شومن بازی آمریکا در ارسال کمک به غزه

بنا به گزارش گاردین، بسته‌های حاوی مواد غذایی و اقلام ضروری که توسط هواپیماهای آمریکایی بر فراز نوار غزه رها شد، باعث شهادت چند فلسطینی و زخمی شدن چند نفر دیگر شده است.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :روزنامه گاردین انگلیس روز گذشته در گزارشی بر مبنای گفته‌های یک شهروند غزه، اعلام کرد بسته‌‌های حاوی کمک‌های دولت آمریکا که از طریق هوا برای مردم این باریکه پرتاب می‌شود، باعث کشته شدن 5 نفر و زخمی شدن 10 نفر شده است. فیلم‌هایی هم در این باره در فضای مجازی منتشر شده که نشان می‌دهد بسته‌های امدادی آمریکا نه تنها فرشته نجات مردم غزه نشده، بلکه باعث مرگ آنها هم شده است.

در حالی که حملات وحشیانه ارتش صهیونیستی علیه غیرنظامیان غزه برای صد و پنجاه‌وپنجمین روز متوالی همچنان ادامه دارد، شهردار منطقه جبالیا (در شمال نوار غزه) اعلام کرد شماری از شهروندان فلسطینی در میدان‌های النابلسی و الکویت که منتظر دریافت کمک‌های غذایی بودند، به شهادت رسیدند.
شهردار جبالیا در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: کمک‌هایی که از هوا به زمین پرتاب می‌شود، پاسخگوی نیازها نیست و ما آنها را در بازارها ندیده‌ایم. وی تاکید کرد: راه‌حل این است که گذرگاه‌های زمینی [برای کمک‌رسانی به مردم] باز شود و اتفاقی که امروز شاهد آن هستیم، گرسنگی ملت فلسطین است. تاکنون 23 وسیله نقلیه شهرداری و 75 درصد چاه‌های آب تخریب شده است. این مسؤول دولتی در غزه تصریح کرد: قیمت مواد غذایی با وجود انقضای آنها نجومی است.
این در حالی است که دیروز خبرگزاری آناتولی به نقل از شاهدان عینی گزارش داد چتر بعضی از صندوق‌های کمک‌های بشردوستانه که از هواپیما به پایین پرتاب شده بودند، باز نشد و این صندوق‌ها بر سر فلسطینی‌هایی سقوط کرد که در انتظار این کمک‌ها بودند و شماری از آنها زخمی و شهید شدند. گفتنی است مصر، امارات عربی متحده، اردن، قطر، عمان و بحرین همراه آمریکا هفته گذشته عملیات مشترکی را برای ارسال کمک هوایی به نوار غزه سازماندهی کرده بودند.
دولت آمریکا که در واقع نسل‌کشی رژیم صهیونیستی علیه غزه را از 5 ماه قبل رهبری می‌کند و از هیچ حمایت سیاسی و نظامی و مالی برای ادامه جنایات این رژیم ضد مردم فلسطین دریغ نکرده و همچنان مانع برقراری آتش‌بس در غزه می‌شود، طی چند روز گذشته در یک اقدام نمایشی از ارسال کمک‌های هوایی برای مردم غزه خبر داد.
دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه در واکنش به مانور تبلیغاتی آمریکا اعلام کرد: پرتاب کمک‌های هوایی به غزه همزمان با جلوگیری از باز شدن گذرگاه‌های زمینی با هدف دور زدن راه‌حل‌های واقعی برای کمک‌رسانی به غزه بوده و در واقع یک اقدام نمایشی و تبلیغاتی و بی‌فایده است که واقعیت را تحریف می‌کند. این اقدام در چارچوب همسویی با سیاست‌های اشغالگران در گرسنگی دادن به مردم غزه و خریدن زمان برای رژیم اشغالگر و گسترش قحطی و وارد کردن آسیب‌های بیشتر به مردم فلسطین است.
از سوی دیگر وزارت بهداشت غزه در بیانیه دیروز خود اعلام کرد رژیم اشغالگر طی 24 ساعت گذشته 10 قتل‌عام در نوار غزه انجام داده که طی آن 82 نفر شهید و 122 فلسطینی زخمی شده‌اند. بر اساس این گزارش، تعداد قربانیان حملات وحشیانه اسرائیل به غزه، به 30 هزار و 960 شهید و 72 هزار و 524 مجروح رسیده و این در حالی است که هنوز تعداد زیادی از فلسطینی‌ها مفقود و زیر آوار هستند.
