توافق هسته‌ای ایران، بزرگ‌ترین نگرانی متحدان آمریکا/سید حسن نصرالله

 

سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در مراسم در مراسم فارغ التحصیلی فرزندان شهدا درباره‌ی تحولات لبنان، منطقه، تلاش‌های رسانه‌ای و سیاسی برای ضربه زدن به محور مقاومت، و مسئله‌ی هسته‌ای ایران پرداخت. بخش‌هایی از این سخنرانی به گزینش KHAMENEI.IR تقدیم مخاطبین محترم می‌شود:
 
مراسم ما، تجلیل از دختران و پسران شهدا است که به این مرحله از عمر و این سطح از دانش رسیده اند. این مراسم و تجلیل از این گروه با ارزش، با عنوان «نسل شهید علی احمد یحیی» نامگذاری شده است. در نخستین مراسم از این دست که در چند سال پیش برگزار شد، من به شما پسران و دختران شهدا گفتم پدران شهید شما این راه را با خواست و اراده خود برگزیدند و در این تلاش کردند، کوشیدند و صبر و شکیبایی به خرج دادند و به تلاش خود تا رسیدن به مقصود و محبوب خود و لقاء پرودگار متعال ادامه دادند. شما باید به سفارش های آنها عمل کنید و راه آنها را ادامه دهید تا به آن درجاتی که آنها بدان دست یافتند شما نیز دست یابید.
 
* نسل سوم مقاومت
در حال حاضر اسرائیلی ها از نسل سوم مقاومت سخن می گویند. دلیل ایمان قوی فرزندان شهدا در این نسل و اعتماد بسیاری ها در لبنان و منطقه به درست بودن راه و گزینه مقاومت و شهادت این است که نتیجه این دستاوردها و خون ها را مشاهده کردند. نسل اول مقاومت می جنگید و هیچ دیدگاه سیاسی مادی نداشت. در این دوره رزمندگان مقاومت تنها با اتکال کامل خداوند در پی شکست دادن اسرائیل بودند، ایمان داشتن به پیروزی در این دوره یک ایمان غیبی بود، ایمانی که تنها به خداوند و وعده خداوند تکیه داشت. همه محاسبات مادی در نسل اول اشاره ای به پیروزی رزمندگان مقاومت نداشت و حتی برخی ها از دیوانگی رزمندگان مقاومت و نادیده گرفتن حقایق و دور بودن از واقع گرایی سخن می گفتند. رزمندگان کنونی مقاومت در مسیر مقاومت حرکت می کنند و به پیروزی ایمان دارند تنها به دلایل غیبی و تنها ناشی از وعده الهی و اعتماد داشتن به وعده الهی نبود بلکه ناشی از مشاهده و تجربه بوده است چرا که این دست از رزمندگان دیدند و مشاهده کردند که چگونه خون های شهدا با امکانات بسیار ضعیف و محدود پیروزی را رقم زد. نسل کنونی به این پیروزی که هر روز و هر مناسبتی از آن سخن می گوییم باور دارد و در این مناسبت نیز به آن اشاره می کنم.
از سال ۱۹۸۲ و آغاز فعالیت  مقاومت تا کنون و حتی رسیدن به پیروزی نهایی شاهد آن هستیم که تلاش های گسترده آمریکا، اسرائیل و برخی از رژیم های عربی و برخی از نیروهای لبنانی برای ضربه زدن و از بین بردن این مقاومت در جریان است و فرضیه آنان این است در صورتی که نتوان مقاومت را از بین برد باید تلاش کرد تا محاصره، منزوی و تضعیف شود. از نخستین روز شکل گیری مقاومت از ابزارهای مختلف برای از بین بردن مقاومت استفاده شد.
 
