ياران «برجام» اوباما در امريكا آب مي‌روند

پيوستن سناتور ارشد دموكرات به مخالفان توافق، نتيجه وارونه سخنراني‌هاي زنجيره‌اي دولتمردان امريكا

 

جلسه پشت درهاي بسته مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سنا، آتش سناتورهاي مخالف توافق هسته‌اي با ايران را بيشتر كرد...

جلسه پشت درهاي بسته مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در سنا، آتش سناتورهاي مخالف توافق هسته‌اي با ايران را بيشتر كرد. باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي سنا گفت كه نگراني بسياري از نمايندگان بعد از ديدار با آمانو خيلي بيشتر شده و حتي بعضي از دموكرات‌هاي هم‌حزبي اوباما مثل چاك شومر هم به جمع مخالفان توافق هسته‌اي پيوسته‌اند. 
تنها خروجي جلسه 90 دقيقه‌اي يوكيو آمانو با نمايندگان كنگره امريكا، ژست بي‌طرفي آژانس در توافق هسته‌اي با ايران بود. بنابر روايت رسمي، نمايندگان كنگره امريكا در نشست روز پنج‌شنبه از مديركل آژانس خواسته‌اند نسخه‌اي از توافق اخير آژانس با ايران را در اختيار آنها قرار دهد ولي آمانو از پذيرفتن اين درخواست خودداري كرده و گفته نمي‌تواند سند محرمانه‌ توافق با ايران بر سر نحوه بازرسي و دسترسي‌هاي آژانس به تأسيسات هسته‌اي ايران را در اختيار كنگره بگذارد: « تصور كنيد كشوري اطلاعات محرمانه خود را در اختيار آژانس قرار دهد و ما به تعهد اين كشور در راستاي همكاري با آژانس احترام نگذاريم، در آن صورت هيچ كشوري هيچ‌گونه اطلاعاتي را در اختيار ما قرار نخواهد داد.» اين جملات كافي بود تا آمانو كه بارها از ايران به خاطر درز اطلاعات محرمانه مورد انتقاد قرار گرفته، وجهه خود را بازسازي كند ولي او بلافاصله بعد از ملاقات 90 دقيقه‌اي اش، در گفت و گو با وال استريت ژورنال ادعا كرد ايران همچنان از دسترسي آژانس به دانشمندان هسته‌اي خودش خودداري مي‌كند. آمانو گفته كه ايران تاكنون به بازرسان اجازه نداده به منظور بررسي اتهام‌هاي مربوط به برنامه‌هاي پنهان خود، با دانشمندان و افسران گفت‌وگو كنند. اين ديپلمات ژاپني انگشت خود را روي يك مورد خاص گذاشته و گفته تهران هنوز موافقت نكرده است به آقاي فخري زاده يا ديگر افسران نظامي ايران و دانشمندان هسته‌اي اجازه بدهد به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در تكميل تحقيقاتش كمك كنند، البته مديركل آژانس گفته معتقد است آژانس حتي بدون دسترسي به پرسنل ارشد ايران نيز قادر است تحقيقاتش را تكميل ‌كند ولي گفته: «ما هنوز نمي‌دانيم، اگر كسي به غير از فخري زاده هم بتواند مسائل ما را روشن سازد از نظر ما ايرادي ندارد.»
   
ناخشنودي سناتورها
هنوز معلوم نيست در جلسه 90 دقيقه‌اي مديركل آژانس با نمايندگان چه حرف هايي رد و بدل شده و چرا آمانو بعد از اين جلسه كه خيلي از اعضاي لابي پرنفوذ مخالفان توافق با ايران نيز حضور داشته‌اند دوباره بحث دسترسي به دانشمندان هسته‌اي ايران را مطرح كرده‌اند، ولي واكنش نمايندگان كنگره نشان مي‌دهد سخنراني‌هاي زنجيره‌اي باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا و تيم سياست خارجي او، نه تنها نتوانسته مخالفان توافق هسته‌اي در واشنگتن را آرام كند، بلكه ملاقات آنها با آمانو وضعيت را بدتر هم كرده است. آمانو در ملاقات با نمايندگان كنگره به آنان گفته توافق پادماني كه در چارچوب توافق هسته‌اي با ايران به دست آمده « قوي‌ترين توافق پادماني است كه همين حالا در دنيا وجود دارد.» او مي‌گويد، اگر اين توافق نباشد، «سطح فعاليت‌هاي ايران به همين شكل باقي مي‌ماند يا گسترش پيدا مي‌كند.» با وجود همه اينها، خيلي از سناتور‌ها مي‌گويند از پاسخ‌هاي آمانو در جلسه روز پنج‌شنبه ناراضي هستند. سناتور باب كوركر، رئيس كميته روابط خارجي مجلس سنا به خبرنگاران گفت: «به نظر من نگراني بسياري از اعضا پس از ديدار با آمانو نسبت به پيش از نشست خيلي بيشتر شد. نشست اطمينان بخشي نبود.» سناتور جان باراسو نيز گفته نگران اين است كه ايران خود مسئول جمع آوري نمونه است نه آژانس. او مي‌گويد: «مانند اين است كه از يك بازيكن (ليگ هاكي روي يخ امريكا) بخواهيد به جاي گرفتن نمونه ادرار از او، خودش نمونه ادرارش را با پست ارسال كند، آيا مي‌شود تأييد كرد نتيجه به دست آمده واقعي است.» 
  
