جان کری: ایران حق غنی‌سازی ندارد

/ وزیر خارجه آمریکا گفت: ما همواره گزینه نظامی را روی میز داریم/ ۲۰ سال ردیابی زنده تلویزیونی بر روی تولید سانتریفیوژ ایرانی‌ها خواهیم داشت/ از نظر بازرسی هیچ توافقی در جهان نظیر توافق هسته‌ای ایران نیست/ سپاه همچنان خواستار بمب هسته‌ای است

 

جان کری گفت: ایران مخصوصا به ما گفت اگر ما به این توافق برسیم،آماده هستیم با شما درباره مسائل دیگر منطقه‌ای گفتگو کنیم و من معتقدم این فرصت است.

 

 

 جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در جلسه پرسش و پاسخی با تامسون رویترز سردبیر این شبکه در مقر رویترز در نیویورک در خصوص جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و پنج به اضافه یک شرکت کرد.

رویترز در اولین سئوال خود ادعا کرد و پرسید، ایرانی ها واقعا بدنبال سلاح هسته ای هستند. شما درباره چه چیزی به توافق رسیدید؟

جان کری گفت: این موضوعی است که مورد توجه افراد بسیاری است و باتوجه به این که ما با ایرانی ها از سال هزار ونهصد وهفتاد ونه گفتگویی جدی نداشتیم، این موضوعی مهمتر از هر چیزی است.

وی افزود: با توجه به همه مولفه های بسیار پیچیده و شکننده در خاورمیانه، در این لحظه حساس قضاوت ما این است که مسلما ایران در دوره ای بدنبال تسلیحات هسته ای بوده است و ما تردیدی در این زمینه نداریم. ما در سال دوهزار وسه مچ آنها را با تاسیسات و مواد گرفتیم و البته درباره آن افشاگری کردیم. همانطور که همه می دانند درباره تاسیسات زیرزمینی در فوردو، آنها ادعا می کنند در آن زمان اعلام کرده بودند اما ما آن را کشف کردیم. بنابراین باید این مطلب را بگویم درباره ایران همیشه یک نبرد وجود داشته است و همچنان در برخی از دوره ها تا جایی که آنها در برنامه هسته ای خود پیش رفتند، این نبرد وجود داشته است. آنها براساس قضاوت ما و قضاوت همه متحدان ما، از آن دوره به بعد بدنبال تسلیحات هسته ای نبودند و آیت الله خامنه ای فتوایی صادر کرد که من می دانم اگر شما مسلمان نباشید،تاثیری برای شما ندارد اما او یک فتوا صادر کرد که هیچ کس نباید بدنبال سلاح هسته ای باشد و آنها هرگز بدنبال سلاح هسته ای نخواهند رفت. ما به صورت موثر به آنها گفتیم اجازه دهید این فتوا را بگیریم و در داخل یک سیاست و توافق قرار دهیم و تلاش کردیم به صورت موثر این کار را کردیم.

وی اضافه کرد: من به شما می گویم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همچنان آن (سلاح هسته ای) را می خواهد و آنها با این توافق مخالفت کردند اما رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و آیت الله (رهبر معظم) و دولت فعلی توافقی را قبول کردندکه برای همیشه برای داشتن یک سلاح هسته ای و دنبال یک سلاح هسته ای رفتن یا هر نوع تحقیقات مربوط به تسلیحاتی کردن برنامه خود منع شدند و این یکی از قوت های این توافق است و این یکی از موضوعاتی است که ما بر آن تاکید می کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست در مقر رویترز در نیویورک گفت، پشت کردن به توافق اعتبار آمریکا را حتی در نزد متحدانش نیز از میان می برد.

مجری برنامه گفت: بار دیگر از نو شروع می کنیم، وی نه فقط می بایست به عنوان وزیر امور خارجه با ایران به مذاکره می نشست، می بایست این ائتلاف را که شامل روسیه، چین و کشورهای دیگر نیز بود حفظ می کرد که الزاما از وی حرف شنوی نداشتند و حتی می دیدیم که فرانسه نیز با ما اختلاف داشت، البته انگلیسی ها با عقلانیت دنبال می کردند. زمانی که وارد شدید و این مسئولیت را دنبال کردید، فرض را بر این بگیریم که شما هیچ کاری نکرده اید، در این صورت موضع ما کجا بود؟ ایران کجا بود؟ اگر این فرصت را از دست بدهیم، اوضاع چه میزان خطرناک خواهد بود؟

جان کری گفت :گوش کنید، من به صورت مستقیم به این سوال جواب می دهم ولی می بایست این توافق را در چشم انداز مناسب آن نگاه کرد. می بایست به تاریخ نگاه کرد، زمانی که می شنوم که یک سناتور یا نماینده کنگره می گوید باید توافقی بهتر داشت و باید مذاکرات کنار گذاشته شود تا توافقی بهتر به دست آید، چنین اتفاقی روی نمی دهد. توافق بهتری در کار نیست، زیرا جرج بوش تلاش و اعتبارش این بود که می خواهد توافقی بهتر را به دست آورد و در دو هزار و هشت نیز تلاش کرد تا توافق بهتری به دست آورد.

وی ادامه داد: اتفاقی که روی داد این بود که ایران از صد و سه یا چهار سانتریفوژ به نوزده هزار سانتریفوژ رسید. آنها به دوازده هزار کیلوگرم مواد شکافت پذیری با غنای کم رسیدند که اگر بیشتر غنی می شد، می شد بین ده تا دوازده بمب از آن ساخت. آنها در چرخه سوخت ورزیده شدند. آنها نوزده هزار سانتریفوژ داشتند که در صورت تصمیم، می توانستند به سرعت به فرار هسته ای دست بزنند. البته این کار را نکردند. از این رو، همه در این اتاق و هر کسی در جهان که به این توافق نگاه می کند، می بایست درک کند که نمی توان نشست و گفت نه، من موافق نیستم و باید توافقی جدید به دست آورد، ما توافقی بهتر می خواهیم. در عین حال تاریخی را که به اینجا رسیده است، در نظر نگیرد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: وقتی کسی می گوید که وای خدای من! آنها بعد از پانزده یا سیزده سال به کشوری در آستانه هسته ای شدن تبدیل می شوند، باید گفت آنها همین الان نیز کشوری در آستانه هسته ای شدن هستند. آنها این چنین شده اند و این در حالی بود که سیاست ما، عدم غنی سازی بود. زمانی که من وزیر امور خارجه شدم، چه دیدم؟ دیدم که دوازده هزار مواد هسته ای که برای ساخت ده تا دوازده بمب کافی بود، نوزده هزار سانتریفوژ وجود دارد، کشور در چرخه سوخت ورزیده شده است و با شتاب به سوی تکمیل راکتور آب سنگین پلوتونیوم اراک حرکت می کند که به آنان امکان می دهد پلوتونیوم قابل استفاده در بمب برای ساخت دو بمب در سال را به دست آورند. ما آنها را از این مرحله عقب رانده ایم، فقط رئیس جمهور اوباما برنامه ای را به اجرا گذاشته است که آنها را متوقف می کند.

کری ادامه داد: البته چیزی که باعث می شود در این خصوص برای ایران اعتبار قائل شد این است که آنها دو سال است که به صورت کامل به توافق موقت، پای بند بوده اند. آنها تولید سانتریفوژهای خود را عقب رانده اند، اراک را عقب رانده اند، آنها در واقع همه فعالیت ها در اراک را متوقف کرده اند و ما بر سر آن مذاکره کردیم. آنها همه فعالیت های غنی سازی در فردو را متوقف کردند و ما با بازرسی های بیست و چهار ساعته و همه روزه از این تاسیسات، آن را راستی آزمایی کردیم. ما همچنین بازرسی های بیست و چهار ساعته و همه روزه از تاسیسات نطنز را داشتیم که آنها همه غنی سازی بیست درصدی خود را برداشتند و ذخایر خود را از میان بردند. از این رو، وقتی برخی ها می گویند ما توافق بهتر می خواهیم و (به این توافق) نه خواهیم گفت، این رای نه، آنچه را که قرار است پانزده سال یا بیست سال دیگر روی می دهد، به همین فردا منتقل می کند در حالی که هیچ تحریم و بازرسی وجود ندارد و آنها نیز ملزم به کاری نیستند زیرا بعد از عقب نشینی ما از توافق، هر کاری که دوست داشته باشند، انجام می دهند.

مجری برنامه گفت: ممکن است برخی ها بگویند خوب بگذارید پنج بعلاوه یک را دوباره جمع و بر سر یک توافق بهتر مذاکره کنیم. وقتی با مشکل جمع کردن دوباره این پنج بعلاوه یک روبرو هستیم که بایست در همان موضع قرار گیرند.

