مشروح نخستین نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه در سال 95

اجرای مرحله نخست قرارداد S-300/مسئولیت‌ها در وزارت خارجه ابدی نیست/حضور ظریف در نشست استانبول

سخنگوی وزارت خارجه در نخستین نشست خبری خود در سال جدید در خصوص اجرای مرحله نخست قرارداد S-300، ابدی نبودن مسئولیت‌ها در دستگاه دیپلماسی، ارائه گزارش روند اجرای برجام در تاریخ پیش‌بینی شده به مجلس و... سخن گفت...

هادی نیوز: حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت امور خارجه  در اولین نشست هفتگی خود با خبرنگاران در سال 95 و با تبریک سال جدید و امیدواری نسبت به موفقیت در سال جدید برای ملت و دولت ایران و تسلیت شهادت امام هادی (ع) به تشریح سفرهای مقامات عالی‌رتبه به تهران در این هفته و هفته آینده پرداخت و گفت: سفر رئیس‌جمهور قزاقستان امروز به ایران آغاز شد و هیات مقدماتی قبلا آمده بود و مجموعه‌ای از نشست‌ها برگزار خواهد شد که همکاری‌های 2 کشور در این سفر در سطح دوجانبه و منطقه‌ای بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه این سفر 2 روزه است، ادامه داد: به احتمال زیاد ١١ توافقنامه و یادداشت تفاهم با حضور روسای جمهور به امضا خواهد رسید و در حدود ٤٠ یادداشت تفاهم نیز بین بخش‌های خصوصی به امضا رسید.

*نخست‌وزیر ایتالیا فردا و موگرینی شنبه در تهران

سخنگوی وزارت خارجه به سفر فردای نخست وزیر ایتالیا اشاره کرد و سفر سال گذشته روحانی به رم را موفق خواند و افزود: در سفر فردا مجموعه رایزنی‌ها و تفاهمات اولیه پیگیری می‌شود. امیدواریم روابط دو کشور که در دوران‌های سخت خوب بوده در دوران جدید در حوزه‌های مختلف گسترش و منافع 2 کشور و ملت را تأمین کند.

جابری انصاری به سفر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در روز شنبه ٢٨ فروردین به تهران به همراه هیات بزرگی از کمیسیونرهای اتحادیه اروپایی اشاره کرد و گفت: گفت‌وگوهای جدی بین این اتحادیه و ایران در زمینه مسائل سیاسی و سایر موارد انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما در مرحله جدید روابط با اتحادیه اروپا بعد از برجام هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه این سفر را حائز اهمیت برشمرد.

* دی‌میستورا امشب در تهران

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی درباره سفر دی‌میستورا به ایران عنوان کرد: نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه امشب وارد تهران می‌شود.

جابری‌انصاری با بیان اینکه ٢٥ فروردین دور جدید گفت‌وگوهای سوری-سوری در ژنو برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس سیاست ثابت همواره خواستار حل سیاسی این بحران بوده و در مراحل مختلف تلاش‌های دی‌میستورا همکاری در جریان بوده و امیدواریم تلاش‌های دی‌میستورا به پایان دادن به این بحران کمک کند.

* سفر هیأت حج و زیارت به عربستان برای گفت‌وگو با مسئولان سعودی

جابری انصاری درباره پیگیری‌ها در خصوص حج تمتع نیز گفت: به عنوان فریضه واجب سیاست ما تسهیل برگزاری این فریضه بوده و علیرغم اقدامات عربستان سیاست ما تلاش برای انجام این فریضه است.

وی با بیان اینکه سفر هیات حج و زیارت ٢٦ فروردین برای گفت‌وگو با مسئولان سعودی انجام می‌شود و باید ٤ ماه قبل و قبل از قطع رابطه انجام می‌شد، تصریح کرد: متاسفانه عربستان این تاریخ را به ١٩ اسفند به تعویق انداخت.

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: هیأت ایرانی در تاریخ 19 اسفند 1394 برای انجام اقدامات لازم و دریافت ویزا به دبی سفر کرد؛ ولی کنسولگری عربستان در دبی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

جابری انصاری با بیان اینکه در 19 اسفندماه به دلیل اختلاف بین دستگاه‌های مختلف سعودی و یا بازی که آنها انجام دادند سفر به انجام نرسید، ادامه داد: در حال حاضر مقرر شده که هیأتی در 26 فروردین به این کشور اعزام شود و آنها تاکنون برای 5 نفر از هیأت 8 نفره ویزا صادر کرده‌اند.