فرید زکریا، نظریه‌پرداز و تحلیلگر شناخته شده آمریکایی حوزه روابط بین‌الملل، در مقاله‌ای برای واشنگتن‌پست، به طور خاص به این مساله اشاره کرده که سیاست دولت آمریکا در بحبوحه جنگ غزه، به معنای واقعی کلمه پوچ و ناامید‌کننده است. فرید زکریا تاکید می‌کند هر هشدار و نکته‌ای که دولت بایدن از ابتدای جنگ غزه به رژیم صهیونیستی داده است، با بی‌اعتنایی اسرائیلی‌ها روبه‌رو شده و این مساله موجب شده موقعیت بین‌المللی آمریکا تا حد زیادی تضعیف و تحقیر شود. 
از سویی به گزارش خبرگزاری رویترز، جنبش «هیچ‌کدام» یا «عدم تعهد» از طرفداران حزب دموکرات آمریکا خواسته بود در برگه‌های رای به‌ جای انتخاب نامزد مورد حمایت خود، گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کنند تا بدین ‌وسیله اعتراض خود را به سیاست‌های رئیس‌جمهور دموکرات آمریکا در قبال جنگ غزه نشان دهند. این جنبش که هفته گذشته در انتخابات درون‌حزبی ایالت میشیگان سروصدای زیادی به پا و بیش از ۱۰۰ هزار رای‌دهنده را مجاب به رای‌دهی اعتراضی کرد، در سه‌شنبه بزرگ ۶ ایالت دیگر آمریکا را نیز درگیر کرد.
گروه «بایدن را رها کن» در مینه‌سوتا پیش از برگزاری انتخابات گفت این ایالت حدود ۲۵۰ هزار مسلمان دارد و هدف این است دست‌کم ۱۰ هزار تن در برگه‌های رای گزینه «هیچ‌کدام» را انتخاب کنند. با این‌حال، با اعلام نتایج مشخص شد اقبال عمومی به این جنبش بسیار فراتر از انتظارات بوده است. سازمان‌دهندگان این جنبش در مینه‌سوتا گفته بودند انتظار ندارند این اعتراض با همان سطح حمایتی مواجه شود که در میشیگان جلب توجه کرد اما در عمل حمایت بیشتر هم بود. در همین ارتباط یک کارشناس سازمان ملل روز جمعه از تلاش‌های آمریکا برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه در قالب طرح‌هایی مانند ایجاد بندر موقت و پرتاب‌های هوایی جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه انتقاد و عنوان کرد تا زمانی که کمک‌های نظامی آمریکا به «اسرائیل» ادامه پیدا کند، سیاست‌های حمایتی این کشور «احمقانه» است. به گزارش رویترز، اظهارات این کارشناس سازمان ملل در شرایطی عنوان می‌شود که ارتش آمریکا در بحبوحه تشدید هشدارهای صادر شده مبنی بر خطر قحطی قریب‌الوقوع در غزه پس از گذشت 5 ماه از عملیات رژیم صهیونیستی، برای فلسطینی‌ها به صورت هوایی غذا فرستاده است و از ایجاد یک بندر موقت در سواحل غزه جهت ارسال کمک‌های بشردوستانه خبر داده است. مایکل فخری، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق غذا در این باره عنوان کرد: ارسال کمک‌های هوایی آمریکا به غزه نقش چندانی در رفع بحران کمبود مواد غذایی مردم غزه بازی نمی‌کند و نمی‌تواند بحران قحطی را در این منطقه حل کند. وی نسبت به گسترش هرج و مرج در غزه تحت تاثیر تلاش مردم برای پیدا کردن آذوقه هشدار داد و درباره طرح آمریکا در زمینه ایجاد یک بندر در سواحل غزه نیز تاکید کرد هیچ‌کس خواستار چنین اقدامی نبوده است و چنین اقدامی به همراه ارسال کمک‌ها به صورت هوایی می‌تواند «آخرین راه‌حل» باشد. در چنین شرایطی که بر سر برقراری آتش‌بس در غزه پیش از فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بحث می‌شود، آمریکا پیشنهاد طرح 17.6 میلیارد دلاری جهت ارسال کمک‌های نظامی جدید به رژیم صهیونیستی را برای تداوم حملات این رژیم در نوار غزه مطرح کرده است.
