چگونه می توان از صلاحیت نامزدها برای ریاست جمهوری مطمئن شد؟

 

درمجموع صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری در دو دسته بندی کلی زیر قابل بررسی است:

ü     ویژگی ها و صلاحیت های شخصیتی در ابعاد ارزشی و اعتقادی، علمی وبصیرتی، اخلاقی و معنوی، عملی و رفتاری

ü     ویژگی ها و صلاحیت های مدیریتی و اجرایی در ابعاد برنامه ریزی، هماهنگی و تعامل، نظارت، کارآمدی، قانون مداری، عدالت محوری، ترجیح منافع ملی به منافع فردی و گروهی، مردم‌داری، استقامت در حفظ عزت و مسیر اهداف انقلاب اسلامی، پرهیز از اشرافیگری و تجملات

برای اطمینان از صلاحیت نامزدها برای ریاست جمهوری لازم است چند محور زیر را به طور جدی و از منابع معتبر و مطمئن مورد توجه و مطالعه قراردهیم:

1.      شعارها و گفته های انتخاباتی را با گذشته کاندیداها تطبیق دهند و سوابق و مواضع و رفتارهای شخصی و مدیریتی آنان را بررسی کنند.

2.      باید دقّت کرد کاندیداها بیشتر به نقد رویّه جاری و سیاه نمایی از مسائل فعلی می پردازند یا برنامه های مفیدی دارند که  می توانند از طریق آنها به حل مشکلات بپردازند.

3.      باید بین شعارها و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری یک قیاس تحلیلی مفید با معیارها و شاخص های امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری برقرار کرد، بی تردید کاندیداهایی که شعارها و منش و سیره شان تطبیق بیشتری با مطالبات اسلامی دارد بیشتر راهگشای ملّت خواهند بود.

4.      باید دید آیا شعارهای اعلامی کاندیداها با اصل نپرداختن به حواشى و اين كه براى مردم هزينه درست نكنند، دغدغه آفرينى نكنند، مردم را دچار تشويش و نگرانى نكنند، قابل تطبیق هست یا خیر.کاندیداهایی که بیش از حدّ به نهادهای مختلف کشور نقد وارد می کنند چه تضمینی می دهند که با رئیس جمهور شدن چنین نقدهایی را به تنش تبدیل نکنند.

5.      باید به این مسئله دقّت کرد که برخی نامزدها در اعلام برنامه ها بویژه اقتصادی فقط به راهکارهای دستوری بسنده می کنند و برنامه های عملیّاتی ندارند. رئیس جمهور باید راهکاری عملی ارائه دهد که مثلا چطور نرخ ارز را تثبیت می کند یا ... .

6.       برخی از برنامه ها توسّط کاندیداها به عنوان برنامه جدید اعلام می شود که در حال حاضر یا اجرا می شوند یا در دست اجرا هستند. باید از نامزدها خواست که اقدام عملیّاتی خویش برای ساماندهی رویّه ها را بگویند.

مروری بر سخنرانی های نامزدها نشان می دهد، فصل مشترک مواضع تمامی نامزدها به صورت ضمنی عبارت "ما می توانیم مشکلات را حل کنیم" است، اما در مورد چگونگی حل این مشکلات، کمتر به راهبرد های مشخص و شفاف اشاره می شود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.