اهميت و دستاوردهاي روز قدس براي جهان اسلام

هر ساله آخرين جمعه ماه مبارک رمضان، مشت‌هاي گره کرده ميليون‌ها مسلمان در سراسر عالم، هيبت دروغين صهيونيسم جهاني را به سخره گرفته و نداي مرگ بر اسرائيل‌شان، خانه‌هاي تل آويو را به لرزه در مي‌آورد.

اين حماسه بزرگ که هر سال باشکوه تر از سال گذشته برگذار مي‌گردد، داراي ابعاد و دستاوردهاي بزرگي براي جهان اسلام و جبهه مقابله حق عليه باطل است که ابعادي از آن توسط حکيم فرزانه انقلاب اسلامي در سخنراني‌هاي متعدد مورد واکاوي قرار گرفته است، که در آستانه برگزاري اين راهپيمايي عظيم گزيده‌اي از آن را مرور مي‌نماييم.

 

* روز قدس نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندي حق در مقابل باطل

 چقدر سعي کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در طول اين سالها که روز قدس را که نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندي حق در مقابل باطل است، تضعيف کنند. روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندي حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندي عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز امت اسلامي است. روز فرياد رساي مسلمانان عليه سرطان کشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي صهيونيزم است که به وسيله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي دست متجاوز اشغالگران، مداخله کنندگان، قدرتهاي استکباري به جان امت اسلامي افتاده است. روز قدس چيز کوچکي نيست. روز قدس يک روز جهاني است. يک پيام جهاني هم دارد. نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي اين است که امت اسلامي اولاً زير بار ظلم نميرود، ولو اين ظلم از پشتيباني بزرگترين و قدرتمندترين دولتهاي عالم برخوردار باشد. چقدر سعي کردند روز قدس را تضعيف کنند و امسال بيش از هميشه تلاش کردند؛ اما روز قدس در ايران اسلامي، در تهرانِ باعظمت به همه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي دنيا نشان داد که عقربه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي انقلاب و ملت ايران به کدام سمت و کدام جهت است؛ نشان داد که اراده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي ملت ايران چيست؛ نشان داد که ترفندها و حقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و پول خرج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کردنها و خباثتهاي سياسي آنها بر روحيه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ي ملت ايران اثري ندارد. (29/6/88)

 

* متوقف کننده حذف فلسطين از نقشه‌ي جغرافياي جهاني

 روز قدس، يک روزِ به معناي حقيقي کلمه، بين‌المللىِ اسلامي است؛ روزي است که ملت ايران ميتواند با کمک ملتهاي مشتاق ديگر، که امروز خوشبختانه تعدادشان هم متعدد و زياد شده، يک حرف حقي را فرياد کند که براي پنهان کردن آن حرف حق و خاموش کردن آن فرياد، شصت سال است که دستگاه استکبار دارد سرمايه‌گذاري ميکند - البته حداقل شصت سال است، يعني از زمان تشکيل دولت غاصب؛ والّا از مقدماتش شايد صد سال هم بيشتر است - شصت سال است که دارند سعي ميکنند فلسطين را از نقشه‌ي جغرافياي جهاني حذف کنند. البته تا حدود زيادي هم موفق شده بودند. انقلاب اسلامي زد توي دهن اينها. ايجاد نظام جمهوري اسلامي و اعلان روز قدس و تبديل سفارت رژيم غاصب به سفارت فلسطين در تهران، حرکت هشدار دهنده و متوقف کننده و مهاجمي بود که در مقابل اين نقشه‌ي استکباري ايستاد. امروز خوشبختانه اين حرکت، روزبه‌روز توسعه پيدا کرده. (2/6/90)

 

