بلومبرگ:

آمریکا از ارائه توضیح بیشتر در مورد نحوه تعامل با ایران خودداری می‌کند

پایگاه بلومبرگ گزارش داده است که دولت آمریکا درخواست وزرای اقتصاد اروپایی برای ارائه تضمین عدم تحریم بانک‌های مرتبط با ایران و ارائه توضیح در مورد گستره تحریم‌های یکجانبه علیه تهران را رد کرده است...

هادی نیوز: پایگاه بلومبرگ نوشته است که تلاش دولت‌های اتحادیه اروپا برای متقاعد کردن دولت آمریکا به ارائه تضمین برای جلوگیری از تحریم شدن بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی مرتبط با ایران شکست خورده‌اند.

دو فرد مطلع می‌گویند وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا در نشستی در اواخر ماه گذشته میلادی، مقامات آمریکایی را تحت فشار قرار داده‌اند تا دستورالعمل روشن‌تری در مورد نحوه اجرای تحریم‌های آمریکا علیه ایران ارائه کنند، اما این تلاش ناکام مانده است.

سخنگوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و کمیسیون اروپایی از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده‌اند.

به نوشته بلومبرگ، در حالی که انتظار می‌رود اتحادیه اروپا و ایران طی دو سال آینده 24 میلیارد دلار مبادله داشته باشند، پابرجا ماندن محدودیت مبادلات دلاری با ایران، توسعه روابط طرفین را با مانع مواجه کرده است.

«آرنولد والراف» رئیس دفتر امور اقتصادی و کنترل صادرات دولت آلمان می‌گوید: «روشن است که بانک‌ها ریسک نقض تحریم‌های ایالات متحده را بسیار زیاد می‌دانند. انجام اقدامات بیشتر برای کاهش ریسک مفید خواهد بود. سیاسیون باید این مسئله را رفع کنند.»

به نوشته بلومبرگ، از آنجا که اغلب معاملات بزرگ نفتی و هوانوردی به دلار انجام می‌شود و بانک‌ها بخشی از سرمایه را تأمین می‌کنند، ممنوع بودن معامله دلاری با ایران موجب شده تا برخی قراردادهای ایران از جمله توافق خرید 118 فروند هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس با مشکل مواجه شوند.

افراد مطلع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، می‌گویند وزرای اقتصاد اتحادیه اروپا به ایالات متحده فشار آورده‌اند که به بانک‌های اروپایی در مورد ابعاد و نحوه اعمال تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا علیه ایران اطمینان دهد. به گفته این افراد، آمریکا این درخواست را رد و عنوان کرده است که از آنچه که تاکنون به صورت عمومی اعلام کرده، فراتر نمی‌رود.

در حالی که پس از اجرای توافق هسته‌ای تصور می‌شد که با رفع تحریم‌ها ایران بار دیگر به اقتصاد جهانی بازمی‌گردد، اما اکنون شرکت حقوقی «کلاید اند کو» (Clyde & Co) گزارش داده است که بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی که علاقمند به معامله با ایران بودند، از بیم آنکه در دام تحریم‌های باقی‌مانده آمریکا بیافتند، از ارتباط با تهران پا پس کشیده‌اند.

هرچند که وزارت خارجه انگلستان پیش‌بینی کرده است که حجم مبادلات اقتصادی اتحادیه اروپا و ایران ظرف دو سال آینده به چهار برابر رقم کنونی سالانه 8 میلیارد دلار برسد، اما به نوشته بلومبرگ، تحولات سیاسی در آمریکا به خصوص چشم‌انداز به قدرت رسیدن «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان، که مخالفت خود را با توافق هسته‌ای اعلام کرده، دریچه مبادلات تجاری ایران را در آستانه بسته شدن قرار دهد.

بلومبرگ نوشته است که دولت فرانسه از بیم آنکه شرکت‌هایش فرصت صادرات به ایران را از دست دهند با دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا وارد مذاکره شده تا از واشنگتن تضمین بگیرد که بانک‌های فرانسوی می‌توانند بدون مواجه شدن با مشکلات حقوقی، با ایران ارتباط برقرار کنند.

 

دولت آمریکا هم می‌گوید مقامات وزارت خزانه‌داری و وزارت خارجه این کشور در بیش از 10 کشور با مقامات دولت‌ها، شرکت‌ها و موسسات مالی جلسه داشته و نحوه ارتباط با ایران را تشریح کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که دستورالعمل معامله با ایران که بر روی سایت این نهاد قرار دارد، به صورت مداوم برای پاسخگویی به سوالات، به روز می‌شود.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته در لندن با مقامات چندین بانک اروپایی دیدار کرده و به آن‌ها گفت که «تجارت مشروع به ایران، که ذیل تعاریف توافقنامه کاملا روشن است، برای بانک‌ها مقدور است.»

 

با این حال، آن دیدار اروپایی‌ها را راضی نکرده است. «فرانچسکو فینی» از مقامات دفتر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به بلومبرگ گفته است که چندین شرکت اتحادیه اروپا از کمیسیون اروپایی خواسته‌اند که وضعیت حقوقی ارتباط آن‌ها با ایران را وزارت خزانه‌داری آمریکا چک کنند تا اگر مشکل قانونی در ارتباط با آن وجود ندارد، با تهران وارد معامله شوند.

 

«فرانک پروست» عضو فرانسوی پارلمان اروپا در نشست یکی از کمیته‌ها در ماه می گفت: «عدم شفافیت از سوی ایالات متحده، موجب بروز عدم قطعیت برای شرکت‌هایی چون ایرباس شده است. در حال حاضر هیچ بانکی وجود ندارد که از سرمایه‌گذاری‌ها پشتیبانی کند.»

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.