نشست شورای امنیت با موضوع سوریه

لاوروف: معارضین 300 بار آتش‌بس را نقض کرده‌اند/کری: اظهارات روسیه در مورد کاروان بشردوستانه متناقض است

جلسه شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی بحران سوریه و راهکارهای پایان دادن به درگیری‌های 5 ساله آغاز شده و وزاری خارجه روسیه، آمریکا و نماینده سوریه در آن جملات مهمی را بیان کردند...

هادی نیوز: جلسه شورای امنیت سازمان ملل با موضوع بررسی بحران سوریه و با سخنرانی «بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل و حضور مقاماتی از آمریکا، روسیه و سوریه آغاز شد.

بان‌کی‌مون در صحبت‌هایش ضمن درخواست از شورای امنیت برای حمایت کامل از «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه این سازمان در امور سوریه، گفت: «پرونده سوریه باید به دیوان جرائم بین‌المللی فرستاده شود.»

دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه بحران سوریه تمام خاورمیانه را خواهد لرزاند، افزود: «اختلافات در سوریه انعکاس اختلافات کشورهای منطقه و اختلافات اعضای شورای امنیت سازمان ملل است.»

لاوروف: باید بی‌طرفانه در مورد حمله به کاروان بشردوستانه تحقیق شود

در ادامه «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه گفت: «هرگونه مذاکره‌ای درباره سوریه باید بدون پیش شرط باشد. روسیه از وضعیت سوریه واقعا نگران است.»

وی افزود: «از اینکه واشنگتن هنوز متن توافق آتش‌بس در سوریه را علنی نکرده، متأسف هستم. ما آمادگی داریم تا این اسناد در اختیار عموم قرار گیرد.»

لاوروف ادامه داد: «با اسناد و مدارک معتبر به آمریکا اعلام کردیم که گروه‌های معارض بیش از 300 بار آتش‌بس در سوریه را نقض کرده‌اند. کاملا مشخص است که کدام طرف از توافقات پیروی کرده و کدام طرف نمی‌کند.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «خواستار تحقیق فراگیر و بی‌طرفانه در مورد حمله به کاروان بشردوستانه در حلب هستیم. در آن حادثه ابتدا فته شد که حمله توپخانه‌ای و راکتی بوده و بعد ادعا شد که حمله بالگرد یا جنگنده بوده است.»

لاوروف: گروه‌های جدیدی باید به فهرست گروه‌های تروریستی افزوده شوند

وی ادامه داد: «شواهدی را که در مورد این حمله در اختیار داشتیم، از جمله فیلم‌های ضبط شده را در اختیار آمریکا قرار داده‌ایم. باید از واکنش‌های احساسی به تحولات خودداری کرد.»

لاوروف افزود: «نیروهای سوریه بر اساس آنچه که با آمریکا توافق شد، از جاده کاستیلو عقب نشینی کردند اما معارضان چنین کاری نکردند.»

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «لیست گروه‌های تروریستی باید مورد بازبینی قرار گرفته و گروه‌هایی چون «احرار الشام» به آن اضافه شوند. تمام گروه‌های درگیر در سوریه باید به آتش‌بس پایبند باشند. تا زمانی که این اتفاق نیفتد، نمی‌توان آتش‌بس دیگری در سوریه برقرار کرد.»

کری: پرواز جنگنده‌های سوری بر فراز مناطق تحت کنترل معارضین باید متوقف شود

در ادامه این نشست «جان کری» وزیر خارجه آمریکا به صحبت پرداخت و دولت روسیه و سوریه را به نقض تعهداتشان متهم کرد.

کری گفت: «چگونه می‌توان پشت میز مذاکرات نشست و با دولتی که از گاز کلورین برای بمباران شهروندان استفاده می‌کند، مذاکره کرد؟»

وی تأکید کرد که همه کشورهای منطقه خواسته‌ای یکسان، یعنی «سوریه‌ای متحد و سکولار» را خواستار هستند، اما در عین حال خواسته‌های مردم سوریه را نادیده می‌گیرند.

وزیر خارجه آمریکا در ادامه با نقل قول از چند مقام روس در مورد حمله به کاروان بشردوستانه، مسکو را به صدور بیانیه‌های متناقض متهم کرد.

کری گفت با وجود مسائل پیش آمده در روزهای اخیر، همچنان امکان همکاری در مورد سوریه وجود دارد، مشروط بر اینکه مفاد آتش‌بس رعایت شود.

وی تأکید کرد که بر اساس توافق «جنگنده‌های سوریه باید از پرواز در مناطقی که معارضان رسمی شناخته شده هستند، منع شوند.»

وزیر خارجه آمریکا داعش، جبهه النصره، نظام سوریه و متحدانش را متهم کرد که اعتقادی به آتش‌بس نداشته و برای بر هم زدن آن تلاش می‌کنند.

جعفری: بحران سوریه، جنگ داخلی نیست/ نمی‌گذاریم سوریه به لیبی یا عراق تبدیل شود

در پایان این نشست، «بشار جعفری» نماینده دولت سوریه در سازمان ملل، طی سخنرانی انتقادی اعلام کرد سربازان سوری در معرض دومین حمله آمریکایی در حین انتقال زخمی ها در جبل الثرده در دیرالزور قرار گرفته بودند.

جعفری با اشاره به تلاش آمریکا و غرب برای مقصر نشان دادن روسیه و دولت سوریه در حمله به کاروان کمک‌های سازمان ملل، آن را «هجمه تبلیغاتی کثیف» توصیف کرده و تاکید کرد : «جامعه جهانی نسبت به حملات آمریکایی علیه ارتش سوریه در دیرالزور دست بسته عمل می کند و در جلوگیری آن ناتوان است.»

نماینده سوریه ضمن رد اتهامات علیه دولت سوریه درباره هدف قرار دادن کاروان امدادرسانی گفت: «چنین اتهاماتی در چارچوب جنگ تروریستی و تعویق حل سیاسی بحران سوریه مطرح می شود.»

وی با غیرقانونی خواندن عملیات تجاوزکارانه «سپر فرات» از سوی ترکیه در شمال سوریه، بدون اجازه دولت سوریه و مرکز فرماندهی روسیه، آن را نقض تمامیت ارضی سوریه عنوان کرد و گفت ترکیه قصد دارد کمک‌های ادعایی را بدون هماهنگی با دولت سوریه به داخل حلب بفرستد.

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل ادامه داد: «ائتلاف آمریکایی در رصد ورود عناصر داعش از ترکیه به سوریه شکست خورد؛ همانطوری که در رصد کامیون های قاچاق نفت ناتوان بوده است.»

جعفری با تاکید بر اینکه سوریه به لیبی یا عراق دیگری تبدیل نخواهد شد، افزود تا زمانی که یکی از طرفین از تروریست‌ها حمایت می‌کند هیچ کنفرانس یا نشستی نمی‌تواند بحران سوریه را حل کند.

وی همچنین گفت: « حملات آمریکایی، اسرائیلی و ترکیه‎ای علیه سوریه به معنای انتقال از حملات نیابی به حملات مستقیم است.»

نماینده سوریه در سازمان ملل با اعلام آمادگی سوریه برای ازسرگیری مذاکرات سوری سوری بدون هیچ پیش شرطی برای رسیدن به راه حل بدون دخالت خارجی، اضافه کرد: «دمشق نسبت به تلاش برخی قدرت های منطقه‌ای در نابودی توافقنامه روسیه ای و آمریکایی درباره سوریه هشدار می دهد.»

وی در پایان تاکید کرد که نباید بحران سوریه را جنگ داخلی در نظر گرفت.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.