تداوم افزایش حمایت از توافق هسته‌ای در کنگره

 

 روزنامه نیویورک‌تایمز 7 سپتامبر 2015 (۱۶ شهریور) در مقاله‌ای به افزایش حمایت از توافق هسته‌ای در کنگره آمریکا پرداخت و نوشت: دبی وسرمن شولز، عضو مجلس نمایندگان و رئیس کمیته ملی دموکرات، روز یکشنبه اعلام کرد؛ از توافق هسته‌ای با ایران حمایت خواهد کرد. وی در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان گفت: «من به حمایت از توافق هسته‌ای رأی خواهم داد». وی که عضو کنگره آمریکاست، به‌عنوان «مادری یهودی» این اقدام خود را تصمیم‌گیری دشواری توصیف کرد و گفت: توافق هسته‌ای ایران این کشور را از تبدیل‌شدن به کشوری در آستانه هسته‌ای دور می‌کند. وی نخستین زن یهودی است که از منطقه فلوریدا به عضویت مجلس نمایندگان درآمده است.

در ادامه مقاله آمده است: خانم شولز گفت: «برای من به‌عنوان یک یهودی چیزی مهم‌تر از تضمین موجودیت اسرائیل [رژیم صهیونیستی] طی نسل‌های آینده در آنجا نیست... راهی بهتر از تأیید این توافق وجود ندارد». در مصاحبه‌ای جداگانه نیز کولین پاول، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز این توافق را تأیید و آن را «توافقی کاملاً خوب» توصیف کرد که در آن نظام بازرسی «بسیار قوی» وجود دارد و محدودیت‌های شدیدی بر برنامه هسته‌ای ایران تحمیل می‌شود. آقای پاول که در سال‌های 2008 و 2012 از جمهوریخواهان جدا شد و به آقای اوباما رأی داد، در گفت‌وگو با شبکه‌ ان‌بی‌سی تشریح کرد: «تغییرات چشمگیری وجود دارد... و بنابراین، ما این مسیر پرچالش را پشت سر گذاشتیم. تصور می‌کنم، تحول بسیار بسیار مهمی صورت گرفته است»؛ اما دیک چنی، همکار و گاهی رقیب آقای پاول، روز یکشنبه این توافق را «شکستی جدی» برای منافع آمریکا در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] توصیف کرد. آقای چنی گفت: «تنها برنده این ماجرا ایرانی‌ها هستند. آنها به هر آنچه می‌خواستند، رسیدند... بازندگان، آمریکا، دوستان و متحدان آمریکا، منطقه، اسرائیلی‌ها [صهیونیست‌ها] و دیگران هستند. تصور می‌کنم، نتیجه کلی این است که توازن قدرت به‌طور چشمگیری در آن بخش از جهان به نفع ایرانی‌ها تغییر خواهد کرد».

در پایان مقاله آمده است: خانم شولز شنبه شب در تماسی تلفنی با اوباما، وی را از تصمیم خود آگاه کرد. حمایت وی در نتیجه قطعی تأثیری ندارد؛ زیرا آقای اوباما تاکنون آرای کافی دموکرات‌ها در سنا را به‌منظور حفظ وتوی خود در برابر ردّ توافق دارد؛ اما این تأییدیه خانم شولز ازسوی یک دموکرات یهودی اهمیت به‌سزایی دارد؛ اما بسیاری از حامیان مهم خانم شولز به‌شدت با این توافق هسته‌ای مخالف هستند. البته وی تأیید کرد، همچنان نگرانی‌های جدی وجود دارد؛ اما متذکر شد، آیا گزینه و جایگزین بهتری وجود دارد؟

اخبار و تحلیل‌ها: روند تدریجی و هیجان‌انگیز افزایش طرفداران «برجام» در آمریکا که هدفمند و با آب‌وتاب خاصی در رسانه‌های آنها بازتاب پیدا می‌کند، می‌تواند در چگونگی رویکرد مردم و مسئولان ایران و تصمیم‌گیری درباره آن تأثیرگذار باشد؛ ازاین‌رو، یادآوری این نکته ضروری است که نگاه ناظر و حاکم بر ارزیابی و بررسی «برجام» در داخل باید یک نگاه خالص ایرانی و به‌دور از هرگونه تأثیرپذیری از آنچه در آمریکا می‌گذرد و منطق کامل با مصالح و منافع ملی باشد. ان‌شاءالله

بصیرت

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.