افزایش حامیان توافق هسته‌ای در سنای آمریکا

 

روزنامه واشنگتن‌پست 2 سپتامبر 2015 (۱۱ شهریور) در مقاله‌ای به افزایش تعداد حامیان توافق هسته‌ای ایران در سنای آمریکا پرداخت و نوشت: سناتورهای دموکرات کریس کوونز و باب کیسی تصمیم‌ گرفته‌اند از توافق هسته‌ای ایران دفاع کنند که این موضوع باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا را در آستانه یک پیشرفت دیپلماتیک مهم قرار خواهد داد و به اوباما این اجازه را می‌دهد که با وجود مخالفت‌های کنگره، توافق هسته‌ای ایران را اجرا کند. تصمیم سناتور کوونز ضربه‌ای جدی به مخالفان توافق وارد کرده است، زیرا این سناتور دموکرات پیشتر تردید عمیق خود را درباره توافق بیان کرده بود. همزمان سناتور کیسی نیز حمایت خود را از توافق اعلام کرد و حال با 33 سناتور موافق، اوباما تنها به یک رأی برای حفظ قدرت وتوی خود نیاز دارد. سناتور کوونز پس از هفته‌ها گفت‌وگوی دقیق با مقامات دولت آمریکا، از جمله جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به این تصمیم رسیده است.

در ادامه مقاله آمده است: سناتور کوونز به واشنگتن‌پست گفت: «بهتر است نخست دیپلماسی را آزمایش کنیم». وی به طور رسمی روز سه‌شنبه تصمیم خود را در دانشگاه دلاور اعلام کرد. وی با اشاره به آقای بایدن و سایر مقامات دولت اوباما تشریح کرد: «این مقامات آنچه را که به شنیدنش نیاز داشتم، گفتند». سناتور کیسی نیز دیدگاه مشابهی را مطرح کرد و در مقاله‌ای نوشت: «این توافق به‌طور جدی برنامه هسته‌ای ایران و مدت آن را محدود می‌کند. در مقایسه با تمام گزینه‌های واقع‌گرایانه، این توافق بهترین گزینه موجود برای ما در این مقطع زمانی بود». کوونز و کیسی سی‌ودومین و سی‌وسومین دموکرات‌هایی بودند که در سنا حمایت خود را از توافق هسته‌ای ایران اعلام کردند؛ این در حالی است که تنها دو دموکرات با این توافق مخالفت کرده‌اند. به این ترتیب، اوباما تنها به رأی یک دموکرات دیگر نیاز دارد تا به 34 رأی مورد نیاز برای حفظ وتو علیه قطعنامه جمهوریخواهان برسد. قرار است پس از تعطیلات، قطعنامه‌ای در سنا به‌منظور رد توافق هسته‌ای ایران به رأی گذاشته شود؛ در نتیجه کسانی که به این قطعنامه رأی خواهند داد، مخالفان توافق هسته‌ای هستند.

در پایان مقاله آمده است: طی ماه آگوست (زمان تعطیلات کنگره) مخالفان توافق هسته‌ای ایران به رهبری آیپک ده‌ها میلیون دلار برای تبلیغات رسانه‌ای پول صرف کردند تا اعضای کنگره را به‌منظور مخالفت با برنامه اوباما برای برداشتن تحریم‌ها تحت فشار قرار دهند. هدف این تبلیغات جلب‌نظر اکثریت کنگره (دو سوم) به‌منظور بی‌اثرسازی وتوی اوباما بود. سناتور کوونز به‌تازگی در نشست مرکز جامعه یهودیان ویلمینگتون و با حضور 100 تن از رهبران جامعه یهودیان در شمال ایالت دلاور شرکت کرد. وی گفت: فردی که بیش از ۲۰ سال با من سابقه دوستی دارد، گفته است اگر به این توافق رأی مثبت دهم، دیگر با من صحبت نخواهد کرد. از نظر این فرد توافق هسته‌ای ایران، اسرائیل[رژیم صهیونیستی] را در خطر جدی قرار خواهد داد؛ زیرا ایران همچنان ظرفیت ساخت تسلیحات هسته‌ای را دارد. در نهایت، سناتور کوونز متقاعد شده است این توافق بهترین شانس برای حفظ نظارت شدید بین‌المللی بر برنامه هسته‌ای ایران است. دیپلمات‌های اروپایی نیز به وی اطمینان داده‌اند که آماده اجرای توافق هستند و طی سال‌های آینده اگر ایران فریبکاری کند، آمریکا از جبهه‌ای بین‌المللی و متحد بهره‌مند خواهد بود. 

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.