* آمریکا قبل و بعد از توافق هسته‌ای شیطان بزرگ خواهد ماند
امروز توافق هسته ای ایران یک نگرانی بزرگ برای متحدان آمریکا ایجاد کرده است. نگرانی تنها از این توافق نبوده بلکه از حزب الله و مقاومت در لبنان است و می گویند این توافق باعث تقویت حزب الله می شود. اوباما در سخنان متعدد خود و جان کری وزیر خارجه آمریکا در اظهارات روزهای گذشته به روشنی از حزب الله سخن گفت و آن را بار دیگر سازمان تروریستی توصیف و بر سیاست مقابله آمریکا با حزب الله برای اطمینان دادن به اسرائیل و متحدان واشنگتن در منطقه تاکید کرد دال بر این که آمریکا اجازه می دهد پیامدهای توافق هسته ای ایران باعث تقویت حزب الله شود. این وضع به معنای آن است که مقاومت در لبنان به صورت اساسی در معادلات منطقه و آمریکا به عنوان بزرگ ترین کشور جهان حضور دارد.

آمریکایی ها در روزهای اخیر بار دیگر ادعای خود را درباره تروریستی دانستن حزب الله مطرح کردند که این ادعا مسئله جدیدی نیست. دوم فهرست جدید تحریم های آمریکا بوده که برخی از اعضای ارشد جهادی حزب الله را هدف قرار داده است که تحریم های مالی و مصادره اموال و غیره است. چند هفته پیش نیز اسامی شماری از برادران به فهرست سیاه رژیم عربستان سعودی اضافه شد. من درباره این اقدامات باید بگوییم که این کارها هیچ سودی ندارد همان طور که این تحریم ها و مجازات ها با ایران نیز سودی نداشته است.

این تحریم ها علیه برادران ما هیچ تاثیری ندارد چرا که برادران ما پولی در بانک های جهان ندارند تا مصادره شود. این تحریم ها می خواهد یک پیام روانی و سیاسی بدهد. ما افتخار می کنیم که آمریکا به عنوان شیطان بزرگ قبل و بعد از توافق هسته ای، ما را تحت تعقیب قرار می‌دهد، آمریکایی که قبل و بعد از توافق هسته‌ای شیطان بزرگ خواهد ماند.
آنچه را که باید به آن توجه کنیم این است که اقتصاد، تجار و نهادها و شرکت های لبنانی هدف قرار گرفته است. به صورت برنامه ریزی شده این نهادها را در لبنان هدف قرار داده اند. من بارها گفتم ما در حزب الله هیچ طرح مالی، تجاری و سرمایه گذاری نداریم و به روشنی منابع مالی خود را اعلام می کنیم و زمانی که از ایران پول می گیریم نیازی به افشاگری ویکیلیکسی نداریم و به روشنی می گویم که از حمایت مادی و مالی جمهوری اسلامی ایران بهره مندیم و افتخار می کنیم که چنین حمایتی را به دست می آوریم و همچنین جمهوری اسلامی ایران نیز افتخار می کند که از جنبش های مقاومت حمایت می کند بنابراین هیچ ابهامی در این کمک ها وجود دارد.
 
* اتهام‌زنی به حزب‌الله برای مخدوش کردن چهره‌ی آن
ما صادقانه و شفاف می گوییم که هیچ نوع سرمایه گذاری و ارتباط مالی با شرکت ها نداریم ولی آمریکایی ها، اسرائیلی ها و برخی از کشورهای عربی و برخی از سازمان های اطلاعاتی در منطقه می خواهند به تجار و نهادها و شرکت های لبنانی ضربه بزنند و در واقع هدف آنان ضربه زدن به قدرت اقتصادی لبنان است. معمولا این شرکت ها صدها و هزاران نفر کارگر و کارمند دارند و زندگی با عزت را برای هزاران خانواده تامین می کنند و زمانی که این شرکت ها و نهادها هدف قرار گرفته می شوند به معنای آسیب رساندن به این خانواده ها و اقتصاد لبنان است. شکی در این نیست این اتهام زنی ها علیه مقاومت، تاثیری در عزم و اراده جریان مقاومت و ادامه راه آن ندارد.

