پیام مستقیم ایران به آمریکا: آمریکا دیگر نمی تواندبه صورت یک جانبه اقدام علیه ایران انجام بدهد

این روند که در طول تاریخ بی سابقه بوده است نشان می دهد که آمریکا دیگر نمی تواندبه صورت یک جانبه اقدام علیه ایران انجام بدهد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :  در پی تحریم‌‌های کشورهای غربی و به‌طور ویژه آمریکا که منجر به جلوگیری فروش داروهای موردنیاز برای بیماران پروانه‌ای توسط یک شرکت سوئدی شده و صدمات شدید جسمانی و روحی را بر آنها وارد ساخته است، بیماران پروانه‌ای (EB) شکایتی را علیه ایالات متحده آمریکا در دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل (شعبه 55) تهران انجام دادند،
بر همین اساس، با پیگیری‌های حقوقی انجام‌گرفته توسط وکیل پرونده، در نهایت دادگاه حکم توقیف محموله نفتی آمریکایی کشتی ADVANTAGE SWEET در خلیج فارس را صادر کرد و محموله این کشتی توقیف شد. این روند که در طول تاریخ بی سابقه بوده است نشان می دهد که آمریکا دیگر نمی تواندبه صورت یک جانبه اقدام علیه ایران انجام بدهد. 

از این رو توقف کشتی آمریکایی را باید در راستای ایجاد روندی دانست که می تواند در بی اثر کردن تحریم ها تاثیرگذار باشد.  این موضوع پیامی مستقیم به آمریکا دارد که تحریم علیه ایران دیگر بی هزینه نیست و ایالات متحده باید هزینه رفتار خود را به بهای سنگینی باید بپردازد. 

دادگاه رسیدگی به موضوع دعوای بیماران پروانه‌ای(ای‌بی) به طرفیت دولت آمریکا سال 1400 در شعبه ۵۵ دادگاه حقوقی روابط بین‌الملل به ریاست قاضی پورمریدی برگزار شد. در این دادگاه دادخواست ۲۹۵ نفر از بیماران ای‌بی و خانه ای‌‌بی به طرفیت ۳۰ تن از اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله دولت آمریکا درباره خسارات تحمیل‌شده این دولت به بیماران «ای‌بی» به واسطه تحریم‌های دارویی رسیدگی شد.

رسول تقدسی یکی از وکلای ۲۹۵ شاکی پرونده گفته بود: دادخواست خود را در ۲۷۷ صفحه به اضافه ۲ هزار صفحه مستندات به دادگاه ارائه داده‌ایم و خواسته دعوای حاضر تقاضای صدور حکم علیه خواندگان از جمله دولت ایالات متحده آمریکا، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی است که مستقیم یا غیرمستقیم در وضع تحریم‌ها علیه ایران نقش ایفا کردند و باعث ایجاد آسیب‌های روحی، روانی و جسمی به بیماران ای‌بی شدند.

وی افزود: به استناد ۵۰ فقره معاهدات داخلی و کنوانسیون‌ها و قراردادهای بین‌المللی خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و اعمال مجازات‌های تنبیهی هستیم. تقدسی در بخش دیگری از سخنانش درباره قوانین داخلی رسیدگی به جبران خسارات علیه شخصیت‌های کشورهای دیگر گفت: سال ۱۹۹۶ قانونی در آمریکا به تصویب رسید که بر اساس آن افراد آسیب‌دیده از حملات تروریستی در هر جای جهان می‌توانند علیه دولت‌هایی که ادعا می‌شود عملیات تروریستی را انجام داده‌اند طرح دعوا کنند و ما هیچ کم از آمریکا نداریم و همانند شهروندان آمریکایی دعوای خود را مطرح کرده‌ایم و خواستار جبران خسارت‌های مادی و معنوی و ادامه مجازات‌های تنبیهی هستیم.

وی ادامه داد: به موجب بند ۴ طرح‌نامه مودت و کنسولی ایران و آمریکا که سال ۵۵ به تصویب مجلسین ۲ کشور رسیده است و جزو قوانین لازم‌الاجرای کشور ما است دولت آمریکا متعهد به رفتار عادلانه نسبت به اتباع و اموال شرکت‌های کشور ما است. مبنای این قانون یک معاهده بین ۲ کشور است که باید اجرا شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.