کری گفت: یکی از مشکلات این است که ما احساس می کردیم اهمیت پیشبردن این مذاکرات این است که تحریم ها همین الان نیز در حال لرزیدن هستند. به یاد داشته باشید که ما با ایران معامله نمی کنیم، ما تحریم های اولیه داریم و تحریم های اولیه به جای خود خواهد بود. تحریم ها علیه آنها (ایران) در خصوص تسلیحات به جای خود می ماند و دیگر قطعنامه های شورای امنیت در منع ارسال سلاح به حوثی ها، شیعیان عراقی، شبه نظامیان عراق و حزب الله به جای خود باقیست. ما همه کارهایی را که می بایست برای تغییر رفتار آنها لازم بود داشتیم و نتوانستیم مناسب عمل کنیم ولی مساله اصلی اینجاست که براساس این توافق، ایران در چارچوبی تنگ تر قرار می گیرد، زیرا می بایست به تعهدات بین المللی خود پای بند باشد زیرا احتمال و خطر تحریم ها باقیسیت و در صورت بازگشت، یک کشور به تنهایی می تواند این کار را بکند و در این راه حمایت آلمان، فرانسه، انگلیس، چین و روسیه را داریم و زمانی که این اتفاق افتاد، آنها تحت یک فرایند قرار می گیرند.

وی ادامه داد: با این حال عده ای فکر می کنند خب ما به اندازه کافی قوی هستیم، ما تحریم های ثانویه داریم و می توانیم دیگران را مجبور کنیم که آنچه می خواهیم انجام دهند. من این صحبت ها را امروز صبح در تلویزیون شنیدم، از برخی از سازمان های مخالف این توافق شنیدم و همواره این صحبت را می کنند که آمریکا به اندازه کافی قوی است، بانک های ما به اندازه کافی قدرت دارند، می توانیم فشار بیاوریم و دوستان خود را واداریم هر کاری که می گوییم، کنند. خیلی از تجار در این اتاق هستند، آیا شوخیتان گرفته است؟ آمریکا می خواهد شروع به تحریم متحدانش، بانک ها و صنایعشان کند؟ فقط به خاطر اینکه ما از این توافق عقب نشسته ایم؟ آنها را مجبور به انجام کاری که می خواهیم بکنیم آن هم بعد از موافقت آنان با توافقی که ما نیز با آن موافق بودیم؟ شوخیتان گرفته است؟ آنها خیلی صریح می گویند این ما هستیم که بهای تحریم های شما را می دهیم، این اوباما بود که رژیم تحریم هایی را ایجاد کرد که تاثیر داشت.

کری گفت: من در چین بودم، ما چینی ها را قانع کردیم که نفت بیشتری را خریداری نکنند. ما هند و دیگر کشورها را قانع کردیم که گام پس بکشند، می توانید تصور کنید که آنها را بعد از آنکه قانع کردیم در این تحریم ها شریک باشند که ایران را به میز گفتگوها بیاید، خودشان را تحریم کنیم، آنهم بعد از آنکه ایرانیان نه فقط به میز گفتگوها آمدند بلکه توافق نیز کردند. ما به توافق پشت کنیم و به آنها بگوییم یا باید به قواعد ما پای بند باشید یا تحریم می شوید.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت این دستور العمل وجود دارد که دلار آمریکا دیگر ذخیره ارزی در دنیا نباشد و صحبت هایی نیز در این خصوص مطرح می شود. اگر آمریکا بخواهد به این شکل رفتار کند، نه فقط آنها (کشورهای همراه آمریکا) را در خصوص تحریم ها از دست می دهیم و اگر دست به اقدام نظامی بزنیم، حمایت آنها را نیز از دست می دهیم. می توانید تصور کنید، اسرائیل و آمریکا دست به اقدام نظامی بزنند زیرا ما وضعی را ایجاد کردیم که ایران از کارهایی که می کند عقب نشینی کند، به توافقی که خود آن را به دست آوردیم پشت کنیم، شورای امنیت با اتفاق آرا آن را تایید کرده است و ما به آن پشت کنیم. این کار بی معنی است.

وی افزود: حال، ممکن است بحث ها در خصوص کیفیت این توافق باشد ولی من به شما می گویم که این توافق، توافقی خوب است. کار را تمام می کند و لحظه ای را برای توضیح دادنش می گیرم. درست کردن آنچه که در توافق موقت به دست آورده ایم و الان دو سال است که این کار ادامه دارد، آنها (ایران) می بایست دو سوم از سانتریفوژهای خود را بردارند تا از تحریم رهایی یابند، تا زمانی مدت زمان فرار هسته ای در ده سال از دو ماه به یک سال نرسد. البته این کار به آرامی صورت می گیرد، شروع شده است و وقتی به سال پانزدهم رسیدیم، اگر نگوییم هیچ، منابع بسیار اندک خواهند داشت و در ده سال اول، هیچ سانتریفوژ پیشرفته ای نخواهند داشت. آنها برخی تحقیقات را خواهند داشت ولی راهی بسیار طولانی پیش روی دارند تا سانتریفوژهای قابل اعتمادی برای یک برنامه عمده داشته باشند. در طول این مدت پانزده سال، آنها نمی توانند بیش از سه ممیز شش یا هفت درصد غنی سازی کنند. همه به شما می گویند که یک برنامه غیر نظامی، غنای مورد نیاز سه تا چهار یا پنج درصد خواهد بود. می توان برای برنامه های پزشکی و تولید ایزوتوپ های پزشکی یا سوخت برخی تاسیسات هسته ای، غنی سازی بیست درصدی داشت. ولی به هر روی همه چیز در این غنی سازی کم و بیست درصدی می ماند و برای تولید بمب، می بایست به غنی سازی بیشتر پرداخت. چون این یک برنامه غنی سازی غیر نظامی است، حتی بعد از سال پانزدهم، در هر یک از تاسیسات آنها که ما تاسیسات اعلام شده می خوانیم، آژانس بین المللی انرژی اتمی برای همیشه، نه ده سال، بیست یا بیست و پنج سال، حق بازرسی از هر تاسیساتی را که ظن می رود تاسیسات هسته ای باشد خواهد داشت و آنها حق داشتن تاسیسات اعلام نشده را ندارند. اگر ایران نخواهد پای بند باشد، بازمی گردیم به جایی که حضور داشتیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: با این حال، این کار را با حمایت جامعه بین المللی انجام می دهیم.

جان کری گفت:ایرانی ها باید دو سوم سانتریفوژ خود را از کار بیاندازند و آنها را انبار کنند، از جای خود بردارند و در تاسیسات دیگری انبار کنند.آنها ناچارند لوله کشی و برق )سانتریفوژها( را از کار بیاندازند وآنها را از بین ببرند.این موجب می شود که زمان گریز هسته ای بیشتر شود.آنها ناچارند ذخایر مواد شکافت پذیر خود را از دوازده هزار کیلو به سیصد کیلو به مدت پانزده سال کاهش دهند.شما حتی اگر بخواهید بمب بسازید نمی توانید به لحافظ فیزیکی با ذخایر سیصد کیلوگرم و سه ممیز شصت و هفت درصد این کار را انجام دهید.شما نمی توانید این کار را انجام دهید.علاوه بر این بعد از آن، ما در آینده بازرسی بیست و چهار ساعته از همه تاسیسات آنها خواهیم داشت. ما مهرو موم های الکترونیکی بر روی سانتریفوژها می زنیم.ما پیام ها با اشعه ها درباره سطح غنی سازی آنها دریافت خواهیم کرد.همچنین صد وپنجاه بازرس دیگر به ایران خواهند رفت و در آنجا دفتر خواهند داشت و زندگی خواهند کرد وهر روز درباره این برنامه کار خواهند کرد.براساس ارزیابی جامعه های اطلاعاتی و وزارت نیرو ما،این احتمال وجود ندارد و آنها نمی توانند یک چرخه کامل مخفی و جداگانه سوخت ایجاد کنندواین کار شدنی نیست مگر این که شناسایی شود.

