هشدار قاطع به سعودي‌هاي تشنج‌آفرين

نویسنده : دكتر يدالله جواني
اعلام برگزاري رزمايش نظامي از سوي عربستان سعودي در خليج فارس و درياي عمان، با توجه به اهداف و نيات آل‌سعود از اين رزمايش، واكنش نيروي دريايي سپاه را در پي داشت. نيروي دريايي سپاه با صدور بيانيه‌اي اعلام داشت:

«به كليه شناورهايي كه در رزمايش اعلامي عربستان سعودي حضور دارند، ‌اعم از شناورهاي نيروي دريايي سعودي و شناورهاي غير از آن اعلام مي‌گردد، نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اعتقاد دارد اصالتاً اين رزمايش مصداق مشخصي براي تشنج‌آفريني و كم‌كردن امنيت پايدار خليج فارس است. به همين لحاظ عبور هيچ يك از شناورهاي نظامي شركت‌كننده در رزمايش اعلامي از آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايران مجاز نمي‌باشد و به هيچ وجه به آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي نزديك نشويد و حتي از آب‌هاي بين‌المللي نزديك آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي ايراني عبور نكنيد چرا كه ما اعلام مي‌داريم كه اين عبور به هيچ وجه مصداق عبور بي‌ضرر نمي‌باشد.»

در پايان اين بيانيه با اشاره به اهداف مشكوك اين عبورهاي بي‌ضرر، نيروي دريايي سپاه اينچنين هشدار مي‌دهد: «نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و ارتش جمهوري اسلامي ايران، براي تأمين امنيت پايدار خليج فارس و تنگه هرمز در آمادگي كامل به‌سر مي‌برند و با هر گونه حركت، تلاش و اقدام براي بر هم زدن آرامش و امنيت خليج فارس و تنگه هرمز و درياي عمان مقابله متناسب و فوري انجام خواهد داد.»

بيانيه نيروي دريايي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، بيانگر اين واقعيت است كه اهداف سعودي‌ها از اين رزمايش نظامي، با توجه به شرايط منطقه، اهدافي فراتر از يك رزمايش عادي است. منطقه راهبردي غرب آسيا، در شرايط حساس و پرالتهابي قرار دارد، بحران سوريه به لحاظ ميداني وارد مرحله سرنوشت‌ساز شده و رويارويي امريكا و روسيه در صحنه تحولات سوريه، به شكل كم‌سابقه، معادلات منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است. در صحنه عراق، همه چيز از آزادسازي موصل، اين شهر استراتژيك از دست داعش حكايت مي‌كند. جنگ يمن به بن‌بست رسيده و هيچ يك از اهداف متجاوزين حاصل نشده است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد رژيم آل‌سعود در تمامي بحران‌هاي اين منطقه راهبردي، در يك طرف ماجرا و در جبهه استكبار و شبكه صهيونيسم، ايفاي نقش كرده است. روند تحولات سوريه، عراق و يمن، نشان مي‌دهد آل‌سعود بازنده اصلي منطقه‌اي اين تحولات است. باخت عربستان در اين بحران‌هاي منطقه، شكست‌هاي راهبردي براي رژيم صهيونيستي و امريكا محسوب مي‌شود؛ زيرا اساساً آل‌سعود طي سال‌هاي گذشته، مجري سياست‌هاي امريكا در منطقه بوده است.

در چنين شرايطي، برگزاري رزمايش نظامي از سوي عربستان در خليج فارس و آب‌هاي درياي عمان، بسيار سؤال‌برانگيز است. عربستان اين رزمايش نظامي را براي پاسخ به كدام نياز امنيتي خود برگزار مي‌كند. كدام كشور در منطقه امنيت سرزميني عربستان را تهديد مي‌نمايد؟ پاسخ روشن است. عربستان براي پاسخ به نيازهاي امنيتي خود به دنبال برگزاري رزمايش نيست. آل‌سعود براي پياده‌سازي‌ نقشه‌هاي شيطاني و نوعي بحران‌آفريني ديگر، دست به چنين رزمايش‌هايي زده است. براساس اخبار اعلامي از سوي رسانه‌ها، عربستان گويا قصد دارد حضور نظامي خود را در خليج فارس و درياي عمان، به موازات حضور شناورهاي نظامي غربي، بيشتر از گذشته نمايد. راديو آلمان طي خبري اعلام كرد: «سپر خليج‌1» نام رزمايشي است كه قرار است اوايل هفته آينده در تنگه هرمز برگزار شود. فرمانده نيروي دريايي عربستان گفته است كه اين مانور يك رزمايش از سلسله‌رزمايش‌هاي نظامي اين كشور خواهد بود. همچنين خبرگزاري فرانسه اعلام داشت: «به گفته عبدالله سلطان، اين رزمايش كه سپر خليج 1نام دارد، در درياي عمان و با حضور كشتي‌ها و هواپيماهاي نيروي دريايي و نيز ناوگان پادشاهي سعودي انجام خواهد شد.» بديهي است كه با توجه به شرايط منطقه از يك طرف و نقش رژيم آل‌سعود در بحران‌هاي منطقه از طرف ديگر، جمهوري اسلامي از منظر امنيت ملي، تمامي تحركات شناورهاي نظامي در آبراه استراتژيك خليج فارس، تنگه هرمز و درياي عمان در حين اين رزمايش را، رصد و كنترل نمايد.

جمهوري اسلامي، بيش از هر كشور ديگري براي برقراري آرامش و امنيت در خليج فارس طي سال‌هاي گذشته، سرمايه‌گذاري كرده است. نيروي دريايي سپاه پاسداران، مأموريت اصلي‌اش، حفظ امنيت پايدار خليج فارس و تنگه هرمز است. بيانيه اين نيرو و هشدار قاطع و صريح به رفتارهاي تشنج‌آفرين آل‌سعود در خليج فارس، بايد از سوي رژيم سعودي و فرماندهان نظامي اين رژيم، جدي گرفته شود. نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي اعم از سپاه و ارتش، طي سال‌هاي گذشته اثبات كرده‌اند در دفاع از مرزهاي خاكي، حريم هوايي و آبي كشور، بسيار جدي هستند. بازداشت تفنگداران انگليسي و امريكايي در آب‌هاي اروند و خليج فارس، نماد و نشاني از اقتدار و جديت دريادلان پاسدار، در دفاع از امنيت ملت ايران است.

بنابراين سعودي‌ها و غير سعودي‌هاي شركت كننده در اين رزمايش، مراقب رفتارهاي خود باشند و با فاصله گرفتن از آب‌هاي سرزميني جمهوري اسلامي، از هر نوع خطاي محاسباتي پرهيز نمايند. آل‌سعود بايد از اشتباه‌هاي بزرگ خود در عراق، سوريه، لبنان و يمن، اين درس را گرفته باشد كه اشتباه بزرگ بعدي مي‌تواند آخرين اشتباه در حيات اين رژيم باشد.
منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.