دومينو داخل دموكرات ها
موازي با ملاقات نمايندگان كنگره با آمانو، پيوستن چاك شومر از دموكرات‌هاي ارشد سناي امريكا به جمع مخالفان توافق هم نگراني‌هاي كاخ سفيد را از احتمال رد شدن توافق بيشتر كرده است. اين سناتور اهل نيويورك كه جزو بانفوذترين قانونگذاران يهودي در امريكاست، در بيانيه‌اي گفته: «بعد از مطالعه عميق، تفكر در آن و بررسي‌هاي گسترده، تصميم گرفتم بايد با اين توافق مخالفت كنم و به طرح عدم پشتيباني، رأي مثبت بدهم.» شامر سناتور شماره 3 دموكرات‌ها به شمار مي‌آيد و نگراني‌ها اين است كه مخالفت او ممكن است راه را براي ديگر دموكرات‌هاي هم حزبي اوباما براي ابراز مخالفت با برجام هموار كند. در اولين نشانه از اثر گذاري شامر، روز پنج‌شنبه يك قانونگذار يهودي ديگر، اليوت انگل نماينده ديگر دموكرات‌ها در مجلس نمايندگان و عضو كميته امور خارجي نيز با صدور بيانيه‌اي كه رويترز نيز به آن دست يافته، گفته با توافق هسته‌اي مخالفت خواهد كرد. شومر گفته كه تحت تأثير گرايش‌هاي حزبي يا رقابت‌هاي جناحي قرار نگرفته و نمي‌گيرد و«پس از بررسي، تأمل دقيق و بررسي دقيق احساسات و انگيزه‌هاي» خودش تصميم گرفته «با اين توافق مخالفت» كند. تعداد ديگري از دموكرات‌هاي مجلس نمايندگان نيز در كنار انگل گفته‌اند مخالف توافق هستند كه از جمله آنها استيو اسرائيل، يكي از رهبران جناح دموكرات در اين مجلس است. موازي با ورود دموكرات‌ها به گود مخالفت با برجام، جمهوريخواهان نيز مخالفت‌هايشان را تشديد كرده‌اند. به گزارش بي‌بي‌سي تقريباً تمام داوطلبان نامزدي حزب جمهوريخواه در انتخابات رياست جمهوري امريكا در نخستين مناظره مقدماتي خود از توافق اتمي ايران انتقاد كردند. اسكات واكر فرماندار ايالت ويسكانسين گفته در صورت ورود به كاخ سفيد، «روز نخست به اين توافق خاتمه مي‌دهد.» سناتور رند پاول تأكيد كرده دولت اوباما از موضع قدرت با ايران مذاكره نكرده و «خيلي زود امتيازات فراواني»‌به تهران داده و ريك پري فرماندار پيشين تگزاس نيز معتقد است كنگره بايد مانع از لغو تحريم‌هاي ايران شود زيرا «اين پول به دست حكومتي مي‌رسد كه در راه تروريسم خرج مي‌كند.» همچنين ميچ مك‌كانل، رهبر اكثريت جمهوريخواهان سناي امريكا در يك موضع‌گيري تند و تيز باراك اوباما را متهم كرده براي جلب موافقت و حمايت كنگره در مورد توافق هسته‌اي رفتاري همانند رفتار يك كارزار سياسي را در پيش گرفته و به مخالفان حمله مي‌كند. با وجود سرايت مخالفت با برجام به داخل هم‌حزبي‌هاي اوباما، جاش ارنست سخنگوي كاخ سفيد يك بار ديگر ابراز اطمينان كرده كه توافق با ايران تأييد خواهد شد. او در كنفرانس خبري خود در كاخ سفيد گفت: اطمينان داريم با حمايت نمايندگان دموكرات از حق وتوي اوباما، مجلس نمايندگان توانايي لغو وتوي اوباما را نخواهد داشت. 
  
تكذيبيه؛ اين بار در خود واشنگتن
مؤسسه مطالعات امنيت بين‌الملل در واشنگتن به تازگي تصاويري ماهواره‌اي منتشر كرده كه در آن ادعا شده با توجه به وجود بولدوزر در پارچين، ايران در حال تلاش براي سرپوش گذاشتن بر فعاليت‌هاي هسته‌اي غيرقانوني پارچين پيش از ورود بازرسان آژانس است. اين ادعا هنوز در تهران تكذيب نشده، از سوي امريكايي‌ها رد شده است. «مارك تونر» معاون سخنگوي وزارت خارجه امريكا مي‌گويد: «نمي‌توان اثرات فعاليت‌هاي پيشين را به راحتي از بين برد.» تونر در خصوص اين تصاوير منتشره و اخبار مرتبط با آن گفت: «قصد ندارم در خصوص هر اطلاعاتي كه در اين زمينه داريم، نظر بدهم اما مي‌گويم كه نمي‌توان آثار فعاليت‌هاي گذشته (اتمي) را به راحتي از ميان برد.» ارنست مونيز وزير انرژي امريكا پيش از اين چندين بار در جلسات استماع كنگره گفته بود آثار فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي، ميكروسكوپي است و حتي طي سال‌ها از بين نمي‌رود. 

 

منبع : روزنامه جوان

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.