ارزیابی شما از علل ناآرامی‌های پاکستان چیست؟

 

آنچه را که در رسانه‌ها منعکس شد و ظاهر امر نشان مي‌دهد دو تن از رهبران سياسي مخالف دولت نواز شريف عوامل این حوادث هستند. اعتراضاتي را كه طاهر قادري، هدايت و حمايت مي‌كند از جنس مذهبي – سياسي است. وي معتقد است كه دولت جديد نتوانسته به مقوله‌هاي اسلام، دموكراسي، آزادي، امنيت و... بپردازد. اما نوع مخالفت‌هاي عمران خان با تفاوتي محسوس سياسي – انتخاباتي است. وي از رقباي انتخاباتي نواز شريف بود پس از گذشت چند ماه از انتخابات پاكستان و روي كار آمدن دولت، مدعي شده كه در انتخابات تقلب شده است و بايد به آن رسيدگي شود.

اما واقعیت آن است که پشت اين مسائل، سياست‌هاي ديگري نهفته است. دلايل هر دو رهبر براي بحران‌آفريني كنوني در پاكستان كاملاً غيرمتعارف است؛ زيرا مباحث ديني در زمينه اسلام و دموكراسي و مسائل آزادي و امنيت دست كم در حال حاضر چندان جايگاهي در اين پاکستان ندارد؛ چراکه پاكستان با بحران‌هاي پيچيده و خطرناكي مواجه است كه چنين مسائلي را نمي‌توان در اولويت اصلاحات به‌خصوص در سطح خياباني قرار داد.

از سویی دیگر مطرح شدن تقلب انتخاباتي نيز به لحاظ زمانی به قدري دير شده است كه مخاطب با شنيدن چنين ادعايي ابتدا با تعجب مواجه مي‌شود؛ چراکه اين ادعا و پي‌گيري تقلب انتخاباتي بایستی در روزهاي اوليه انتخابات مطرح مي‌شد نه سه ماه بعد؟

اغلب تحليل‌گران بر اين باورند که عامل اصلی پشت پرده بحران كنوني دولت نواز شريف، ارتشي است كه دولت جديد از ابتدا علاقه‌اي نداشت تا آن را وارد بازي‌هاي سياسي كند. نواز شريف پيش از اين و در دهه 90 ميلادي نيز ضربه سختي از اين حركت خورده است؛ بنابراين دور از ذهن نيست كه بحث كودتا بار ديگر بر سر زبان‌ها بيفتد. مسأله‌اي كه ريشه در بحران هويت اين كشور دارد و لزوماً مقوله‌اي نظامي نيست.

دیدگاه ها

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.