سالهاست که در پایگاه های اینترنتی، نشریه ها، روزنامه ها و رسانه ها دروغ پراکنی ها علیه حزب الله ادامه دارد تا شاید وجهه حزب الله مخدوش شود. به عنوان نمونه ادعا می کنند که حزب الله تلاش می کند تا یک شبکه توزیع مواد مخدر در جهان داشته باشد. یا این که می گویند حزب الله شبکه های پولشویی و دزدی دارد. این اتهامات بی پایه و اساس است. ما به تجارت و سرمایه گذاری حلال باور نداریم تا چه برسد به این که وارد تجارت حرام شویم؟

ما نمی خواهیم وارد تجارت حلال شویم تا شاید در نقطه ای پول ها آلوده شود، پس تجارت در فعالیتی که بر اساس فقه و شریعت ما حرام بوده روشن است. این اتهام زنی ها در چارچوب ضربه زدن به وجهه حزب الله است. همچنین این اتهامات علیه شخصیت ها و مسئولین حزب الله نیز زده می شود.

در گذشته و در حال حاضر مسئله ترور فیزیکی اعضای ارشد و کادر حزب الله مطرح است. سید عباس الموسوی دبیر کل وقت حزب الله، شیخ راغب حرب، حاج عماد مغنیه و شمار زیادی از این شخصیت ها را ترور کردند ولی زمانی که نتوانستند برخی ها را ترور فیزیکی کنند به ترور روانی و رسانه ای این افراد روی می آورند. برخی از پایگاه های اینترنتی اسرائیلی و جاسوسی بر برادران و اعضای ارشد و رزمندگان حزب الله متمرکز هستند و اتهامات شخصی، اخلاقی، مالی و رفتاری علیه آنان مطرح می کنند و این اتهامات بی پایه و اساس است.
 
* ناامیدی از ترور فیزیکی، آغاز ترور رسانه‌ای
زمانی که دشمن قادر به ترور فیزیکی این شخصیت ها نیست به ترور روانی و رسانه ای این افراد روی می آورد و باید همه در برابر این توطئه هوشیار باشند و با آن مقابله کنند. شکی در این نیست این اتهام زنی ها نیز بخشی از نبرد برای این شخصیت ها و خانواده های آنان است. همان طور که تلاش می کنند ما را به صورت فیزیکی ترور کنند، تلاش ترور روانی و رسانه ای دشمنان نیز وجود دارد و باید در طول این راه شاهد این ترورها باشیم.

مثلا یک فیلم ایرانی با تهیه کنندگی یک کارگردان این کشور تهیه شده که سراسر دروغ علیه انقلاب اسلامی ایران است و در این فیلم به رهبر معظم انقلاب اسلامی تعرض و دروغ هایی درباره زندگی رهبر معظم انقلاب بیان کرده است و ملت ایران می داند سراسر این فیلم دروغ است ولی می خواهند این دروغ ها را رواج دهند تا شاید این دروغ ها تاثیراتی داشته باشد. به هر حال باید رسانه های لبنانی هوشیار و محتاط باشند.
 
دروغ‌پراکنی درباره‌ی وضعیت روحی نیروهای مقاومت
تلاش بعدی دشمنان در دروغ پراکنی ها درباره وضع روحی و روانی نیروهای مقاومت و حامیان آنان است. تشدید جنگ دشمنان در این زمینه به صورت مشخص از سال ۲۰۰۵ آغاز شده است و در برخی از نشریه ها، شبکه های تلویزیونی و پایگاه های اینترنتی همین ادبیات دروغ پراکنی را در طول ده سال گذشته دنبال می کنند و این ادبیات را تغییر نداده اند. در این دروغ ها در طول ده سال گذشته گفته می شود حزب الله بحران زده، آشفته و ضعیف است و نفس های اخر خود را می کشد.

