روند طرح موضوع حمله به سوریه و آخرین تحولات

آمریکا در حالی اعلام کرده تا روز پنچ شنبه به سوریه حمله می کند که "کریس هارمر"، طراح اصلی حمله، در کارآمدی این طرح دچار تردید شده است .

 

همه بحث از صبح روز چهارشنبه هفته قبل شروع شد. در این روز رسانه های حامی تروریست های تکفیری فعال در سوریه، همزمان با آغاز عملیات ارتش سوریه برای پاکسازی محله الغوطه الشرقیه در حومه دمشق مدعی شدند که ارتش از سلاح شیمیایی در این منطقه استفاده کرده است که این حمله شیمیایی به کشته شدن بیش از هزار و 300 نفر منجر شد. البته مخالفان سعی کردند برای افزایش فشار سیاسی بر دمشق، دولت بشار اسد را به انجام این حمله متهم کنند، اما غیر از جار و جنجال رسانه ای هیچ سندی برای اثبات ادعاهای خود نیافتند. از سوی دیگر، طرف سوری استنادات زیادی در بی گناه بودن خود در این حمله و همچنین انجام شدن این حمله از سوی تروریست های تکفیری در دست دارد.

این ادعا در حالی مطرح شده که پیش از این در اثر یک حمله شیمیایی تروریست ها به منطقه خان العسل در سوریه ده ها تن از شهروندان سوری در آن کشته شده بودند که بیشتر کشته شده ها را کودکان تشکیل می دادند، تروریست های مسلح در آن زمان هم سعی کردند با شانتاژ تبلیغاتی دولت بشار اسد را به دست داشتن در این ترور متهم کنند، اما در انجام آن ناکام ماندند.

به دنبال این موضوع اتحادیه عرب به شدت استفاده از سلاح شیمیایی در الغوطه شرقی سوریه را محکوم کرد و نظام سوریه را مسئول آن دانست.

در همین جهت «سامانتا پاور» نماینده آمریکا در سازمان ملل، به عنوان اولین مقام آمریکایی، مستقیما دولت «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه غیرنظامیان در این کشور متهم کرد.

این خبر در شرایطی منتشر شد  که شبکه خبری «سی بی اس» قبل از این گزارش داد که «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا به تیم امنیت ملی خود دستور داده است تا گزارش محرمانه ای که هدف از آن توجیه اقدام نظامی علیه سوریه است را آماده کنند؛ بر این اساس، اوباما از تیم امنیت ملی خود خواسته است تا توجیهات قانونی را که برای اقدام نظامی علیه سوریه بدون نیاز به حمایت شورای امنیت سازمان ملل ضروری است، طراحی کنند.

توافق سوریه برای ورود بازرسان سازمان ملل:

در پی طرح اتهام تروریست ها مبنی بر استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی، موضوع بازرسی سازمان ملل از سوریه مطرح شد و اوایل این هفته، خبرگزاری رسمی دولت سوریه (سانا) از توافق بین سازمان ملل متحد و سوریه در مورد اجرایی شدن اجازه به تیم بازرسان سازمان ملل متحد برای تحقیق در ادعای استفاده از سلاح‌های شیمیایی در روز 22 آگوست در حومه دمشق خبر داد.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که توافق بین دمشق و سازمان ملل متحد در جریان سفر آنجلا کین نماینده عالی سازمان ملل در مسائل خلع سلاح به دست آمد و دو طرف تفاهم نامه مشترکی را به اجرا گذاشتند تا بر اساس آن به تیم بازرسی سازمان ملل متحد به ریاست آکی سیلستروم اجازه ورود به سوریه و تحقیق در مورد ادعاهای استفاده از سلاح‌های شیمایی در ریف دمشق داده شود.

 البته بر اساس این توافق تاریخ و ساعت بازدیدهای این تیم باید مورد توافق دو طرف باشد. سانا با اعلام این مطلب تاکید کرد که این توافق در جریان دیدار ولید المعلم وزیر خارجه سوریه با آنجلا کین صورت گرفت و معلم آمادگی سوریه برای همکاری با تیم تحقیقاتی سازمان ملل برای افشای دروغ پردازی های گروه‌های تروریستی در استفاده دولت سوریه از سلاح‌های شیمیایی در الغوطه شرقی را به اطلاع نماینده سازمان ملل رساند.

