اعتراف جامعه شناس آمریکایی :

ایران توانست اتحادسازی‌های قدرتمندی را برای خود ایجاد کند

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   "جک گلدستون"، جامعه شناس و متخصص انقلاب ها در "دانشگاه جورج میسن"، به تازگی در گفتگو با یک شبکه فارسی زبان مخالف جمهوری اسلامی نکات جالبی را در مورد انقلاب اسلامی ایران، تحولات اخیر مرتبط با آن و چشم‌اندازهای پیش روی آن مطرح کرده است. گلدستون به طور خاص تاکید کرده که "دولت های انقلابی عمر طولانی ندارند و اینکه می بینیم انقلاب اسلامی ایران توانسته بیش از 40 سال عمر کند، این مساله قابل ستودن است و بدان معناست که این انقلاب توانسته با چالش های مختلف و جدی که علیه آن ها مطرح شده اند، به خوبی مقابله کند"

وی خاطر نشان می کند: "نتیجه نهایی جنگ عراق، تغییر رهبری در ایران و همچنین مدیریت معادلات سیاسی و اجتماعی داخلی این کشور، همه و همه نمودهایی از کارآمدی انقلاب اسلامی هستند. مسائلی که از ثبات انقلاب اسلامی در ایران خبر می دهند. اساسا به همین دلیل هم است که نشانه های آنچه وقوع یک انقلاب تازه در ایران عنوان می شود، قابل مشاهده نیست."

وی در ادامه در مورد دلایل ابقای انقلاب اسلامی ایران به مدت بیش از چهار ده به این مساله اشاره کرد که "جمهوری اسلامی ایران توانسته خود را به عنوان یک قهرمان برای آن دسته از کنشگرانی تعریف کند که در نقطه مقابل رویه ها وسیاستهای غربگرا قرار دارند. موضوعی که برای ایران دستاوردساز بوده و آن را به یک قطب قدرت تبدیل کرده است"

وی در ادامه با اشاره به ناآرامی های سال 1401 در کشورمان به طور خاص به این مساله اشاره کرده که «این اعتراضات فراگیر نبوده است. اساسا به همین دلیل هم است که حتی همین حالا نیز هیچ نشانه ای دال بر آنچه در غرب از آن به عنوان سرنگونی نظام جموری اسلامی ایران عنوان می شود نمی بینم. دلیل این مساله نیز این است که امکانات لازم برای وقوع یک انقلاب در ایران تجمیع نشده اند و قابل مشاهده نیستند. یکی از نکات مهم این است که نقش دولت ایران در حمایت از مردم غزه نقشی جذاب و محبوب برای مردم منطقه و حتی خودِ مردم ایران است".

جک گلدستون به طور خاص جریان اپوزیسیون مخالف با ایران را تهدیدکننده ندانسته و دلیل آن را هم عدم اقبال به این جریان توصیف کرد. وی به طور خاص به پسر شاه مخلوع ایران اشاره و تاکید کرد: "از وی حمایت فراگیر و گسترده ای صورت نگرفته و دلیل اینکه وی نمی تواند کاری از پیش برد نیز همین مساله است. البته که کلیت جریان اپوزیسیون ایران ماهیتی یکپارچه ندارد و چند تکه است. این در حالی است که نظام جمهوری اسلامی ایران توانسته به نحوی هوشمندانه مسائل مختلف را مدیریت کند."

وی در ادامه با اشاره به تقویت اتحادها میان ایران، چین و روسیه تاکید کرد که "این سه قدرت، با توجه به سابقه و تاریخ غنیشان، قائل به نقشی بزرگ برای خود در قابل مناسبات بین المللی هستند. ایران توانسته اتحادسازی‌های قدرتمندی را برای خود ایجاد کند که این موضوع در تقویت بنیانهای قدرت ملی این کشور بسیار موثر بوده است". 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.