واقعا خنده دار است ده سال است که می گویند حزب الله نفس های آخر خود را می کشد، آخر این چه نفسی است؟ همین رسانه ها چند روز پیش گفته بودند حزب الله در روزهای پایانی خود است. شاید تکرار این دروغ ها به سبب توافق هسته ای ایران باشد. واقعا موضع این دشمنان تعجب آور و ضد و نقیض است.

یکی می گوید پس از توافق هسته ای ایران، حزب الله غرقاب پول می شود، طرفی دیگر می گوید حزب الله نفس های آخر خود را می کشد. همچنین به دروغ می گویند رزمندگان خسته شده اند. یک نمونه بیاورید که رزمندگان مقاومت خسته شده و ناراضی هستند. به دروغ می گویند نیروهای حزب الله دست به شورش زده اند، یا ادعا می کنند خانواده های شهدا به فرماندهان حزب الله می گویند فرزندان ما را بازگردانید. این کدام خانواده های شهید هستند که  چنین دروغی را می گویید. واقعا در برخی از برنامه ها که در شبکه تلویزیونی المنار درباره خانواده های شهدا، فرزندان، مادران و پدران شهید پخش می شود، انسان لذت می برد. این خانواده ها به شهدا، ایمان، شجاعت، روحیه و صبر آنان افتخار می کنند.
 
* تلاش برای بی ارزش شمردن دستاوردهای مقاومت
تلاش بعدی دشمنان توهین و بی ارزش شمردن دستاوردها و پیروزی های مقاومت است و می گویند همه فداکاری های ما به هدر رفته و پوچ بوده است. این دست از دروغ پراکنی ها و بی ارزش شمردن پیروزی ها و دستاوردهای مقاومت از گذشته از جنگ ژوئن سال ۲۰۰۶ تا اقدامات نیروهای مقاومت همراه با ارتش سوریه و نیروهای مردمی، نبرد القصیر، نبرد القلمون و عرسال و دور کردن گروه های تکفیری و محاصره آنان و دور کردن آنان از شهرها و روستاهای لبنانی ادامه دارد.
انسان در برخی از موارد احساس می کنند این دروغ پراکنی ها در عمق خود بیش از آنکه یک اختلاف نظر سیاسی باشد یک کینه و تنفر است. زمانی که انسانی متنفر است کور می شود. این افراد حقایقی را انکار می کنند که جهان و دشمنان به آن اعتراف می کند.

دشمن به شکست خود در جنگ سال ۲۰۰۶ اعتراف کرده است ولی طرف مقابل این حقیقت را انکار می کند. من فکر نمی کنم انکار این مسئله دلیل سیاسی، فکری و کمبود اطلاعات وضعف تحلیل داشته باشد بلکه ناشی از کینه، تنفر و دشمنی است که دل ها و دیدگان را کور می کند و در صورتی که به این شیوه ادامه بدهند واقعا تاسف بار است.
 
* تلاش برای ضربه زدن به روابط حزب الله با متحدانش
تلاش بعدی دشمنان ضربه زدن به روابط حزب الله با متحدان و حامیان این جنبش نظیر ایران و سوریه است. می خواهم به ایران اشاره کنم به ویژه آنکه توافق هسته ای نیز حاصل شده است. قبل از جنگ سال ۲۰۰۶ در لبنان برخی ها در لبنان و کشورهای عربی می گفتند ایران از حزب الله برای پرونده هسته ای خود بهره می برد تا در نهایت به توافق هسته ای برسد و همچنین به دروغ می گفتند ایران پس از حصول توافق هسته ای با آمریکا، حزب الله را رها می کند. سالهاست که این دروغ ها را در نشریات و شبکه های تلویزیونی و سخنرانی های خود می گویند. به رزمندگان و طرفداران حزب الله می گفتند این جنبش ابزار سیاست های ایران است و پس از این که ایران در مذاکرات هسته ای به توافق با آمریکا رسید، حزب الله را می فروشد و این جنبش بخشی از معامله با واشنگتن خواهد بود.