* روز قدس؛ متعلق به همه مسلمانان

 روز قدس مخصوص ايران نيست؛ روز دنياي اسلام است و لذا در همه دنياي اسلام، مسلمانان حضور خود را براي دفاع از برادران فلسطيني خود نشان دادند. مسلمانان در اين روز اراده عمومي خود را براي مقابله با ترفندهاي امريکا و اسرائيل در فلسطين مظلوم و خونين بروز دادند؛ اما ملت ما در اين زمينه پيشتاز بوده است و امسال به شکل نماياني اين پيشتازي و عظمتِ اراده ملي را در ايران نشان داد. (5/9/82)

 

* روز خنثي کردن توطئه فراموشي مسأله فلسطين

 روز قدس، از روزهاي بسيار مهم و تعيين کننده است. سالهاي متمادي است که سعي ميشود مسأله قدس فراموش شود. روز قدس، درست تيري است به قلب اين توطئه؛ حرکتي است براي خنثي کردن اين توطئه خباثت‌آميزي که استکبار و صهيونيسم و طرفداران و همکارانشان دست به يکي کرده‌اند تا به‌کلّي مسأله فلسطين را به دست فراموشي بسپارند. روز قدس را بزرگ بداريد. اين روز، مخصوص ملت ايران هم نيست؛ در خيلي از نقاط عالم، مردم مؤمن و پرشور، با محدوديتهايي که در کشورهاي خود دارند - چون حکومتها خيلي جاها اجازه نميدهند - روز قدس را گرامي ميدارند - به هر حال جمعيتهايي که ميتوانند اين کار را ميکنند - ان‌شاءاللَّه اميدواريم امسال هم در مقابل توطئه‌هاي ناجوانمردانه‌اي که عليه ملت فلسطين شده است، روز قدس بتواند مشت محکمي به دهان دشمنان ملت فلسطين و دشمنان دنياي اسلام بزند. (18/10/77)

امروز ملت ايران کاري که ميتواند بکند - که از همه کارها هم مهمتر است، تظاهرات - مثل همين تظاهرات امروز - است. اين کار بسيار مهمّي است. از هدفهاي اينها اين است که نام فلسطين را به دست فراموشي بسپارند. کاري کنند که اصلاً فراموش شود که چنين چيزي وجود داشت؛ اما شما نميگذاريد؛ روز قدس نميگذارد؛ امام بزرگوار ما با تدبير خودش نگذاشت. اين کار بزرگي بود. (10/10/78)

روز قدس يکي از برجسته‌‌‌‌‌ترين يادگارهاي امام عزيز ماست؛ نشانه‌‌‌‌‌ي دلبستگي انقلاب و دلبستگي ملت ما به ماجراي قدس شريف و ماجراي فلسطين است. به برکت روز قدس، اين نام را ما توانستيم هر سال در دنيا زنده نگه داريم. خيلي از حکومتها و خيلي از سياستها ميخواستند، مايل بودند، تلاش کردند، پول خرج کردند که مسئله‌‌‌‌‌ي فلسطين فراموش شود. اگر تلاش جمهوري اسلامي نبود، اگر ايستادگي جمهوري اسلامي با تمام قوا در مقابله‌‌‌‌‌ي اين سياست خباثت‌‌‌‌‌آلود نبود، بعيد نبود که بتوانند مسئله‌‌‌‌‌ي فلسطين را بتدريج به زاويه بکشانند؛ اصلاً فراموش کنند. الان هم خود دستگاه استکبار و خود صهيونيستهاي خبيث معترفند، معتقدند و ناراحتند از اينکه جمهوري اسلامي پرچم فلسطين را برافراشته است و نميگذارد که با سازشکاري هائي که ميخواهند انجام بدهند، مسئله‌‌‌‌‌ي فلسطين را از دور خارج کنند. روز قدس، روز زنده کردن اين ياد و اين نام است. امسال هم به توفيق الهي، به هدايت الهي، ملت عظيم ما در تهران و در همه‌‌‌‌‌ي شهرستانها روز قدس را گرامي خواهند داشت، راهپيمائي خواهند کرد. در کشورهاي ديگر هم بسياري از مسلمانان در روز قدس از ملت ايران تبعيت ميکنند. (20/6/88)