وی گفت: من نمی توانم به شما بگویم که ایران شاید در پانزده سال برای تلاش برای گریز هسته ای تصمیم نمی گیرد اما می توانم به شما بگویم که اگر آنها این کار را انجام دادند،ما مطمئنا آن را خواهیم دانست.ما بیست سال ردیابی زنده تلویزیونی بر روی تولید سانتریفوژ آنها خواهیم داشت و ما درباره روند بیست و پنج ساله که در هیچ توافقی در جهان چنین چیزی ندارد،مذاکره کردیم که با آن استخراج از معدن و آسیاب تا کیک زرد،گاز ،سانتریفوژ و زباله را رد یابی می کنیم. بنابراین بیست و پنج سال ردیابی ، سیاست اطمینان بخشی قابل توجه در برابرتوانایی تولید بمب است اما ما هچنین براساس پروتکل الحاقی توانایی داریم که براساس این توافق به صورت ابدی است.ما حق ابدی نظارت برای هرجایی را داریم که مشکوک هستیم آنها در حال نقض توافق هستند.ما در سال دوهزار بدون بازرسان کشف کردیم که آنها در حال انجام چه کاری هستند.من به شما می گویم ما مطمئن هستیم ما با بازرسان با همه زنگ ها و سوت ها(سیستم های هشدار دهنده) که در آنجا قرار داده ایم، خواهیم دانست که آنها در حال انجام چه کاری هستند و به همین جهت می گوییم اسرائیل ،همه کشورهای حوزه خلیج(فارس)، هر کشوری در منطقه و آمریکا که نگرانی های امنیتی خود را دارد با داشتن این توافق به نسبت نداشتن این توافق امن تر خواهد بود زیرا اگر این توافق را انجام ندهیم علاوه بر این که از متحدان خود انگلیس ،فرانسه و آلمان و چین و روسیه غیرمتحدان اما طرف های ذینفع دور می شویم بلکه وجه اخلاقی را که در ما ریشه دار است، از دست خواهیم داد.

وی افزود: ما در صورت نداشتن توافق ایران را رها خواهیم کرد تا برنامه خود را بدون محدودیت ها و بازرسی ها و کاهش ذخایر و بدون این که بدانیم آنها در حال انجام چه کاری هستند، آزادانه انجام دهد. فکر می کنید در آن صورت چه اتفاقی خواهد افتاد.من از همه شما در اینجا این سوال را می پرسم.فکر می کنید چه اتفاقی خواهد افتاد زمانی که ایران محدودیتی نداشته باشد،بازرسی نداشته باشدو آزادانه به خاطر دور شدن ما برنامه خود را انجام دهد؟ آن موقع شما فریاد های همهمه را خواهید شنید که خدایا، رئیس جمهور اوباما آنها در حال غنی سازی هستند.اکنون این یک تهدید است و ما چه کار می توانیم درباره آن انجام دهیم.اجازه دهید مذاکره کنیم.ما فقط مذاکره کردیم.به همین جهت رئیس جمهور گفت که این منجر به اطمینان خواهد شد زیرا آنها کاری را انجام خواهند داد که فکر می کنندحق انجام آن را دارند واحساس می کنند حق مشروع آنها است زیرا آنها توافق را امضاء کردند.آنها آماده هستند دو سوم سانتریفوژهای خود را از بین ببرند.ذخایر خود را از بین ببرند.از محدودیت ها و معاهده منع تکثیر تعبیت کنندو آنها نگفتند که این کار را انجام نمی دهند.

سر هری سردبیر رویترز پرسید آیا آنها می خواهند حق غنی سازی داشته باشند؟

جان کری گفت:آنها حق غنی سازی ندارند. در معاهده منع تکثیر هیچ حق غنی سازی وجود ندارد بلکه ان پی تی درباره حق غنی سازی سکوت اختیار کرده است و به صورت اتوماتیک به افراد حق غنی سازی نمی دهد اما ان پی تی (معاهده منع تکثیر) همچنین این مسئله را ممنوع نکرد.ان پی تی نمی گوید که شما نمی توانید غنی سازی انجام دهید.حدود دوازده کشور عضو ان پی تی که ما از بین آنها هستیم غنی سازی انجام می دهند.ما در حال حاضر در حال انجام این کار نیستیم اما دیگران انجام می دهندکه شامل برزیل و آرژانتین و گروهی از کشورها است که از غنی سازی استفاده می کنند.بنابراین آنچه که آنها درباره آن به شدت بحث می کنند این است که آنها می گویند حق برنامه صلح آمیز هسته ای دارندو می خواهند بتوانند ایزوتوپ های پزشکی تولید کنند که باید برای انجام این کار غنی سازی انجام شود و آنها می گویند می خواهند دیگر تحقیقات پزشکی انجام دهندو نیاز به حق غنی سازی دارند،البته حق نه بلکه باید بتوانند غنی سازی انجام دهند زیرا آنها حق ندارند.

وی گفت: بسیار مهم است در اینجا که به خاطر آوریم هر کاری که آنها انجام می دهندبرای همیشه تحت مجوز آژانس بین المللی انرژی اتمی و براساس تبعیت آنها از روند آژانس بین المللی انرژی اتمی است.هرسال ، آژانس بین المللی انرژی اتمی تاییدمی کند که هر کشور عضو ان پی تی از آن تبعیت کرده است یا نکرد و نتیجه گسترده خود را ارائه می دهد که آیا آنها مقررات تاسیسات اعلام شده و احتمال فعالیت های اعلام نشده را نقض کردند یا نکردندو فقط در صورتی که آنها مبرا باشند به آنها اجازه داده می شود به فعالیت های خود ادامه دهند. هر سال ما بازرسی خواهیم داد تا به این نتیجه برسیم. بنابراین آنها باید از محدودیت ها تبعیت کنند. آنها با شور و حرارت می گویند نگاه کنید کشوری خاص دانشمندان ما را ترور کرده است، شما و دیگران با ابزارهای تاکتیکی به ما حمله کرده اید و تلاش کردید برنامه ما را برهم زنید.ما در برابر همه این حملات مقاومت کردیم و به برنامه خود که فکر می کنیم حق ما است،ادامه دادیم زیرا ما هرگز خارج از ان پی تی نبودیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: آنها هرگز ان پی تی را ترک نکردند و زمانی که مواد شکافت پذیر کافی برای ده تا دوازده بمب داشتند، ما معتقد نیستیم که آنها برای تولید بمب تلاش کردند. یک چیزی که اینجا نمی توانیم آن را دور بیاندازیم دانستن است.یکی از چیزهایی که من نگران هستم در صورتی که به گزینه نظامی متوسل شویم ......(کری این جمله را ادامه نداد).ما گزینه نظامی را در اختیار داریم و من می دانم رئیس جمهور اوباما زمانی که ما مجبور باشیم آماده استفاده از این گزینه است. زمانی که من وزیر امور خارجه شدم و در دفتر ریاست جمهوری با وی تنها بودم به وی گفتم آقای رئیس جمهور ! آیا من به عنوان وزیر امور خارجه به اسرائیل یا هر کشوری دیگر در منطقه بگویم ما آماده استفاده از گزینه نظامی هستیم و می خواهم بدانم شما جدی هستید،وی به من نگاه کرد و گفت جان من به شما قول می دهم. من تنها رئیس جمهوری هستم که سلاح های را برای انجام این کار طراحی و مستقر کردم و اگر این تنها گزینه باشد این کار را انجام خواهم داد اما سپس گفت من معتقدم ما به جهان قول دادیم نخست دیپلماسی را بیازمایم تا بتوانیم ببینیم می توانیم به توافقی برسیم که مجبور نباشیم از این گزینه استفاده کنیم.این گزینه همیشه در دسترس ما است اما ما نخست قول دادیم به توافقی برسیم که براساس اعتماد نیست بلکه قابل راستی آزمایی است. دوستان! من معتقدم ما این توافق را داریم. این توافق قابل راستی آزمایی است. ما دربین اسرائیل ،کشورهای خلیج(فارس)، آمریکا، آلمان، فرانسه،انگلیس ،چین و روسیه ظرفیت اطلاعاتی کافی داریم تا بدانیم که آنها در حال انجام چه کاری هستند و این کار را انجام خواهیم داد. ما همواره گزینه نظامی را داریم که در صورت ناچار بودن می توانیم استفاده کنیم.

