روز بعد از جنگ در اسرائیل

کانال تلگرامی اشراق نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق : روز بعد از جنگ، در اسرائیل

عاموس‌یادلین، رییس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل(آمان) از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ طی یادداشتی در «فارن‌افرز» مورخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ پیامدهای امنیتی، سیاسی و دیپلماتیک جنگ غزه برای اسرائیل را متذکر شده است.

به نظر او، اهداف کوتاه‌مدت اسرائیل آزادی اسرایش، بازگشت آوارگانش به مناطق مسکونی در شمال و جنوب و حذف قابلیت‌های نظامی حماس در غزه است. ولی باید درصدد برنامه‌ای برای تحقق اهداف بلندمدت یعنی تداوم عادی‌سازی با اعراب و حذف هر گونه ظرفیت مبارزه نظامی در کرانه باختری و غزه برآید.

به ادعای یادلین، ارتش اسرائیل توانسته مراکز فرماندهی حماس در شهرهای غزه و خان‎یونس را منهدم و «یک منطقه حائل» ایجاد کند. وی مدعی است که در مرزهای شمالی نیز توانسته‌اند ضمن حذف بیش از ۲۰۰ مبارز عضو حزب‌الله، بسیاری از سایت‌های پرتاب موشکی این گروه را نیز نابود کنند.

یادلین ضمن دفاع از تهاجم اسرائیل به رفح، بیان داشته که جایگزین این تهاجم، یک آتش‌بس موقت به هدف مبادله اسیران است. سپس عملیات نظامی علیه حماس ادامه یافته و به موازات آن، مذاکرات سیاسی راه‌حل دوکشوری نیز آغاز شود.

توصیه یادلین به اسرائیل این است که در ادامه، با همکاری آمریکا، عربستان، امارات و مصر «یک حکومت موقت تکنوکرات» در غزه حاکم شود تا به نیابت از اسرائیل، مقاومت را مهار کرده و به بازسازی آنجا مشغول شود. علاوه بر این، «با تقویت نهادهای دمکراتیک و ادغام نوآوری‌های تکنولوژیکی خود با منطقه، جایگاه اخلاقی خود را به عنوان یک کشور مترقی و دمکراتیک احیا کند».

طبق این یادداشت، اسرائیل احتمالاً درصدد «ایجاد خط دفاعی دوم در داخل مرزها، تقویت پایگاه‌های مرزی موجود و ایجاد ایستگاه‌های مرزی اضافی» در غزه برخواهد آمد. «توسعه سیستم‌های لیزری ضدموشکی» برای مقابله با عملیات موشکی حزب‌الله و انصارالله، توصیه دیگر این یادداشت است. انتقال برخی مراکز حساس به زیر زمین و ایجاد پایگاه‌های زیرزمینی برای مراکز عمومی مانند مدارس، از دیگر مواردی است که یادلین توصیه کرده است.

وی معتقد است که نیروهای ذخیره اسرائیل باید افزایش یابد. در عین حال که این امر را مستلزم جذب سرباز از یهودیان ارتدکس ساکن در فلسطین اشغالی می‌داند. حال‌آنکه این قشر از یهودیان، مخالف خدمت سربازی هستند و ائتلاف حاکم در تل‌آویو برای جذب رأی آنان، به این امر صحه گذاشته است.

او هم‌چنین معتقد است که اسرائیل باید کارزار «نبردی بین نبردها» را که در سوریه علیه مقاومت و سپاه پاسداران شکل داده، در لبنان نیز علیه حزب‌الله آغاز نماید. هم‌چنین «باید گزینه‌های نظامی خود را برای حمله به برنامه هسته‌ای ایران گسترش دهد». به تعبیر یادلین «اِعمال فشار مستقیم اقتصادی و نظامی بر تهران» باید مکمل سیاست مشترک آمریکا و اسرائیل در مهار نیروهای مقاومت در منطقه باشد. علاوه بر اینکه می‌گوید باید قطر را نیز به جهت حمایت مالی از حماس، تحت فشار قرار داد.

یادلین در عین حال، اذعان دارد که اسرائیل باید قید ضمیمه کرانه باختری به مناطق اشغالی را بزند، شهرک‌سازی را متوقف نموده و مانع خشونت یهودیان بنیادگرا علیه فلسطینیان در کرانه باختری شود. وی بیان داشته که به مرور مدیریت منطقه C در این محدوده به تشکیلات خودگردان واگذار شود تا رضایت فلسطینیان نیز جلب گردد.

وی درباره تعمیم توافق ابراهیم به ریاض، از اینکه عربستان در ازای این عادی‌سازی، دارای یک چرخه سوخت هسته‌ای شود، ابراز نگرانی می‌کند. پیشنهاد یادلین این است که عربستان دارای یک برنامه هسته‌ای غیرنظامی بدون حق غنی‌سازی و فرآوری مواد قابل شکافت هسته‌ای باشد. به جای آن، اسرائیل در توسعه هوش مصنوعی، تراشه‌ها و اکتشافات فضایی به عربستان کمک کند. بدین ترتیب، برتری نظامی اسرائیل در منطقه که نگران پیشی‌جویی عربستان بر آن است، بر هم نخواهد خورد.

او در نهایت نسبت به تداوم روابط پیشین تل‌آویو با مسکو و پکن نیز نگران است. به نظر او در عین اینکه اسرائیل نباید مواجهه‌ای خصمانه با چین داشته باشد، ولی باید از سطح وابستگی تکنولوژیک با چین که ممکن است خطر «جاسوسی» را به همراه داشته باشد، پرهیز کند. هم‌چنین معتقد است که اسرائیل باید به کمک اوکراین بشتابد به طور علنی، تسلیحاتی برای مقابله کی‌یف با «پهپادهای انتحاری ایرانی و روسی» ارائه دهد.

تزلزل در دکترین امنیتی اسرائیل، در شرایطی که تداوم حکومت نتانیاهو نیز موجب تشدید شکاف‌ها چه درون ساختار سیاسی اسرائیل و چه درون ساکنان مناطق اشغالی است، امکان اجماع این ساختار بر مواردی مانند دست‌یابی عربستان به برنامه هسته‌ای، چگونگی مقابله با توانایی‌های نظامی حزب‌الله و برنامه هسته‌ای ایران و هم‌چنین نحوه مواجهه با روسیه را دشوارتر خواهد ساخت.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.