 

* روزي که مردم مظلوم فلسطين احساس ميکنند که ملتها پشت سرشان هستند

 روز قدس را گرامي بداريد و آن را بزرگ بشماريد. البته تبليغات جهاني منعکس نمي‌کنند؛ نکنند. آن کساني که در زندانهاي فلسطيني هستند، به ما گفته‌اند که از شعار شما و حضور شما و مشت گره‌کرده‌ي شما - که حاکي از نيت و عزم صادقانه‌ي شماست - احساس قوت و قدرت مي‌کنند و ايستادگي مي‌نمايند. آن کسي که در پشت ديوارهاي زندان فلسطيني است، بايد احساس تنهايي نکند، تا بايستد. آن زن و مردي که در کوچه‌ها و خيابانهاي بيت‌المقدس و نوار غزه و شهرهاي ديگر فلسطين اشغالي مورد تهاجم اراذل و اوباش صهيونيست است، بايد احساس کند که شما پشت سرش هستيد، تا بتواند مقاومت کند. (16/1/70)

 اين تظاهراتي که اين روزها در دنياي اسلام اتّفاق افتاد خيلي با ارزش بود. اين حرکتي که امروز شما ميخواهيد بکنيد و تا ميدان فلسطين و مقابل سفارت فلسطين راهپيمايي کنيد، بسيار کار با ارزشي است. اينها خيلي ارزش دارد؛ اينها خبرش منعکس ميشود و مردم مظلوم فلسطين احساس ميکنند که ملتها پشت سرشان هستند. البته ملت ما بحمداللَّه در اين زمينه‌ها هيچ وقت کم نگذاشته است؛ هر وقت که براي اين قضيه فرا خوانده شده، حضور پيدا کرده و اعلام موضع کرده است. و بالاخره مجامع جهاني و سازمان ملل بايد فعّال شوند. اين مجامع حقوق بشر که هميشه يا غالباً در خدمت هدفهاي استکبارياند، ولو يکبار هم شده، برخلاف خواسته دستگاههاي استکباري، به نفع ملتها وارد شوند؛ افکار عمومي را در دنيا به خودشان متوجّه کنند، ظالم و متجاوز را محکوم و ملت مظلوم فلسطين را تأييد کنند. اگر اين فشارها انجام گيرد، طرح ايران در مورد فلسطين عملي خواهد بود و متجاوز مجبور خواهد شد. اگر دولتهاي عربي، دولتهاي اسلامي، ملتهاي مسلمان و مجامع جهاني، همه در اين راه فعّال شوند، آن کار، عملي است. هر کس که در اين زمينه کوتاهي کند، مسلّماً در نظر ملتها، در نظر تاريخ و بالاتر از همه در پيشگاه خداوند متعال مؤاخذ و مسؤول است. همه وظيفه داريم.   (16/1/81)

 جمعه‌ي آخر ماه رمضان که جمعه‌ي آينده است، به عنوان روز جهاني قدس از سوي امام امت و جمهوري اسلامي از سال‌ها پيش شناخته شده و مطرح شده، و در دنياي اسلام در ميان ملت‌ها البته، اين روز جا افتاده است. و بهانه‌اي است و فرصتي است براي روح‌هاي علاقمند به مسأله‌ي فلسطين و دل‌هاي پرشور جوانان و قشرهايي از ملت‌هاي مسلمان، که در مثل چنان روزي در جمعه‌ي آخر ماه رمضان، از مردم فلسطين حمايت کنند و دفاع کنند. و به‌خصوص در اين دو ماه رمضان اخير -امسال و سال گذشته- چون در داخل اراضي اشغالي، ملت فلسطين خودشان بدون چشم‌داشت به دولت‌ها و حکومت‌ها قيام کرده‌اند، اين حمايت يک معناي ديگري پيدا ميکند و شور و حال بيشتري براي ملت‌ها دارد. (8/2/68)

