ارزیابی شما از انتخابات ریاست جمهوری مصر در خردادماه چیست؟

 

همانگونه که در رسانه‌ها، از سوی مقامات مصری اعلام شد انتخابات رياست جمهوري این کشور در روزهاي پنجم و ششم خرداد (26 و 27 ماه مي) برگزار خواهد شد و طي آن عبدالفتاح السيسي، نظامي كهنه‌كار و حمدين صباحي، رئيس ائتلافی سیاسی موسوم به جنبش مردمی با يكديگر رقابت خواهند كرد.

چينش نامزدهاي انتخابات خردادماه نيز حكايت از آرايش سياسي مشخص براي بازگشت و حفظ ساختاري است كه تنها طي 18 روز مقاومت مردمي از هم فروپاشيد. اما اين مقاومت پس از حدود سه سال در شرايط نامنسجمي قرار دارد كه فعلاً نمي‌تواند بار ديگر «التحرير» را زنده كند. عوامل زيادي در اين زمينه مؤثر بوده‌اند كه البته بي‌تجربگي اخوان‌المسلمين و خطاهاي راهبرداري دوران حكومت‌داري تنها يكي از آنها است. نگاه معطوف به آينده از سه منظر داخلي، منطقه‌اي و بين‌المللي حكايت از آن دارد كه مصر روزهاي بازگشت به دوران پيش از انقلاب را با شيب ملايم و البته سخت‌افزارانه‌اي تجربه مي‌كند. گزينش تنها دو كانديدا كه يكي در كودتاي مصر نقش غير قابل انكار داشت و ديگري در انتخابات سال 2012 پس از محمد مرسي و احمد الشفيق نفر سوم شد، اين چشم‌انداز را بيشتر به نمايش مي‌گذارد.

از هم‌اكنون مشخص است كه چه كسي كرسي رياست را تصاحب خواهد كرد. سرخوردگي ايجاد‌شده در عرصه ملي براي عبور از ساخت سياسي بسته و نظامي‌گري نهادينه شده باعث شده است تا روحيه انقلابي سال 2011 رو به افول برود.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.