سردبیر رویترز پرسید شما از کشورهای خلیج (فارس) و امارات با تایید این توافق بازگشتید. آیا درست می گویم؟

جان کری گفت:آنچه که کشورهای حوزه خلیج(فارس) به وضوح گفتند این بود که اگر این توافق به صورت کامل اجرا شود که ما مسلما نیت انجام این کار را داریم،مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهد شد و ثبات منطقه را افزایش خواهد داد.این بیانیه آنها بود که بسیار شجاعانه و صریح بود.من به شما نمی گویم که کشورها نگرانی ندارند. دوستان ما در اسرائیل مسلما نگران هستند. من بیست و هشت سال ونیم تا بیست و نه سال در سنای آمریکا بودم.من صد درصد رای در حمایت از اسرائیل را در سابقه خود دارم.من چالش بر موجودیت اسرائیل را درک می کنم و بارها با نخست وزیر درباره این مسئله صحبت کردم. ما توافق داشتیم و آنها مخالفت می کردند.ما دیدگاههای متفاوتی داریم و به آن احترام می گذارم. وی )نتانیاهو( نماینده اسرائیل است و ما نماینده آمریکا هستیم که ما نیز در این منطقه منافع زیادی داریم.یکی از تعهدات ما این است که ما هرگز اجازه نمی دهیم اسرائیل از خارج مورد حمله یا اخاذی قرار گیرد یا با تهدید موجودیتی روبرو شود.ما اجازه نمی دهیم دوستان و متحدان ،کشورهای خلیج )فارس( با چنین وضعی روبرو شوند. به همین جهت ما در کمپ دیوید بیانیه بسیار صریح و قوی درباره افزایش تعهد ما به امنیت آنها صادر کردیم که شامل کار بر روی دفاع موشکی بالستیک، آموزش نیروهای ویژه ،مقابله با تروریسم و ستیزه جویی است که ما با آنها عمیقا تعامل خواهیم داشت تا با فعالیت های شنیع ایران را مقابله کنیم.

وی گفت: دوستان،هیچ چیز در این توافق مسلما تمرکز به این مسئله ندارد مثلا افرادی می گویند جناب وزیر چرا شما مذاکره کردید،در حالی که آنها باید شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل را متوقف می کردند. چرا شما مذاکره کردید در حالی که آنها از یمن خارج نشدند و آنچه را که با حزب الله در انجام هستند،متوقف نکردند.پاسخ آن بسیار ساده است.اگر همه شما مانند من می پذیرید که ایران مشکلی در منطقه است یا بوده است،آیا بهتر است ایران دارای سلاح هسته ای را به عقب رانیم یا ایران بدون سلاح هسته ای را.کاملا روشن است. تنها تهدید بزرگ برای منطقه دستیابی آنها به سلاح هسته ای است. بنابراین ما بر روی خلاص شدن از سلاح هسته ای تمرکز کردیم. هیچ چیز از توانایی ما برای مقابله با آنها در زمینه قاچاق اسلحه آنها ،حمایت آنها از ترور، دست نشانده های آنها که به کشورهای مختلف می فرستند،حمایت آنها از اسد ، اقدامات نامطلوب آنها در کنار شیعیان عراق کم نشده است. ما با همه اینها مقابله خواهیم کرد اما به شما می گویم با توجه به تجاربی چندین ساله که با آنها مذاکره کردم آنها به من گفتند زمانی که به این توافق برسیم،آنها آماده هستند درباره مسائل منطقه ای گفتگو کنند و ما شاید بتوانیم در جاهای دیگری تلاش کنیم. من امروز از همتای ایرانی خود پیامی دریافت کردم. وی در بیروت و در حال گفتگو با مقامات دولتی در آنجا است. وی هفته گذشته در کویت و قطر بود.وی در حال تماس با این کشورها است. آیا این امکان وجود دارد که روحانی و ظریف می خواهند کاری متفاوت انجام دهند.من پاسخ را نمی دانم اما می دانم ما زمان زیادی داریم که می توانیم همه اینها را مورد آزمایش قرار دهیم و به جهان وعده دادیم تلاش می کنیم آن را آزمایش کنیم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست در مقر خبرگزاری رویترز گفت، مخالفان توافق با ایران به پیامدهای رد این توافق نیز بیندیشند.

مجری برنامه گفت: موضوعی که در این میان مطرح است شمار عمده ای از سران موساد و چهره های امنیتی در اسرائیل طرفدار این طرح هستند. چرا این موضوع را طرح نمی کنند؟ از موضوعی خجالت زده هستند؟

کری گفت: نه! موضوع این نیست! من گفته ام که سران موساد، سران شین بت یا هفت نفر از سران شین بت گفته اند که از این طرح حمایت می کنند. افرادی در اسرائیل هستند که طرفدار این توافق هستند ولی تنش ها و سیاسی کاری های زیادی هستند که البته نمی خواهیم واردش شویم. می خواهیم همه شما این توافق را به شکلی که واقعا وجود دارد، ارزیابی کنید. تحریف های زیادی در این میان وجود دارد، کسانی درباره صد و پنجاه میلیارد دلاری صحبت می کنند که در اختیار ایران قرار می گیرد. موضوع اصلا این نیست و این میزان پول به دست ایران نمی رسد. پول واقعی که احتمالا ایران به صورت نقدی دریافت می کند بین پنجاه تا پنجاه و پنج میلیارد دلار است، زیرا از آن صد و پنجاه میلیاردی که نوشته شده است، بیش از بیست میلیارد به خاطر طرح های اجرا شده به چین تعلق می گیرد. دهها میلیارد دلار وام ناکارآمد وجود دارد. مقادیر زیادی نیز تعهد دولتی وجود دارد. صندوق بین المللی پول می گوید بین بیست و پنج تا چهل میلیارد دلار ذخیره برای فایننس بین المللی نیاز هست. ملزومات بانکی، پرداخت های توازن مالی و تجاری در میان هستند. در کنار اینها، ایران می بایست کارهایی برای حفظ اقتصاد کند. برای ادامه صادرات نفت و فروش آن برای تامین نیازهایشان، آنها نیاز به دویست تا دویست پنجاه میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش نفتی دارند تا به جایی که پنج سال پیش قرار داشتند، باز گردند.

وی ادامه داد: آنها نیاز به سرمایه گذاری عمده در بخش کشاورزی و طرح های بزرگ زیر ساخت ها دارند. از دیگر سو، روحانی نیاز به آماده کردن زمینه ها برای انتخابات سال آینده دارد و باید اقتصاد ایران احیا شود. از این رو بسیار اهمیت دارد که روی این موضوع تمرکز داشت. برخی مسائل محرمانه که نمی توان مطرح کرد به ما نشان می دهد که این پول قرار است کجا برود و ما از نمایندگان کنگره خواستیم که به این استناد کنند، زیرا درباره آنچه که در ایران روی می دهد، بسیار آموزنده است و آنها برای اینکه رای را به صورت مناسبی بدهند، باید از آن اطلاع داشته باشند.

کری افزود: در کنار بحث های بیخود، برخی ها می گویند که خب! شما می خواهید بعد از پانزده سال، به آنها مشروعیت داشتن سلاح بدهید! اصلا اینگونه نیست. در واقع، توافق به صورت خیلی مشخص بیان می دارد که ایران هرگز نمی تواند به سلاح اتمی دست یابد، به دنبال آن باشد یا در فعالیت های تسلیحاتی که امکان چنین چیزی را فراهم می آورد، وارد شود. ما با منع فعالیت های مربوط به ریخته گری، سامانه های چندگانه انفجاری که برای سلاح (اتمی) نیاز هست و کار آنان روی آزمایش مکانیکی درباره سانتریفوژها توافق کرده ایم. در واقع، ما در این توافق بسیار ریز عمل کرده ایم، گراهام آلیسون که عمری در این زمینه ها صرف کرده است گزارشی را منتشر و نه دلیل را برای لزوم حمایت از این توافق اعلام کرده است. بیست و نه فیزیکدان و دانشمند از استانفورد، هاروارد، ام آی تی و سراسر کشور دیروز یا پریروز نامه ای را منتشر کردند و گفتند که این توافقی واقعا خوب است و دلایل آن را نیز منتشر کردند. از این رو، باید برای درک این توافق، از مسائل سیاسی نیز فراتر رفت.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: چقدر از افراد حتی پیش از آنکه این توافق را خوانده باشند، با آن به مخالفت پرداختند. چقدر افراد توئیت کردند که این توافقی بسیار بد است هر چند که آنها گفتند که توافق لوزان آنها را از بابت اینکه چقدر جزئیات دارد، شگفت زده کرد. ما نیز در واقع آنچه را که در لوزان به دست آورده بودیم، تقویت کردیم. این توافق، در مقایسه با آنچه که در لوزان به دست آمد به مراتب قوی تر بود.

مجری برنامه گفت: برخی نیز می گویند که شما، البته نه شخص شما بلکه حامیان این توافق چهره ای بد از مخالفان ارائه می کنید.

