صالحی در جمع نخبگان:

پس از برجام فرصت‌ها یکی پس از دیگری مثل سونامی به سمت ما می‌آید/هیچ چیزی در صنعت هسته‌ای از دست نداده‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: پس از برجام در شرایط غیر قابل باور قرار گرفتیم به طوری که فرصت‌ها یکی پس از دیگری مثل سونامی به سمت ما می‌آید، زیرا طرف مقابل دیده که این ملت اراده پیشرفت دارد...

هادی نیوز: علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در دهمین همایش نخبگان فردا در سالن اجلاس سران گفت: اگر نخبگان بزرگ علمی را در نظر بگیریم در طول تاریخ تعداد قابل شمارشی هستند و به این صورت نیست که نخبگی در حد وفور باشد که اگر این گونه بود جامعه انسانی در این شرایط قرار نمی‌گرفت.

وی افزود: نخبگی دارای شاخص‌های ویژه‌ای است که اگر انسان از این شاخص‌ها برخوردار باشد باید همواره مترصد رفتارها خودش باشد زیرا از یک نخبه انتظارات فراوانی است و یک نخبه باید نسبت به جامعه خود آگاهی داشته باشد.

صالحی ادامه داد: یک نخبه نمی‌تواند نسبت به جامعه خود بی‌تفاوت باشد، خداوند این نعمت را به فرد نخبه عرضه کرده و او را بهره‌مند ساخته است و به تبع آن فرد نخبه باید مسئولیت خود را درک کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: فرد نخبه باید در رابطه با مسائل موضع بگیرد زیرا نمی‌تواند ساکت باشد، امر به معروف و نهی از منکر باید در چارچوب اخلاق صورت بگیرد، یک نخبه باید دغدغه معیشت، فرهنگ و علم هموطن خود را داشته باشد و اگر مسئولیتی برعهده گرفت باید آن را خداپسندانه انجام دهد.

وی خطاب به نخبگان حاضر در همایش گفت: نسل پیشین شما انقلابی بزرگ صورت دادند که این انقلاب سبب شد ما در بستر صحیح قرار بگیریم،‌ این انقلاب فلسفه سیاسی جدیدی ایجاد کرد، اگر انقلاب ما انقلاب بی‌محتوایی بود دنیای استکباری تا این اندازه در برابر ما قد علم نمی‌کرد ولی آنها می‌بینند که این انقلاب نظام سیاسی جهان را به چالش کشیده و فلسفه جدیدی را مطرح کرده است و به این دلیل در برابر ما می‌ایستند.

صالحی اضافه کرد: چرا ما در چالش سنگین با دنیای استکبار قرار داریم؟ چرا کشوری مانند اندونزی با 250 میلیون جمعیت مسلمان دارای چنین وضعیتی است، پس ما وظیفه سنگینی داریم و دلمان می‌خواهد نسل آینده این انقلاب را به جایی که برایش ترسیم شده است برساند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نگرانی انسان‌ها از درون می‌جوشد، گفت: وقتی وجدان انسان ناآرام باشد اگر در بهترین جایگاه‌های اجتماعی و اقتصادی قرار بگیریم زندگی طیبه حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به ایجاد انقلاب صنعتی در دنیا گفت: ما امروز برای پیشرفت باید چه کار کنیم؟ ما جز از طریق انتقال تکنولوژی نمی‌توانیم سرعت پیشرفت خود را افزایش دهیم و باید به یافته‌ها و تجارب دیگران نیز دست یابیم.

صالحی افزود: ما باید تا می‌توانیم در تعاملات علمی بین‌المللی گسترش ایجاد کنیم که در حال حاضر فرصت خوبی را ایجاد کرده و فرصت‌ها مانند سونامی به سمت ما می‌آیند.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد: در حال حاضر در شرایط غیرقابل باوری قرار داریم زیرا طرف مقابل دیده است که این کشور و ملت اراده پیشرفت کرده و توانایی آن را هم دارد، برجام محصول همین برداشت طرف مقابل است.