وی گفت: انشاءالله این هیأت به زودی برای فراهم کردن انجام سفر حجاج ایرانی به عربستان جهت انجام فریضه واجب حج به این کشور خواهند رفت.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد که دولت میزبان وظیفه میزبانی را دارد و باید امنیت حجاج و مسئولان ایرانی را فراهم کند.

وی ادامه داد: ریاض ادعا می‌کند که موضوع حج جدا از مسائل سیاسی است، در حالی که تاکنون رویه‌ای که تاکنون نشان داده خلاف این موضوع است. ما امیدواریم بر اساس آنچه که ادعا می‌کند، عمل کرده و به عنوان دولت میزبان شرایط و امنیت مناسبی را برای اجرای حج ایرانیان به شکل عزتمندانه فراهم کند.

جابری‌انصاری اظهار داشت: هیات سازمان حج برای اجرای فریضه حج پیگیر است و امیدواریم دولت عربستان مقدمات این کار را فراهم و امکان برگزاری مراسم حج ایرانیان با رعایت حقوق ایرانیان فراهم شود.

* اجرای مرحله نخست قرارداد اس_300

وی درباره وضعیت سامانه موشکی اس_300 گفت: توافقات جدیدی بین دو کشور برای اجرای این قرارداد معوقه حاصل شده و در مسیر اجراست و مرحله نخست قرارداد مسیر اجرایی خود را طی کرد و امیدواریم براساس زمانبندی جدید تا پایان قرارداد مراحل آن طی شود.

* هیچ کسی نه سخنگو، نه وزیر و نه معاونان پست‌های ابدی در وزارت خارجه ندارند

جابری‌انصاری در پاسخ به سوالی درباره تغییر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه از این سمت گفت: تغییر در پست‌ها در وزارت خارجه امری طبیعی است و در طول هر سال و به ویژه فصل تابستان تعداد قابل توجهی از مدیران ارشد ما به نمایندگی‌های جمهوری اسلامی اعزام می‌شوند و مورد آقای امیرعبداللهیان موردی جدا از تغییر و تحولات و گردش‌های طبیعی در وزارت خارجه نیست.

وی افزود: هیچ کسی نه سخنگو، نه وزیر و نه معاونان پست‌های ابدی در وزارت خارجه ندارند. یک زمانی آغاز و یک زمانی خاتمه می‌یابد. آقای امیرعبداللهیان چند سال در این پست شاغل و خدمات شایانی را انجام دادند و در صورتی که گردشی صورت گیرد، امر طبیعی خواهد بود.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: تحلیل‌های مختلفی که مطرح می‌شود نوعی از خیالات و حرف‌های بی‌ارتباطی است که هیچ ربطی با تغییر و گردش در وزارت خارجه نیست.

* حمایت ایران از آتش‌بس در یمن

به گزارش فارس، وی درباره آتش‌بس در یمن نیز اظهار داشت: اصل ثابت ما در تعامل با بحران‌های منطقه از جمله بحران یمن حمایت از حل مسالمت‌آمیز مبتنی بر گفت‌وگوهای سیاسی و به عنوان مقدمه همه اینها، پایان کشتار و خونریزی و برقراری آتش بس بوده است.

جابری‌انصاری افزود: یک اصل اساسی در طرح جمهوری اسلامی ایران برای حل بحران یمن برقراری آتش‌بس بود، از هر توافقی بین طرف‌های سیاسی یمنی مختلف در چارچوبه حل مسالمت‌آمیز بحران یمن و پایان دادن به کشتار روزمره مردم یمن و تخریب زیرساخت‌های این کشور حمایت می‌کنیم.

وی گفت: امیدواریم گفت‌وگوهای در جریان و توافقاتی که پیگیری می‌شود زمینه‌های پایان دادن به این فاجعه انسانی و ایجاد ثبات و آرامش را در یمن فراهم کند.