کری در واکنش گفت: به نظر من می بایست در این خصوص کلا سیاسی کاری را کنار گذاشت. زمانی من صحبت از پیامدهای رد این توافق می کنم، کسی را متهم نمی کنم که عمدا این پیامدها را انتخاب کرده است، هر چند که در برخی جلسات نشست، صحبت های تندی درباره اینکه چه کسی برنده جنگ می شود، مطرح شد. با این حال، چیزی که می گویم این است که همه می بایست پیامدهای اقدام کنگره در بی اثر کردن وتوی رئیس جمهور و رای منفی دادن را ارزیابی کنند. من مدت زمان زیادی در کار تحلیل این موضوع بودم و مدت زمانی طولانی رئیس کمیته روابط خارجی بودم، زمانی که دولت از من این ماموریت را خواست، مدت زمانی طولانی درگیر ارزیابی این مساله بودم. این را می توانم بگویم که آیت الله (خامنه ای) تا چه اندازه به غرب بی اعتماد و مظنون است. از دیدگاه آنان همواره این موضوعات مطرح می شود که شما چه غلطی می کنید؟ شما از صدام حسین در جنگ با ما حمایت کردید؟ ما شش سال (هشت سال) درگیر جنگ بودیم و نزدیک به یک میلیون نفر را از دست دادیم و شما به او سلاح می دادید تا هر کاری بکند. زمانی که آنها به شهروندان ما حمله شیمیایی کردند، شما به شورای امنیت نرفتید ولی درباره اسد این کار را می کنید. البته من از این صحبت ها دفاع نمی کنم و صحبت از مشروعیت اینها نیست؛ ولی موضوع اینجاست که اگر ندانید افرادی که با آنها مذاکره می کنید چگونه می اندیشند، نمی توانید با آنها مذاکره کنید. حقیقت این است که وی (رهبر انقلاب) حتی برای ورود به این مذاکرات تا چه اندازه محتاط و بد بین بود، باور داشت که آنها حق مطلق در این برنامه دارند، از ان پی تی خارج شوند و غیره، با این حال روحانی، ظریف و دیگران آنها را قانع کردند که اهمیت دارد این موضوع حل و فصل شود.

کری افزود: حال با وجود همه این بی اعتمادی ها، آنها پای میز گفتگوها ماندند و توافق کردند، زیرا روحانی باور داشت که ضروری است حتما از تحریم ها خارج شد، تحریم هایی که باعث شد سر میز گفتگوها حاضر شوند. به هر روی، بروید و قطعنامه های شورای امنیت را نگاه کنید که این چارچوب را فراهم آورد. قطعنامه 1929 به صورت خاص می گوید اگر ایران در میز گفتگوها حاضر شد و شروع به گفتگو کرد، تحریم ها برچیده می شود، نگفته است که به توافق برسید بلکه گفته است که مذاکره کند. آنها نه فقط وارد مذاکرات شدند بلکه به توافق نیز رسیدند و ما هنوز همه این تحریم ها را برنداشته ایم.

وی افزود: ما همچنان تحریم های موشکی، تحریم های تسلیحاتی، تحریم های اولیه، تحریم ها افرادی مانند سلیمانی، تحریم های مربوط به حمایت ایران از تروریسم، نقض حقوق بشر و فعالیت های منع اشاعه همچنان به جای خود باقیست. فکر کنید، این تحریم ها برداشته نشده اند، ما همچنان توافق را داریم. چه مشروعیتی برای اجرای این تحریم ها وجود دارد اگر ما بعد از مذاکرات بگوییم نه.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه نشست در مقر خبرگزاری رویترز گفت، براساس ساز و کار پیش بینی شده در توافق، آمریکا می تواند به تنهایی و بدون همراهی کشورهای دیگر تحریم ها را علیه ایران باز گرداند.

مجری برنامه گفت: شما پیشتر درباره سانتریفوژها و کنترل های آنان صحبت کردید. می توانید به صورت خاص به این مساله پاسخ بدهید، سناتور شومر چندان از فرصت بیست و چهار روزه ای که ایرانیان دارند راضی نیست و آن را بسیار طولانی می داند.

جان کری گفت: شومر از دوستان خوب من است و من برای وی احترام بسیار زیادی قائل هستم و از نظر سیاسی نیز فردی بسیار هوشیار به شمار می آید. هر کس به دیدگاه سیاسی که دارد وابسته است ولی من با این دیدگاه و نگرانی درباره فرصت بیست و چهار روزه با وی هم نظر نیستم و علت آن را نیز توضیح می دهم. ما از آنچه که بازگشت تحریم ها نام دارد، مذاکره کردیم. بازگشت خودکار تحریم ها، ما می خواستیم منافع خود را جدای از آلمان، فرانسه و انگلیس و دیگران حفظ کنیم. می خواستیم اگر آمریکا اطلاعاتی نگران کننده داشته باشد، بتوانیم از منافع خود و متحدمان اسرائیل و دوستان و متحدان خود در خلیج (فارس) دفاع کنیم و بایست بتوانیم خودمان وارد عمل شویم. از این رو به صورت خاص مذاکر کردیم که یک کشور به تنهایی می تواند به شورای امنیت برود، موضوع عدم پای بندی را مطرح کند و اگر بعد از سی روز، در شورای امنیت رای گیری نشود، همه تحریم ها به صورت خودکار باز می گردند. این بسیار سخت گیرانه بود و برای همین بازگشت به صورت کلی با بخشی از تحریم ها مطرح شد. ممکن است با همکاری متحدان خود کاری کنیم که بخشی از تحریم ها بازگردند.

وی افزود: برای همین بود که ما این روزها را در نظر گرفتیم تا مذاکرات صورت بگیرد. مهم ترین علت که ما این روزها را در نظر گرفتیم این بود که بتوان با ایران مذاکره کرد. اعلانی بیست و چهار روزه برای دسترسی به این مراکز (مشکوک تشخیص داده شده) وجود دارد. به این معنی نیست که باید بیست و چهار روز بگذرد تا این دسترسی به دست آید. این محدوده ماست، اگر در چهارده روز، آنها امکان دسترسی به سایت ها را فراهم نیاورند، دیدار در سطح وزرا برگزار می شود و آنها یک هفته وقت دارند، بعد از یک هفته، سه روز فرصت برای رجوع به سازمان ملل و رای گیری در نظر گرفته شده است. اینها بیست و چهار روز می شوند. وزارت انرژی و دستگاه های اطلاعاتی ما یقین کامل دارند که پیش مقدمات بمب یعنی مواد شکافت پذیر را نمی توان در بیست و چهار روز، بیست و چهار ماه، بیست و چهار سال و نه دو هزار سال پاک کرد و از بین برد. این مواد قابل پاک شدن نیستند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد: وزارت انرژی ما آزمایش هایی کرده است و از افرادی خواسته است هر کاری که بلد هستند انجام دهند تا آثار آن از میان برود. از پلاستیک و بتن استفاده کردند، همه کاری کردند ولی حدس بزنید چه شد؟ نتوانستند آثار آن را از میان ببرند. در دبیرستان خوانده اید که رادیواکتیو نیمه عمر دارد و آنها نمی توانند آثارش را از بین ببرند. در خصوص دیگر تاسیسات نیز، ما نظارت بیست و چهار ساعته با فناوری مادون قرمز و غیره داریم. میدانید چرا این بیست و چهار روز، یک دستاورد بزرگ به شمار می آید؟ علت این بود که آژانس هرگز دسترسی خود را نیز از دست ندهد. آنها سالها به دنبال این بودند که مسائل باقیمانده را حل و فصل کنند و تلاششان بی نتیجه بود و در ضمن، هیچ اتفاقی نیز روی نداده بود. برای همین هم ما تحریم ها را به اجرا گذاشتیم. من به همتایان خود گفتم که قرار نیست وارد بازی شوم و پنج سال به مذاکره بنشینیم. ما باید به توافقی برسیم که به فرایند درخواست برای دسترسی پایان بدهد.

کری ادامه داد: گفتم که اگر شما چنین دسترسی ارائه نکنید، در تعهدات خود در خصوص مواد، نقض عهد کرده اید و این دستاورد این توافق بود. این تنها توافق در دنیاست که صد و هشتاد و نه کشور عضو ان پی تی، چنین دسترسی را به ما می دهد. زمانی که ما به سازمان ملل و شورای امنیت مراجعه کنیم، یک کشور یعنی آمریکا به خاطر اینکه باور داریم آنها به تعهدات خود پای بند نبودند، می توانیم اطمینان حاصل کنیم که این تحریمها بازگردند، زیرا این اختیارات در شورای امنیت آورده شده است که رای، رای منفی است. رای رایی است که ادامه برداشته شدن تحریم ها را مشخص می کند. اگر چهارده کشور رای به ادامه برداشته شدن تحریم ها بدهند، می توانیم آن را وتو کنیم و این تحریم ها به صورت خودکار بازگردند. به این ترتیب بود که ما کتنرل تک کشوری و خودکار بودن فرایند بازگشت تحریم ها را به دست آوردیم.

