لفاظی هسته‌ای تروییکای اروپایی در شورای حکام علیه ایران/ طلبکاران بدهکار!

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعا کردند که ایران برای تنش‌زدایی درباره برنامه هسته‌ای خود، گام‌های عملی بردارد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   سعید سبحانی

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان موسوم به تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ای مشترک در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعا کردند که ایران برای تنش‌زدایی درباره برنامه هسته‌ای خود، گام‌های عملی بردارد. این بیانیه نخ نما در حالی منتشر شده که تروییکای اروپایی در کنار آمریکا، متهمان اصلی دفرمه شدن برجام و عدم تامین منافع اقتصادی تعیین شده ایران در توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ محسوب می‌شوند. همگان به یاد دارند که پس از خروج دولت سابق آمریکا از توافق هسته ای، مقامات اروپایی از تهران خواستند تا از برجام خارج نشود و در ازای آن، در انتظار تامین نیاز‌های اقتصادی و تجاری خود از سوی اتحادیه اروپا باشد! حتی آن‌ها (اعضای ارشد اتحادیه اروپا) در نشستی موسوم به بروکسل و در بیانیه‌ای ۱۱ ماده‌ای متعهد شدند تضمین‌های لازم را در خصوص بهره گیری ایران از منافع تعیین شده در برجام را ارائه خواهند کرد. با این حال اروپاییان حتی به یکی از مفاد مندرج در این بیانیه عمل نکردند. فراتر از آن، مقامات اروپایی بدون توجه به بی تعهدی مطلق خود در روند احیای توافق هسته ای، صرفا دست به صدور بیانیه‌ها و حتی دو قطعنامه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی زده و کاهش تعهدات برجامی ایران (که اتفاقا در سند توافق هسته‌ای نیز به صورت صریح پیش بینی شده است) را محکوم کردند!

همپوشانی بازی گروسی و تروییکای اروپایی
در اینجا باید متوجه همپوشانی مطلق بازی رافائل گروسی مدیر کل آژآنس بین المللی انرژی اتمی و تروییکای اروپایی (و آمریکا) بود. تروییکای اروپایی آن‌ها درباره انگیزه ایران در قبال پیشبرد فعالیت‌های هسته‌ای خود ابراز تردید کرده و با سیاه‌نمایی درباره اقدامات ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران)، مدعی شدند: آژانس نمی‌تواند درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران اطمینان دهد. این سیاه نمایی مطلق در حالی صورت می‌گیرد که اقدامات جمهوری اسلامی ایران، ناظر بر خروج یکطرفه آمریکا از برجام و بی تعهدی مطلق اروپاییان در اجرای تعهداتشان می‌باشد. سه کشور اروپایی در ادامه فضاسازی تبلیغی علیه برنامه اتمی کشورمان ادعا کردند که تصمیم ایران برای لغو مجوز تعدادی از بازرس‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در چارچوب حقوق حاکمیتی مطرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان صورت گرفت، در کنار عدم اجرای پروتکل الحاقی «به طور جدی بر قابلیت‌ها و فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأثیر می‌گذارد.»

سانسور علت اصلی ماجرا
آنچه در این بیانیه به مانند بیانیه‌های مشابه به چشم می‌خورد، سانسور نام آمریکا به عنوان اصلی‌ترین مسبب وضعیت کنونی (در قبال برجام) می‌باشد. تروئیکا در بخش دیگری از این بیانیه، بدون اشاره به اینکه کدام کشور مقصر وضع موجود در اجرای برجام است و با تعلل در تصمیم‌گیری، مذاکرات وین را به بن‌بست کشاند، خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات توافقات سال ۹۴، اجرای پروتکل الحاقی و بیانیه ۴ مارس شدند. بدون شک تا زمانی که جمهوری اسلامی ایران تضمین‌های لازم را در روند احیای توافق هسته‌ای دریافت نکند و راستی آزمایی‌های لازم در این روند صورت نگیرد، زیر بار احیای بی ثمر توافق هسته‌ای نخواهد رفت. این یک قاعده عقلانی و راهبردی محسوب می‌شود. آمریکا و تروییکای اروپایی در صدد هستند ایران را وادار به پذیرش مجدد تعهدات برجامی خود (تعهدات پادمانی و فراپادمانی) نمایند، بدون آنکه گام‌های ضروری و لازم را در این راستا بردارند.

کلید واژه "امنیت بین‌المللی"!
در این میان، استفاده کشور‌های اروپایی از کلید واژه "امنیت بین المللی"جای بسی تعجب دارد! سه کشور اروپایی با بیان این ادعا که «پیشرفت‌های هسته‌ای ایران به طور قابل‌توجهی به امنیت بین‌المللی آسیب می‌زند و معماری جهانی منع اشاعه را تضعیف می‌کند»، ادعا کردند: «ما در کنار شرکای بین المللی خود به رایزنی‌ها در مورد بهترین راه حل برای رفع تردید‌های فزاینده در مورد ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد.»
کشور‌های اروپایی در حالی سخن از امنیت جهانی به میان می‌آورند که هم در عرصه ساخت و انباشت سلاح‌های ممنوعه هسته ای، میکروبی و شیمیایی و هم در خلق بحران‌های مزمن امنیتی در نظام بین الملل شریک مطلق آمریکا و رژیم اشغالگر قدس محسوب می‌شوند. امروز افکار عمومی دنیا به وضوح آگاهند که کدام بازیگران و کشورها، مصدر بحران در جهان امروز به شمار می‌آیند! یکی از موضوعاتی که در این خصوص نمی‌توان نادیده انگاشت، معطوف به ژست "واسطه گری اروپاییان"در روند احیای برجام است. اروپاییان به جای آنکه در جایگاه یک "مجرم"پاسخگوی بی تعهدی خود در قبال توافق هسته‌ای با ایران باشند، در کسوت یک مطالبه گر در بیانیه‌ها و واسطه گر در مذاکرات ایفای نقش می‌کنند. بدیهی است که این ژست دروغین اروپاییان قابل تحمل نیست! ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشور‌های اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند، اما با توجه به اینکه کشور‌های اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، ایران نیز به صورت مرحله به مرحله، تعهدات خود را ذیل برجام کاهش داد. قطعا در این خصوص نه تنها تروییکای اروپایی و آمریکا، بلکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در جایگاهی قرار ندارندکه ایران را حتی مورد سرزنش قرار دهند. پایبندی ایران به مطالبات فراپادمانی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تابعی از استقلال این نهاد و اجرایی شدن واقعی توافق هسته‌ای خواهد بود. تا زمانی که گروسی به جای احقاق حقوق هسته‌ای ایران، به دنبال تکمیل پازل ضد ایرانی آمریکا، فرانسه، آلمان، فرانسه و رژیم اشغالگر قدس باشد قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد. نباید فراموش کرد که آژآنس بین المللی انرژی اتمی تاکنون دو بار به تفاهمی با ایران رسیده که خود آن را زیر پا گذاشته و سپس در صدد متهم سازی ایران بر آمده است. این همان رمز عدم اطمینان کشور‌های مستقل و آگاه نسبت به آژانس و مدیر کل آن می‌باشد...

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.