آیا سفارت‌های اسرائیل هدفی درست هستند؟

سرباز روح‌الله، فعال رسانه در کانال تلگرامی خود نوشت:

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز به نقل از مشرق،

یکی از ساختمان‌های کنسولگری ایران در سوریه هدف حمله هوایی اسرائیل قرار گرفته و حال برخی پیشنهاد حمله به سفارت‌خانه‌های اسرائیل در امارات و آذربایجان را می‌دهند اما ایا این پیشنهاد درست است؟

نخست آنکه در ماجرای دیروز، سر دیگر اتفاق، شهادت چهره‌های برتر مستشاری نظامی ایران در سوریه بود و داستان فقط ساختمان کنسولگری نیست. یعنی ضربه وارد آمده به ایران دو بعد نظامی دیپلماتیک دارد و هرچند که لبه دیپلماتیک آن تاکنون رخ نداده بود اما از یاد نبریم که سردار زاهدی شاخص‌ترین چهره‌ی سپاه پس از حاج قاسم بوده که به شهادت رسیده. برای همین اساسا هدف قرار گرفتن سفارت‌خانه‌ای در جای دیگری که فقط پوشش دهنده لبه دیپلماتیک واکنش است و نه لبه نظامی، اساسا تقلیل ماجرای واکنش است.

ثانیا هدف قراردادن سفارت‌خانه‌ای در کشوری ثالث به منزله زیر پا گذاشتن حریم آن کشور و رقم زدن تنشی جدید و فزاینده به ضرر جمهوری اسلامی ایران است که در شرایط درگیری کنونی طوفان الاقصی اتفاقا مطلوب اسرائیل هم خواهد بود.

ثالثا اهداف محتمل چنین پیشنهادی یعنی آذربایجان یا امارات، می‌توانند منجر به بحران‌های داخلی اقتصادی اجتماعی نیز بشوند چه آنکه گسل‌های قومی شمال غرب کشور می‌تواند فعال شوند و یا جامعه چند صد هزار نفری ایرانیان ساکن امارات با بحرانی روبرو بشوند و تبعات فزاینده آن حمل بر ایران شود.

رابعا آنکه حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه اساسا در امتداد معرکه طوفان الاقصی و جنگ غزه و اسرائیل است و هر نوع واکنشی که تمرکز این تقابل را به میدان دیگری منحرف کند از نظر راهبردی خطاست. اسرائیل در منطقه رسما یک به یک خطوط قرمز را رد می‌کند و پاسخش باید در همین منطقه داده شود تا اثرات فزاینده پاسخ محتمل ایران در دیگر جبهات - غزه و لبنان - رویت شوند.

از این رو کماکان بر این باورم که اگر بنا باشد واکنشی به تجاوز اخیر اسرائیل داده شود مبدا این واکنش باید ایران و مقصدش سرزمین‌های اشغالی باشد. اگر هم بنا بر چنین واکنشی نیست که هیچ.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.