* حضور ظریف در نشست استانبول/ سطح بالاتر را ریاست جمهوری اعلام می‌کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره حضور ایران در نشست سران سازمان همکاری اسلامی در ترکیه با بیان اینکه این سازمان در حادثه آتش سوزی مسجدالاقصی برای اتحاد کشورهای اسلامی در برابر خطرات مشترک و پیگیری منافع مشترک تاسیس شد، گفت: متاسفانه در مقاطع مختلفی از جمله در مقطع فعلی گاه سیاست برخی از کشورها این بود که هدف گیری سازمان را تحت الشعاع قرار دهند و سازمان را به جای تسویه حساب دعواهای سیاسی بین طرف‌های مختلف تبدیل کنند.

جابری‌انصاری افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو اساسی این سازمان همواره استفاده از ظرفیت‌های این سازمان را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه ظریف در اجلاس شرکت خواهد کرد، افزود: اطلاع رسانی درباره سطح بالاتر حضور ایران در این نشست توسط ریاست جمهوری صورت خواهد گرفت.

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه ابراز امیدواری کرد که این سازمان زمینه‌ای را فراهم کند که امکان سوء استفاده از اجلاس به عنوان یک مکانی برای تسویه حساب‌های سیاسی و پیگیری برخی از عقده‌ها و کینه‌های برخی اعضا مسدود و سیاست‌های عمومی و منافع عمومی سازمان در اجلاس استانبول پیگیری شود و آرزو می‌کنیم این اجلاس در عالی‌ترین سطح برگزار و منافعی را برای کشورهای عضو داشته باشد.

* سیاست ایران در قبال فلسطین

خبرنگاری درباره طرح السیسی با هماهنگی رژیم صهیونیستی به تشکیلات خودگردان که در صورت چشم‌پوشی ابومازن از مرزهای 1967 و حق بازگشت آوارگان فلسطینی، به این شهرها در کرانه باختری اختیار تام داده شود نیز سؤال کرد که جابری‌انصاری در این باره عنوان کرد: اینکه چنین طرحی ارائه شده باشد اطلاع دقیقی ندارم. اما موضع ما روشن است تا هنگامی که حقوق بدیهی ملت فلسطین در زمینه نیل به آزادی، حق تعیین سرنوشت و شکل دادن به ملت مستقل فلسطینی دارای حاکمیت واحد فراهم نشود، هیچگونه آرامشی در فلسطین برقرار نخواهد شد.

وی ادامه داد: هر طرحی که ناقض حقوق ملت فلسطین باشد همانند طرح‌های قبلی امکان موفقیت آن بسیار ضعیف خواهد بود و هر طرحی که کمک کننده به ملت فلسطین برای تحقق منافع این ملت باشد،زمینه‌های پیگیری و موفقیت آن فراهم خواهد شد.

* مداخله کشورهای خارجی به مسائل منطقه مشکل‌آفرین است

جابری‌انصاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره رزمایش مشترک آمریکا با 30 کشور جهان در آب‌های خلیج فارس با بیان اینکه سیاست ایران حفظ ثبات و امنیت منطقه و کشورهای منطقه‌ای و آبر‌اه‌های بین‌المللی موجود در منطقه با همکاری مشترک بین کشورهای منطقه است، گفت: مداخله کشورهای دیگر از خارج از منطقه را در این چارچوب پیش از اینکه محقق‌کننده منافع‌، امنیت و ثبات کشورهای منطقه بدانیم، نقدکننده و مشکل‌آفرین در این مسیر می‌دانیم.

وی افزود: امیدواریم به مرور زمینه همکاری مشترک بین کشورهای منطقه برای تأمین امنیت و ثبات منطقه و امنیت آبراه‌های موجود در منطقه فراهم شود.

* سفر وزیر اطلاعات به کویت در راستای ثبات و امنیت منطقه

به گزارش فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر اطلاعات کشورمان به کویت و اینکه گفته می‌شود حامل پیام روحانی برای مسئولان کویتی بوده، اظهار داشت: روابط ایران و کویت ممتاز و متمایز است و به ویژه یک دهه اخیر در آزمون‌های مختلف و شرایط سخت این روابط همراه با موفقیت بوده و سیاست ثابت ما که ادامه هم خواهد یافت، تبادل مستمر هیأت‌ها در سطوح مختلف سیاسی، است و مبادله پیام‌ها بین دو کشور نیز در جریان بوده است.

جابری انصاری ادامه داد: سفر آقای علوی به کویت، در همین چارچوب و به منظور تأیید سیاست ثابت جمهوری اسلامی در زمینه ثبات و امنیت منطقه و همکاری‌های مشترک بین ایران و کشورهای منطقه برای تحقق منافع متقابل انجام شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت کویت نیز در همین زمینه سیاست روشنی دارد و اقداماتی را انجام داده، خاطرنشان کرد: مسیر همکاری‌های دو کشور در جریان است.

