ایشان در دوران‌های خطر همچون دوران فتنه و همچنین سخنان افراد در موضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی، به نتایجی می‌رسند، ازاین‌روست که نفوذ اصحاب قدرت و ثروت در جامعه مدرّسین، به صفر رسیده و نهاد مورد اعتماد عموم ملّت ایران می‌گردد.

شایان ذکر است که همه آنچه در این یادداشت در توصیف و تبیین جایگاه این نهاد تقدیم شد، نسبت به کلّیت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به‌مثابۀ یک نهاد انقلابی بود و گرنه طبیعی است برخی از اقدامات و مواضع برخی از افراد این مجموعه، در مواقعی و در حوادثی، بری از اشکال نباشد.

انتهای پیام/+

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.