وی ادامه داد: کشوری مانند مالزی صنعت خوبی دارد ولی انتقال تکنولوژی این نیست که بخواهیم صنعت مونتاژکاری را وارد کنیم. دسته‌ای از کشورها مانند چین و هند راه درست را می‌پیمایند و فقط تکرار‌کننده صنعت دیگران نیستند بلکه به دنبال دانش فنی هستند که ایران در این گروه قرار دارد یعنی با وجود اینکه 37 سال مشکلات بسیاری داشتیم با اعتقاد راسخ می‌گویم که در این گروه قرار داریم و به دنبال انتقال تکنولوژی هستیم که هنوز در ابتدای راه قرار داریم.

صالحی خاطرنشان کرد: رویکرد بین‌المللی دولت یازدهم به دنبال تسریع هموارسازی مسیر نخبگان به سمت مرزهای دانش است که ما در این راه به ابتکار و خلاقیت نیاز داریم.

صالحی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای مانند صنعت خودرو میعادگاه بسیاری از تکنولوژی‌هاست، گفت: یکی از اهمیت‌های فناوری‌های مهم این است که فواید جانبی زیادی دارد، قرار شد پس از برجام عضو یک بخش بین المللی به نام ایتر پروژه جهانی گداخت هسته‌ای شویم که این پروژه در رابطه با ساخت نیروگاه گداخت است که می‌تواند پاسخ نهایی بشر برای تولید انرژی‌های نامحدود باشد.

صالحی اظهار داشت: زمانی که اسم انرژی هسته‌ای را می‌آوریم سانتریفیوژ و آب سنگین به ذهن می‌آید در حالی که این صنعت دستاوردهای زیادی در بعد فنی دارد.

وی گفت: ما در برجام به دستاوردهای زیادی در بعد فنی رسیدیم و هیچ چیزی در صنعت هسته‌ای از دست نداده‌ایم ولی هرچقدر شرح می‌دهیم گویا برخی نمی‌شنوند یا گویا نمی‌خواهند بشوند.

رئیس انرژی هسته‌ای افزود: در بیست و پنج سال گذشته 7 میلیارد دلار برای انرژی هسته‌ای هزینه کردیم که در حال حاضر فقط نیروگاه بوشهر 5 میلیارد دلار ارزش دارد و می‌خواهیم دو نیروگاه جدید بسازیم که 10 میلیارد دلار هزینه آن است.

وی با اشاره به پروژه‌های صنعت هسته‌ای گفت: در حال اجرای پروژه ساخت بیمارستان هسته‌ای با اعتبار 300 میلیون یورو و پروژه تولید رادیوداروها با اعتبار 70 میلیون یورو هستیم، آیا پروژه‌های هسته‌ای متوقف یا کند شده‌اند؟

صالحی گفت: این کشور با این ملت بزرگ و تاریخ عمیق در این 37 سال با وجود تمام محدودیت‌ها پیشرفت‌های بسیاری داشته است. نمی‌گویم در وضعیت ایده‌آل هستیم ولی با تخمین‌های به قول دشمنان فلج‌کننده آیا ملت‌ ما فلج شد؟

رئیس سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: 4-5 سال با زیر یک میلیون بشکه نفت 80 میلیون جمعیت ما اداره شد در حالی که کشور امارات با 2-3 میلیون جمعیت 3 و نیم میلیون بشکه نفت صادر می‌‌کند.

صالحی خطاب به نخبگان حاضر در همایش گفت: آینده روشن و تابناکی در برابر شماست اما باید تلاش کنیم، خداوند چیزی را مجانی به کسی نمی‌دهد، دعا کردن خوب است ولی نه اینکه فقط دعا کنیم و فکر کنیم به جایی می‌رسیم، دعا و تلاش مکمل یکدیگر است.

 

فارس

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.