* موضوعات منطقه بیش از میانجی‌گری نیازمند فهم مشترک منافع و خطرات است

وی درباره میانجی‌گری بین ایران و سایر کشورهای منطقه نیز خاطرنشان کرد: بارها اعلام کرده‌ایم که مشکلات موجود به دلیل تعریف برخی بازیگران منطقه از منافع خود در مسیر اشتباه است.

جابری انصاری افزود: ما همواره از درخواست‌ها و ابراز تمایل برخی کشورها برای به کارگیری تلاش‌ها، به منظور آرامش و محدود کردن مشکلات در منطقه استقبال کردیم و تأکید داریم که موضوعات مختلف در منطقه بیش از آنکه نیازمند میانجی‌گری باشد، نیازمند فهم مشترک منافع و خطرات منطقه است.

وی ادامه داد: عربستان مسیری مقابل این مسیر را دنبال می‌کند و دائما به دنبال تشدید درگیری و اختلافات در منطقه است. اما سیاست ما این است که با افزایش همکاری‌ها و توافقات و همچنین رفت‌وآمدها با همه کشورهای منطقه اجازه موفقیت برخی بازیگران منطقه‌ای برای ایجاد اختلاف بین کشورهای منطقه را ندهیم و سفر وزیر اطلاعات نیز در همین قالب انجام شد.

* عربستان منافع خود را در عدم اجرای توافقات دنبال می‌کند

به گزارش فارس، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اقدامات و سیاست‌های عربستان علیه ایران و همچنین در راستای جلوگیری از افزایش صادرات نفت ایران، اظهار داشت: اقدامات و مواضع عربستان علاوه بر اینکه بالاتر از ظرفیت‌های اجرایی این کشور است، ایستادگی در برابر اراده بین‌المللی و اجرای توافقات اجرا شده است.

وی ادامه داد: عربستان به دلیل اینکه منافع خود را در عدم اجرای توافقات و تحولات در جریان در سطح منطقه و جهان دنبال می‌کند، نه فقط در برابر ایران، بلکه در برابر منافع طرف‌های مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای که منافع خود را در گسترش همکاری‌ها و تبادلات اقتصادی بین ایران و کشورهای مختلف می‌بینند، اقدام به موضع‌گیری می‌کند و اقداماتی را در سطوحی که مربوط به حاکمیت سعودی است، اجرا می‌کند.

به گفته جابری انصاری دوران این سیاست‌ها گذشته و عربستان در حال رویارویی با بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است.

وی افزود: عربستان سیاستی را در مسیر خلاف عقربه‌های ساعت دنبال می‌کند که سیاست عقیمی است و با موفقیت همراه نخواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص سیاست جمهوری اسلامی در رابطه با همسایگان با بیان اینکه سیاست تهران، گسترش همکاری با کشورهای همسایه است، به سفر وزیر اطلاعات ایران به کویت اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی رابطه ممتازی را با بسیاری از کشورهای همسایه دارد و در همین مسیر نیز تحرکات و اقدامات جدیدی را در پیش خواهد بود.

* سیاست برخی از بازیگران منطقه‌ای تشدید اختلافات در منطقه است

وی اضافه کرد: متأسفانه سیاست برخی از بازیگران منطقه‌ای تشدید اختلافات در منطقه است. ما از همه ظرفیت‌های روابط برای گسترش همکاری‌ها و مناسبات در حوزه‌های سیاسی،‌ اقتصادی، بین‌المللی و منطقه‌ای و برای حل و تخفیف مشکلات منطقه استفاده و در جهت حل این مشکلات اقدام می‌کنیم.

به گفته وی مجموعه‌ای از تحرکات و رفت‌وآمدها در دستورکار خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری با بیان اینکه سیاست خارجی کشور باید متوازن باشد و تمرکز بر یک حوزه خاص در شرایط فعلی جهانی، موثر نخواهد بود، خاطرنشان کرد: توجه به حوزه‌های جغرافیایی و ژئوپلتیک در سیاست خارجی ایران حائز اهمیت است.