به دنبال این موضوع بازرسان سازمان ملل اواسط هفته جاری وارد سوریه شدند و کار خود را با یک روز تأخیر، از امروز چهارشنبه، آغاز کردند.

نشست سیاسی لغو و نشست جنگی برگزار شد:

در جبهه مقابل آمریکایی ها قبل از این که نتایج بازرسان سازمان ملل مشخص شود، وارد فضای تهاجمی علیه سوریه شده و نشست لاهه را لغو کردند. قرار بود روز چهارشنبه این هفته نشستی در لاهه میان هیات آمریکایی شامل ویندی شرمن، معاون وزارت‌خارجه آمریکا در امور سیاسی، و رابرت فورد سفیر امریکا در سوریه و هیات روس شامل گینادی گاتیلوف و میخائیل بوگدانوف معاونان وزارت خارجه روسیه برای بررسی مسائل سوریه،  برگزارشود.

به دنبال این موضوع  "گینادی گاتیلوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه از اقدام آمریکا در به تاخیر انداختن نشست سوریه در لاهه ابراز تاسف کرد.

این در حالی است که چهارشنبه گذشته نشستی با حضور "مارتین دمپسی" رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و فرماندهان ارشد ارتش انگلیس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، ‌کانادا، عربستان سعودی، قطر، ترکیه و اردن برگزار شد. به گزارش پرس تی وی، یک مقام نظامی اردن نزدیک به این مذاکرات، در مصاحبه با رسانه ها گفت: "سران کشورهای غربی و عربی به این نتیجه رسیدند که جامعه بین الملل باید در قبال سوریه واکنش نشان دهد و "پایدارترین" واکنش حمله موشکی محدود خواهد بود."

فرمانده های ارتش 10 کشور غربی و عربی در نشست مشترک، هیچ چارچوب زمانی برای این حملات احتمالی تعیین نکردند، اما شرکت کنندگان در این نشست، به توافق رسیدند که برای حمله نظامی احتمالی در "هفته جاری" آماده باشند.

علاوه بر گزینه اقدام نظامی، شرکت کنندگان در نشست امکان ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه را هم بررسی کردند.

بنا به گفته منابع دیپلماتیک، حاضران در این نشست تا روز یکشنبه به اجماع نظر دست نیافته بودند؛ به گونه ای که عربستان سعودی و آمریکا بر حملات هوایی  و انگلیس و فرانسه بر دخالت نظامی گسترده تأکید داشتند.

این منابع افزودند: در نهایت تمامی این کشور ها بر سر انجام یک سری حملات موشکی از طریق ناوگان های دریایی و یا هواپیماهای جنگی با یکدیگر به اتفاق نظر رسیدند.

گفتنی است، در حاشیه نشست غربی-عربی نمایندگان آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی همچنین با رهبران گروه موسوم به "ارتش آزاد سوریه" و "ائتلاف ملی مخالفان سوریه" هم دیدار کرد و با آنها در خصوص حمله احتمالی به سوریه گفتگو کردند. رویترز اعلام کرد که در این دیدار غرب به مخالفان سوری اطمینان داده که تا چند روز آینده به سوریه حمله خواهد کرد. همچنین یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه که در جلسه با نمایندگان گروه به اصطلاح "دوستان سوریه" حضور داشت، اعلام کرد غرب به مخالفان اطمینان خاطر داده است که ظرف چند روز آینده به سوریه حمله می شود.

در این جلسه به مخالفان سوری گفته شده که هدف از حمله به این کشور از بین بردن توانایی بشار اسد رئیس جمهور سوریه برای اجرای حملات مشابه شیمیایی در آینده است؛ و این حمله در روزهای آتی قطعا انجام خواهد شد. همچنین به شورای ملی سوریه گفته شد برای شرکت در مذاکرات ژنو 2 آماده باشند.

تلاش های صهیونیست ها و اعراب برای نهایی کردن طرح حمله به سوریه:

 در کنار تلاش های آمریکائی ها، صهیونیست ها و اعراب نیز به شکل جدی وارد میدان شده تا تصمیم حمله آمریکا به سوریه را نهایی کنند. دیروز سه شنبه، وب سایت "تایمز اسرائیل" گزارش داد که هیأتی بلندپایه از مقامات امنیتی رژیم صهیونیستی برای رایزنی با مقامات آمریکایی به خصوص سوزان رایس مشاور امنیت ملی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن به سر می برد.

