ظریف در دیدار رئیس مجلس سنای بلژیک مطرح کرد

برخی طرف‌ها دنبال پیچیده‌تر کردن بحران سوریه/ تحرک‌بخشی اروپایی‌ها به فعالیت‌های بانکی و مالی

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه گفت: برخی طرف‌ها دنبال پیچیده کردن بحران سوریه هستند و با ترک میز مذاکرات، در یافتن راه‌حل صحیح مانع‌تراشی می‌کنند...

هادی نیوز: محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کریستین دوفرین رئیس مجلس سنای بلژیک روز (شنبه) در تهران آخرین راه‌های گسترش روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار با اشاره به اهمیت حضور هیأت پارلمانی مجلس سنا بلژیک اظهار داشت: حضور هیأت پارلمانی مجلس سنای بلژیک در تهران، جایگاه مهمی در گسترش مناسبات 2 کشور دارد و پارلمان‌ها در تدوین و وضع قوانین و سیاست‌های 2 کشور اهمیت فوق‌العاده‌ای داشته و دارند.

ظریف با تشریح آخرین وضعیت توافق برجام خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تعهدات خویش را به طور جدی اجرا کرده است و از شرکای 1+5 انتظار می‌رود تا تعهدات و مسئولیت‌هایشان را در قبال اجرای دقیق تعهدات خویش به‌ عمل آورند.

وی ادامه داد: ما در زمینه تروریسم، افراط‌گرایی، مخاطرات و چالش‌های مشترک در سطح جهانـی و منطقه داریم که با بررسی گذرای عمده اعمال تروریستی و مجریـان آن، به‌ درستی استنتاج می‌شود تماماً این رویکردها از یک منبع و فکر الهام می‌گیرند و تغییر این چالش نیز در گرو تـوجه بـه تغییر رفتارها و رویکردهای منابع تغذیه‌کننده افکار افراطی و تـروریستی هستند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در خصوص ضرورت تحرک بخشیدن به مناسبات اقتصادی و بانکی اظهار داشت: ما امیدواریم شرکای اروپایی به‌طور ملموس و واقعی در راستای تحرک بخشیدن به فعالیت‌های بانکی و مالی اقدام کنند تا مراودات 2 کشور شاهد آثار آن به طور عینی باشند.

ظریف همچنین در خصوص بحران سوریه گفت: ما در بحران جاری سوریه شاهد رویکردهای خصمانه با کارشکنی‌های گروه‌های النصره و داعش برای نقض آشکار آتش‌بس با استفاده از تغذیه مالی و تسلیحاتی و راه‌های تنفسی در منطقه هستیم و متأسفانه به‌طور فاحشی شاهد نقص آشکار آتش‌بس مورد تأیید گروه بین‌المللی حمایت از بحران سوریه می‌باشیم.

وی در خصوص راه‌حل سیاسی بحران سوریه عنوان کرد: تنها یافتن راه‌حل واقعی برای بحران سوریه، واگذاری امور به مردم سوریه، اجرای انتخابات با احترام به آرای مردم است، ولی متأسفانه رویکرد برخی طرف‌ها به پیچیده‌سازی بحران منتهی شده و با ترک میز مذاکرات، بر سر راه پیدا کردن راه‌حل صحیح مانع‌تراشی می‌کنند.

ظریف با تبیین چشم‌انداز تحولات منطقه و سوریه تصریح کرد‌: هیچ‌گونه راه‌حل، به‌ جز راه‌حل سیاسی برای حل بحران‌های منطقه، در پرتو تجربیات چند ساله که همگی را از خلال بحران‌های عراق، افغانستان و یمن کسب کرده‌ایم، نداریم و تنها پیوستن به مذاکرات و یافتن راه‌حل مرضی‌الطرفین بر اساس اراده مردم و احترام به حق تعیین سرنوشت آنان، ساز و کارهای معقول بحران‌های مختلف منطقه است.

وزیر امور خارجه کشورمان به سؤالات متنوع هیأت و اعضای پارلمانی مجلس سنای بلژیک پیرامون راه‌حل چالش‌ها در خصوص مسائل سوریه و دیگر چالش‌های ناشی از چگونگی شکل‌گیری تروریسم در اروپا و منطقه و مسائل مورد علاقه پاسخ داد.

در این دیدار همچنین کریستین دوفرین رئیس مجلس سنا با اشاره به روابط در حال پیشرفت به‌ویژه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی پارلمانی 2 کشور اظهار داشت: ما رایزنی‌های 2 کشور را در همه زمینه‌ها از جمله مراودات پارلمانی برای نیل به توسعه همه‌جانبه مناسبات 2 کشور در زمینه‌های اقتصادی و پارلمانی تعمیق می‌بخشیم.

رئیس مجلس سنای بلژیک خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بازیگر مؤثر و عمده در منطقه همواره در برقراری صلح و ثبات نقش محوری ایفا کرده است و ما نیاز داریم تا با افزایش رایزنی‌ها و ظرفیت‌های دیپلماتیک 2 کشور در راستای یافتن راه‌حل‌های مؤثر گام برداریم.

وی با اشاره به نتائج سازنده سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به بروکسل و ضرورت استمرار تبادل نظرها، خواهان تقویت مناسبات 2 کشور در تمام سطوح شد.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.