وی ادامه داد: حال، همه شما که درگیر دیپلماسی و مذاکره بودید و درباره دنیایی که در آن هستید فکر کنید، می دانید که این همواره بهترین راه به دست آوردن نیست زیرا به دست آوردن با انتقاد کشورهای دیگر بهترین راه اجرایی کردن مسائل نیست. آنچه به احتمال زیاد روی می دهد این است که همه ما توافق کنیم که آنها نقض پای بندی کرده اند. کشوری که دو سوم سانتریفوژهای خود را کنار می گذارد، ذخایر خود را بیرون می ریزد، سیم کشی و لوله کشی (آبشارها) را برمی دارد تا تحریم ها برداشته شود، همه اینها را با چنین رفتاری به خطر می اندازد و بار دیگر از تحریم ها استقبال می کند! باور دارم که ما اهرمی داریم که می توانیم نتیجه مذاکره را به دست آوریم و منطق می گوید خواست ما پیش از آنکه ما (به شورای امنیت) برویم و تحریم ها بازگردند، به دست می آید. به هر روی، نیازی نیست ما به سازمان ملل برویم، زیرا آمریکا می تواند هر لحظه ای که تصمیم بگیرد، تحریم های یکجانبه خود را اعمال کند.

کری گفت: موضوع این است که آیا می توانیم ساختار بین المللی حمایتی که ایجاد کرده ایم، بار دیگر درست کنیم. ما سالها تحریم های خود را داشتیم ولی نتوانست کاری پیش برد. این کار تا زمانی انجام شد که همه را گرد خود آوردیم و مهم تر از همه بسیاری کشورهایی را که با ایران تجارت می کردند، قانع کنیم که به این تجارت خاتمه دهند. این کار نتیجه و تاثیر داشت. می توانید تصور کنید که اگر از این توافق عقب بنشینیم چه روی می دهد؟ من به عنوان وزیر امور خارجه باید به کسی بگویم خب شما در تحریم ها به ما کمک کردید، حال دیگر با آنها تجارت نکنید، آنها به من نگاه می کنند و می خندند! آنها به من می گویند آقای وزیر خارجه، حال شما خوب است! شما به توافق رسیدید و از آن عقب نشستید!.

در بخش پرسش و پاسخ، یکی از حضار پرسید شما در ابتدا صحبت از نگاه کردن به حقایق توافق و دوری جستن از سیاسی کاری را مطرح کردید. چند روز پیش رئیس جمهور اوباما مخالفان توافق را به همصدایی با تندروهای ایران که شعار مرگ بر آمریکا سر می دهند، و لابی گران را به صدا در آوردن شیپور جنگ عراق متهم کرد. آیا دوری جستن از سیاسی کاری و نگاه کردن به واقعیات این است؟

جان کری گفت: شکی نیست که می توان در خصوص انتخاب واژگان صحبت کرد، زیرا صحبت های زیادی درباره علل جنگ عراق وجود داشت. من رای به این جنگ دادم و بهای سنگینی نیز به مدتی زیاد دادم زیرا در آن زمان باور داشتم که رئیس جمهور برای وارد آوردن فشار، باید اهرمی داشته باشد. من در سخنرانی خود در فلوریدا نیز در آن زمان گفتم که قرار نیست رای بدهیم که رئیس جمهور مجوز به راه انداختن جنگ را داشته باشد. من می خواهم همه کارهای وعده داده شده اجرایی شود، جنگ گزینه آخر باشد، به متحدان رجوع شود و کارهای دیگری صورت گیرد ولی این کارها نشد و بسیاری باور دارند که در این کار (حمله به عراق) شتاب زدگی شد. می توان در خصوص واژگان به کار رفته صحبت زیادی کرد ولی به باور من واقعیات موجود کاملا مشهود هستند. بسیاری می گویند بعد از پانزده سال چه روی می دهد، همچنان ذخایر روی سیصد کیلوگرم می ماند، غنی سازی در سه، چهار پنج درصد می ماند و بعد از آن میتوانند اندک اندک آن را افزایش بدهند، پاسخ مثبت است، آنها می توانند برنامه اتمی خود را گسترش بدهند ولی در آن موقع، پرتکل الحاقی به جای خود باقیست و پرتکل الحاقی بعد از ناکامی در برنامه کره شمالی ایجاد شد.

وی ادامه داد: التبه کره شمالی متفاوت از این موضوع است، در آن زمان مواد انفجاری را در اختیار داشت و توافقی مانند آنچه که با ایران به دست آمده است، با کره شمالی وجود نداشت وبازرسی هایی که داریم، در مورد کره شمالی وجود نداشت. موضوع اینجاست که پرتکل الحاقی به دست آمد زیرا این احساس وجود داشت که دسترسی و بازرسی کافی وجود نداشت. حال ما پرتکل الحاقی را داریم که ایران متعهد به پای بندی تصویب و پای بندی به آن است. این پرتکل الحاقی که من از شما می خواهم به آن نگاه کنید، خواستار سند بندی گسترده همه برنامه اتمی در کنار حق بازرسی و دسترسی از این تاسیسات است و این امر همیشگی است. همانطور که گفته ام، با توجه به حضور بازرسانی که به آنچه که ایرانیان انجام می دهند نگاه می کنند، خواهیم دانست که آنها چه می کنند. اگر آنان به برنامه غنی سازی خود که برای ساخت بمب لازم است، شتاب دهند، بلافاصله متوجه می شویم. اگر آنها وارد مرحله نظامی سازی (در برنامه اتمی) شوند، ما بلافاصله متوجه می شویم.

کری گفت: مفهوم فرار هسته ای به صورت عمومی به معنی به دست آوردن سلاح تعبیر می شود. منظور از فرار هسته ای در اینجا به معنی داشتن مواد شکافت پذیر هسته ای برای ساخت یک بمب است، منظور داشتن بمب نیست. اگر یک سال زمان برای داشتن مواد شکافت پذیر برای ساخت یک بمب مطرح باشد، هنوز یک، دو یا سه سال برای ساخت بمب وجود دارد و زمان برای جمع کردن جهانیان در زمانی آنها مشغول جمع آوری مواد (شکافت پذیر) هستند، وجود خواهد داشت. در آن روز، ما همه گزینه هایی را که امروز در اختیار داریم، در اختیار خواهیم داشت. اعمال دوباره تحریم ها یا استفاده از گزینه نظامی.

یکی دیگر از حضار پرسید اگر ایران تحریم های سازمان ملل، تحریم تسلیحاتی یا محدودیت در برنامه توسعه موشک های بالستیک را نقض کند، آیا تحریم های سازمان ملل باز می گردد؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: نه؛ تحریم تسلیحاتی به صورت خاص به بازگشت تحریم ها گره زده نشده و مربوط به الزامات دیگری است. از این رو، آنها با این کار، تعهدات خود در خصوص مواد هسته ای را نقض نمی کنند. با این حال، ما ابزارهای دیگری را داریم و می توانیم تحریم های دیگری را به خاطر این نقض، علیه آنان اعمال کنیم. ما همچنین این امکان را داریم که به شکل های متفاوت در موارد موشک، تسلیحات، تروریسم با تحریم های دیگر آنان را به پاسخگویی وادار کنیم. قطعنامه های خاص شورای امنیت وجود دارد که خارج از این توافق است که آنان را از ارسال سلاح به حزب الله باز می دارد. قطعنامه های جداگانه و مشخصی در شورای امنیت هست که آنان را از ارسال سلاح به شبه نظامیان شیعه در عراق منع می کند. قطعنامه جداگانه و مشخصی نیز هست که آنان را از ارسال سلاح به حوثی ها، به لیبی، کره شمالی و غیره منع می کند. ما همچنین فناوری رژیم کنترل موشکی و ابتکار امنیت اشاعه با حضور صد کشور را در اختیار داریم تحریم هایی را علیه کشورهای فروشنده موشک و غیره را اعمال می کند. ما همچنین دستوری ریاست جمهوری جداگانه ای را داریم که به رئیس جمهور امکان می دهد کسانی را که اجازه انتقال، کار انتقال فناوری موشکی را می دهند یا در آن نقش دارند، تحریم می کند.

