اشپیگل:

برلین به ادامه رابطه کنونی با تل‌آویو به دیده تردید می‌نگرد

نشریه آلمانی نوشت که شواهد کنونی در روابط آلمان و رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که آلمان دیگر تمایل ندارد مانند گذشته حامی سیاست‌های تل‌آویو باشد...

هادی نیوز: برلین کمتر تمایل دارد که بدون شرط از اسرائیل حمایت کند.آنهم در شرایطی که راهکار 2 دولت محبوبیت خود را از دست داده و این نگرانی حس می‌شود که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل دوستی میان آلمان و اسرائیل را به بازی می‌گیرد.

در این گزارش آمده است که هم‌اکنون «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان به چنین روندی عادت کرده و آن این است که هر وقت با نتانیاهو دیدار می‌کند، محتوای اصلی مذاکرات وی چند روز بعد در روزنامه‌های اسرائیل منتشر می‌شود. اما آنچه در روزنامه «اسرائیل هیوم» که روزنامه‌ای حامی نتانیاهو است منتشر شد در نوع خوب جالب توجه بود. این روزنامه در نسخه 16 فوریه گذشته مطلبی با این عنوان منتشر کرد: «مرکل: اکنون زمان مناسبی برای تشکیل 2 دولت نیست» در واقع این روزنامه مدعی شد که این پیام صدراعظم برای نتانیاهو در جریان دیدار آنها در برلین بوده است.

اسرائیل در حال تبدیل شدن به دولتی آپارتاید است

این مطلب خشم مشاوران مرکل را به دنبال داشت. نخست‌وزیر اسرائیل کلمات خود را به شکلی تغییر داده بود که اینطور به نظر می‌رسید که مرکل از سیاست‌های وی حمایت می‌کند. این در حالی است که مرکل بارها تصریح کرده بود که معتقد است، شهرک‌سازی در مناطق تحت اشغال اسرائیل اقدامی فاجعه‌بار است. از دید مرکل سیاست شهرک‌سازی همواره مانعی برای اجرای برنامه تشکیل 2 دولت است. این مسئله و رویکردهای مشابه باعث شده که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» وزیر خارجه را متقاعد کند که اسرائیل در حال تبدیل شدن به دولتی آپارتاید است. البته نتانیاهو هرگز چنین مطلبی را درباره خود نمی‌پذیرد.

اشپیگل در ادامه نوشت، نتانیاهو همیشه عادت کرده است که به همراهی برلین وابسته باشد و انتقادهای آلمان از این دولت برایش عادی نیست. اما بسیاری به خصوص شماری در وزارت خارجه آلمان از اینکه آلمان در گذشته هم پیام‌های غلطی برای اسرائیل فرستاده است، تعجب می‌کنند. یکی از این موارد اشاره به صحبت‌های مرکل در کنست در سال 2008 است که گفت که امنیت اسرائیل بخشی از امنیت آلمان است.

موضوع از جنبه دیگری هم مهم می‌شود آنهم زمانی است که «رولف موتزنیش» معاون حزب سوسیال‌دموکرات در پارلمان آلمان گفت که نتانیاهو دوستی آلمان با دولت خود را به بازی گرفته است. سوسیال‌دموکرات‌ها هم‌اکنون اشتاین‌مایر را به عنوان نماینده در دولت دارند و موتزنیش در صورت موافقت و همراهی صدراعظم و وزیر خارجه از تغییر در روابط 2 طرف استقبال کرده است.

«نوربرت روتگن» از اعضای دموکرات مسیحی و رئیس کمیته امور خارجی پارلمان هم در این مورد گفت: «سیاست‌های کنونی اسرائیل در این راستا که این دولت همچنان یهودی و دموکرات بماند، نیست و ما باید بیش از پیش به وضوح درباره این موضوع به اسرائیل ابراز نگرانی کنیم.»