این سفر با هدف ارائه اطلاعات به آمریکایی ها برای حمله به سوریه و بررسی پیامدهای آن بر رژیم صهیونیستی انجام شده است.

عربستان، کانون فتنه گری در منطقه نیز با شدت هرچه تمام تر وارد این موضوع شد و در حالی که ریاض از ابتدای بحران سوریه به حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها پرداخته و در حال حاضر رهبری ائتلاف برای جنگ علیه سوریه را بر عهده دارد، دیروز سعود الفیصل وزیر خارجه عربستان اعلام کرد: جامعه بین المللی باید موضع قاطع و جدی علیه دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه بگیرد.

وی مدعی مخالفت نظام سوریه با تلاش ها برای حل مسالمت آمیز و سیاسی بحران این کشور شد و مدعی شد: مخالفت نظام سوریه با همه تلاش‌های جدی و صادقانه عربی ایجاب می کند که جامعه بین المللی موضعی قاطعانه و جدی برای توقف درد و رنج انسانی ملت سوریه اتخاذ کند.

مهم تر از این رئیس دستگاه اطلاعات عربستان است که به یکی از فرماندهان میدانی آمریکا در منطقه تبدیل شده و برای تشویق مقامات سیاسی ـ امنیتی آمریکا برای حمله نظامی به سوریه، مبلغ ۷۰ میلیون دلار به صورت مستقیم هزینه کرده است.

گفتنی است هماهنگی بی‌نظیر بندر و سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده، وی را به یکی از مهمترین فرماندهان میدانی آمریکا در منطقه تبدیل کرده تا بتوانند روند بی وقفه تحولات منطقه خاورمیانه و جهان اسلام را به سمت تامین منافع خود هدایت کنند و در واقع ژاندارم آمریکا در منطقه باشد.

همچنین قابل ذکر است منابع غربی اخیرا به روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کردند که عربستان توانسته است برای طرح براندازی نظام سوریه تابستان سال 2012 یک مرکز عملیاتی را در اردن احداث کند که این مرکز دارای فرودگاه و انبارهای اسلحه است و بندر بن سلطان بر این مرکز مستقیماً نظارت می کند . عربستان همچنین توانسته موافقت آمریکا را برای تهیه و ارائه گزارش های اطلاعاتی و آموزش دادن به عوامل این مرکز عملیاتی کسب کند.

این گزارش همچنین می افزاید: پادشاه عربستان آوریل 2013 نامه ای شدید اللحن به اوباما فرستاده و در این نامه گفته است که اعتبار آمریکا در صورت اجازه دادن به بشار اسد برای تحت کنترل درآوردن اوضاع سوریه زیرسؤال خواهد رفت .

آمریکا: تا روز پنچ شنبه به سوریه حمله می کنیم!

دیروز، سه شنبه، در حالی که بازرسان سازمان ملل در سوریه منتظر بودند تا کار خود را آغاز کنند و تا روز یک شنبه آینده در سوریه خواهند بود، مقامات ارشد امریکا اعلام کردند این کشور قصد دارد «تا روز پنج شنبه» سوریه را هدف حمله موشکی قرار دهد تا بدین وسیله دمشق را مجازات کند.

مقامات آمریکایی دیروز به شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز گفتند، سوریه «سه روز» هدف حملات محدودی قرار می‌گیرد و هدف از آن «نه کاهش توانایی‌های ارتش سوریه بلکه دادن پیامی به بشار اسد، رئیس جمهور این کشور است.»

در همین حال ۴ کشتی جنگی دوشنبه شب در دریای مدیترانه و در جایی که می‌توان سوریه را هدف حملات موشک کروز قرار داد، مستقر شدند.

مقامات دفاعی امریکا می‌گویند، اگر این کشور به دنبال دادن پیامی به اسد باشد، محتمل‌ترین گزینه نظامی، حمله با موشک‌های تاماهاک از یک کشتی در دریای مدیترانه است.