جو بایدن در سخنرانی سالانه خود در کنگره، از طرحی برای ایجاد بندر موقت در غزه برای ورود کالا به این باریکه خبر داد. رئیس‌جمهور آمریکا پنجشنبه گذشته اعلام کرد کشورش یک بندر موقت در سواحل نوار غزه در دریای مدیترانه احداث خواهد کرد تا از آن برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به این باریکه استفاده شود.
شبکه روسیا الیوم نیز در گزارشی، صحبت‌های گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا را پوشش داد. مایکل فخری در سخنانی این تصمیم آمریکا را محکوم کرد و آن را یک رفتار «خبیث» توصیف کرد، چرا که به عقیده وی، واشنگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی ‌می‌کند. وی در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفت: برای نخستین‌بار است می‌شنوم شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم. هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشری، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند. این تصمیم آمریکا نگرانی فلسطینی‌ها نسبت به استفاده احتمالی از این اسکله متحرک برای کوچاندن آنها از نوار غزه را تشدید کرده است.
وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین انجام می‌شود. در این بیانیه آمده است: این بندر با توجه به کشتارها، گرسنگی و قطع راه نجات نوار غزه، خطراتی را به دنبال دارد که وضعیت جمعیتی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد.
مقامات آمریکایی نحوه عملکرد این بندر در غیاب پرسنل نظامی آمریکایی در غزه را مشخص نکردند اما تلویحا گفتند «شرکا و متحدان» علاوه بر سازمان ملل و سازمان‌های امدادی در اجرای این پروژه مشارکت خواهند داشت. این در حالی است که به دلیل جنگ و محدودیت‌های اعمال شده توسط اشغالگران، ساکنان غزه در سایه کمبود شدید مواد غذایی، آب، دارو و ذخایر سوخت در آستانه قحطی قرار دارند. البته حماس در بیانیه‌ای از کمک توسط آمریکا استقبال کرد ولی به این نکته هم اشاره داشت که واشنگتن می‌تواند به جای کمک هوایی و ایجاد بندر در غزه، با فشار بر اسرائیل و عدم وتوی قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس، جنگ را پایان دهد. «پت رایدر» سخنگوی پنتاگون هم در این باره گفت این بندر به ارائه بیش از ۲ میلیون وعده غذایی در روز به ساکنان نوار غزه کمک می‌کند و خاطرنشان کرد واشنگتن در هماهنگی با طرف‌های شریک (که نامی از آنها نبرد و بدون اشاره به جزئیات بیشتر) از جمله اسرائیل که مسؤولیت امنیتی را برعهده خواهد داشت، به تلاش خود ادامه خواهد داد.
سخنگوی پنتاگون به مطبوعات توضیح داد ارتش ایالات متحده یک اسکله شناور در سواحل غزه ایجاد خواهد کرد تا کشتی‌های باری بزرگ را قادر کند در آنجا پهلو بگیرند و کالاهای خود را در قایق‌های کوچک‌تر تخلیه کنند تا این کمک‌ها را به یک پل دریایی موقت که به ساحل غزه متصل می‌شود، منتقل کنند. در واقع این محموله‌ها به واسطه گذرگاه شناور که تقریبا ۱۸۰۰ فوت یا ۵۰۰ متر طول دارد، به خشکی منتقل شده و در نهایت در غزه توزیع می‌شوند. وی افزود: روند ساخت بندر و اسکله «بیش از ۱۰۰۰ سرباز آمریکایی را می‌طلبد و تا ۶۰ روز» طول خواهد کشید.
از سویی شبکه عبری‌زبان «مکان» گزارش داد امارات مسؤول عملیات خط کمک‌های بشردوستانه در سراسر دریاست که از جزیره قبرس تا سواحل نوار غزه امتداد دارد. این شبکه خبری مدعی شد: مهندس این عملیات، «محمد دحلان» رهبر ارشد سابق جنبش فتح است. منابع آگاه در این باره مدعی شدند دحلان در حال هماهنگی با حماس درباره روند انتقال کمک‌های بشردوستانه از قبرس است و حتی ۳ هفته پیش با رهبری جنبش حماس در دوحه دیدار کرده بود. محمد دحلان در حال حاضر در ابوظبی زندگی می‌کند و با «محمد بن زاید» رئیس امارات رابطه نزدیکی دارد.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.