حمله به سوریه ؛ "سناریوی برای فرار از شکست"

 

 

از روز چهارشنبه 30 مرداد ماه  و همزمان با کشتار وحشتناک تعداد زیادی از مردم بیگناه سوریه  بر اثر حملات شیمیایی  ، تحولات این کشور وارد فاز جدیدی شده است . پس از این جنایت هولناک  بلافاصله رسانه های غربی  و عربی در اقدامی هماهنگ و از پیش طراحی شده  نوک پیکان اتهامات خود را متوجه دولت سوریه کردند و خواستار برخورد جامعه جهانی با حکومت اسد شدند.

 با شدت یافتن جنگ روانی غرب علیه سوریه ، دولت آمریکا با گرفتن ژست حمایت از حقوق بشر و ادعای عبور دولت سوریه از" خط قرمز" بر طبل جنگ علیه این کشور کوبید .این فضا سازی و جنگ روانی به حدی گسترده بود که رسانه های منطقه نظیر العربیه و الجزیره  همراه و همزبان با رسانه های صهیونیستی زمان حمله غرب به رهبری آمریکا علیه سوریه را پنج شنبه هفته گذشته ( 7 مرداد) گزارش کردند. این درحالی بود که بازرسان سازمان ملل تازه کار خود را در سوریه برای کشف عوامل این جنایت آغاز کرده بودند.

 هرچند ظرف 48 ساعت گذشته و با مخالفت و انصراف برخی کشورهای اروپایی از همراهی با آمریکا در حمله به سوریه تا حدودی تب جنگ علیه این کشور فروکش کرده اما تحلیلگران سیاسی معتقدند که تهدید آمریکا برای حمله به سوریه با هدف بر هم زدن معادلات به نفع معارضان سوری ودادن برگ برنده به آنها در مذاکرات ژنو 2 صورت می گیرد. بحث ژنو 2 حاصل حدود شش دوره جلسات مشترک بین آمریکا و روسیه ، به ویژه جان کری و لاوروف، وزرای خارجه این کشورها است که مذاکرات را به طور جدی پیگیری می کردند. این مذاکرات  چارچوبی است که آمریکا و روسیه برای حل بحران سوریه انتخاب کردند تا از این طریق بدون براندازی دولت این کشور و با استفاده از گفت و گو و راه حل‌هایی سیاسی از بحران سوریه عبور کنند. در همین راستا در زمان توافق بر سر برگزاری این مذاکرات آمریکا و روسیه تمایل خود را برای حضور در ژنو 2 ابراز کردند اما مخالفان سوری همچنان موافق این مذاکرات نبوده و نیستند. از آنجا که معارضان سوری چیزی برای عرضه در این مذاکرات ندارند امکان امتیاز گیری هم برای آنها وجود نداشته و به همین دلیل هم برای حضور در مذاکرات ژنو2 تردید دارند.

بنابراین تهدید آمریکا برای حمله به سوریه دادن برگ برنده‌ای به معارضان سوری است تا در ژنو 2 بخاطر تهدیدهای آمریکا از نظام سوریه امتیاز بگیرند.

البته مشخص نیست هدف آمریکا از تهدید سوریه به حمله نظامی سرنگونی نظام سوریه بوده یا نه  و آیا این کشور چنین توانی را دارد یا خیر. زیرا بسیاری بر این باور هستند تا زمانی که آمریکا از طریق زمینی به سوریه حمله نکند جنگی رخ نخواهد داد و در حال حاضر آمریکا آمادگی برای حمله زمینی را نداشته و حداکثر کاری که امکان دارد انجام بدهد حمله موشکی محدود به سوریه است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این که  برای استفاده دولت سوریه  از سلاح های شیمیایی آن هم زمانی که ارتش در حال پیروزی برگروه های تکفیری است، هیچ دلیلی وجود ندارد. واضح  است که به کارگیری سلاح های شیمیایی به سود شبه نظامیان است و البته، امریکا و شرکای آن استفاده از این تسلیحات را تشویق می کنند زیرا می دانند که هر گاه از این سلاح های استفاده شود، غرب دولت سوریه را محکوم خواهد کرد.

روز ۱۹مارس (۲۹اسفند) دولت سوریه گزارش داد که حمله شیمیایی تروریستی در نزدیکی شهر حلب جان ۲۶تن را گرفت. امریکا دمشق را به استفاده از این تسلیحات متهم کرد . با این وجود، تحقیقات صورت گرفته از سوی روسیه نشان می دهد که شبه نظامیان شورشی در پس آن حملات قرار داشتند. "کارلا دل پونته"، بازرس سازمان ملل نیز در روز ۶می (۱۶اردیبهشت) اظهار داشت که شهادت قربانیان حملات شیمیایی نشان می دهد که گروه های افراطی از گاز اعصاب سارین استفاده کرده اند.

«عدنان حسن محمود» سفیر سوریه در تهران نیز در این باره می گوید یک سال پیش سازمان جاسوسی آمریکا اعلام کرد که ممکن است دولت سوریه از سلاح شیمیایی استفاده کند، ما همان زمان متوجه شدیم که ممکن است آنها توسط مزدورانشان در سوریه روزی از این سلاح ها استفاده کرده و از آن در جهت فشار بر دولت سوریه بهره برداری کنند لذا پس ازحمله شیمیایی تروریست ها در منطقه خان العسل که منجر به کشته شدن بسیاری از مردم بیگناه از جمله زنان و کودکان شد، دولت سوریه بلافاصله از سازمان ملل خواست تا بازرسان خود را به سوریه بفرستد اما آنها به دلیل فشارهای آمریکا و غرب این کار را نکردند و حالا با گذشت 5 ماه سوریه موافقت کرد که بازرسان آمده و کار خود را آغاز کنند.

وی با اشاره به اتهام به دولت و ارتش سوریه در بکارگیری تسلیحات شیمیایی در ریف دمشق، اظهار داشت: چه منطق و دلیلی وجود دارد که دولت دست به این کار بزند، در زمانی که ارتش سوریه پیشرفت های خوبی داشته و مواضع تروریست ها در ریف دمشق را مورد حمله قرار داده است.

آمریکا و تروریست ها وقتی متوجه شدند که نمی توانند وارد دمشق شوند، این سناریو را طراحی کردند تا بهانه ای برای حمله مستقیم نظامی به سوریه داشته باشند، زیرا در حالی که بازرسان در حال تحقیق در دمشق هستند، غرب اعلام می کند که دولت سوریه از این سلاح ها استفاده کرده است.

اکنون  پس از دو سال جنگ در سوریه، کشورهای قطر، ترکیه و عربستان با حمایت آمریکا در اهداف خود شکست خورده اند و تلاش دارند تا معادله قوا را بدست گروه های تروریستی تغییر دهند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.