وی افزود: ما ابزارهای زیادی را خارج از این توافق در اختیار داریم. علت این که ما همه اینها را می خواهیم این است که اگر ایران به صورت کامل به این توافق پای بند باشد و آژانس بین المللی انرژی اتمی به این نتیجه برسد که آنها کاری غیر قانونی در تاسیسات اعلام شده و اعلام نشده نمی کنند، منع های مرتبط با موشک و تسلیحات در قعطنامه های مرتبط با برنامه اتمی ایران در شورای امنیت تصویب شده بود، به صورت خودکار برداشته می شود و ما نمی خواستیم این کار بدون برخی ملاحظات دیگر صورت گیرد. از این دست به افزایش کارهایی که برای اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) می کردیم زدیم تا اطمینان حاصل کنیم آنها در برابر فعالیت های مخرب ایران، آسوده و ایمن هستند.

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ جان کری در مقر رویترز در خصوص جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران و پنج به اضافه یک ، خبرنگاری پرسید: دو پرسش دارم. شما لحظاتی پیش گفتید که اگر توافق از بین برود، دلار به عنوان ارز مرجع از بین خواهد رفت و آمریکا باید کشورهایی مانند چین را تحریم کند.آیا می توانید توضیح دهید که چگونه از بین رفتن توافق موجب این اتفاق می شود؟ دوم این که آیا شما و رئیس جمهور اوباما اگر بدترین اتفاق بیافتد و کنگره آن را از بین ببرد، طرح ب ( جایگزین) دارید؟ آیا شما بار دیگر آن را به رای خواهید گذاشت، نشست فوق العاده با ظریف خواهید داشت و آیا رئیس جمهور اختیار اجرایی برای انجام آن را دارد؟

جان کری گفت:من قصد ندارم درباره طرح ب صحبت کنم زیرا ما قصد داریم طرح آ. را با موفقیت انجام دهیم و این سیاست ما است و من کاملا مطمئن هستم این کار انجام خواهد شد اما در پاسخ به سوال نخست شما درباره دلار آمریکا باید بگویم این کار در طی یک شب اتفاق نخواهد افتاد اما به شما این کنایه را بگویم که احساس نارضایتی زیادی دراین زمینه (مرجع بودن دلار)وجود دارد.شما دیدید پوتین و چین در حال همکاری با یکدیگر هستند. در پی اوضاع اوکراین ،پوتین بدنبال برقراری تماس ها است.شما شاهد بودید اخیرا نشست بریکس،کشورهای عدم تعهد در مسکو برگزار شد. خواسته های زیادی وجود دارد. ما نمی توانیم منتظر باشیم بگوییم که آمریکا چه کار باید بکند.امروز بازار جهانی جدید وجود دارد که رقابت چشمگیر و گسترده در آن است. کشورهای بسیاری می گویند و احساس می کنند ساختار فعلی پس از جنگ جهانی دوم عادلانه نیست و قدرت های آنها را تضعیف می کند. بنابراین حرکت فزاینده ای به این سمت وجود دارد اما من به شما بگویم اگر ما متحدان خود را که تلاش کردیم با آنها درباره پیمان تجاری و سرمایه گذاری ترانس -آتلانتیک (اروپا و آمریکا) گفتگو کنیم،تحریم کنیم،می توانید تصور کنید که مسئولیت آن چه خواهد بود. چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که ما به آنها بگوییم می خواهیم تحریم های روسیه را به خاطر اوکراین و به خاطر انتخابات و اجرا نشدن کامل توافقنامه مینسک افزایش دهیم. مشکلاتی که براثرآن به وجود می آید گسترده است و موجب افزایش این عقیده خواهد شد که نیاز به ارز مرجع دیگری است زیرا آمریکا به تعهداتی که خود مذاکره کرده است،پایبند نیست. بنابراین این مسئله موجب بروز مشکلاتی می شود. وزرات خزانه داری قرار است بیشتر در این زمینه بپردازد و شما می توانید با کارکنان جک لو وزیر خزانه داری در این زمینه صحبت کنید که در حال بررسی کامل این مشکلات هستند اما این عقیده که ما می توانیم به صورت یکجانبه از این توافق خارج شویم زیرا کنگره از ما می خواهد،اثر بسیار منفی بر احساس افراد درباره رهبری آمریکا و اعتبار آن خواهد گذاشت. من باید دو مسئله را اضافه کنم.

سندی برگر معاون مشاور امنیت ملی کلینتون در چهار سال نخست ریاست جمهوری وی و مشاور امنیت ملی وی در چهار سال دوم مقاله ای دیروز نوشت که در آن گفت گفتن نه به ایران به معنای برای همیشه است. وی در این مقاله علاوه براین درباره تمایل و توانایی نداشتن ایران برای بازگشت به مذاکرات و همچنین از دست رفتن اهرم و نفوذ آمریکا صحبت کرد وگفت که ناگهان قدرت اجرایی مذاکرات بدست کنگره می افتد که این تاثیر بسیاری بر اعتماد افراد بر آنچه که ما در حال انجام آن هستیم،خواهد داشت.من به شما بگویم اگر این اتفاق افتد برای من بسیار سخت است به کشورهای مختلف بگویم درباره این یا فلان موضوع با شما صحبت کنیم. من می خواهم همه درک کنند.در دوازدهم ژوئن دوهزار وهشت، در یادداشت سرپوشیده که وزرای خارجه پنج به علاوه یک از جمله کاندلیزا رایس آن را امضاء کردند، به ایران پیشنهاد شد غنی سازی و فرآوری خود را در عوض این چیزها به حالت تعلیق درآورد:این چیزهایی بود که ما در سال دوهزار وهشت آماده انجام آن بودیم:

1.حق ایران را برای انرژی هسته ای جهت مقاصد صلح آمیز به رسمیت می شناسیم.

2.زمانی که اعتماد بین المللی درباره ماهیت کاملا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران بازگشت ، با این برنامه به مانند همه کشورهای عضو معاهده منع تکثیر که دارای سلاح هسته ای نیستند،برخورد می شود.

جان کری گفت:این کاری است که ما در حال انجام آن برای پانزده سال هستیم.



3.فراهم کردن کمک های فنی و مالی برای انرژی صلح آمیز هسته ای از جمله راکتورها ،حمایت از آر اند دی (توسعه وتحقیقات) و تضمین الزام آور قانونی برای تامین سوخت بهبود روابط با ایران و حمایت از ایران برای ایفای نقش سازنده و مهم در امور بین المللی همکاری با ایران و دیگران در منطقه برای اقدامات اعتماد سازی در امنیت منطقه ای تاکید بر الزام خودداری از تهدید یا استفاده از زور

همکاری درباره افغانستان و برداشتن گام هایی برای عادی سازی تجارت و روابط اقتصادی شراکت برای انرژی و حمایت از توسعه کشاورزی و طرح های مدنی ، همکاری در زمینه هواپیمایی غیرنظامی از جمله بازسازی چندین ناوگان هوایی غیرنظامی ایران کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران

جان کری گفت:دوستان !اینها فراتر از چیزی است که ما پیشنهاد کردیم. بنابراین من فکر می کنم مهم است افراد بر روی آنچه که واقعیت ها است و آنچه که ما بدست آوردیم،تمرکز داشته باشند.

جاناتان التر ازام بی سی نیوز پرسید شما درباره ابزارها و رفتار نامناسب ایران در منطقه صحبت کردید.اگر این توافق اجرا شود، فضای پس از توافق دست شما یا رئیس جمهور را آزاد می گذارد با ایران مقابله کنید و این ابزارهایی را که ما داریم تهاجمی تر از گذشته اجرا کنیم؟ اگر پاسخ شما مثبت است آیا این به معنای بدتر شدن روابط آمریکا و ایران در کوتاه مدت نخواهد بود؟

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: جاناتان! این پرسش بسیار خوبی است. من از شما تشکر می کنم. نخست این که پاسخم این است من واقعا معتقدم بله دست ما آزادتر می شود و ما توانایی بیشتری پیدا می کنیم. اول از همه این که اگر توافقی وجود نداشته باشد و آمریکا فشار را شروع کند، واکنش ایران این خواهد بود که آنها به ما دلیل خوبی برای داشتن بمب دادند. افرادی می گویند ما باید از گزینه نظامی استفاده کنیم. ما گزینه نظامی را داریم. این واقعی است اما ارتش ما به شما خواهد گفت که این گزینه حدود دو یا سه سال برنامه ایران را به تاخیر خواهد انداخت. همانطور که رئیس جمهور اوباما گفته است، زمانی که کار انجام نگردد، باید بازگردید وتهاجم بیشتری انجام دهید. اجازه دهید از شما چیزی بپرسم. آیا ما گزینه نظامی را اکنون که به چنین توافق رسیدیم به کار بندیم که جهان با آن می داند آنها سالها چه کار خواهند کرد و آنها تمایل دارند برنامه خود را به عقب برگردانندو بخشی از آن را نابود کنندو برخی از چیزها را از کار بیاندازند؟

اجازه دهید به شما بگویم به بحثها در ایران نگاه کنید و ببیند که انجام این کار چقدر برای تندروهای آنها سخت است. منظورم این است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر روی این مسئله هسته ای حساب کرده که به آنها چتر حمایتی برای فعالیت های تروریستی بدهد و دقیقا به همین جهت با آن مخالفت می کند زیرا این چتر را از آنها دور می کند. ما این را می خواهیم زیرا معتقدیم این گام به نوعی برای تبعیت ایران از هنجارهای رفتار بین المللی است.با توجه به امضاء این توافق و تبعیت از آن، برای آنها سخت خواهد بود که بخواهند با نقض آشکار، از تحریم های جدید استقبال کنند.