ما سالهاست که این دروغ ها را تکذیب و تاکید می کنیم  جمهوری اسلامی ایران و سوریه این گونه نیستند. روابط جمهوری اسلامی ایران با متحدان خود قبل از این که بر اساس منافع سیاسی باشد بر اساس یک رابطه عقیدتی و اخلاقی است.

تلاش های گسترده اسرائیل و برخی از رژیم های عرب خلیج (فارس) در جریان است تا این توافق نهایی نشود. برخی از این رژیم ها خطاب به آمریکا می گوید که حل مشکل هسته ای ایران باعث تقویت ایران و سیاست های این کشور در منطقه می شود.

به سود ایران بود که پس از اعلام این توافق سکوت کند ولی امام خامنه ای دام ظله الشریف در روز عید فطر آنگونه آمریکا را توصیف و موضع ایران را درباره جنبش های مقاومت، موضوعات منطقه و متحدان ایران مورد تاکید قرار داد و حزب الله و نیروهای مقاومت لبنان جایگاه ویژه ای در این تاکیدات داشتند. حسن روحانی رئیس جمهور و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران و دیگر مقامات این کشور به همین تاکیدات اشاره کردند.

با وجود همه توطئه ها و اقداماتی که علیه حزب الله صورت گرفت شاهد تقویت قدرت و افزایش محبوبیت حزب الله و تاثیرگذاری آن در لبنان و منطقه هستیم. زمانی که دولت آمریکا چنین محاسباتی درباره حزب الله دارد و زمانی که اسرائیل حزب الله را تهدید مستقیم خود در منطقه می داند و آمریکا پس از توافق هسته ای ایران به اسرائیل درباره مقاومت اطمینان می دهد، آیا حزب الله ضعیف است و آخرین نفس های خود را می کشد؟ اگر طرف مقابل در میان طرفداران خود نیز پس از این همه دروغ پراکنی هایی که در روزنامه ها، شبکه های تلویزیونی و پایگاه های اینترنتی علیه مقاومت صورت گرفت نظرسنجی به عمل آورد خواهد دید که این دروغ پراکنی ها هیچ تاثیری نداشته است چرا که این موضع گیری ها مبتنی بر دروغ است و اعتماد افکار عمومی به حزب الله به دلیل تکیه حزب الله بر حقایق است و مردم نیز این حقایق را می بینند و اعتماد و ایمان طرفداران حزب الله به گزینه ها و درستی راه مقاومت بیشتر می شود.
 
* آتش بلای داعش، دامن صاحب خود را خواهد گرفت
از تحولات مهم منطقه درباره داعش(گروهک تکفیری صهیونیستی داعش) است. چند سال پیش بیاد آورید من به همراه همه برادران در همه مناسبت ها درباره تحولات سوریه می گفتیم غربی ها و برخی از رژیم های منطقه همه تکفیری های وحشی های جهان را راهی سوریه خواهند کرد تا نظام این کشور را سرنگون کنند و همچنین این تروریست ها را به عراق می فرستند تا معادلات سیاسی این کشور را تغییر دهند و همچنین جنگی را علیه محور مقاومت در منطقه به راه می اندازند. گفته بودیم این که تروریست هایی که به این منطقه می آیند دشمن حامیان خود می شوند و مارهای افعی نه تنها صاحب خود را نیش می زنند بلکه آن را می بلعند.

این هشدارهایی بود که در سالهای گذشته می گفتیم ولی در آن زمان به ما گفتند که عربستان سعودی، ترکیه، اردن، آمریکا، انگلیس، قطر و کشورهای دیگر این بازی را در کنترل خود دارند اما این تروریست ها را به عراق و سوریه اعزام کردند و همه نوع تسهیلات در اختیار این تروریست ها قرار دادند و آنان را مورد حمایت های مالی و تسلیحاتی خود قرار دادند و این تروریست ها از همه نوع حمایت های دینی، شرعی، سیاسی و رسانه ای برخوردارند. امروز همه بهای حمایت از این تروریست ها را می پردازند./م

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.