ارتش امریکا طی هفته‌های گذشته به تجهیزات نظامی خود در منطقه افزوده است. گفته می‌شود، اکنون چندین زیردریایی هسته‌ای و مجهز به موشک کروز در آب‌های نزدیک به سوریه مستقر شده‌اند.

درحالیکه هنوز هیچ گزارشی از سوی بازرسان سازمان ملل درمورد ادعای استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی منتشر نشده و دولت سوریه نیز موافقت خود را با ورود بازرسان به منطقه مورد ادعا اعلام کرده، کشورهای غربی و هم پیمانان منطقه ای آنها حملات رسانه ای و فشارهای سیاسی گسترده ای را به ه��ف تحریک افکار عمومی برای آغاز اقدام نظامی گسترده علیه سوریه به کار گرفته اند.

در همین راستا "چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا در حالی از آمادگی این کشور برای حمله به سوریه خبر داده است که سوریه وعده داده با اقدامات غافلگیرانه از خود در برابر هر حمله ای دفاع خواهد کرد.

آرایش نظامی آمریکایی ها در حال شکل گیری است:

اما اتفاق جدی تر در جهت جنگ این بود که دیروز رزمناو "گتیسبرگ" که ناو هواپیمابر "یو اس اس ترومن" را همراهی می کند از تنگه جبل الطارق گذشت و این دو کشتی جنگی به مقصد خود در دریای مدیترانه نزدیکتر شدند تا به دیگر شناورهای جنگی آمریکایی و انگلیسی در منطقه بپیوندند. سران نظامی این دو کشور از آمادگی نظامی برای حمله به سوریه خبر داده اند و کارشناسان می گویند به احتمال زیاد حمله نظامی از دریا به سوریه انجام خواهد شد.

 "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید ساعاتی پیش مدعی شد "هیچ شکی نیست که دولت سوریه حمله شیمیایی روز چهارشنبه گذشته به حومه دمشق را انجام داده است"؛ دقیقا این اظهارات را پیش از این نیز "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس گفته بود.

 "چاک هگل" وزیر دفاع آمریکا در برونئی گفت: ما آماده ایم، و تجهیزات خود را به منطقه اعزام کردیم و منتظریم تا طبق فرمان باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اقدام کنیم.

 روزنامه واشنگتن پست به نقل از یک منبع ارشد در دولت اوباما گفته است: چنین اقدامی بیش از 2 روز طول نخواهد کشید و در این عملیات از موشک و بمب افکن های دور برد استفاده خواهد شد.

 وی افزود: در این حمله تاسیسات نظامی ای که حتی با برنامه شیمیایی سوریه هم مرتبط نباشند هدف قرار خواهد گرفت.

 در پاریس "فرانسوا اولاند" رئیس جمهور فرانسه نیز گفت که حمایت های نظامی از مخالفان سوری را افزایش خواهد داد.

 در انگلیس نیز "دیوید کامرون" نخست وزیر این کشور از نمایندگان پارلمان که در تعطیلات تابستانی به سر می برند خواست به مجلس بازگردند تا بحران سوریه را مورد بررسی قرار دهند.

 "نیک کلگ" معاون کامرون نیز اگرچه گفت انگلیس دنبال براندازی نظام سوریه نیست، اما تاکید کرد کشورش به آنچه که فکر می کند پاسخی جدی به سوریه است.

 "احمد رمضان" از مقامات ارشد ائتلاف مخالفان سوریه گفته است: درباره اهداف حمله به سوریه با "ارتش آزاد" سوریه مشورت شده است.

 رمضان می گوید: اهداف مورد حمله شامل فرودگاه ها، پایگاه های نظامی و زرادخانه های ارتش خواهند بود.

مخالفان سوریه 35 مرکز را برای حمله به سوریه مشخص کرده اند!

در همین جهت پایگاه خبری شبکه العالم  دیروز گزارش داد، برهان غلیون رئیس وقت گروه موسوم به شورای ملی سوریه در آغاز ماه دسامبر سال 2011  میلادی در جریان نشست با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا طرحی نظامی را به وی ارایه کرد که حاوی درخواست برای حمله به 35 مرکز نظامی و امنیتی اصلی سوریه به همراه برخی مراکز نظامی فرعی در شهر دمشق و اطراف آن و استان های حمص، لاذقیه، حلب و طرطوس بود تا به اصطلاح "انقلابیون سوری بتوانند نظام سوریه را سرنگون و از تشکیل یک کشور علوی در صورت فرارش از دمشق جلوگیری کنند".

