مسئولان آمریکا هم گزارش رسانه سلطنتی انگلیس را رد کردند

گری سیک:گزارش «بی‌بی‌سی» درباره (امام) خمینی بی اهمیت، گزینشی و دارای اشتباهات واقعی بود

عضو شورای امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری کارتر، در واکنش به ادعای اخیر بی بی سی فارسی مبنی بر تماس امام خمینی (ره) با مقامات آمریکایی، آن را جنجال‌سازی بر سر موضوعی بی‌اهمیت خواند و تصریح کرد که جدای از انتخاب‌های گزینشی در نقل قول‌ها و برخی اشتباهات واقعی در گزارش بی بی سی،این یک جنجال بزرگ بر سر موضوعی بی اهمیت یا بسیار کم اهمیت است...

هادی نیوز: در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی، شبکه بی بی سی فارسی با جنجال خبری گسترده اعلام کرد که به اسناد جدیدی دسترسی پیدا کرده است که در آن بنیانگذار انقلاب اسلامی در سال 1342 هجری شمسی با ارسال پیامی خصوصی به جان افکندی رئیس جمهور وقت آمریکا به وی اعلام کرد که او با منافع آمریکا در ایران مخالفتی ندارد. بر عکس، او اعتقاد داشت که حضور آمریکا در ایران برای ایجاد توازن در برابر شوروی و احتمالا نفوذ بریتانیا ضرورت دارد.

علی رغم جنجال خبری شبکه دولتی انگلیس درباره ارائه اسنادی پیرامون پیام امام خمینی (ره) به رئیس جمهور آمریکا، مشخص شد این اسناد سالها قبل منتشر شده بود که به دلیل عدم اعتبار کافی از سوی مورخان و محققان نادیده گرفته شده بود.

حالا «گری سیک» عضو سابق شورای امنیت ملی آمریکا که در زمان انقلاب در کاخ سفید مسئولیت داشته،‌ به سند ادعایی این رسانه انگلیسی واکنش نشان داده است.

او در پایگاه اینترنتی خودش،‌ ابتدا می‌گوید که در قبال موضوعات مربوط به ایران در زمان مسئولیتش در کاخ سفید، ‌او مسئول اصلی بود.

عضو شورای امنیت ملی آمریکا در دولت‌های فورد، کارتر و ریگان درباره ادعای اخیر بی بی سی فارسی می‌نویسد: «من در کتابم،‌"وقتی همه چیز فرو می‌پاشد" به تفصیل در این باره توضیح دادم. من متاسفانه متن کتابم را به صورت دیجیتال ندارم اما به صورت جلد کاغذی می‌توانم در اختیار هر کسی که بخواهد قرار بدهم».

سیک با برشمردن موارد توضیح داده شده در کتابش به این موارد اشاره می‌کند:‌

«اول،‌ این گفتگوها بین وارن زیمرمن(عضو سفارت آمریکا در پاریس) و ابراهیم یزدی در یک مسافرخانه کوچک در نزدیکی نوفل نوشاتو برگزار شد و این گفتگوها با تشویق شاه که خواهان جلوگیری از خونریزی در زمان خروجش و حضور شاپور بختیار به عنوان نخست‌وزیر شاه بود، برگزار شد».

«دوم،‌ این تماس‌ها در واقع مذاکره درباره نقش ارتش ایران و تدابیر قانون اساسی پس از خروج شاه بودند. آمریکا می‌خواست ارتش به عنوان یک نهاد و سازمان حفظ شود در حالی که نیروهای (امام) خمینی درباره کودتای نظامی محتمل نگرانی داشتند. هر دو طرف، خواستار ممانعت از فروپاشی نظم و به راه افتادن حمام خون بودند. این گفتگوها بی نتیجه بود و در نهایت اثر کمی روی مسیر و سیر تحولات داشت».

«هیچ کسی در دولت آمریکا ( و همچنین تا جایی که من می‌دانم در ایران) کلمات و الفاظ (امام) خمینی را و یا بیانیه‌های عمومی و علنی او درباره صلح، ثبات، دموکراسی،‌ حقوق زنان و دیگر مسائل را به عنوان مدرکی برای اینکه او می‌خواست یا انتظار داشت که روابط نزدیک با آمریکا ادامه یابد، تفسیر و تعبیر نکرد».

«در نهایت اینکه من هیچ اطلاعی درباره پیام خمینی به کندی در سال 1963 ندارم اما مشخص است که هیچ چیزی از دل آن بیرون نیامد».

گری سیک نوشت :‌«جدای از انتخاب‌های گزینشی در نقل قول‌ها، برخی اشتباهات واقعی در گزارش بی بی سی وجود دارد. برای مثال انها ادعا کردند که 9 نوامبر 1978 ویلیام سولیوان سفیر آمریکا در ایران هشدار داد که شاه ایران محکوم به سقوط است. او بحث کرد که واشنگتن باید شاه و ژنرالهای ارشد او را از ایران خارج کرده و سپس بین فرماندهان با رتبه پایین‌تر و (امام) خمینی توافق ایجاد کرد. حقیقت آن است که این پیام در دوم نوامبر بود و در آن ادعا نشده بود که شاه محکوم به سقوط است و توافق سولیوان با اپوزیسیون ایران در نهایت بدون اطلاع یا تایید واشنگتن انجام شد».

او در پایان درباره گزارش ادعای بی بی سی تصریح کرد:‌ «باید گفت این یک جنجال بزرگ بر سر موضوعی بی اهمیت یا بسیار کم اهمیت است. انتشار این گزارش درباره چنین اسنادی،‌ هیچ چیز به آنچه می‌دانستیم، نمی‌افزاید».

 

 

فارس 

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.