در این گزارش آمده است که شواهد کنونی حاکی از این است که آلمان در حال تغییر در رویکرد خود است. معمولا در جریان رای گیری‌های مهم در اتحادیه اروپا و سازمان ملل، نتانیاهو از وزیر خارجه آلمان می‌خواهد تا از اسرائیل حمایت کند. مشابه همین درخواست، اوایل سال وقتی وزرای خارجه اروپایی برای تدوین راهکاری برای حل بحران خاورمیانه گرد هم آمدند به وقوع پیوست. متن را سفرای 28 کشور اتحادیه اروپا آماده کرده بودند و نوشته نسبتا متعادلی بود.

اما پیش از نشست وزرای خارجه در بروکسل،کپی از متن به دست اسرائیلی‌ها افتاد و نتانیاهو که همزمان وزیر خارجه است طبق معمول در تماسی تلفنی با اشتاین‌مایر درباره متن نوشته شده رایزنی کرد. منابع مطلع اعلام کرده‌اند که وی درباره پاراگرافی که به ساخت‌‌وساز در کرانه باختری پرداخته بود، ابراز نگرانی کرد و به اشتاین‌مایر گفت:‌«من روی تو حساب می‌کنم.»

در واقع نتانیاهو همیشه از این مطمئن است که حامیان این رژیم از مواضع تل‌آویو دفاع می‌کنند. اما اینبار مسایل به شکل دیگری پیش رفت و اشتاین‌مایر در حمایت از متن بروکسل پشت آن نوشت: «شهرک‌سازی مغایر با قوانین جهانی است و مانعی برای صلح و تهدیدی برای راهکار 2 دولت محسوب می‌شود.»

حتی افرادی مانند «آندراس میشائیلز» سفیر پیشین برلین در تل‌آویو که یکی از حامیان این رژیم است و هم‌اکنون در وزارت خارجه سمت دارد هم با نتانیاهو مخالف است.صدراعظم آلمان هم درباره تحقق صلح تا زمانی که نتانیاهو در مسند قدرت است، ابراز ناامیدی کرده است و زمانی که «محمود عباس» رئیس‌تشکیلات خودگردان فلسطین 2 هفته قبل به آلمان رفت مرکل در حمایت از وی سخن گفت. مرکل خطاب به عباس گفت: «من متوجه هستم که چرا عباس به دنبال (حمایت) شورای امنیت است.» حتی واکنش‌های اسرائیل به برچسب گذاری بر کالاهای تولید این رژیم هم دیگر از جانب صدراعظم جدی تلقی نمی‌شود. «کریستف هویزگن» مشاور سیاست خارجی مرکل در این مورد از مواضع اروپا حمایت می‌کند.

 البته باید گفت که نتانیاهو هم به شدت در ایجاد وضع کنونی مسئول است. حدود 3 میلیون فلسطینی در کرانه باختری زندگی می کنند اما جمعیت یهودی که تعدا آنها فقط به 350 هزار نفر رسیده است، در بیش از 125 شهرک زندگی می کنند. به این ترتیب اینکه بتوان کشوری فلسطینی ایجاد کرد، بدون از بین بردن تعداد زیادی از شهرک‌ها در واقع اقدامی غیرممکن است.

موسسه بین‌الملل و امور امنیتی (SWP) در آخرین تحقیقات خود اعلام کرد: «راهکار 2 دولت تقریبا غیر ممکن است. هزینه‌های مالی و سیاسی اجرای چنین راهکاری افزایش داشته است. باید هر واحد را تخریب کرد و برای هر شهرک‌نشین هم زیان‌های وارد شده را جبران کرد.»

اکنون بیشتر کابینه دولت اسرائیل با راهکار 2 دولت مخالفند. «نفتالی بنت» وزیر آموزش یکی از این نمونه‌هاست. وی که از حامیان شهرک‌سازی است، سال 2015 گفته بود: «اسرائیل نمی‌تواند از بیشتر منطقه خارج شود و اجازه دهد که کشور فلسطینی ایجاد شود.»

وزارت خارجه آلمان هم با احتیاط این موارد را زیرنظر دارد. مقامات این کشور هم در حال بررسی سناریوهای جایگزین هستند. اما در عین حال بیشتر آنها به آینده خوشبین نیستند و در حال کار بر روی برنامه‌ای هستند که به وسیله آن کشوری فلسطینی ایجاد کنند.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.