منظورم این است که من فکر می کنم مشارکت فعال درباره مسئله ای مانند حوثی ها به وجود می آید. منظورم این است مشارکت فعال درباره موضوعی نظیر سوریه به وجود می آید که من بدنبال آن هستم. من با لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار کردم و نخستین بار نشست سه جانبه در دوحه درباره نحوه همکاری با یکدیگر برای رسیدن به راه حل سیاسی در سوریه صحبت کردیم. مسلما این امکان وجود دارد ایران نیز وارد این گفتگوها شود. بنابراین ما معتقدیم این توافق اصلا لزوما به بدتر شدن روابط نمی گردد زیرا ایران مخصوصا به ما گفت اگر ما به این توافق برسیم،آماده هستیم با شما درباره مسائل دیگر منطقه ای گفتگو کنیم و من معتقدم این فرصت است و به معنای از دست رفتن فرصت نیست. من قصد ندارم به شما بگویم ایران قطعا در حال تغییر است و قصد ندارم به شما بگویم ما بر روی آن شرط می بندیم زیرا ما این کار را نمی کنیم. هیچ چیز در این توافق براساس اعتماد یا توقع برای تغییر رفتار نیست بلکه براساس راستی آزمایی و دانستن توانایی اجرای این رژیم (راستی آزمایی) است و این بسیار مهم است. ما امیدواریم ایران تغییر یابد و ما مطمئنا راههای دیپلماتیک را جستجو می کنیم.

جستجو نکردن این امکان کاری غیردیپلماتیک است و ما این کار را با چشم باز انجام خواهیم داد اما ما در عین حال می خواهیم از طریق همکاری های بیشتر با اسرائیل و کشورهای خلیج (فارس) به صراحت بگوییم ما فقط کنار نخواهیم ایستاد و این توافق موجب نخواهد شد ما منطقه را فراموش کنیم و ما دربرابر این رفتار بد خواهیم ایستاد و ما امیدواریم این توافق منجر به دوره سازنده تعامل در منطقه شود که موجب ثبات خواهد شد و جنگ با داعش و بازگرداندن سوریه به کشوری سکولار ،تکثر گرا و متحد را آسانتر خواهد کرد و موجب انجام کارهای مورد نیاز برای کاهش خشونت و فشار در منطقه گردد. بنابراین ما امیدواریم نتیجه این باشد اما نمی توانم به شما بگویم که مناقشه ای دیگر وجود نخواهد داشت. بستگی به این دارد که ایران چه انتخابی می کند.

سردبیر ارشد رویترز پرسید براساس نظر سنجی دانشگاه مریلند شصت و هفت درصد از مردم عراق! (جان کری حرف های وی را اصلاح می کند و می گوید ایران ) در نظر سنجی از این توافق حمایت کردند. آیا شما اطلاع بیشتری به نسبت دانشگاه مریلند در این زمینه دارید؟

جان کری گفت: مردم ایران از این توافق حمایت می کنند. ایران کشوری است که پنجاه درصد از جمعیت آن زیر سی سال است. شصت و پنج درصد زیر سن سی و پنج سال هستند. زمانی که ظریف و تیم وی به ایران بازگشتند، در خیابان های ایران به خاطر فرصت ملحق شدن ایران به جهان شادی برپا شد. من به شما می توانم بگویم که چه اتفاقی خواهد افتاد اما بار دیگر می گویم شرط بندی نمی کنم. زندگی در هر کشوری در جریان است. اوضاع در حال تغییر است. ما در شکننده ترین و پیچیده ترین دوره زندگی می کنیم که بسیاری از نیروها در حال برخورد با مدرنیته ، افراطی گری مذهبی ، عقیده خشن و دیگر چیزها هستند.دوره بسیار پیچیده است. من فکر می کنم این احتمال وجود دارد ورود ایران به کار سازنده کمتر از دیگران نباشد، هرچند که این اطمینان وجود ندارد که این کار را انجام دهد. من فکر می کنم شما هم، عقیده سلطه(ایران) را رد می کنید زیرا برای من دشوار است فکر کنم چگونه ایران شیعه می تواند بر سنی های عرب که نود درصد از این بخش جهان هستند،سلطه داشته باشد.این معادله ای است که به نظر من شدنی نیست.

سردبیر رویترز از جان کری پرسید پیام شما به کنگره چیست؟

جان کری گفت: من به حق کنگره و هر یک از اعضای کنگره برای بررسی این توافق احترام می گذارم. من فقط از اعضای کنگره می خواهم از فرصت استفاده کنند و به همه جزییات که از سال گذشته آمده است،نگاه کنند و با این فاکتور به احتمالات فکر کنند. من فکر می کنم همه تحلیل ها درباره سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهم است. نکته دوم این است که من فکر می کنم افراد واقعا الزاماتی دارند. اگر شما می خواهید علیه این توافق تصمیم گیرید، فکر می کنم گفتن این که بخواهیم توافق بهتر داشته باشیم،کافی نیست.در حقیقت به شما می گویم دولت بوش دو بار تلاش کرد به این توافق بهتر که غنی سازی نکردن است،برسد. اگر هر کسی معتقد است ایران دست از غنی سازی بر می دارد، آنچه را که از سال دوهزار تا کنون اتفاق افتاده است، نادیده گرفته است. آنها از صد وسه سانتریفوژ به اینجا رسیدند. آنها آماده بودند توافق صورت گیرد. زمانی که آنها به جنگ با ایران فکر می کردند،ما صدو پنجاه هزار نیرو در نزدیکی آنها در عراق داشتیم و زمزمه هایی از ( جنگ ) برخی از اعضای دولت بوش می شد که البته رئیس جمهور چنین حرفی نمی زد. مشاوران ، افرادی در وزارت دفاع و خارجه به صورت آشکار می گفتند که ایران کشور بعدی خواهد بود. شما این را به خاطر دارید. ایران می دانست که صد و پنجاه هزار نیرو در نزدیکی این کشور است. آنها دیدند چه اتفاقی برای صدام افتاد. ایرانی ها تا آخرین لحظه در جنگی جنگیدند که یک میلیون نفر را از دست دادند و ششصد میلیارد دلار هزینه کردند و با وجود این و بدون در نظر گرفتن اینها به پیشنهاد جورج بوش پاسخ منفی دادند و برنامه خود را به صورت آشکار رونق بخشیدند و سانتریفوژهای خود را از صد و سه سانتریفوژ به نوزده هزار سانتریفوژ افزایش دادند. آنها مهارت غنی سازی و فرآوری را بدست آوردند. آنها مواد شکافت پذیر داشتند.

بنابراین ایران ممکن است خم شود اما من معتقد نیستم و جامعه اطلاعاتی ما معتقد نیست که بتوانیم آنها را با تحریم ها بشکنیم. شما نمی توانید آنها را با عملیات نظامی که برنامه آنها را به تاخیر می اندازد،بشکنید و سخت است درباره گزینه دیگر فکر کنید. این ایران، به صورت صریح گفته است این توافق را که به آنها اجازه داده نمی شود هیچ گاه سلاح هسته ای داشته باشندو وارد برنامه تسلیحاتی شوند و حتی به سمت آن تلاش کنند،امضاء می کند و آنها با رژیم بازرسی ها موافقت کردند که به ما اجازه می دهد بفهمیم آنها در حال انجام چه کاری هستند. اکنون زمان آن نیست که از این روند بازگردیم و رویارویی را در پیش گیریم. مردم می دانند زمانی که ایران غنی سازی را شروع کند چه اتفاقی خواهد افتاد. می دانند آنها برنامه ای را شروع کنند که جورج بوش گفت غنی سازی نباید باشد و صد و پنجاه هزار نیرو در نزدیک آنها بود و همچنان آن را دنبال کردند،چه اتفاقی خواهد افتاد. به همین جهت رئیس جمهور اوباما درباره احتمال مناقشه فکر کرده است.

نسیم

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.