اشتاین مایر خبر داد

برلین میزبان نشست درباره سوریه/ ما از راه حل بحران سوریه بسیار فاصله داریم

اشتاین مایر از برگزاری نشستی در برلین درباره سوریه خبر داده و در عین حال تاکید کرد که ما از راه حل این بحران بسیار فاصله داریم...

هادی نیوز: "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان در گفتگو با روزنامه آلمانی "دی ولت" بر لزوم آزادسازی سریع ویزا برای کشور ترکیه تاکید کرده و از شریک خود در دولت ائتلافی ( حزب سوسیال مسیحی) درخواست کرد که مخالفت خود در این باره را کنار بگذارد. نه تنها همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا بلکه تمام دولت آلمان در تصمیمات اساسی شورای اروپایی سهم دارند و حزب سوسیال مسیحی هم بخشی از آن است.

وی بر لزوم پایبندی به توافقات انجام شده با کشورها تاکید کرد.

اشتاین مایر انتقادها به دولت آلمان مبنی بر اینکه به دلیل توافق با ترکیه در مسئله پناهندگان از انتقاد به این کشور خودداری می کند را رد کرده و آن را نادرست دانسته و گفت: مناسبات آلمان با ترکیه پیچیده است.

ما دقیقا درباره وخامت اوضاع آزادی بیان در ترکیه و سیاست آنکارا در قبال ترک ها صحبت می کنیم، اما این مسائل ما را از روابط با ترکیه خسته نکرده است.

وی افزود: هر کسی همچنین می داند که ترکیه برای اروپا کشوری کلیدی در بحران مهاجرت و خروج از بحران ها در خاورمیانه باقی می ماند. این وظیفه سیاست است که همه را زیر یک سقف بیاورد.

اشتاین مایر همچنین خبر داد که همتایان خود از فرانسه، روسیه و اوکراین را به منظور مشاوره درباره بحران اوکراین در 11 ماه می (22 اردیبهشت) به برلین دعوت کرده است.
وی این مسئله را ضروری دانست که یک رویکرد جدید برای غلبه بر انسداد بین روابط کی یف و مسکو یافت شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه ما برای حل این بحران زمان را از دست داده ایم گفت: آتش بس دوباره شکننده تر شده است و شمار نقض آتش بس ها و قربانیان در این درگیری ها به شدت افزایش می یابد.
"اشتان مایر"، همچنین گفت وی بر پیشبرد سریع مذاکرات صلح ژنو درباره سوریه اصرار دارد.

وی در این باره گفت: من این هفته از "فرید حجاب" رهبر مخالفان روسیه خواسته ام که به میز مذاکرات در ژنو برگردد. حجاب و "دی میستورا"، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور سوریه روز چهارشنبه به برلین می آیند تا مشترکا ایده هایی به منظور پی گیری مذاکرات صلح ژنو را ارائه دهیم.

اشتاین مایر همچنین گفت: ما از یک راه حل درگیری های سوریه بسیار دور هستیم. برخی چیزها به دست آمده است اما حتی دستاوردها هم شکننده و متزلزل است. بعد از پنج سال درگیری های داخلی و 300 هزار کشته این مهم است که همه بازیگران به میز مذاکره بیایند و باقی بمانند.

وی همچنین درباره درگیری های جدید در اطراف حلب و دمشق ابراز نگرانی کرد.

وزیر خارجه آلمان یک آینده کوتاه مدت برای سوریه بدون بشار اسد را قابل تصور ندانسته و گفت: در مذاکرات ژنو بین دولت سوریه و مخالفان حالا هنوز مسئله جایگزین مستقیم و سریع برای بشار اسد مطرح نیست، بلکه مسئله روی کار آمدن یک دولت انتقالی موثر با نمایندگانی از مخالفان و رژیم بشار اسد مطرح است.

تسنیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.