ساده‌زیستی شهیدان رجایی و باهنر رمز ماندگاری نظام و الگوی دولتمردان

سیدعبدالله متولیان
 

انتخاب سالروز شهادت شهیدان رجایی و باهنر به عنوان هفته دولت در وهله نخست متأثر از خوی کوخ‌نشینی و ساده‌زیستی آن بزرگواران است. در میان صفات حمیده و ممدوحه این دو شهید انقلاب نظیر پشتکار، شجاعت و صداقت بی‌شک ساده‌زیستی نقطه برجسته زندگی سیاسی آنان محسوب می‌شود که در جای‌جای عمر کوتاه و بابرکت‌شان مانند خورشیدی بر آسمان انقلاب می‌درخشد. شیوه زندگی شهیدان بزرگوار ما و روش حکمرانی آنان ریشه در آرمان‌های والای انقلاب اسلامی و مهم‌تر از آن سبک زندگی و حکومت بزرگان دین مبین اسلام از پیامبر اکرم(ص) گرفته تا ائمه اطهار(ع) و تا امام خمینی(ره) منبعث می‌شود.

آن چیزی که شخصیت‌های سیاسی جهان نظیر فیدل کاسترو را نسبت به شخصیتی مثل حضرت امام خمینی(ره) به بهت و حیرت واداشت، ساده‌زیستی آن حضرت و پشت کردن به زخارف دنیا و مبارزه بی‌امان با خوی فاسد کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری است. ساده‌زیستی جلوه‌ای بدیع و آشکار از شعار ماندگار و راهبردی شهید مظلوم بهشتی «ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت» است و در حقیقت فقط کسانی می‌توانند شیفته واقعی خدمت خالصانه به بندگان خدا باشند که زیستی ساده و مردمی و فارغ از خوی فاسد کاخ‌نشینی و زندگی اشرافی داشته باشند. در نظام اسلامی حاکمان و مدیران، مردم را باید ولی نعمت خود دانسته و بدون رودربایستی به عنوان یک خدمتگزار و با نرم‌خویی و پرهیز از استکبار (خشونت و سنگدلی) در جهت تأمین مصالح ملی و برآوردن حوائج مردم و شکوفایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند و از همین‌روست که قرآن کریم در آیه 159 سوره آل عمران، رمز موفقیت پیامبر اکرم(ص) را مدارا و ملاطفت با مردم برشمرده و تأکید می‌کند که اگر خشن و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند. توبیخ عثمان بن‌حنیف (استاندار بصره) از سوی مولای متقیان حضرت علی(ع)، به دلیل نشستن بر سفره‌ای که فقط اغنیا حضور داشتند و از فقرا خبری نبوده است، نیز تأکیدی بر ضرورت رعایت اصل ساده‌زیستی مدیران در حکومت اسلامی است. شهیدان رجایی و باهنر با تأسی از حضرت امام خمینی(ره) ثابت کردند که می‌توان در بالاترین مناصب حکومتی با اخلاص، تقوا و ساده‌زیستی زندگی و به خلق خدا خدمت کرد.

یکی از خواسته‌های مردم در نظام اسلامی از مسئولان و دولتمردان این است که ضمن پیگیری مشی ساده‌زیستی آن شهیدان والامقام در مجموعه هیئت دولت و رفتارهای شخصی خود و وزیران، نیروهایی را برای همکاری برگزینند که این صفت و ویژگی مثبت و عالیه را داشته باشند و ضمن پیشگیری از احیای خوی فاسد کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری، مروج ساده‌زیستی در عرصه‌های مختلف باشند. ترویج اشرافی‌گری از سوی مسئولان و دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مطلقاً با روحیه انقلابی و مبانی نظری و عملی اسلام انقلابی و انقلاب اسلامی سازگاری نداشته و در تضاد آشکار با روش و منش رهبران نظام و امامین انقلاب اسلامی است. خوی فاسد کاخ‌نشینی، تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری موجب ترویج ابتذال فرهنگی، بی‌اعتمادی مردم به نظام، فاصله گرفتن دولتمردان از مردم و آرمان‌های انقلاب اسلامی، تحمیل هزینه‌های سنگین مادی و معنوی به بیت‌المال، تخریب دموکراسی، تخریب نظام اخلاقی، افزایش آسیب‌پذیری‌های اجتماعی، تقویت بحران‌های امنیتی و افزایش طمع‌ورزی دشمنان خواهد شد. فیش‌های حقوقی نامشروع و نجومی صرف‌نظر از کمیت و کیفیت و شدت و ضعف آن و همچنین صرف‌نظر از نوع برخورد دولتمردان با این پدیده زشت، بی‌شک نشانه روشنی از حرکت به سمت خروج از مرزهای ساده‌زیستی و فاصله گرفتن از الگوی عملی شهیدان والامقام رجایی و باهنر است.

نوع برخورد دولتمردان با پدیده زشت و نامشروع حقوق‌های نجومی محک مناسبی برای تعیین میزان پایبندی این دولت به آرمان‌های انقلاب اسلامی و تبعیت از الگوی ساده‌زیستی حاکمان در نظام مقدس اسلامی بوده و بدیهی است که نمره قبولی یا مردودی دولتمردان فعلی نسبت به احیای روحیه ساده‌زیستی و مبارزه جدی و برنامه‌ریزی شده و قاطع با خوی فاسد کاخ‌نشینی و اشرافی‌گری و مسابقه تجمل در انتخابات آتی ریاست جمهوری داده خواهد شد.

جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.