ارتشي و سپاهي يك لشكر الهي

عباس حاجي‌نجاري در جوان نوشت:

نقل است كه در جريان يك سخنراني سپهبد شهيد علي صياد شيرازي، زماني كه حاضران در مراسم شعار مي‌دهند كه ارتشي ـ سپاهي دو لشكر الهي، اين شهيد والامقام بلافاصله اين شعار را اصلاح مي‌كند و مي‌گويد:‌«ارتشي ـ سپاهي يك لشكر الهي» چرا كه اين شهيد والامقام خود مصداق عملي تحقق اين شعار بود و تاريخ دفاع مقدس ما ناگفته‌هاي بسياري از اين سيره دارد.

اين روزها به بهانه انتشار كليپي از سخنان چندي قبل آقاي حسن عباسي، در مورد ارتش جمهوري اسلامي ايران فضاي مجازي و به ويژه رسانه‌هاي بيگانه مملو از بازتاب‌هايي نسبت به اين سخنان و با هدف اختلاف‌افكني ميان دو نيروي مسلح اصلي جمهوري اسلامي ايران شده است كه البته نفع آن را بيش از همه، دشمنان انقلاب اسلامي ايران مي‌برند كه اين روزها بيشترين ضربات را از دست توانمند رزمندگان اسلام در جبهه‌هاي مختلف مقابله با حركت انقلاب اسلامي متحمل شده است و چون تاب ايستادگي در آن عرصه را ندارند، تلاش دارند آن شكست را به چالش دروني تبديل و از آن بهره‌برداري كنند.

اين حركت تقابلي دشمنان و سوءاستفاده گاه و بيگاه مواضع برخي افراد كه ارتباطي هم با نيروهاي مسلح ندارند، در حالي است كه چه در دوران دفاع مقدس و چه پس از آن، سپاه و ارتش به عنوان دو بازوي قدرتمند نظام اسلامي در چارچوب مأموريت‌هاي مصوب قدرتمندانه در دفاع از تماميت ارضي و انقلاب و ارزش‌هاي آن عمل كرده‌‌اند و توانسته‌اند توطئه‌هاي دشمنان انقلاب اسلامي را ناكام گذارند.

در مقدمه قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در ذيل عنوان ارتش مكتبي آمده است كه در تشكيل و تجهيز نيروهاي دفاعي كشور توجه بر آن است كه ايمان و مكتب، اساس و ضابطه باشد، بدين جهت ارتش جمهوري اسلامي و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در انطباق با هدف فوق شكل داده مي‌شوند و نه تنها حفظ و حراست از مرزها، بلكه با رسالت مكتبي يعني جهاد در راه خدا و مبارزه در راه گسترش حاكميت قانون خدا در جهان را نيز عهده‌دار خواهند بود. براساس اصل ۱۴۳ وظيفه ارتش جمهوري اسلامي ايران، پاسداري از استقلال و تماميت ارضي كشور و نظام جمهوري اسلامي است و براساس اصل ۱۴۴، ارتش جمهوري اسلامي بايد ارتشي اسلامي باشد كه ارتشي مكتبي و مردمي است و بايد افراد شايسته را به خدمت بپذيرد كه به اهداف انقلاب اسلامي مؤمن و در راه تحقق آن فداكار باشند.

براساس اصل ۱۵۰ قانون اساسي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي كه در نخستين روزهاي پيروزي انقلاب تشكيل شد،‌ براي ادامه نقش خود در نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن پابرجا مي‌ماند، حدود وظايف و قلمرو مسئوليت اين سپاه در رابطه با وظايف و قلمروي مسئوليت نيروهاي مسلح ديگر بر همكاري و هماهنگي برادرانه ميان آنها و به وسيله قانون تعيين مي‌شود.

علاوه بر دوران دفاع مقدس كه مظهر همراهي و هماهنگي اين دو نيروي مسلح در مقابل تجاوز رژيم بعثي بود، بعد از آن نيز طي سال‌هاي اخير اين دو تحت فرماندهي مقام معظم كل قوا نهايت همراهي و همكاري را در جهت انجام وظايف داشته كه شايد مصداق آن حمايت از جبهه مقاومت باشد كه البته ناگفتني‌هاي بسياري دارد كه بيان آن را بايد به زمان ديگري موكول كرد.

اما در مورد اين مواضع و سخنان توجه به چند نكته ضروري است:

۱- بيان هر نكته و مطلبي كه زمينه‌ساز اختلاف و تفرق در نيروهاي مسلح باشد، برخلاف تدابير مقام معظم فرماندهي كل قواست و بايد به شدت از آن پرهيز كرد.

۲- انتظار فرمانده نيروي زميني ارتش مبني بر ضرورت عذرخواهي آقاي عباسي انتظار برحقي است كه بايد صورت گيرد.

۳- به دليل عدم انتساب عباسي به سپاه، نبايد موضع‌گيري او به نام سپاه نوشته شود.

۴- با توجه به تلاش رسانه‌هاي بيگانه در دامن زدن به اختلافات، طبعاً فرمانده عزيز ارتش نيز بايد در نوع مواضع خود سوءاستفاده رسانه‌اي دشمن به ويژه در فضاي مجازي را مدنظر داشته باشد.

۵- دامن زدن برخي رسانه‌هاي داخلي به اين فضا و تلاش براي بزرگنمايي آن، كاملاً تفرقه‌افكنانه و در راستاي اهداف دشمنان نظام اسلامي است كه همچون العربيه و راديو فردا تاب ضربات سرپنجه‌هاي انقلاب اسلامي را نياورده و تلاش دارند با بزرگنمايي و بازتاب آن در داخل عقده‌گشايي كنند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.