این طرح نظامی با مشارکت جمعیت اسرائیلی – انگلیسی "هنری جکسون" تدوین شد که مقر آن در لندن است و مدیریت آن را روبین شفرد روزنامه نگار اسرائیلی – انگلیسی برعهده دارد و زیر نظر جیمز وولسلی رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و ریچارد دیرلف رئیس اسبق سازمان اطلاعاتی انگلیس فعالیت می کند.

روبین شفرد یکی از دوستان نزدیک برهان غلیون و بسمه قضمانی است و پایگاه الحقیقه در آن زمان این طرح را منتشر کرد؛ طرحی که یک منبع رسمی آمریکایی در گفتگو با روزنامه کویتی الرای در واشنگتن بعدا آن را تایید کرد.

این طرح شامل حمله به انبارهای سلاح راهبردی در کوهستان منطقه القلمون و منطقه واقع در شمال پایگاه هوایی الضمیر، مقرهای گارد ریاست جمهوری و لشکر چهارم در منطقه جبل قاسیون و غرب دمشق است (که اسرائیل اوایل سال جاری آنها را با موشک ها و کلاهک های حاوی اورانیوم ضعیف شده هدف قرار داد).

اهداف این طرح همچنین حاوی حمله به مقرهای فرماندهی لشکر یکم و هفتم جنوب دمشق است تا راه به روی افراد مسلح در درعا باز شود.

از دیگر اهداف حمله، چهار ایستگاه شناسایی هوایی است که در تل الحاره در جنوب دمشق، شنشار در جنوب حمص، برج اسلام در شمال لاذقیه، مرج السلطان در شرق دمشق و النعیمه در شرق درعا قرار دارد و این دو ایستگاه آخر در سال جاری و سال گذشته توسط گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه ویران شد.

این طرح همچنین در برگیرنده حمله به کارخانه های وزارت دفاع در حماه، حمص و حلب است (که گمان می رود حزب الله را به موشک مجهز می کند و سلاح های راهبردی غیرکلاسیک برای ارتش سوریه تولید می کند).

حمله به بخش مدیریت جنگ الکترونیک و ایستگاه های وابسته به آن در دمشق و اطراف آن و مقر مدیریت جنگ شیمیایی از دیگر اهداف تعیین شده در این طرح است.

هشدار ایران به غرب درباره عواقب هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه:

به دنبال شدت یافتن جنگ روانی پیرامون حمله به سوریه، وزیر امورخارجه کشورمان در گفتگوی تلفنی با همتای آلمانی خود با محکوم کردن احتمال انجام عملیات نظامی خارجی علیه کشور سوریه، خواستار عدم شتاب زدگی و تعجیل در تصمیم گیری ها شده و نسبت به عواقب هرگونه اقدام نظامی و وخیم تر شدن اوضاع هشدار داد. وزیر امور خارجه کشورمان ضمن محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه ، خواستار تکمیل شدن روند بازرسی های سازمان ملل متحد در این خصوص شد.

ظریف همچنین با محکومیت احتمال انجام عملیات نظامی خارجی علیه کشور سوریه ، خواستار عدم شتاب زدگی و تعجیل در تصمیم گیری ها شده و نسبت به عواقب هرگونه اقدام نظامی و وخیم تر شدن اوضاع هشدار داد.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بار دیگر بر ضرورت ممانعت از تهدید به استفاده از زور و توسل به راه های مسالمت آمیز با هدف جلوگیری از فراگیر شدن تنش و آتش افروزی در منطقه تاکید کرد.

همچنین وزیر خارجه کشورمان در آخرین موضع گیری، دیشب در برنامه تلویزیونی اعلام کرد: هرگونه ماجراجویی و دخالت خارجی در این منطقه تبعاتش حتما فراتر از مرزهای سوریه خواهد بود و حتما همه منطقه را به آتش می کشد.

