در گفتگو با بصیرت مطرح شد

کاکایی: واردات خودروی خارجی همچنان در هاله‌ای از ابهام است

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت و کارشناس بازار و صنعت خودرو گفت: خریداران خودروی خارجی از بازار‌های مختلف و از طریق واسطه‌های تجاری از برخی خودروسازان چینی یا برخی خودرو‌های غربی تعدادی خودرو برای واردات به کشور خریداری کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری هادی نیوز  به نقل ازبصیرت :   گفتگو با امیرحسن کاکایی

به گزارش بصیرت، علی رغم تکرار موضوع واردات خودروی خارجی توسط نمایندگان مجلس و دولتمردان، اما تا کنون در این موضوع اطلاع رسانی درستی صورت نگرفته و مشخص نیست چه زمانی شاهد واردات خودروی خارجی برای ایجاد توازن در عرضه و تقاضا خواهیم بود. کارشناس و تحلیلگر اقتصاد خودرو در این باره به ما پاسخ داده است.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفتگو با بصیرت در پاسخ به این پرسش که علی رغم تاکید دولت بر واردات خودروی خارجی چرا این موضوع به سرانجام مورد نظر نمی‌رسد، گفت: یکی از مهمترین دلایلی که مانع بسیار بزرگی پیش روی واردات خودروی خارجی گذاشته مشکل کمبود ارز است. به دلیل تشدید تحریم‌ها و نگرانی بانک مرکزی در موضوع تامین ارز واردات خودرو در سال ۹۶ ممنوع شد

وی در این باره افزود: واردات خودرو توسط بانک مرکزی ممنوع شد نه دولت و وزارت صمت هر چند از این اقدام بانک مرکزی حمایت‌هایی به عمل آمرده شد چرا که مسوولین وقت نگران وضعیت ارزی کشور بودند، اما بعد از مدیریت بازار ارز از سال ۹۷ هم موضوع واردات خودرو همچنان لاینحل ماند.

امیر حسن کاکایی کارشناس بازار و صنعت خودرو خاطر نشان کرد: واقعیت این است علت اصلی ممنوعیت واردات خودرو در آن زمان نگرانی بابت هدر رفت و خروج ارز از کشور بود بنابراین نه آن زمان و نه اینک هیچ منع قانونی برای واردات خودرو وجود نداشت، اما به هر حال سال گذشته شاهد بودیم که نمایندگان مجلس برای این منظور یعنی واردات خودرو قانون تعریف و تصویب کردند در حالی که ممنوعیتی در میان نبود و هر آنچه بود مسائل حول و حوش تامین ارز خودرو‌های وارداتی بود.

کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو تصریح نمود: با اینکه بالاخره سال گذشته دولت دستور لازم در راستای واردات خودرو را اعلام کرد، اما باز به همان دلیل قبلی یعنی عدم حل مشکل تامین ارز خودرو وارد نشد، ضمن اینکه موضوع مجوز‌های جا به جایی ارز و مسائل تحریم بانکی نیز به قوت خود باقی است.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو یادآور شد: مساله حائز اهمیت در واردات خودرو این است که همان لحظه که اراده می‌کنید نمی‌توانید خودرو وارد کنید، یعنی اینگونه نیست که از شرکت‌های تولید کننده خودرو به راحتی امکان خرید وجود داشته باشد چرا که همچنان تحت تحریم هستیم.

وی در این باره افزود: علی رغم تمام فشار‌های نمایندگان مجلس برای واردات خودرو این موضوع راه به جایی نبرد؛ حتی تغییر وزیر صمت نیز نتوانست به واردات خودروی مورد نیاز کشور محقق شود هر چند که اینک عنوان می‌شود تعداد کمی خودرو وارد شده با این وجود بسیاری از مشکلات به قوت خود باقی است.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو توضیح داد: نمایندگان مجلس برای رفع موانع داخلی بسیار تلاش کردند، اما مساله واردات خودرو فقط ناشی از وجود موانع داخلی نیست، بلکه موانع خارجی مثل تحریم‌های بانکی نیز در این امر دخیل است.

وی در این باره بیان داشت: به دلیل تحریم‌ها ایران امکان خرید مستقیم خودرو از شرکت‌های سازنده معتبر را ندارد آن هم خرید با گارانتی، لذا خودرو‌هایی که وارد می‌شود از خودروساز اصلی خریداری نشده بنابراین فاقد گارانتی معتبر بین المللی است، به این معنا که خریداران خودروی خارجی از بازار‌های مختلف و از طریق واسطه‌های تجاری از برخی خودروسازان چینی یا برخی خودرو‌های غربی تعدادی خودرو برای واردات به کشور خریداری کرده‌اند.

وی در ادامه بحث تصریح نمود: با اینکه بعضی وقت‌ها عنوان می‌شود خودرو از ایتالیا وارد می‌شود، اما بدین معنا نیست که از خودروساز ایتالیایی به صورت مستقیم خریداری شده باشد یعنی اینگونه نیست که ده هزار خودرو وارد شود بلکه از یک فروشنده بزرگ خریداری می‌شود، اما مباحث مرتبط با ضمانت و خدمات پس از فروش همچنان با چالش‌های جدی رو به رو است و در این خصوص پاسخ قانع کننده‌ای به افکار عمومی و خریداران داده نشده است.

امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: معضلات اشاره شده در مجموع باعث طولانی شدن روند واردات خودرو به کشور شده بنابراین متاسفانه باید گفت همچنان برخی از موانع و مشکلات پیش روی واردات خودرو حل نشده هر چند در حال حاضر این موضوع بیان می‌شود که ۹۳ هزار ثبت سفارش شده است لذا باید بنشینیم و ببینیم خودرویی وارد کشور می‌شود یا خیر چرا که ثبت سفارش توسط افراد دارای روابط لزوما به معنای واردات واقعی خودرو نیست.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.