* سیاست خارجی ایران متوازن است

وی به سفر وزیر خارجه قبل از سال جدید به منطقه جنوب شرق آسیا و آقیانوسیه و همچنین برگزاری چهارمین اجلاس 3 جانبه وزرای خارجه ایران ترکیه و آذربایجان در رامسر و نخستین نشست 3 جانبه ایران آذربایجان و روسیه در سطح وزرای خارجه در باکو، اشاره کرد و افزود: سیاست خارجی ایران، سیاستی متوازن و توجه به حوزه‌های مختلف جغرافیایی و ژئوپلتیکی است.

* در مسائل داخلی دیگر کشورها دخالت نمی‌کنیم

به گزارش فارس، وی در پاسخ به سوالی در خصوص تغییر در کابینه عراق نیز اشاره کرد و گفت: ما در مسائل داخلی کشورهای دیگر مداخله‌ای نداریم و از هرگونه تصمیم‌گیری ملت عراق و نهادهای قانونی این کشور استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: مهم انتخاب ملت عراق است و ثبات استقلال و تأمین منافع این ملت به عنوان کشور همسایه برای ما اهمیت دارد و هرگونه تصمیم در داخل عراق توسط منتخبان این کشور مورد احترام ما خواهد بود.

* حمایت ایران از گفت‌وگوهای سوری-سوری

حسین جابری‌انصاری سخنگوی وزارت خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز خود با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره شرکت گروه‌های کرد در مذاکرات سوری – سوری گفت: ما در جزییات مسائل هیچ یک از کشورهای منطقه دخالت نمی‌کنیم.

وی افزود: قاعده گفت‌وگوهای سوری – سوری این است که بین گروه‌های مختلف سوریه، گروه‌های معارض و نمایندگان دولت سوریه انجام می‌شود. هر گروهی از هر قومیت و هر نژاد و بخش از گروه‌های سیاسی سوریه که در چارچوب توافق دولت سوریه و طرف‌های مقابل برای شکل‌گیری گفت‌وگوهای سوری – سوری در این گفت‌وگوها شرکت کند، مورد حمایت ایران نیز خواهد بود.

* وزارت خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق و نه در مرحله اجرا، تصمیم‌گیر نهایی نیست

به گزارش فارس، خبرنگاری در خصوص خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای و برجام سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه برجام توافقی است که با طی مراحل قانونی خود، در سطوح قانونی تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری ملی کشور در مورد آن اتخاذ تصمیم شد، گفت: مسئولیت اجرای مذاکرات در بخش مهمی از آن با وزارت خارجه بود و در کنار این وزارتخانه، نهادهای فنی ذیربط در مراحل مختلف در تیم مذاکرات حضور داشتند و جزییات فنی موضوعات مختلف با کمک نهادهای فنی ذیربط انجام شد.

وی افزود: بعد از انجام مذاکرات براساس دستورالعمل‌های رهبری معظم انقلاب، وقتی مذاکرات انجام می‌شد مرحله به مرحله گزارش این تحولات و اقدامات، توافقات و عدم توافقات، مشکلات و مسائل موجود در عالی‌ترین سطوح تصمیم‌گیری کشور مطرح و گزارش داده می‌شد و براساس تصمیمی که اتخاذ می‌شد مسئله پیگیری می‌شد.

به گزارش فارس، جابری‌انصاری ادامه داد: در نهایت توافقی که حاصل شد و برآیند کاری که بین ایران و طرف‌های مختلف مورد توافق قرار گرفت، در شورای عالی امنیت ملی در مجلس و در جلسات سران کشور در عالی‌ترین سطح بررسی و با دستوراتی که رهبری دادند و مصوبه مجلس، زمینه اجرایی این مجموعه توافقات فراهم شد.

وی گفت: در مرحله‌ای که الان هستیم همانگونه که در مسیر توافق یک نهاد و یک جهت به تنهایی نمی‌توانست تصمیم بگیرد و با طی مسیر اجماع سازی در نهادهای مختلف کشور و گروه‌ها و جریان‌های مختلف مسیر اقدامات طی شد.