در همین جهت معاونان وزرای امورخارجه ایران و روسیه در گفتگوی تلفنی جنجال خبری مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه و ادعای ارتباط آن با حکومت سوریه را سناریویی ساختگی و از پیش طراحی شده خواندند.به گزارش خبرگزاری مهر، حسین امیر عبداللهیان معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه امروز با میخائیل باگدانف نماینده ویژه رئیس جمهور و معاون وزیر امور خارجه روسیه ،آخرین تحولات سوریه را مورد بحث قرار داد.

در این گفتگوی تلفنی طرفین جنجال خبری مربوط به کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه و ادعای ارتباط آن با حکومت سوریه را سناریویی ساختگی و از پیش طراحی شده خواندند.

امیرعبداللهیان و باگدانف همچنین با محکوم کردن کاربرد سلاح شیمیایی از سوی گروه های تروریستی و تکفیری ، راهکار بحران در  سوریه را صرفا سیاسی دانسته و نسبت به پیامدهای هر گونه اقدام نظامی در منطقه هشدار دادند.

از سوی دیگر سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به این سوال که واکنش ایران در صورت حمله نظامی کشورهای غربی به سوریه چه خواهد بود، گفت: منطقه ما و خاورمیانه در شرایط حساسی به سر می برد و احتیاج به آرامش، مدارا و خویشتنداری دارد. امیدواریم اقداماتی صورت نگیرد که دامنه بحران را از کنترل خارج کرده و تبعات سنگینی برای منطقه و جامعه بین المللی به همراه داشته باشد.

علاوه بر این امروز، چهارشنبه، رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به آمریکا و کشورهای غربی هشدار داد: در صورت روشن شدن آتش جنگ در سوریه این کشورها نیستند که جنگ را به پایان خواهند رساند.

 علی لاریجانی در نطق پیش از دستور مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس شورای اسلامی با محکوم کردن طراحی حمله عجولانه و نامشروع آمریکا که با کمک برخی کشورهای منطقه دنبال می‌شود، به آنان هشدار می‌دهد که اگر عملیاتی را در سوریه آغاز کنند، این آنان نیستند که این جنگ را به پایان خواهند رساند.

رییس مجلس شورای اسلامی خطاب به کشورهای غربی هشدار داد: با آغاز جنگ در سوریه باید مراقب فرزند نامشروع خود (رژیم صهیونیستی ) باشند.

هشدار روسیه و چین درباره حمله به سوریه:

همچنین روسیه و چین در مورد مداخله نظامی در سوریه هشدار دادند. مسکو می‌گوید، اقدام نظامی «تبعات فاجعه باری» برای تمام منطقه در پی خواهد داشت.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه طی یک تماس تلفنی با دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفت، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حمله‌ای رخ داده باشد یا عاملان آن وجود ندارد.

از سوی دیگر، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه هشدار داد که استفاده از زور بدون مجوز سازمان ملل نقض قوانین بین المللی محسوب می‌شود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که هرگونه دخالت نظامی در سوریه بدون تفویض سازمان ملل نقض خطرناک قوانین بین المللی است.

لاوروف اضافه کرد: برخی تصاویر ثابت می کند که ماده ای سمی در الغوطه در ریف دمشق بکار رفته است که شبیه به موادی است که توسط گلوله های خمپاره از سوی گروه های مسلح در حومه حلب بکار گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد که باید بحران سوریه را با تعقل و ایجاد شرایط مصالحه حل و فصل کنیم زیرا استفاده از زور ممکن است به تشدید اختلافات در جهان اسلام منجر شود.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: اشتباهی بزرگ است که مخالفان در سوریه حکومت کنند و این امر به جنگی داخلی منجر خواهد شد.

تردید طراح اصلی جنگ علیه سوریه:

 در کنار همه اخبار مبنی بر جدی شدن جنگ علیه سوریه  و در حالی که پیشنهاد حملات هوایی «موضعی» علیه سوریه با حمایت بیشتر هر دو حزب در واشنگتن روبرو شده، طراح اصلی این استراتژی درستی و کارایی آن را مورد تردید قرار داده است.

کریس هارمر، تحلیلگر ارشد نیروی دریایی امریکا و طراح این استراتژی در گفت و گو با « فارین پالیسی» گفت: « هرگز فکرش را نمی‌کردم تحلیل‌های من درباره گزینه حمله موشکی کروز مورد حمایت قرار گیرند، اگرچه برخی از آن حمایت کردند.»