 از باب اينکه مسأله قدس مهم است و از اين باب که امروز متأسفانه صهيونيستها در وارد آوردن فشار مضاعف به فلسطينيها حمايت ميشوند و باتوجّه به اين‌که بسياري از کساني که شعار فلسطين را ميدادند، در بين راه، اين ملت مظلوم را واگذاشتند و امروز، مبارزين فلسطيني و ملت مظلوم فلسطين، نياز به حمايت جهاني و دلگرمي از سوي برادران مسلمان خودشان دارند، من به مردم عزيزمان و همين‌طور به همه ملتهاي مسلمان توصيه ميکنم که ان‌شاءاللَّه اين روز را از گذشته گرمتر و پرشورتر برگزارکنند. اين، به مبارزه و اصلاح امور فلسطينيها کمک خواهد کرد. اصلاح امور فلسطينيها به اين است که ان‌شاءاللَّه مردم فلسطين - که صاحبان خانه‌شان هستند - حقّ خودشان را به دست آورند. (27/12/71)

اين حرکت عظيم در دنياي اسلام روز به روز جا افتاده‌تر شده است و گسترش بيشتري پيدا کرده است. امسال دنياي اسلام شاهد تظاهرات بخشهائي از اغلب ملتهاي مسلمان بود؛ از شرق دنياي اسلام يعني از اندونزي، تا غرب دنياي اسلام يعني آفريقا و نيجريه. در کشورهاي مسلمان هرجا به آحاد مردم اجازه داده شد که بتوانند نيت و اراده‌ي خود را در روز قدس نشان دهند، مجموعه‌هائي از مردم آمدند و نشان دادند که نسبت به مسئله‌ي قدس چه احساساتي دارند. حتّي مسلماناني که در اروپا زندگي ميکردند، اقليتهائي که زير فشارهاي عصبيت دولتها و مؤسسات اروپائي قرار دارند، آنها هم روز قدس را گرامي داشتند. اين نشانه‌ي اين است که مسئله‌ي فلسطين عليرغم آنچه که غاصبان فلسطين و حاميان آنها ميخواستند، روز به روز در دنياي اسلام زنده‌تر ميشود. (10/7/87)

 

* روز دميدن خون در رگهاي امت اسلامي

 روز قدس، اين حرکتي که امام بزرگوار ما آن را آغاز کردند و بحمداللّه روزبه‌روز بهتر و سال‌به‌سال گرمتر اين حرکت ادامه دارد، يک حرکت بسيار عميق و پرمعنائي است؛ اين فقط يک راهپيمائي نيست؛ خوني است که در اين روز در رگهاي امت اسلامي ميدود؛ عليرغم کساني که ميخواهند مسئله‌ي فلسطين و ملت فلسطين به دست فراموشي سپرده شود، اين مسئله را روزبه‌روز زنده‌تر ميکند؛ و همين جور خواهد بود. وظائف سنگيني بر دوش مسئولان کشورهاي اسلامي است، که اميدواريم خداوند همه را هدايت کند به آنچه که وظيفه‌ي آنهاست، و کمک کند که بتوانند اين وظائف را انجام بدهند. (29/5/91)

 

