فساد ستیزی بدون خط قرمز

معنای مبارزه با فساد بدون خط قرمز، آن است که هرکس مرتکب فساد شد، بدون توجه به موقعیت، رتبه، جایگاه و مقام و پیشینه، باید طبق قانون با او برخورد شود و به تناسب جرمی که مرتکب شده مجازات گردد.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از بصیرت :   دکتر یدالله جوانی

عدالت از اصلی‌ترین شعار‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است. به عبارت بهتر، اساسا انقلاب اسلامی برای برپایی عدالت در گستره جهان پدید آمد و نخستین دستاورد بزرگ این انقلاب پس از پیروزی با فروریختن رژیم منحوس، فاسد، مستبد و سراسر وابسته پهلوی، استقرار جمهوری اسلامی در ایران عزیز بود. بنابر این، بسیار روشن است که نظام سیاسی بر آمده از یک انقلاب اسلامی عدالت گستر، باید اصلی‌ترین رویکردش عدالت گستری باشد؛ چرا که خود این نظام با عنوان، جمهوری اسلامی، بر اساس اندیشه توحیدی و عدل الهی شکل گرفت.

پرسش اصلی آن است که آیا نظام اسلامی، در مسیر اجرای عدالت در حرکت می‌باشد؟
به طور طبیعی در جامعه ما، همه به این سوال یکسان پاسخ آری یا نه نمی‌دهند! نگارنده بر این اعتقاد است نظام و محوریت آن در طول چهل و پنج سال گذشته، همواره برای استقرار عدالت تلاش کرده، لکن به دلایل مختلف با وجود دستاورد‌های ارزشمند در این مهم، حرکتش برای تحقق عدالت، کند بوده است. رهبر حکیم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، به خوبی با نگاهی عالمانه، واقع بینانه و منصفانه، این موضوع را تشریح کردند. یکی از مطالبات حضرت امام خامنه ای، مدظله‌العالی، در بیانیه گام دوم، شتاب بخشی به حرکت نظام در مسیر عدالت گستری در کشور در تمامی ابعاد آن است؛ بنابراین بر تمامی نیرو‌های مومن، ولایی و انقلابی، واجب است که موضوع عدالت را جدی گرفته و هرکس، در هر موقعیتی که قرار دارد، برای تحقق آن تمام توان خود را به میدان بیاورد.

بدون تردید، یکی از راه‌های اصلی و بدون جایگزین برای رسیدن به یک جامعه عدالت محور، مبارزه حقیقی و مستمر با هر نوع فساد است. بسیار روشن است که در این مسیر، هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد. معنای مبارزه با فساد بدون خط قرمز، آن است که هرکس مرتکب فساد شد، بدون توجه به موقعیت، رتبه، جایگاه و مقام و پیشینه، باید طبق قانون با او برخورد شود و به تناسب جرمی که مرتکب شده مجازات گردد.

اراده نظام و محوریت آن طی چهل و پنج سال گذشته در امر مبارزه با فساد، یک مبارزه حقیقی، مستمر و بدون خط قرمز بوده است. با رجوع به بیانات امامین انقلاب اسلامی و به ویژه با تمرکز بر فرمان هشت ماده‌ای رهبر حکیم انقلاب اسلامی به سران سه قوه برای مبارزه جدی و بدون اغماض با فساد در سال ۱۳۸۰، و همچنین مطالبات مکرر معظم له از مسئولان نظام در این موضوع، نشان می‌دهد، رویکرد نظام برای مبارزه با فساد، یک رویکرد مبارزه بدون خط قرمز است.

با این وضوح و اراده قاطع برای ستیز با فساد در نظام اسلامی، ما با یک واقعیت تلخی مواجه هستیم و آن اینکه فساد به تعبیر رهبر حکیم انقلاب اسلامی، همانند، اژد‌های هفت سر، می‌باشد؛ بنابراین باید مبارزه با فساد، یک امر مستمر و بدون خط قرمز و بدون اغماض باشد.

هرچند در جنگ شناختی دشمن علیه جمهوری اسلامی، تلاش می‌شود ایران در ردیف کشور‌های پر فساد معرفی شود، ولی واقعیت این است که ایران در نقطه مقابل قرار داشته و در صدر کشور‌های فساد ستیز می‌باشد. هر چند مردم از مسئولان امر، انتظار بیشتر و به حقی در سال‌های گذشته برای مبارزه جدی‌تر با فساد آن هم بدون تبعیض داشتند، لکن آن چه در این مسیر رخ نمود و صاحب منصبان و یا منسوبین به مسئولین عالی کشور محاکمه و مجازات شدند، نشان می‌دهد نظام در مسیر مبارزه با فساد و تحقق عدالت جدی است. البته اگر برخی ضعف‌های قوه قضائیه در سال‌های گذشته در این مسیر، به موقع بر طرف می‌شد و اگر در ریشه یابی زمینه‌های فساد در دستگاه‌های دیگر و به ویژه در دستگاه‌های اجرایی به موقع شناسایی و بر طرف می‌گردید، امروز ما از نظر مبارزه با فساد و اجرای عدالت، در شرایط بسیار بهتری بودیم.

اما در این میان، به یک نکته ویژه و راهبردی هم باید توجه داشت و آن، رعایت خود اصل عدالت، در امر مبارزه با فساد است. مبارزه با فساد برای تحقق عدالت است، فلذا اگر در مسیر این مبارزه، عدالت به معنای دقیق کلمه نادیده انگاشته شود، در نهایت خود عدالت آسیب می‌بیند؛ بنابراین کسانیکه در این مسیر قدم بر می‌دارند، به ویژه مطالبه گران و اصحاب رسانه، باید به این مهم توجه خاص داشته باشند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.