به نظر می‌رسد که استراتژی « کم هزینه» که اولین بار در ماه جولای موسسه مطالعات جنگ آن را منتشر کرد، مورد اقبال نمایندگان جمهوریخواه در کنگره قرار گرفته است.

سناتور جمهوریخواه جان مک کین گفت: « برای دستیابی جدی به یک گزینه نظامی محدود واقعی، من قویا مطالعه جدیدی را که امروز دفتر مطالعات جنگ منتشر کرده، توصیه می‌کنم.»

سناتور مک‌کین خاطر نشان کرد: « این مطالعه آن‌چه را که من و بسیاری دیگر مدت‌ها درباره آن استدلال می‌کردیم تایید می‌کند: گزینه نظامی که امریکا و دوستان و متحدان‌مان را قادر می سازد تا با هزینه‌های نسبتا کم ، کاهش خطرات برای نیروهای‌مان و در دوره زمانی بسیار کوتاه، قدرت نیروی هوایی اسد را به طور قابل توجهی کاهش دهند.»

سناتور باب کروکر، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا که در روزهای پایان هفته دوبار از سوی مقام‌های رسمی دولت درجریان اطلاعات قرار گفته است گفت: « واکنش در سوریه قریب الوقوع است.»

این سناتور امریکایی خاطر نشان کرد: «فکر می‌کنم که ما به شیوه موضعی عمل خواهیم کرد.»

با این حال ،هارمر افزود که مقام‌های رسمی امریکا به کارآمدی این « حملات کم هزینه» علیه تاسیسات سوریه بسیار باور دارند.

وی افزود: « اقدامات تاکتیکی بدون داشتن اهداف راهبردی معمولا بی‌نتیجه و اغلب غیرسازنده است.»

وی خاطر نشان کرد: « تصریح کردم که این گزینه، گزینه‌ای کم هزینه است اما موضوع اصلی این است که گزینه‌های کم هزینه بدون داشتن اهداف و اولویت‌های استراتژیک بی‌نتیجه است.»

 وی خاطر نشان کرد : « هر افسر نیروی دریایی می تواند ۳۰ یا ۴۰ فروند موشک تاماهاک را پرتاب کند. این کار مشکلی نیست . مشکل، تشریح این موضوع برای برنامه‌ریزان استراتژیک است که این مساله چگونه منافع امریکا را پیش می‌برد.»

هشدارهای جدی سوریه درباره هرگونه عملیات نظامی غرب:

دیروز، سه شنبه،  ولید معلم، وزیر خارجه سوریه در یک نشست خبری، در مقابل رجزخوانی های جنگی آمریکا و متحدانش تاکید کرد: من درباره وقوع حمله به سوریه مطمئن نیستم، اما اگر این حمله رخ دهد با تمام ابزارهای موجود از خودمان دفاع می کنیم.

وزیرخارجه سوریه همچنین احتمال داد فضاسازیهای اخیر علیه سوریه در راستای منحرف کردن توجهات از مسلح کردن تروریستها در این کشور است.

وزیرخارجه سوریه در ادامه نشست خبری خود درباره لغو دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه اظهار داشت: آمریکا خواستار حل سیاسی بحران نیست چون اسرائیل خواهان این مسئله نیست. وی در پاسخ به سئوالی درباره احتمال همراهی اردن با اقدامات جنگ طلبانه محور ضد سوری اظهار داشت: جنگ علیه سوریه به نفع دولت و ملت اردن نیست. منفعت اردن در این است که با سوریه همراه باشد.

وی افزود: البته ما درباره اردن بدبینانه تصمیم گیری نمی کنیم چون برای ملت اردن احترام قائل هستیم.

وزیرخارجه سوریه با اشاره به برگزاری نشست مقامات امنیتی آمریکا و کشورهای عربی در اردن همزمان با فضاسازی ضدسوری اخیر افزود: اردن از حمله به سوریه سودی نمی برد.

المعلم درباره لغو دیدار وزیران خارجه آمریکا و روسیه اظهار داشت: آمریکا خواستار حل سیاسی بحران نیست چون اسرائیل خواهان این مسئله نیست.