* عقب نشيني صهيونيستها در صورت برگزاري درست مراسم روز قدس

 اگر ان‌شاءاللَّه دنياي اسلام روز قدس را به معناي درست کلمه گرامي بدارد و براي فرياد کشيدن بر سرصهيونيستهاي غاصب، مغتنم بشمارد، به ميزان زيادي دشمن را شکست خواهد داد وبه عقب نشيني وادار خواهدکرد. شما ملت ايران، ان‌شاءاللَّه با حضور خود نشان خواهيد داد که استفاده از روز قدس و فرصت اعلام موضع درقضيه فلسطين، يعني چه. ملت ايران، بحمداللَّه در اين زمينه خوب عمل کرد. دولت هم خوب عمل کرد. وزارت خارجه هم خوب عمل کرد. يعني وقت را تلف نکردند و حرفها را زدند. مظلومين فلسطيني فهميدند که کساني در اطراف دنيا هستند که نسبت به قضيه آنها حسّاسند. بايد اين حساسيت ثابت شود. بايد فشار روي اسرائيل بيشتر شود. بايد فلسطينيها، خودشان مسؤوليت زنده‌کردن مسأله فلسطين را جدّاً برعهده گيرند و مجاهدت کنند. (13/12/72)

 

* روزي که ملت‌هاي مسلمان بي‌واسطه مقامات رسمي حرفشان را در دنيا مطرح مي‌کنند

 روز قدس، روزِ آزمايش بزرگ ملت‌هاي مسلمان است؛ روز قدس، آن روزي است که ملت‌هاي مسلمان بيواسطه‌ي مقامات رسمي حرف‌شان را در دنيا مطرح ميکنند. امسال هم روز قدس اهميت مضاعفي دارد؛ هم به خاطر حادثه‌ي غزه - که واقعاً عقب‌نشيني از غزه يک شکست بزرگِ صهيونيست‌ها بود - هم به‌خاطر توطئه‌يي که بعد از شکست غزه و براي جبران آن شکست، از سوي امريکاييها و صهيونيست‌ها و بعضي از هم‌پيمانان‌شان در جريان است؛ يعني عاديسازي رابطه‌ي زشت با رژيم صهيونيستي در ميان برخي از دولت‌هاي اسلامي و برخي از دولت‌هاي منطقه، که نبايد زير بار بروند. دولت‌هاي اسلامي با بهانه‌هاي مختلف و براي خاطر شاد کردن دل امريکا، نبايد ارتباطشان را با اين رژيم غدارِ ستمگر غاصب - که خطري براي همه‌ي منطقه و همه‌ي ملتها و دولتهاست - عادي کنند؛ نبايد به‌خاطر امريکا، روي خوش به اين رژيم نشان بدهند، که اين کار زشتي است. دليل زشت بودن اين کار هم اين است که آن کسانيکه مرتکب اين عاديسازي ميشوند، لااقل در اوايل کار، آن را پنهان نگه ميدارند؛ لذا کار زشتي است که پنهانش ميکنند. کار زشت را نبايد انجام داد، نه اين‌که پنهان کرد. (29/7/84)

 

* روز سرمشق شدن ملت ايران براي ساير ملتها

 مردم ايران به عنوان متولّيان روز قدس، بايد کاري کنند که براي ديگر ملتها سرمشق شود؛ چون هر سال ملتهاي ديگر در گوشه و کنار، حتّي در خود اروپا و جاهاي ديگر، به تبع شما روز قدس را گرامي ميدارند. شما بايد روزبه‌روز اين پرچم را سرافرازتر و اين کانون درخشندگي و نور را درخشانتر کنيد، تا عدّه بيشتري بتوانند استفاده کنند. (26/10/76)

 

* روز حفظ امنيت کشور، ملت و دستاوردهاي انقلاب

 روز قدس پشتوانه‌ي امنيت کشور ما هم هست. اين را همه‌ي آحاد مردم عزيز ما بدانند؛ هر يک نفري که روز قدس توي خيابان ميآيد، به سهم خود دارد به امنيت کشور و امنيت ملت و حفظ دستاوردهاي انقلابش کمک ميکند. روز قدس روز بزرگي است، روز مهمي است. ان‌شاءاللَّه امسال، هم در کشور ما و هم در کشورهاي اسلامي ديگر، اين روز، باعظمت‌تر از هميشه برگزار خواهد شد. (2/6/90)

انتهای پیام/م

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.