پشت پرده تحرکات ضد ایرانی در مصر همزمان با سفر رئیس جمهور

همزمان با ورود رئیس جمهور کشورمان به مصر سلفی‌های مورد حمایت عربستان موجی از تحرکات ضد ایرانی را آغاز کرده‌اند تا این سفر تاریخی را تحت الشاع قرار دهند.

 

همزمان با سفر رئیس جمهور کشورمان به مصر شبکه تلویزیونی العربیه جوسازی رسانه‌ای را علیه این سفر آغاز کرده است.

این شبکه در گزارشی با انتقاد از دولت محمد مرسی رئیس جمهور مصر ورود احمدی نژاد به قاهره و سفرهای وزیر امور خارجه کشورمان به این شهر را نتیجه به قدرت رسیدن اسلامگرایان دانست.

این شبکه که وابسته به شاهزادگان عربستانی است، مدعی شده که سفر احمدی نژاد در ادامه سفر افراد چون سردار قاسم سلیمانی است و افزود: ایران از زمان به قدرت رسیدن اسلامگرایان در مصر برای بهبود روابط با قاهره ابراز علاقه کرده و امروز فرصت برای عملی شدن این علاقه ایجاد شده است.

العربیه گسترش همکاری‌های دو طرف را شکل دهنده معادله جدید در منطقه دانسته است.

این شبکه در ادامه به گفت‌وگو با «عمرو آدم» عضو کمیته سیاست خارجی حزب النور اصلی ترین تشکل سلفی‌ها در مصر پرداخت. 

این عضو حزب النور مدعی شد که سفر احمدی نژاد نگران کننده است و برخلاف منافع عالی مصر و اهل سنت است.

این فرد با تاکید بر مسئله شیعه و سنی تاکید کرد که باید قاهره از موضع یک کشور سنی در مقابل ایران قرار بگیرد و امنیت کشورهای خلیج فارس باید در اولویت مطرح شود.

سلفی‌ها در روزهای اخیر در مناطق مختلف قاهره علیه سفر رئیس جمهور کشورمان تظاهرات و تجمع برگزار کرده‌اند.

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که سعودی‌ها به شدت از همکاری بین تهران و قاهره نگران هستند و این همکاری را به ضرر خود می‌دانند.

سعودی‌ها از تضعیف موقعیت منطقه ای خود و برهم خوردن موازنه قوا در منطقه با تشکیل محور ایران، مصر و عراق واهمه دارند و همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا مناسبات قاهره و تهران از سرگرفته نشود و باید دید که دولتمردان مصری به خواسته های مردمی این کشور برای برقراری روابط دو کشور پاسخ مثبت خواهند داد یا اینکه همچنان تحت تاثیر و القائات بیگانه‌گان قرار می‌گیرند.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.