وزیرخارجه سوریه در پاسخ به سوال خبرنگار سوری افزود: روابط سوریه و روسیه بسیار عمیق و مستحکم است. همچنین توافقات نظامی با روسیه ستون مهمی از تامین نیازهای ارتش را تشکیل می دهد و ما درباره این روابط هیچ شک و تردیدی نداریم.

وی در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص روابط سوریه و ایران خاطر نشان کرد : ما با ایران روابط بسیار نزدیکی داریم. طرحی که از سال 2005 در سوریه و عراق به اجرا درآمده، در نهایت ایران را هدف گرفته است.

در همین جهت نماینده مجلس سوریه، درباره احتمال تجاوز غرب به سوریه اعلام کرد: ما باید برای هرگونه تهدیدی آماده ایم اما در عین حال هشدار می دهیم که هرگونه تجاوز به سوریه، پیامدهایی وحشتناک برای منطقه خواهد داشت.

 وی تاکید کرد: در صورت حمله به سوریه، منطقه در آتش خواهد سوخت زیرا این کشور در داخل و خارج منطقه هم پیمانانی دارد و هر کس به آن حمله کند، مشخص خواهد شد که به دنبال جبران شکست گروه های مسلحی است که به سبب عملکرد قاطعانه ارتش سوریه، در آستانه نابودی قرار گرفته اند.

وی بعید ندانست که در صورت حمله به سوریه، اسرائیل آماج حملاتی از سوی دمشق  و دیگر کشورها قرار گیرد.

وی افزود: ایران تاکید کرده است که در قبال حمله به سوریه ساکت نخواهد ماند وبرای مقابله با هرگونه تجاوز به این کشور مشارکت خواهد کرد. حزب الله و نیروهای ملی و ارتش سوریه چین نیز ساکت نخواهند نشست.

گفتنی است چندی قبل بشار اسد رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگوی تلویزیونی با شبکه روسیا الیوم با اشاره به هزینه هرگونه جنگ علیه سوریه ابراز داشت که بحران در سوریه تاثیری «دومینویی» خواهد داشت. وی اظهار داشت که تاثیر جنگ افروزی در سوریه تا آن سوی اقیانوس اطلس کشیده خواهد شد.

رئیس جمهور سوریه در ادامه با رد ادعاهای رسانه‌های غربی درباره رفتن وی از قدرت گفت: کسی حق ندارد بگوید که از سوریه به غرب بروم یا کشور دیگری. من سوریه‌ای هستم و در سوریه به دنیا آمده‌ام و در سوریه خواهم مرد.

اشپیگل: بهبود بخشیدن مناسبات با تهران، راه حل مسئله سوریه است:

در پایان این گزارش به تحلیل هفته نامه اشپیگل اشاره می شود که راه حل مسئله سوریه را دست برداشتن از جنگ افروزی دوباره آمریکا و گفتگوی مستقیم کاخ سفید با ایران می داند. هفته نامه آلمانی اشپیگل با تاکید بر اینکه کلید حل بحران سوریه در دستان ایران است، خاطر نشان کرد که آمریکا باید این مسئله را به رسمیت بشناسد و از تهدیدات نظامی علیه سوریه دست بردارد و مناسبات خود با تهران را بهبود بخشد. هفته نامه "اشپیگل" در این مطلب به قلم "یاکوب آیگشتاین" نوشت: آمریکا از قدرتمندترین کشورهای دنیا است؛ اما بدون روسیه و ایران نمی تواند بحران سوریه را حل کند. در این میان بخصوص ایالات متحده باید نقش دشمن درجه یک خود یعنی ایران را (در حل بحران سوریه) به رسمیت بشناسد.

در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه سوریه به صحنه رویارویی قدرت‎های بزرگ خارجی و منطقه ای تبدیل شده است و این مسئله اصلی درگیر‎‏ی‎ها در این کشور است همچنین آمده است: اوباما در مسئله سوریه درمانده است.

نویسنده در بخش دیگری با تاکید بر اینکه هیچ کس به صورت جدی به این مسئله اعتقاد ندارد که غرب می خواهد یا می تواند در سوریه مداخله نظامی کند نوشت: کلید حل بحران سوریه در دستان ایران است./

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.