جابری‌انصاری ادامه داد: در مرحله اجرای برجام هم هنر ما باید این باشد که تعهدات طرف مقابل را در جنبه‌های اجرایی و فنی پیگیری کنیم. اتفاقات، نقض‌ها و هر مشکلی که پیش می‌آید در مسیر تصمیم‌گیری ملی و اجماع سازی ملی پیگیری شود و وزارت خارجه نه در مرحله اتخاذ توافق و نه در مرحله اجرا، تصمیم‌گیر نهایی نیست.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: وزارت امور خارجه مسئول اجرا، رصد و پیگیری و اقدامات مختلف است و گزارش این اقدامات به کمیته عالی که با دستور رهبری برای نظارت بر اجرای برجام شکل گرفته، گزارش می‌شود و با طی مراحل قانونی خود در مورد آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

جابری‌انصاری اضافه کرد: وزارت خارجه نهاد حاکمیتی و به دنبال تحقق منافع ملی ایران و اجرای سیاست های فعلی است.

وی خطاب به آن خبرنگار گفت: به جای اینکه این موضوع را به موضوع اختلاف و درگیری تبدیل کنیم، با بسیج ظرفیت‌های ملی باید زمینه تحقق منافع جمهوری اسلامی ایران را فراهم کنیم.

* منظومه دفاعی موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد

به گزارش فارس، وی درباره اظهارات اخیر جان کری درباره برنامه موشکی ایران گفت: منظومه دفاعی موشکی ایران اهداف کاملا دفاعی دارد براساس نیازهای امنیت ملی کشور و تصمیمات ملی در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود و وزارت خارجه و جمهوری اسلامی در همه مواردی که پیش آمده صراحتا این موضوع را اعلام کرده‌اند.

جابری‌انصاری با بیان اینکه در گفت‌وگوهای برجام فشار طرف مقابل این بود که موضوع موشکی در دستورکار گفت‌وگوها قرار گیرد، اظهار داشت: سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران عدم گفت‌وگو درباره امکانات و منظومه دفاعی و موشکی خود بود و ما نپذیرفتیم و با این رویه پیش رفت.

وی افزود: بارها اعلام کردیم که با ادامه برنامه ملی موشکی - دفاعی ایران که کاملا اهداف دفاعی دارد نه تهاجمی و براساس نیازهای منظومه دفاعی و امنیت ملی ایران طراحی و برنامه‌ریزی شده و پیگیری خواهد شد، همین مسیر را طی خواهیم کرد و مخالفت‌ها و برخوردها تنها به پیگیری جدی‌تر این برنامه ملی منجر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: هیچگونه تردیدی در این زمینه وجود ندارد و موضع جمهوری اسلامی بسیار شفاف و آشکار است و بارها اشاره شده است.

* گزارش وزارت خارجه در حال تکمیل شدن است

وی در خصوص ارائه گزارش روند اجرای برجام از سوی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی بر اساس جدول زمان‌بندی شده نیز گفت: بر اساس این جدول زمان‌بندی شده باید هر سه ماه یک بار به کمیسیون سیاست خارجی مجلس و هر شش ماه یک بار به صحن علنی مجلس در این ارتباط گزارش‌دهی شود. در حال حاضر گزارش وزارت امور خارجه در حال تکمیل شدن است و بر اساس جدول زمان‌بندی شده و در تاریخ پیش‌بینی شده این گزارش به مجلس ارائه می‌شود.

جابری‌انصاری در پاسخ به سؤالی درباره تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا خاطرنشان کرد: هیچگونه اطلاعات جدیدی در این مورد ندارم.

* بحران قره‌باغ

وی در پاسخ به سؤالی درباره بحران قره‌باغ و اینکه اسرائیل پهپادهایی را در در این زمینه در اختیار آذربایجان قرار داده، گفت: سیاست ما در ارتباط با بحران جاری در قره‌باغ همان سیاستی است که از قبل داشته‌ایم.

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: در این فضای پر التهابی که در منطقه پیرامونی ما در جریان است، اگر با حوادث جدید و بحران‌های جدید، کمربندهای بحران به یکدیگر متصل شود، زمینه ناامنی و بی ثباتی گسترده و مشکل آفرین را برای همه منطقه و جهان در پی خواهد داشت.

وی گفت: آذربایجان و ارمنستان مشکل موجود را باید از طریق سازوکارهای مذاکراتی و سازوکارهای موجود بین‌المللی زیر نظر سازمان ملل پیگیری و اجازه ندهند با مداخله بازیگران بیرونی که منافع خود را دنبال می‌کنند، زمینه گسترش بحران در منطقه و شکل گیری کمربند بزرگ بحرانی برای منطقه ما فراهم شود.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.