جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در نوار غزه

رژیم صهیونیستی در جنگ جاری غزه مرتکب جنایات جنگی آشکار شده و به رغم محکومیت در دادگاه بین‌المللی لاهه؛ به دلایلی از جمله حمایت آمریکا، همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت - فرزان شهیدی

مراکز حقوق بشری جهانی از ابتدای جنگ غزه در مهرماه سال جاری تا کنون به احصا و درج جرایم و جنایاتی پرداخته اند که رژیم صهیونیستی علیه فلسطینی‌ها در نوار غزه مرتکب شده و طبق قواعد حقوقی بین المللی بسیاری از آن مصداق جنایات جنگی محسوب می‌شود.

دادگاه بین المللی لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل دستور داد دولت اسرائیل برای جلوگیری و مجازات تحریک مستقیم به نسل کشی در جنگ علیه غزه اقداماتی را انجام دهد.

ماده ۸ اساسنامه دیوان کیفری بین المللی به جنایت جنگی اشاره دارد. در این ماده، ده‌ها مورد از جرایمی که مصداق جنایت جنگی است، مطرح شده است. برخی از این جرایم که توسط رژیم صهیونیستی آشکارا و مکرر علیه مردم غزه انجام شده عبارت است از:

• قتل عمد: اشغالگران اسرائیلی ۳۰ هزار شهروند را کشته اند که اکثر آنان بوده اند و ۷۲ درصد آن‌ها کودک و زن بوده اند، این افراد یا در حملات عمدی علیه شهروندان فلسطینی و یا از طریق اجرای اقدامات اعدام خارج از سیستم قانون و قضا به شهادت رسیده اند.

• کوچ اجباری: اشغالگران اسرائیلی دو میلیون فلسینی را وادار به کوچ اجباری از منازل و مناطق زیست خود نموده اند.

• شکنجه و رفتار غیر انسانی: اشغالگران اسرائیلی در طی جنگ غزه حداقل ۲۶۰۰ فلسطینی را اسیر و زندانی کرده و برخی داده‌ها نشان می‌دهد که علیه این اسرا اعمال شکنجه شده و رفتار سخت و غیر انسانی و توهین آمیز با آن‌ها داشته اند. در مورد زندانیان زن گزارش‌هایی از تجاوز به آن‌ها وجود دارد.

• گروگانگیری و ایجاد سپر انسانی: اشغالگران اسرائیلی صد‌ها شهروند را به عنوان سپر انسانی در جریان حملات خود به ویژه در حی الزیتون و شیخ رضوان و اردوگاه المغازی و غرب غزه قرار داده اند.

• تجاوز به کرامت افراد: اشغالگران اسرائیلی بار‌ها کرامت مردم و زنان و کودکان را نقض کرده و به خلع لباس و اجبار به عریان سازی آنان اقدام نموده و با ذلت آنان را به مناطق مرزی برده و به آنان اهانت کرده اند.

• گرسنه سازی: اشغالگران اسرائیلی از ابتدای جنگ و کشتار دسته جمعی به ویژه در مناطق شمال غزه و استان غزه سیاست گرسنه سازی را از طریق محاصره ساکنان غزه اجرا کرده و به طور مستمر آنان را از مواد مورد نیاز برای بقا تحریم کرده است و مانع ورود مواد غذایی و آذوقه به غزه شده و کامیون‌های حاوی مواد غذایی را هدف قرار داده و ده‌ها شهروند را که قصد دستیابی به غذا و کمک داشته اند کشته است.
گزارش سازمان امنیت غذایی (IPC) برای دوره ژانویه تا فوریه ۲۰۲۴، خطر بالای قحطی در نوار غزه را نشان داده و حاکی از آن است که حدود ۵۰ درصد از جمعیت غزه در وضعیت اضطراری قرار دارند.

• حمله به اهداف مدنی: اشغالگران اسرائیلی صد‌ها هزاران بمباران علیه شهروندان و اهداف مدنی به طور آشکار انجام داده اند به ویژه علیه بیمارستان‌ها و مدارس و مساجد و کلیسا‌ها و آثار فرهنگی و تاریخی و نیز جمعیت‌های مدنی گوناگون. در جریان این حملات بیش از ۵۰۰ مسجد و کلیسا و بیش از ۳۰۰ دانشگاه و مدرسه و بیش از ۳۶۰ هزار واحد مسکونی و بیش از ۳۱ بیمارستان و ده‌ها مرکز حیاتی مدنی تخریب شده است.

• استفاده از سلاح‌های ممنوعه: اشغالگران اسرائیلی حداقل ۷۰ هزار تن مواد منفجره روی خانه‌های نوار غزه ریخته و مناطق مسکونی را کاملا از طریق موشک و سلاح‌های ممنوعه منهدم کرده است، از جمله بمب‌های احمق و بمب‌های فسفری سفید و سلاح حرارتی و بمب‌های خوشه‌ای و میخدار که علیه فلسطینی‌ها به کار برده است.

• غارت دارایی‌های عمومی و خصوصی: اشغالگران اسرائیلی بیش از ۳۰۰ میلیون شیکل پول و طلا و جواهرات و دارایی‌های شهروندان فلسطینی را در زمان کوچ یا بازداشت و یا از خانه‌ها و موسسه‌های فلسطینی سرقت کرده و بسیاری از رسانه‌های اسرائیلی به این امر اعتراف کرده اند.

• حمله به کادر امدادرسانی انسانی: اشغالگران اسرائیلی به شکل فجیعی به تعدی و قتل و آتش زدن و حمله به کادر امدادرسانی بین الملی و محلی اقدام نموده و بسیاری از کاروان‌های امدادرسانی انسانی را هدف قرار داده اند.
تخریب بیمارستان‌ها و کشتار کادر درمان در نوار غزه تاثیر منفی به ویژه بر زنان و کودکان گذاشته است. به طور متوسط در نوار غزه ۱۸۰ تولد در روز وجود دارد و بسیاری از زنان در دوران بارداری و زایمان به دلیل عدم مراقبت‌های پزشکی نوزادان خود را در شرایط ناامن بهداشتی به دنیا می‌آورند که جان آن‌ها و نوزادانشان را به خطر می‌اندازد.

• فریبکاری: اشغالگران اسرائیلی بار‌ها علیه شهروندان و کودگان فریبکاری کرده اند، از جمله این که مردم را به مناطق امن فرامی خوانند و قتی به این مناطق می‌روند به بمبارن و قتل آنان اقدام می‌نمایند.

در مجموع باید گفت رژیم صهیونیستی که پرونده‌ای آکنده و سیاه از تروریسم و جنایت و نقض حقوق بشر به ویژه علیه فلسطینی‌ها دارد در جنگ جاری غزه بار دیگر مرتکب جنایات جنگی آشکار شده و به رغم محکومیت در دادگاه بین المللی لاهه، متاسفانه به دلایلی از جمله حمایت ایالات متحده آمریکا، همچنان به جنایات خود ادامه می‌دهد. بنظر می‌رسد لازم است از یک سو مجامع حقوقی و قضایی بین المللی اعمال فشار بیشتری علیه اسرائیل و حامیانش در جریان جنگ غزه نموده و از دیگر سو تلاش‌های سیاسی برای آتش بس و پایان جنگ شتاب و جدیت بیشتری پیدا کند.

 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.