وال استریت ژورنال:

همکاری نظامی روسیه با کردهای شمال سوریه جهت برهم زدن ائتلاف آمریکا

روزنامه آمریکایی از همکاری‌های تسلیحاتی روسیه با برخی کردهای سوریه برای جلو افتادن از ائتلاف طولانی آمریکا با قومیت‌های منطقه خبر داد...

هادی نیوز: روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی از تلاش روسیه برای همکاری با برخی کردهای شمال غربی سوریه از طریق ارسال سلاح و نیرو به عنوان تاکتیکی جهت مستحکم کردن حضور خود در منطقه از یک سو و پیشی گرفتن از ائتلاف طولانی مدت آمریکا با قومیت‌های بدون کشور مستقل منطقه خبر داد.

بر اساس این گزارش، مقام‌های روسیه و کردهای منطقه گفته‌اند که کرملین سعی دارد از طریق ارسال سلاح و مهمات برای برخی نیروهای کرد سوریه و معاملات نفتی با آن‌ها که به واسطه حضورش در این کشور و در حمایت از حکومت «بشار اسد» ایجاد شده است، جایگاه خود را در منطقه تثبیت کند .البته به نظر می‌رسد حمایت روسیه از اکراد منطقه در حال حاضر متوجه گروهی از آن‌ها در غرب سوریه (کردهای عفرین) باشد.

یک مقام آمریکایی با اعلام این مطلب افزود که کردهای یاد شده از حمایت آمریکا که چتر امنیتی را برای جنگجویان کردی سوریه به نام واحدهای دفاع خلق یا « YPG» ایجاد کرده‌اند، برخوردار نیستند.

این روزنامه در ادامه نوشت: اتکای آمریکا بر نیروهای شبه نظامی کرد سوریه یکی از موثرترین ابزار نبرد علیه داعش است و البته حمایت واشنگتن از آن‌ها موجب خشم ترکیه شده است زیرا کردهای موسوم به «واحدهای دفاع خلق» روابط نزدیکی را با دیگر کردهای مخالف دولت ترکیه یعنی «حزب کارگر کردستان» یا (پ.ک.ک) دارند.

این تحرک کرملین در میان نگرانی واشنگتن از صف آرایی مجد نیروهای روسیه در شمال این کشور و آماده شدت ارتش سوریه و نظامیان روس برای نبردی تمام عیار در آینده نزدیک صورت می‌گیرد به طوری‌که یگان‌های توپخانه نیروهای نظامی روسیه حاضر در سوریه به شمال این کشور انتقال یافته‌اند، اقدامی که نشان از مهیا شدن ارتش روسیه و سوریه برای نبردی تمام عیار علیه تروریست‌ها و نیروهای مخالف دولت «بشار اسد» رییس جمهور روسیه دارد.

به نوشته روزنامه «وال استریت ژورنال» روسیه یگان‌های توپخانه خود را به نواحی شمال سوریه که نیروهای ارتش این کشور نیز تجمع کرده‌اند، انتقال داده است. اقدامی که نگرانی آمریکا از احتمال ‌آماده شدن این دو متحد برای بازگشت به حالت نبرد تمام عیار بعد از نزدیک دو ماه آتش بس را به همراه داشته است.

مقام‌های مطلع امنیتی، استقرار مجدد نیروهای روسیه در سوریه با بازگشت نیروهای ارتش ایران به این کشور همراه شده است. این در حالی است که روسیه، ایران و نیروهای مقاومت حزب‌الله لبنان از حامیان اصلی بشار اسد در این درگیری‌ها هستند.

مقام‌های مطلع همچنین از تماس باراک اوباما رییس جمهور آمریکا با «ولادمیمر پوتین» همتای روسی خود در روز دوشنبه هفته جاری در زمینه اثرهای منفی جابجایی نیروهای روسیه به شمال سوریه بر آتش بس و مذاکرات صلح ژنو خبر دادند.

این روزنامه از ردگیری تحرکات یگان‌های توپخانه روسیه مستقر درجنوب سوریه به مکان‌هایی که اینک ارتش این شکور تجمع کردهاند و در حال نبرد با داعش هستند به ویژه در تدمور و پالمیرا خبر می‌دهند. از سویی دیگر روسیه مشاوران خود را نیز برای حمایت و پشتیبانی از حکومت اسد در نبرد نظامی در این کشور مستقر نموده است.

یک مقام ارشد نظامی آمریکا در این زمینه گفت که، حدود دو هفته قبل آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا استقرار مجدد واحدهای توپخانه روسیه در نزدیکی شهر حلب در شمال سوریه که مکان استقرار نیروهای مخالف این کشور است را شناسایی کردند. اقدامی که هشداری را به آمریکا در باره نیات مسکو وارد نموده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقام‌های آمریکا نوشت: نیروهای روسیه حاضر در سوریه عملیات هوایی خود در حمایت ازحکومت بشار اسد را در روزهای اخیر شدت بخشیده‌اند به طوری‌که حجم حملات هوایی کنونی این کشور در سوریه با حملات صد روز قبل از آتش‌بس مقایسه می‌شود.

سناتور «سث مولتون» نماینده دموکرات ایالات ماساچوست و عضو کمیته خدمات نیروهای مسلح سنای آمریکا نیز در زمینه همکاری نظامی کرملین با برخی کردهای منطقه گفت: «روسیه از هر فرصتی که می‌تواند برای ضربه زدن به منافع جهانی آمریکا بهره می‌جوید. البته آن‌ها همواره به عواقب آن نمی‌اندیشند.»

و اما «فیدور لوکانایف» مشاور ارشد کاخ کرملین و رییس شورای روابط خارجی و سیاست‌های دفاعی این کشور در این باره افزود: «بی‌شک نیروهای کرد یکی از مهمترین عامل مهم در تغییر و تحولات خاورمیانه در سال‌های آتی خواهند بود.»

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.